Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Trappsteg nr 2. TAKT

Av Sara - 4 november 2009 08:15

Vi traskar vidare i vår utbildningstrappa. Nu bjuder hästen framåt fint så nu vill vi att den ska röra sej i en jämn fin takt. Inte nödvändigtvis med sina allra största steg, det är den förmodligen inte redo för, utan bara jämna lugna fina kliv framåt. En häst som är snabb i takten och gärna tar korta, hastiga steg behöver vi lugna ned med lättridning i en stadig balans (ryttarens balans alltså) . Du sitter tungt ned i varje steg och väntar med att resa dej tills hästen nästa skjuter dej upp ur sadeln. På detta vis kan du få hästen att "vänta" på dej. Tänk luugnt och staadigt, lugnt och staadigt.

Å andra sidan har vi även den hästen som är lite långsam och som behöver bli kvickare. Även här använd till en början lättridning. Var "lätt i baken" och bara doppa sätet i sadeln. Tänk positiva och lätta tankar!


Alla typer av hästar behöver en stadig ryttare. Detta skall vara ditt ledord. Framför allt på våra oftast mycket känsliga, PRE-hästar så är mantrat: STADIG. Var stadig! Stadiga skänklar som inte flaxar runt utan behåller samma  lätta, medvetna placering hela tiden, en stadig buren hand, och kanske allra viktigast ett stadigt överliv. Rak i ryggen, fall inte framåt eller bakåt heller för den delen. För resten av trappan ställer nu högra krav på dej som ryttare. Det är nu som du verkligen måste börja tänka på hur du rider.


Ett oerhört viktigt måtto måste vara: ju mindre du gör - dessdå bättre går hästen! Nu menar jag inte att man ska vara en passiv ryttare, men du måste känna när du ska bli stilla och inte inverka. Så fort hästen är exakt där du vill ha den, det kan vara i två steg, då MÅSTE du vara helt mjuk och stilla. Du måste belöna hästen med att låta denv vara, få den att förstå att i detta läge är du nöjd, och all påverkan försvinner. Du blir ett med hästen och blir bara ett stöd, en hjälpande hand och en pilot, när ni dansar fram tillsammans!


Jag skulle redan nu vilja klargöra att trappan är en bra ledstång, men den ska inte ta veckor , månader eller år att gå igenom den. Oftast passeras alla steg på ett och samma pass. Man får ta steg upp och ibland ner under samma varv eller på bara några minuter. I slutet av ett pass har man kanske fått till alla stegen, men nästa pass så börjar man på steg ett igen. Så måste det vara. Man kan aldrig slappna av och tänka, ja ja men nu kan vi detta. Checka av bjudning, takt och form osv varje gång! När du ridit hästen i några veckor, månader eller kanske år Då sitter helt plötsligt allt. Redan i första varvet kan du konstatera att allt klaffar! Det är då du vet att du lyckats. För det är inte imponerande med ett ekipage som far runt i skänkelvikningar, skolor, piruetter osv om hästen gör det besvärat och spänt eller tappar bjudning, takt, balans form titt som tätt. Imponerande är en lydig och avspänd häst som med lätthet och glädje utför den ena svårigheten efter den andra!


 
 
Annette

Annette

4 november 2009 09:02

Här är vi inte riktigt överens...vi "akademiker" rider inte lätt så ofta, eftersom vi anser att vi i varje steg när vi sätter oss ner i sadeln, "trycker" fram hästarna i stället för att låta dem hitta sin egen balans och bärighet. På unga hästar eller hästar med mindre stark rygg sitter vi ner lite framåtlutade, "lättar" lite på rumpan hela tiden och ger ryggen det utrymme den behöver för att "komma upp". Takten kan man hitta ändå, genom den oförändrade kontakten du har med hästen i nedsittningen och genom känslan och rösten. Här är så viktigt att vara motsatt hästen, alltså är hästen för energisk, ska du vara lugn, och tvärtom precis som du beskriver. Viktigt att påpeka är också att hästen ska gå kvar i det tempot DU sätter den i tills DU ger en ny signal! Jag är glad att du skrev det i förra inlägget, eftersom det är så många som "duttar" och "duttar" tills hästen är immun... Heja Sara, det är så kul att diskutera ridning :-) :-)

http://www.stalleskelid.zoomin.se

 
Ingen bild

Rebecca

4 november 2009 09:47

Hejsan=)) Hör inte till ämnet som just nu diskuteras men jag undrar om du har planer på att rida in Malibu eller ska han vara en show/avelshingst???
Tack för svaret om hur de e att rida en pre=))

 
Ingen bild

Sara

4 november 2009 12:23

Till Rebecca!
Jo självklart skall Malibu ridas. Han åker faktiskt iväg på inridning om två veckor! Jag är ingen tuffing så jag undviker helst att sitta på hästarna de allra första gångerna. Det kan någon annan kamikaze-pilot göra =)
Han ska vara ridhäst OCH showhäst! Vid vårens hingstvisning är planen att jag ska visa honom riden!
Och för er som undrar så har jag haft arab tidigare och jag upplever dem lika känsliga och fina som de spanska hästarna, fast ändå tvärt om på något vis...

 
Ingen bild

Sara

4 november 2009 12:26

Svar till Annette!
Jag skulle vilja betona att jag INTE rider akademiskt. Jag är inte särskilt imponerad av den typen av ridning. Inte ens av de bästa som jag studerat på nära håll vid många tillfällen. Så att vi inte är överens hela vägen är nog väldigt naturligt... Jag eftersträvar INTE det som man ser när de främsta "akademikerna" "rider".
OBS! Jag vill inte ha någon debatt om akademisk ridning häst. Man får kalla det vad man vill. I så fall kalla jag min ridning ETT-MED-HÄSTEN-RIDNING-MED-KRAV
=)

 
Ingen bild

Milldoff PRE

4 november 2009 15:35

Wow vilken film ! Fantstiskt roligt att se ekipaget - det kan man ju sträva efter. Hyfsad svårighetsgrad på programmet också :-)

Kram Camilla

 
Ingen bild

Rebecca

4 november 2009 16:33

Ser fram emot att se bilder på Malibu under sadel, hoppas allt går bra=))

 
Annette

Annette

4 november 2009 19:43

Okej, jag förstår när det är dags att dra sig ur...;-)

http://www.stalleskelid.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards