Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 21 november 2016

Rubrik saknas

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och dela ut pris. Flera riktigt fina ekipage med skickliga ryttare och fantastiska hästar! Men oxå en del vanliga, dödliga som kämpar och sliter och en bra dag lyckas skrapa ihop 65 % men vanligtvis ligger runt 60-62. Ganska nice att se! Inte av skadeglädje alltså utan mera att man kan kämpa sej upp i klasserna med tålamod och hårt arbete, även om man har en "vanlig" häst. I mitt fall är det väl lite tvärt om dock. Jag har en ovanligt fin häst men är själv en väldigt "vanlig" ryttare. Mitt mål, förhoppning och önskan skulle vara att en dag starta Hugo på en Nationell tävling. Gärna i PSG! 

Segraren i "min" klass i fredags, skickliga Johanna DueBoije!

 

På hemmaplan jobbar jag på med Hugo och pysslar med Curre. Den sistnämnda har nu fått vintervila och ska smälta allt han lärt sej i höst. Jag ska försöka ta mej tid att promenera med honom på lite turer utanför gården, för att vänja honom så att vi kan rida ut såsmåningom. Jag kommer även att sitta lite på honom i stallet emellanåt, så han kommer ihåg sadel, träns och ryttare. Men det blir inget arbete på lina och volt på några månader. Jag är inte så glad för mycket longering. Det känns onödigt slitsamt att springa runt, runt. Jag hoppas att, när jag sätter igång Curre igen, så har han mognat i sin roll och jag kan rida honom utan lina, då på rakt spår. Vi får se hur det går! 


Två saluhästar finns nu i stallet och det är 2,5-åriga Nalina. Ett brunt, mycket rastypiskt sto på knappt 160 vm fnv. Hon är dotter till Nietos mamma, multichampion Nefertite. Pappa är  Fer Avellado, även han en flerfaldig champion för både rörelser och rastyp. Nalina är nog mest lik sin far i dagsläget, men har nog lite längre ben! Hon är en fantastisk liten häst som passar någon som vill ha det spanska temperamentet, ridbarheten och samtidigt ett mycket bra avelsämne om man någon gång vill ta ett föl! Nalina är under inridning och hon är mycket lättsam och cool!

 

Vi har även Olmedo "Olle" sedan en knapp vecka tillbaka. Olle kom från Spanien ganska nyligen. Han är en väldigt stillsam och lugn häst, om än känslig som alla PRE. Han är välutbildad och mycket lydig men har inte ridits på en dryg månad så vi håller på att sätta igång honom. Olle är svart som natten, har en stjärn och ofantliga mängder tagel. En riktig drömhäst! Han är ca 162 cm men känns större då han har lång, välformad hals! Jag tycker mycket om känslan på hans rygg och tror att han blir en riktigt fin tävlingshäst! Bra skritt och bra galopp och traven går att jobba mycket med. Han biljaderar ej. Bilder och film kommer förstås inom kort på båda hästarna! 

 

Idag red jag igenom delar av LA-programmet som jag & Hugo ska tävla på lördag. Det var ett bra tag sedan jag red dessa vägar då jag koncentrerat mej på LB:2-an en tid. Jag är helt värdelös på att komma ihåg program, så jag håller mej till ett i taget... Men det var härligt att känna idag att det som förut kändes ganska svårt och snärjigt, nu kan kännas ganska bra och att jag har kontroll! En underbar känsla! Hoppas jag kan få till den inne på banan på lördag!

Efter avslutat dressyrpass skrittade jag ut en sväng på nya vägar. Hugo var så duktig och gick modigt fram! Han blir harig när jag blir harig (som de flesta hästar) men nu försöker jag tänka "tillsammans klarar vi det". Och det gjorde vi!! Nästa gång tar vi en något längre tur!

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Av Sara - 18 september 2016 19:30

I fredags hade vi avelsvärdering på gården! Robban ställde sin fina anläggning till förfogande och inför dagen blev ridhussargen vitmålad och fin! Sex hästar visades fram för värdering hos oss och samtliga blev "Apto" dvs godkända förl avel. Både sto...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards