Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under november 2016

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och dela ut pris. Flera riktigt fina ekipage med skickliga ryttare och fantastiska hästar! Men oxå en del vanliga, dödliga som kämpar och sliter och en bra dag lyckas skrapa ihop 65 % men vanligtvis ligger runt 60-62. Ganska nice att se! Inte av skadeglädje alltså utan mera att man kan kämpa sej upp i klasserna med tålamod och hårt arbete, även om man har en "vanlig" häst. I mitt fall är det väl lite tvärt om dock. Jag har en ovanligt fin häst men är själv en väldigt "vanlig" ryttare. Mitt mål, förhoppning och önskan skulle vara att en dag starta Hugo på en Nationell tävling. Gärna i PSG! 

Segraren i "min" klass i fredags, skickliga Johanna DueBoije!

 

På hemmaplan jobbar jag på med Hugo och pysslar med Curre. Den sistnämnda har nu fått vintervila och ska smälta allt han lärt sej i höst. Jag ska försöka ta mej tid att promenera med honom på lite turer utanför gården, för att vänja honom så att vi kan rida ut såsmåningom. Jag kommer även att sitta lite på honom i stallet emellanåt, så han kommer ihåg sadel, träns och ryttare. Men det blir inget arbete på lina och volt på några månader. Jag är inte så glad för mycket longering. Det känns onödigt slitsamt att springa runt, runt. Jag hoppas att, när jag sätter igång Curre igen, så har han mognat i sin roll och jag kan rida honom utan lina, då på rakt spår. Vi får se hur det går! 


Två saluhästar finns nu i stallet och det är 2,5-åriga Nalina. Ett brunt, mycket rastypiskt sto på knappt 160 vm fnv. Hon är dotter till Nietos mamma, multichampion Nefertite. Pappa är  Fer Avellado, även han en flerfaldig champion för både rörelser och rastyp. Nalina är nog mest lik sin far i dagsläget, men har nog lite längre ben! Hon är en fantastisk liten häst som passar någon som vill ha det spanska temperamentet, ridbarheten och samtidigt ett mycket bra avelsämne om man någon gång vill ta ett föl! Nalina är under inridning och hon är mycket lättsam och cool!

 

Vi har även Olmedo "Olle" sedan en knapp vecka tillbaka. Olle kom från Spanien ganska nyligen. Han är en väldigt stillsam och lugn häst, om än känslig som alla PRE. Han är välutbildad och mycket lydig men har inte ridits på en dryg månad så vi håller på att sätta igång honom. Olle är svart som natten, har en stjärn och ofantliga mängder tagel. En riktig drömhäst! Han är ca 162 cm men känns större då han har lång, välformad hals! Jag tycker mycket om känslan på hans rygg och tror att han blir en riktigt fin tävlingshäst! Bra skritt och bra galopp och traven går att jobba mycket med. Han biljaderar ej. Bilder och film kommer förstås inom kort på båda hästarna! 

 

Idag red jag igenom delar av LA-programmet som jag & Hugo ska tävla på lördag. Det var ett bra tag sedan jag red dessa vägar då jag koncentrerat mej på LB:2-an en tid. Jag är helt värdelös på att komma ihåg program, så jag håller mej till ett i taget... Men det var härligt att känna idag att det som förut kändes ganska svårt och snärjigt, nu kan kännas ganska bra och att jag har kontroll! En underbar känsla! Hoppas jag kan få till den inne på banan på lördag!

Efter avslutat dressyrpass skrittade jag ut en sväng på nya vägar. Hugo var så duktig och gick modigt fram! Han blir harig när jag blir harig (som de flesta hästar) men nu försöker jag tänka "tillsammans klarar vi det". Och det gjorde vi!! Nästa gång tar vi en något längre tur!

 



Av Sara - 17 november 2016 20:36

Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling jag gjort med min ridning har (i mina egna ögon då) dessa åren är enorm, jämfört med alla år tidigare, när jag red omkring på egen hand och försökte bli klok på saker och ting. Det bästa med att träna är nog ändå motovationen. Att få nya aha-upplevelser vecka efter vecka. Att alltid veta exakt vad man ska träna på varje pass, ja nästan känna att man inte hinner rida alla övningar man borde på veckan som går tills nästa träning. Förr var det svårt att komma på vad jag skulle göra på ridpassen. Det blev ofta lite planlöst och gärna ungefär likadana pass dag efter dag. Som sagt, så hinner jag nästan inte med allt som jag vill göra, på en vecka! 

Just därför, ska jag försöka få till att kunna träna två dagar/vecka från nästa år. Om Amanda har möjlighet och vi får ihop våra scheman. Jag tänker mej varannan vecka Hugo två pass, och varannan vecka tar jag med mej Curre på träning. Först får han förstås vara inriden, men vi är en bit på väg! Nu har jag äntligen ridit på honom!!


Curre är fortfarande väldigt omogen och valpig, så nu när han äntligen kan stå still när man sitter upp, är obekymrad över ryttaren och har både skrittat och travat så låter jag honom få paus. Till våren tar vi nya tag. Nu blir det pyssel och eventuellt lite tömkörning då och då för att aktivera honom! Curre har ändå tagit träningen mycket bra och han har mognat en hel del. Han står stilla på gången och älskar att bli pysslad med. Han är oerhört kelig och social och är fortfarande inte särskilt hingstig alls. Jag tycker mer och mer om honom och längtar tills han är äldre och mera ridbar. Jag tror verkligen att han kommer att bli en fantastisk ridhäst! Han är så väldigt olik Hugo i typen, och det ska bli så kul att ha två fina killar att jobba med! 

I helgen är det Nationella tävlingar på Helsingborgs RF och Pepino dressage & breeding har sponsrat en klass. Så i morgon ska jag dit och kika och dela ut pris. Lite inspiration är alltid bra. Och så kan man ju drömma om att jag & Hugo ska vara med om något år!

Men vi får träna lite mer innan dess. Just nu känns bara LA stort! Nästa helg blir det en sådan klass i Åstorp. Även om vi startat säkert 10 LA tidigare, så har vi mera glidit runt och hoppats på det bästa. Nu är det slut på det och nu rider jag VARJE meter av programmet. Det har ju gett resultat med mera medveten ridning och en bättre känsla som vi hittat. Har förstås en hel del att göra med att Hugo blivit starkare, men det i sin tur beror väl på att jag gjort något rätt under tiden... Vi kämpar på som sagt. Kollar på svåra klasser i helgen och rider LA nästa helg. Så får det bli!

Hej hopp! 

 

 

Av Sara - 14 november 2016 20:03

Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska handla om!

Jag har bestämt mej för att sluta sälja och förmedla hästar. Av olika anledningar, men främst för att jag känner mej "klar" med den sysslan. Läste i senaste numret av Ridsport en krönika av Anna Hassö, där rubriken är "Vem vågar sälja hästar i framtiden" och det kan man verkligen fråga sej... Men oavsett, så som sagt, så känner jag mej väldigt KLAR där. Jag har några fina hästar i stallet nu, som ska säljas, och det är även några handplockade hästar kvar, som kommer in inom kort för försäljning, men sen är det stopp. Inga flera förmedlingar eller inköp av hästar för försäljning. 

Vad ska jag då syssla med? Jo jag ska rida, träna och tävla!   Jag ska ägna mycket tid åt Hugo & Curre, och jag ska utveckla min egen ridning. Jag har ju redan i sommar & höst smakat lite på hur det är att vara "vanlig" hästägare och få hjälp med fodringar & utsläpp och all annan service som man kan tänka sej och det är UNDERBART!! Det är så otroligt kul nu med mina två pojkar, och det var väääldigt länge sedan jag kände sådan enorm glädje och längtan med hästarna! Jag hinner pyssla, sköta och rida precis så som jag vill kunna och hinna göra! Otroligt kul!! Jag längtar till jag ska till stallet i morgon!

Den viktigaste verksamheten framöver blir alltså hingstarna, deras träning, tävling och utbildning, och deras avelskarriärer. Jag kommer att satsa på att marknadsföra och meritera pojkarna så att de förhoppningsvis får, och förtjänar, flera ston. Jag är väldgt nöjd med de tre hingstarna (Huron FS, Tanteo MAC & Carretero SD) som jag kan erbjuda till avel 2017 och anser själv att de alla håller hög kvalite och har olika inriktningar beroende på vad man söker till sitt sto.

 


Hugo går från klarhet till klarhet i träningen och är nu placerad på de senaste fyra starterna med 67-69 % och senast i lördags en 2:a placering i tuff konkurrens! Jag har planerat in två tävlingar till i år och då i LA. På träning och dagligdags slipar vi vidare på MSVC-rörelserna och jag hoppas på debut där under nästa år. Men det SKA vara med kvalité. Målet är stadiga 68 % eller mer! Härligt var det i lördags när domaren, som jag ridit för säkert 4-5 gånger förut, påtalade vilka framsteg vi gjort! Väldigt kul!! Hårt arbete och målmedveten ridning lönar sej!

   


Curre har varit under inridning i ca två månader nu, så han har tagit god tid på sej. Han har myror i kroppen och bara KUNDE inte stå tilla och focusera. Helt orädd och käck, men lite överallt samtidigt. Men så äntligen, för ett par veckor sedan, verkade något falla på plats och han kunde börja hitta focus. Så nu travar han med ryttare på. Fortfarande på lina, inte lös, men iallafall. Underbart!! Jag själv har ännu bara hängt på honom och tar det varligt. Jag vill inte förstöra något för Curre genom att bli spänd själv eller osäker, utan har överlåtit det till Anna & Robban. Men nu känns det otroligt lockande att sitta upp! Snart är det min tur!!


Jag kommer att ta emot hästar i träning oxå. Ett fåtal bara och en i taget så att jag hinner lägga gott om tid och omtanke på just den hästen. Gärna unghästar, och gärna spanska så klart, även om alla raser och åldrar är varmt välkomna! 

Och så kommer jag att tillbringa en hel tid i Spanien... Jag har skaffat mej en liten fastighet i detta favoritland. En dröm som gått i uppfyllelse och det känns fantastiskt!!  Så denna utsikten kommer jag att se en hel del av framöver, är det tänkt!

 


Ska nog bli lite flitigare här framöver, och om ni är intresserade av att läsa mer om träning och dressyr så kom gärna tillbaka! Vi hörs!


Sara :)
   

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards