Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under maj 2011

Av Sara - 30 maj 2011 21:43

Ja äntligen är taket på G på ridhuset! Det gick snabbt som attan idag och 1/3 är redan lagt. Har jag riktig tur så är det klart denna veckan! Sedan är det finslipning som stuprännor, hörnbeslag, port och dörr och lite annat smått & gott, men huvudsaken är att tak och väggar är där. DÅ KAN JAG ÄNTLIGEN RIDA I ALLA VÄDER!!! HURRA! Jag kan knappt fatta att det är sant nu. Tänk, nu HAR jag ett ridhus! Fantastiskt!

Denna veckan har jag söta Alice som går i 7:an på praktig här. Hon är fodervärd på en liten arab så hon är en riktig hästtjej. Efter mockning i hingststallet utbrast Alice, gör du detta själv varje dag! Ja det gör jag ju! Klart det är skillnad om man är van att mocka en box, då känns 10 som ganska mycket. Men jag tycker att mockningen är relativt enkel nu när det är sommar och hästarna är ute mycket mera. Dessutom slipper man ju täcken och lera vid utstläpp och intag och allt sådan är ju mycket lättare. Hur som helst så gick det ju extra enkelt idag med lite assistans!

Agneta kom och vi kollade dagens skörd av ston. En till dräktig med Teddy idag! Kul! Ett annat var klart och nu får vi vänta 16 dagar på henne. Och så sprutade vi igång ett tredje som ska betäckas med Trazzel. Denna veckan är det även dräktighetsundersöka Clasica och ett annat PRE-sto som oxå betäckts med Trazzel. Håll tummarna!

Så red jag ut en lång tur med Mandon. En härlig tur på grusvägar mellan gula rapsfält! Sueño fick ett pass i ridhuset och Amigo longering. Lite besvärligt fortfarande iom takläggningen så kan jag inte jobba hästarna där inne dagtid utan måste vänta tills byggarna åkt hem. Men det är väl bara denna veckan kvar med det då!

Ikväll har jag & Linda varit på en intressant hästtur. Såg många spanjorer av varierande kvalité.

Mandi-Pandi

    


Av Sara - 29 maj 2011 21:54

För det har varit en påfrestande helg. Igår tog vi det ganska lugnt. Fixade lite med hästarna och så kom Gitte från Jylland och hämtade hem Bielda som förhoppningsvis är dräktig nu. Vilade en liten stund och åkte sedan till jobbet kl 18. Där var det rakt in i elden och vi hade kaos eller nästan kaos hela natten. Två akuta operationer av sårkador, kolikhästar, svaga föl som måste kollas ofta med glucosprover och hjälpas att mata och massa andra behandlingar och hästar med ögonskador som ska droppas var eller varannan timme. Helt slut som artist körde jag hemåt kl 7. Strålande sol gjorde att det kändes ganksa härligt att fodra och släppa ut hästarna innan jag störtade i säng. Sov medvetslös i några timmar innan det var uppgång igen då Sueños matte skulle komma och besöka honom. Eftermiddagen var vigd åt besök hos först Mats mamma och sedan min. Det är ju mors dag idag!

En härlig händelse var att Jossan äntligen fick sitt efterlängtade föl! Så nogsamt hon följt sin "Heddan" inför denna fölning som till slut satte igång i fredagsnatt. Föddes gjorde vackra Quimero. Ett brunt vackert hingstföl e. Galope! Grattis Jossan!

Quimero

       


Av Sara - 27 maj 2011 22:37

Idag har det varit så konstigt väder. Ena sekunden varmt och härligt och näste sekund stormvindar och spöregn! Jag har kryssat mellan skurarna och ridit i mitt nästan klara ridhus. Fattas bara tak. Men väggar är ju oxå bra, speciellt när det blåser! Men när det regnar vill jag ha tak...

Sueño går från klarhet till klarhet och det är så roligt. Näste helg kommer det en tjej norrifrån och ska provrida honom & även Mandon. Jag har lovat henne att Sueño finns kvar eftersom hon kommer långväga. Men om hon inte väljer Sueño så kommer han ut på annons veckan efter.

Igår kom ju Amigo som fick jobba lite på linan idag. Glad och lätt på foten i sina nya skor! Även Mandon jobbade i ridhuset idag efter gårdagens uteritt. Han är snabbt i form efter att ha gått lite mindra en tid. Nu har jag tre provridningar inbokade på honom så nu ska han gå som en klocka!

I morgon kommer Kairo tillbaka. Valack och några kilo tyngre som väl är. Nu hoppas jag att jag kan hålla honom avslappnad och välmående så att vi kan börja jobba med ridningen! Hann ju sitta på honom ett par gånger innan han fick åka hem för kastration och det var härligt! Så otroligt känslig, kanske lite väl känslig för de flesta ryttare, men jag bara älskar sådana hästar. Man får jäklar hålla tungan rätt i mun när man sitter på en sådan häst men vilken känsla sedan! wow!

Småkillarna på beter har det skönt trots vädret. De kan söka lä nere i dalen och har det faktiskt bäst av alla där nere! Lite bilder från dagens besök hos dem!

Här är Nelento & David

        

 

 Vacker är det nu....

      

 

Av Sara - 26 maj 2011 22:57

Ja jag påminner mej så ofta jag kan om att njuta av allt grönt och vackert i naturen nu. det är så härligt att jobba med hästarna. Inga leriga täcken eller frusna fingrar, allt är alldeles lagom och behagligt! Verkligen härligt! Idag red jag ut en ganska lång runda med Mandon och bara njöt, både han och jag. Skrittade och lyssnade till hovklapper och fågelkvitter. Livet är inte så tokigt just då!

Igår var Kim här en sväng och fikade och fotograferade lite. Tog nya bilder på Mandon som nu är prissänkt och måste säljas! Stackars kille, han skulle verkligen behöva komma till ett eget hem nu. Han är en såå trevlig häst, så ridbar, snäll och behaglig på alla vis, utan att vara trist. En ganska ovanlig kombination!

Jag talade med en god vän i Spanien som är uppfödare. Han tyckte väldigt mycket om Trazzel och ansåg att han är en mycket komplett hingst. Han trodde att vi verkligen hade något riktigt bra på gång med honom & Alhaja. Det tror vi ju oxå själva men det är alltid extra kul att höra från någon som är otroligt kunnig i rasen och väldigt engagerad uppfödare. Han är dessutom vanligtvis mycket sparsam med att lovorda någon häst utan brukar bryta ner alla i smådelar och hitta svagheter, så om han gillar något så brukar det vara något alldeles extra.

Idag galoperad Sueño så fint i båda varven och var väldigt avspänd mestadels av ridpasset. Härligt! Han är riktigt trevlig att rida nu och jag ser fram emot varje ridpass. På söndag får han besök från Danmark och det ska bli roligt att visa hur fin och harmonisk han är!

Galope & Trazzel har vilat ett tag och det är snart dags för Trazzel att börja jobba igen. Minamigo, som är typ såld, kom hit idag och ska nu bo här på bantnings/igångsättningsläger i några veckor. Och så kommer Kairoso snart tillbaka, denna gång som valack. Ja, det känns som om jag kan sysselsätta mej ett tag till!

Galope i går. Foto Kim Paulin

    

Av Sara - 24 maj 2011 21:44

Är en fin liten häst som jag tycker mera om för varje dag som går! Först när jag hämtade honom från Lönnstorp och körde honom till Helsingborg för kastration så var jag inte direkt överförtjust i hästen. Stökig och bufflig och ganska dryg. Nu har han bott här i en månad och ja, jag får nog säga att vi till 95 % av tiden är bästa vänner nu! I ridningen, som kunde vara liiite besvärlig tidigare, går han nu från klarhet till klarhet. Jag har talat om för honom att jag och hans far var allra bästa vänner, och att han ska ha det i åtanke när vi umgås. Jag tror det börjar gå in...

Sueño, 5-årig P.R.E e. Zagal XI  u. Kancha  snart TILL SALU.

    

Idag startade dagen tidigt i stallet för att sedan ta mej in till Cecilia i stan. Fixade lite småhundar och en stor i munnen och var hemma igen till lunch. Tur det finns Mc Donalds drive in... Igång med mockning och fix för strax kom Kim med sin fantastiska kamera i högsta hugg! Mandon var dagens fotoprojekt och vi hann även med några bilder på Galope. Och så en kopp kaffe förstås. Därefter fortsatte jag med ridningen och så skickade jag hem ett sto som är färdigbetäckt.

Jag har tagit det svåra beslutet att avgå från min styrelsepost i FSHS. Jag har för mycket att göra och måste prioritera min familj och min egen verksamhet framför förbundet. Helt enkelt. Kände att jag inte kunde sköta mitt uppdrag på ett sådant sätt som jag önskade pga tidsbrist. Är stolt över att vi rodde i land Åstorp-utställningen & partbreed-bedömningen och även massvis med andra saker. Jag tackar för mej och hoppas att det blir riktigt bra med föreningarna här i vårt avlånga land!

Galope & jag för två år sedan. Mera tid för sådant här blir det nu!

 

Av Sara - 23 maj 2011 21:24

Ingen rast, ingen ro. Ny vecka, nya uppdrag... Satte igång direkt efter kaffet med högt tempo med fodringar, utsläpp och mockning. Hann klart med hingststallet och halva stostallet innan Agneta kom. Kom ett nytt sto för att undersökas oxå, men hon hade precis gått ur brunst så hon får återkomma om ett par veckor. Tre ston hade varit duktiga och ovulerat i helgen så nu räknar vi fram 16 dagar så har vi dräktighetsundersökningar på dem. Ett annat var i början av brunst och vi tog baktprov. Siktar på att betäcka framåt mitten av veckan. Så fick jag en beställning på Simbergs Supeman, en otroligt fin liten Welsh-hingst som tappas här. Så på eftermiddagen fick han komma hit och "lämna" ett bidrag.

Åkte till posten med lådan och på vägen hem fick hundarna en promenad och bad i dammen nedanför vår gård.

Amigo skulle besiktigas idag, men det konstaterades att han var för tjock (!) av gräsmage, lite gallig i benen och inte i form att besiktigas, tyckte veterinären. Köparen vill ju gärna ha honom så nu ska han in från betet och "shapas upp" lite innan det blir besiktning och han kan få flytta till sin nya matte. Han kommer alltså hit i träning några veckor. Skor på, begränsat matintag och motion så ska han bli sitt rätta jag igen!

I kväll red jag Sueño & A. De var riktigt duktiga båda två! Sueño & jag börjar bli riktiga polare och jag gillar honom mer och mer. Snart är han klar att komma ut på annons. En riktigt fin spansk häst!

Till sist måste jag även nämna våra fantastiskt fina föl! Quiero är makalös i sitt uttryck och temperament. Sååå mycket Trazzel i honom! Lilla Revista P, som hon får heta, är en sööööt liten prinsessa!

Här blir det bildbomb från dagen!

Vår vackra dal nedanför vår gård 

   

 

Hundarna badade & busade för fullt!

                              

Lilla sööööta Revista P

    

Quiero P, stolt som en äkta Cardenas-hingst!

    

Teddan trivs i sin hage där han ensam vakar över alla ston!

 

Ridhuset är snaaaaart klart!

    

Av Sara - 23 maj 2011 07:44

Ja i lördagskväll såg vi tydliga tecken på att Frallan skulle föla, och mycket riktigt. Strax innan midnatt så födde hon ett litet vackert stoföl ute i gräset. Helt perfekt! Tur med ävdret för det var en helt stilla och varm natt. Mats övervakade det hela och lät mej sova, helt slut efter lördags lektioner. Mats fick ut och kolla att allt gick som det dkulle ett par gånger under natten, men Farolera är en otroligt omhändertagande mamma så det var inga som helst problem.

Söndagens clinic var mycket lyckad och det är helt otroligt vilken förändring många av hästarna uppvisade jämfört med lördagen. Ryttarna hade fått natten på sej att fundera och planera sitt ridpass på söndagen och det är så härligt att se när det blir aha-upplevelser!

Ridpassen gick fort framåt och efter att vi serverats lunch och eftermiddagsfika av min snälla man, så kunde vi avsluta strex efter kl 15. Då hade 8 ekipage ridit sina pass och de fick alla en sammanfattning och vi diskuterade gemensamt allas vidare arbete hemma.

Så snart ridhuset är helt klart (vi saknar ett tak!) så kommer jag att dra igång lektionsverksamheten med fasta dagar. Det är onsdagkvällar/eftermiddagar som vigs åt detta. Man kommer att kunna boka upp lektioner via mail och rida varje vecka, varannan vecka eller en gång i månaden tex. Jag kommer att ha en veckolista liggande på hemsidan, så att man själv kan se vilka tider som är lediga. Givetvis kan man även lösa ridhuskort för självständig ridning.

En intensiv och mycket trevlig helg! Tack alladeltagare och fotfolk som kom! Varmt välkomna igen!

        

Av Sara - 21 maj 2011 20:38

Igår & idag har gått i ett rasande tempo. Igår var det ju alla vanliga fredags-sysslor med veterinär, betäckning, nya ston och ridning. Gjorde iordning hela gäststallet och förberedde boxar till besökarna. Bakning & matlagning till helgen klarade jag av på torsdagskvällen så det var iallafall klart.

Idag var det tidig morgon i ett fantastiskt sommarväder. Transporterna rullade in på gården vid 8.30 Dagen har flutit på väldigt bra och det har varit roligt att göra så många nya bekantskaper. Nu är jag precis klar för dagen. Ett sto skulle betäckas oxå ikväll och så blir det lite nattarbete för det ser ut som om Frallan skall föla! Hon får föla utomhus för det är så fantastiskt fint väder och eftersom hon gått ute hela vintern tror jag mest hon skulle bli stressad av att komma in. Hon fick Alhaja som sällskap och så fick de en egen orörd hage. Spännande!

Här är några bilder från dagen

               Så till den härliga Alhaja! I går när hon var inne för u-ljud kunde jag & Agneta till vår stora glädje konstatera att hon är dräktig med Trazzel!!! Vilket sto! Betäckt dagen efter sin långa resa och så genast dräktig! En stor fin fosterblåsa fanns fint på plats! Vår drottning!


 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards