Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 1 november 2009

Sedan vidare på ridning-temat

Av Sara - 1 november 2009 20:50

Jag skulle vilja stanna upp lite och bena ut detta med att rida hästen lång och låg. Detta har blivit en allmänt vedertagen metod som många tillämpar på alla typer av hästar. Det sägs att man ska akta sej för att plocka upp hästen i tävlingsform, utan i stället sträva efter att få den att gå lågt med huvud och hals.

Njaaaa, akta er, säger jag! Enklet sagt skulle jag vilja säga att lång och låg inte är någon bra arbetsform för en PRE. Dessa hästar är byggda för att gå i en högre, mera samlad form!

Som jag skrev i tidigare inlägg tror jag att ryttaren allt för ofta endast strävar efter huvudets placering och inte känner när hästen faktiskt hamnar på bogarna, i framvikt och ur balans. En häst som rids i framvikt på deta sätt kommer ganska snart att dra på sej problem som kotledsinflammationer, överbelastade hovar, spänningar i nacker och rygg m.m

Det är jättebra och väldigt viktigt att man kan variera hästens form, men återigen, formen är ointressant utan bjuding, takt, liksidighet, balans osv. Dvs strunta i att rida din PRE där nere om du inte är HELT säker på att den är i balans och med vikten på bakdelen trots en lägre form framtill. När steg 1-5 på "min" trappa sitter, då kommer formen! Först nu kan man börja variera formen låg, lagom eller hög. Men gå alltid tillbaka och kontrollera trappan!

Jag "jobbar" aldrig hästarna i låg form. Jag joggar ofta av dem i en lite lägre form och med längre hals i max 5 minuter efter ett arbetspass (på då ca 20 minuter). Då vill jag att hästen ska få sträcka ut sin muskulatur för omväxling och avslappning. Sedan skritt på helt lösa tyglar!

Jag tänkte även att jag ska gå igenom "trappan" steg för steg. I morgon börjat vi med nr 1: BJUDNING!

  


 
 
Annette

Annette

2 november 2009 07:53

Jag använder ridning framåt nedåt som en check att hästen är avslappnad, följer bettet och reglerbar. Jag har en häst som naturligt bär sig och trampar under sig, lite som en PRE ;-), och då är inte risken så stor att den hamnar i framvikt. Håller med dig fullständigt att den ridningen kan leda till stora problem. Det jag vill framhålla är att ridningen framåt nedåt är grunden för att samlingen ska bli korrekt och utan spänningar. Men där tror jag att vi är överens :-)

http://www.stalleskelid.zoomin.se

 
Linda

Linda

2 november 2009 08:00

Oj ,vad bra att du går igenom detta.Jätteintressant
Du får göra en artikel i någon tidning.
Min guru!!

http://jabeque.zoomin.se

 
Ingen bild

Annie o Bandido

2 november 2009 10:07

kul initiativ att bena lite i ridningen av PRE försökte göra det samma men det var ganska ointressant då..
ska bli kul att följa vad som uttalas här...

 
Evisen

Evisen

2 november 2009 14:45

Toppen att du ska gå igenom trappan! Vill ju Figges bästa och jag är ju nybörjare på PRE så jag måste lära mig!

http://www.metrobloggen.se/evisen

 
Ingen bild

Helene

17 december 2012 19:35

...när vi köpte Fado så hade han svårt att skritta, han ville gärna takta. Men efter lite framåt nedåt emellanåt, så fick han ett längre och mer harmoniskt steg. Man måste vara mycket noga med att hästen inte hamnar på bogarna i f. o n. det ska istället vara en avslappande och längande rörelse OBS ej framåtlutad!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards