Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under mars 2009

Av Sara - 31 mars 2009 22:00

Clasica ser ut som om hon ska spricka! Förra året fölade hon i hagen mitt på dagen så jag är lite nervös att hon ska göra det igen. Så jag vaktar henne noga.

På morgonen gjorde praktisarna iordning Fausto ordentligt. Han fick fina lindor och mtachande schabrak och så blev det film-och foto time på ridbanan. Blev inte så många bilder, men lite film som jag ska ladda upp på Youtube.

Sedn red jag Teddy. Satte ihop hans nya spanska kandar. Han blev så tjusig! Han går såå bra nu att han är en fröjd att rida. Jag längtar varje dag! Har börjat så smått med bytena. Han har ju bytt men inte rent och blir lätt spänd. Nu gör vi ett då och då när han minst anar det så han inte hinner jaga upp sej.

Efter lunch följde jag med Katarina (Affes matte) och hämtade hem Ceres. En fantastisk arabhingst som hon haft i ridträning över vintern. Han är som en barbiehäst! Otroligt vacker! Han var så snäll och åkte lugnt hem igen. Kom tillbaka och red Fonzie. Han går tidvis helt stadigt och bärigt i skritt och trav i båda varven nu. Jobbar lite med galoppen. Han vill gärna rusa, men det går framåt och han ska nog snart ha lärt sej att man KAN galopera med en människa på ryggen med.

På kvällen var det sång. Vi tränar inför påskkonsert på långfredagen. Mozart, Roman mm. Mycket roligt!

Ännu har Clasica inte fölat. Klockan är nu 23.00 och vi kikar på henne på tv-skärmen. Kanske inatt?

Av Sara - 30 mars 2009 21:47

Men nu äääntligen är det sommartid! Jag har väntat i ett halvår på den! Underbart! Nu kan hästarna vara ute hela dagen. Få lunch-hö och sedan kvällfodring direkt när vi tagit in dem. Det är så skönt!

Idag hade jag en praktikant. Hon gjorde lite stallsysslor och hjälpte mej att göra iordning hästarna. Jag red Teddy & Fonzie innan lunch. Tränade även Laban på bocken. Det går framåt! Nu har han full koll på vad som ska hända...

Efter lunch red jag Fausto & Dora. Tog tvådelat bett på henne och det fungerade mycket bättre. Men hon bara brunstar och brunstar. Hon gillar tydligen oxå våren!

Kl 16 hade jag träningar i Genarp. Tre elever idag. Ann & Varonil kunde tyvärr inte vara med utan det blev Ingrid & Jocosa, som är en otroligt söt liten häst. Sedan var det Eva & Eva med Nypon & Druvan. Söta namn på söta hästar! Nypon är hela 26 (!) år!! Men han pinnade glatt på!

Var hemma vid 19.30 och kunde då i lugn och ro samla in hästarna och fodra. Clasica ska föla vilken dag som helst nu. Vi satte upp kameran igår så jag har vakat en natt. Kanske denna natten då? Förra året var hon svår att förutspå, men i år tycker jag hon har följt normen bättre. Inom en vecka iallafall annars blir jag mycket förvånad!

Så är det även bestämt att ytterligare en hingst kommer hit i sommar. Armas Veleño. En fantastisk brun Plaza de Armas hingst som är Kvalificerat godkänd. Tyvärr har hans ägare skadat sin rygg och kan inte rida honom. Han är således även till salu, men ska alltså i första hand betäcka i sommar. I fjol fick han snålt med ston så nu hoppas vi att det blir flera i år till denna klasshingst! Han kommer den 16:e april.

Armas Veleño

Av Sara - 27 mars 2009 20:39

 på lördag är det fest, men fredag är ändå den dagen som känns bäst!

7.45 Upp-plockning av praktikanter.

8.00 fodring, utsläpp. (Praktisarna är till stoor hjälp)!

8.30 Körde iväg och visade stängselkillarna var staketet skulle stå

9.00 Körde iväg och betalade arrendet

9.30 Satt i sadeln på Fausto

Praktikanterna mockade och fixade stallet

10.30 Sitter upp på Teddy

11.30 Rider Fonzie

12.15 Lämnar praktisarna vid tåget

12.30 Lunch

13-15 Städar inomhus!

15.00 hämtar minilastaren hos grannen så att Mats kan flytta storbalar.

15.30 Tar en promenad med hundarna och inspekterar staketet. Det blir fiint!

16.00 Det stormhaglar! Insamling av hästar!

17.15 Åker och handlar

18.30 Hemma packar upp, steker entrecote till mej & Mats.

20.00 Idol (pinsamt, men sant)

I morgon åker jag på Avelsföreningens årsmöte i Hällekis. Ska bli kul att träffa alla PRE-människor.

Här är Mats & Jag med Clasica & Jerez, vid utställningen i Åstorp i höstas.

Av Sara - 26 mars 2009 21:53

Inga praktikanter idag heller. De hade visst arbete på annat håll på torsdagar. Efter morgonrutinerna red jag först Fausto, som gick väldigt fint idag med. Sedan Fonzie och så Teddy. Efter lunch kom Equisafe med staketmaterialet till nya arrendet som de ska börja hägna in imorgon.

Sedan körde jag hem Affe igen. Han blev så glad! Han har en stoor hage att busa i och vad han sprang!! Planen är att han ska vara hemma så mycket som möjligt och bara hämtas hit när han har ston i brunst. Jag hoppas det kommer att fungera i sommar!

På kvällen var jag med Camilla och tittade på Kan, som är i träning hos hennes tränare. Han var mycket bättre och numera iallafall klart ridbar. En del hjärnspöken forfarande men under kontroll. Körde hem i fullkomlig snöstorm! Vad f-n är det frågan om? Det är ju sommartid på lördag!

Av Sara - 25 mars 2009 22:07

Idag var praktisarna tillbaka. Efter fodring och utsläpp hjälptes vi åt att mocka, så Anne kunde vara ledig idag. Sen red jag Fonzie. Han var duktig men kändes lite stel idag. Får se hur han känns i morgon. Efter passet skrittade vi ut en liten runda för första gången. Han var försiktig men gick fram ändå och var jätteduktig.

Sen var det Faustos tur. Idag var det ett genombrott tror jag! Först var han lite busig och okoncentrerad, men sedan helt plötsligt bara lossnade det. Han gick bättre än han gjort någon gång sedan han kom hit för snart 5 veckor sedan. Härligt!

Sedan fick vi städa och putsa överallt för efter lunch kom personalen från Flyinges seminstation & vet.klinik på studeibesök! De fick en rundtur och så pratade vi om rasen. Regler, blodslinjer, avel osv. Mycket trevligt!

Ares är lite ynklig och svullen om skapet, så han fick promenad och en timme i boxhagen, så blev han lite glad igen. :)
Zagal är MYCKET bättre!!!! Han är lite stel bak, men om man inte vet något så tänker man inte ens på det. Han är pigg och glad. Eller, ganska glad iallafall, för han är lite sur över att han inte får god mat med betfor och hippo, som är hans favorit. Bara tråkig happy hoof och halm...

Tack Malin för ditt stöd och hjälp! Kram på dej!

Jag & Bailon på stubben i augusti 2008

Av Sara - 24 mars 2009 22:49

När jag vaknade i morse blåste det som sjutton och snöade vågrätt. Vad är det frågan om????? Det slutade dock snöa under tiden jag åt frukost, solen visade sej och det såg riktigt trevligt ut. Tills jag stack näsan utanför dörren. Huuu vad kallt! Vinden var bitande som ett stim pirayor! Bara våra ston, som har ligghall, och Zagal, som har en häck att läa bakom fick gå ut. Pysslade med pojkarna lite. Tänkte rida, men det var omöjligt att vara på ridbanan utan att få vitala delar avkorppen bortfrusna/blåsta. Gick in och gjorde lite pappersarbete. Skönt att få lite sånt gjort med.

Vid lunch åkte jag in och hämtade Ares på djursjukhuset. Han blev kastrerad igår.

Fick besök av Pamela som ville se Malibu. Tog ut honom på ridbanan. Gud vad han kan trava! Han är så snygg! Ska försöka få honom visad på Blommeröd och kanske RIKS om han går bra.

Sedan tränade jag Laban på bocken. Han ville inte hoppa alls, utan det fick bli Teddys variant. Stå lutad över bocken och så får jag hålla vaginan. Det gick jättebra! Lite krångel bara, men nu fattade han vad det hela går ut på. Ska prova igen i morgon eller på torsdag.

På kvällen var det kören. Vi sjunger konsert i Mariakyrkan i Helsingborg på söndag kl 11, om någon har lust att höra!

Hittade lite bilder från i fjol. Först Teddy & Jag

Tempo




Detta drömmer jag om....... Zagal & jag


Jag & Giraldilla. Gud vad jag längtar efter sommaren!


Av Sara - 23 mars 2009 20:35

Jo det var ju en vanlig dag idag med. Inte bara dagen efter hingstvisningen. Började 07.45 med att hämta mina två nya praktikanter vid tåget. De ska vara här i 4 veckor. Fick alltså hjälp med fodring och utsläpp. Härligt! Fick sedan laga hage som Razzel "hoppat" ut ur i lördags. Det tre är flyttade till en mindra hage för nu är sommarhagarda gödda så nu får inga gå där förräns det är betesdags. Har faktiskt fått tag i 4,5 HA mera mark, precis här intill! Så nu kan Razzel, Galope, Kario & co gå inom synhåll hela sommaren. Underbart!

Så red jag Teddy. Han är så fin nu. Galoppen blir starkare och starkare. Snart är piruetterna helt perfekta!

Tjejerna fick en kurs i att linda ben, så fick de göra iordning Fonzie. Han var jättefin idag med. Galopperade i båda varven.

Efter lunch longerade jag Fausto över bommar & Cavaletti. Mitt i en hagelstorm! Huu tyckta Fausto. Sedan gjorde han lite bus och pang så gick longerlinan av! (karbinhaken) Fausto blev helt förvånad och trippade fram till mej. vad hände? Jag tänkte bra OM detta hänt igår! Jag använde den linan till båda Affe & Laban på visningen...

Även Dora fick en tur på banan innan jag lämnade praktisarna vid tåget igen och körde mot Genarp, Ann & Varonil. Först red jag lite på ridbanan och sedan fick Ann rida. Varonil gick jättefint! Jag har bett Ann att rida ut honom i skogen, men hon känner sej lite osäker, så idag red jag ut honom. Han var jätteduktig! Pinnade glatt på på hennes underbara skogsvägar. Vi galopperade oxå en bit och skrittade på långa tyglar. Han var helt cool (utom en gång när två änder flög upp ur en damm mitt framför näsan på oss. Men han bara hoppade till lite och sen var det glömt. Nu ska nog Ann våga sej ut! Hemma 19.45, fodrade, medicinerade Zagal (som fö gick nästan helt normalt in från hagen idag!!!!!!!! Jippie!) ochsitter nu, hyfsat trött i soffan. God natt!

Jag, Razzel & Mats från igår.

Av Sara - 23 mars 2009 12:20

Så är det äntligen måndag och denna efterlängtade och fruktade helg är över. En hingstvisning är oerhört kul men oxå oerhört stressande och påfrestande innan. Man vill ju så gärna att allt ska vara perfekt!

Vadret var ju i princip så dåligt det kunde vara. Okej det ösregnade inte, men fy f-n vad kallt! Men alla hästarna uppförde sej exemplariskt och allt flöt på bra. Dessutom kom det mer folk än jag vågat hoppas på, så det kändes ju oerhört kul! Vi hade en dansk butik som säljer exklusiv häst & ryttarutrusning här, och även en tjej som säljer väldigt fina muggar, brickor mm med fantastiskt fina hästmålningar på. Kul!

Vi fick en del bokningar, och om inte annat har ca 150 personer till sett våra vackra hästar och varit här. Tack till alla er som kom! Varmt välkomna åter och tveka inte att kontakta mej om ni har frågor eller funderingar.

Så vill jag oxå passa på att be om ursäkt till alla dem som jag inte hann prata med. Eller er som jag inte kom ihåg namnet på eller i vilket sammanhang vi träffats. Ibland så är det kortslutning i huvudet!

Till sist vill jag även gratulera Linda & Chocco som debuterade Intermediere klass i söndags. Även i MSVA startade hon och med fina % i båda klasserna. Bra kämpat Linda!

Alferez på visningen igår. Massvis med bilder finns på hemsidan!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards