Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 28 september 2016

Älskar att träna!

Av Sara - 28 september 2016 19:43

Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag, men jag ska baskemej göra MITT bästa för att bli så bra som JAG kan. Jag måste sluta jämföra mej med andra och jämföra med mej själv. Jag bsetämde mej för att jag INTE vill att Hugo ska vara stark och "älgig" utan mera känslig och lyhörd. Hästen blir så stark som din hand heter det ju, och det ÄR ju sant. Jag gav mej f-n på att lösgöra honom bättre och vara mjuuuuk och staaaaadig, även om man givetvis ibland måste "ta igenom" saker. På två-tre veckor har jag nu inte haft ett enda dåligt ridpass. De har mer eller mindre bra, men det har varit bra VARJE pass! Jag & Hugo jobbar nu MED varandra, inte MOT varandra. Det är långt ifrån perfekt, men det är underbart och jag längtar varje dag till att få sitta på hans rygg!

Förra veckan kunde jag tyävärr inte träna, för det krockad med Alteas avresa mot Norrland. Men idag var det dags. Jag brukar alltid vara lite sen (då jag vill hinna värma innan lektionen börjar) men idag var jag faktiskt i god tid och hann värma Hugo i lugn och ro. Det var bra så vi kunde börja genast med själva träningen. Vi slipar vidare på MSV rörelser och idag var det käcka sidvärtsövningar. Tex långsida som började med skänkelvikning, övergång till öppna och sedan sluta tillbaka ut till spåret. Detta i ett 40 m ridhus. Väldigt lösgörande och rolig övning. Ganska svårt, men efter några försök blev det riktigt bra! I galoppen blev det öppna, sluta in mot ridbanan och sedan framåt i öppna igen. Eller vice verca med sluta, öppna, sluta Har inte ridit diagonalsluta i galopp särskillt mycket på Hugo, men han gjorde dem överraskande bra! Härligt känsla!!

Har anmält till några små tävlingar till. Kör vidare med någon mer LB och såg även en LA på lämplig tid och datum i oktober. Ser fram emot att tävla. Det är faktiskt riktigt kul nu!

 

Robban jobbar vidare med Curre. Han tar inridningen med ro och är ganska (typ helt) obekymrad om Robban på ryggen nu. Det svåraste för Curre är tålamodet. Han har myror i kroppen!! Men Robban är envis och tålmodig till tusen. Så Curre får bara snällt lära sej att stå stilla, vänta, skritta och slappna av. Vi ger honom massvis med tid för det. Han är en fantastisk häst och varje gång jag ser honom i ridhuset så blir jag glad. Han är worth waiting for - den hästen!!

 
 
Ingen bild

Elisabeth

9 oktober 2016 19:44

Grattis till fin presentation idag blir så inspirerad av att följa dig. Håller på att kämpa med Lätt A men det blir många moment att få rätt på. Kul att ha ett mål med träningen.

Sara

12 oktober 2016 20:18

Tack Elisabeth!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 18 september 2016 19:30

I fredags hade vi avelsvärdering på gården! Robban ställde sin fina anläggning till förfogande och inför dagen blev ridhussargen vitmålad och fin! Sex hästar visades fram för värdering hos oss och samtliga blev "Apto" dvs godkända förl avel. Både sto...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards