Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2014

Av Sara - 22 juli 2014 13:43

Ni tror väl alla att jag är uppslukad av jordens yta! Ja och lite så är det. Efter Falsterbo så var jag bara helt slut och tömd på hästenergi. Men det finns ingen tid för vila just nu utan mitt liv rusar på i 100 km/timme... Gården är så slutligen såld och köpet är klart. Jag flyttar den 10/8 och hästarna några veckor senare. Mitt lilla hus är köpt och betalt och den omfattande renoveringen är påbörjad. Det känns otroligt spännande och roligt alltihop, men förstås väldigt energikrävande! 

På hästfronten så ligger jag hyfsat lågt och tar inte in några nya tränings- eller försäljningshästar innan flytten är klar. Den första veckan i oktober åker jag på en välbehövlig semester, och hemkommen från den skall jag vara nytankad med krafter tänker jag mej. Så i mitten av oktober fyller jag på i mitt nya stall och sedan kör jag så det ryker! Apropå nya stallet så är byggandet i full gång där och det blir så otroligt fint och bra! Jag lääängtar dit! Ska ta med kameran och ta lite bilder så ni får se! Sedan är ni förstå välkomna att besöka mej på Nygård! 

Jag har tagit några drastiska beslut och det största är att jag säljer mina ston. Ovissheten och osäkerheten på uppfödning när man inte har egen gård, känndes påfrestande så jag har vält en annan väg. Vackraste Valencia har nu lämnat mej för sitt nya hem hos Prosus PRE utanför Ängelholm. Prosus är mina nära vänner Jessica & Bengt som nu har tre stystrar, alla döttrar till min Alhaja, i sin avel. Hidra, Viva & Valencia är tre fantastiska ston som kommer att producera PRE-hästar av toppklass till vårt svenska bestånd. Prosus & Pepino kommer i framtiden att ha ett tätt samarbete där Pepino är hingst & utbildningsbasen samt försäljning av ridhästar, och Prosus står för ston & avel och försäljning av fölen. Deras ston kommer uteslutande att betäckas med hingstar från Pepino och vi kommer tillsammans att planera varje betäckning och kombination. I år är Viva betäckt med Tanteo MAC och det ska bli otrolig spännande att se den avkomman! Hidra födde för en vecka sedan ett underbart stoföl e. Marinero MG och ska i år semineras även hon med Tanteo. 

Hidra & Fragansia

 

 

Förutom att Valencia är såld, flyttar Alhaja & Cristal i morgon till Södertälje och deras nya ägare Saga. Saga känner jag väl sedan ganska länge. Hon har en avkomma efter Alferez, som jag haft här i träning förra året, samt en vacker dotter till Tendencioso. Saga har länge drömt om ett eget PRE-sto och såg sin chans att förvärva fantastiska Alhaja, vackra Cristal och så ett Mino-föl i magen. Saga är så lycklig över sina nya hästar att det känns nästan bara bra för min del. Såklart är det en sorg, men samtidigt en lättnad och trygghet att veta vad jag äger, har och ska betala för. Att alla hästarna sen kommit i bästa tänkbara händer är ju underbart, och jag ser fram emot att få se både Valencia & Cristal på utställningar så småningom! 

Jag har anmält Huron till utställning i Danmark sista helgen i augusti och jag tränar och rider Rio för fullt. Träningen för Sandra Sterntorp är så rolig och givande! I helgen var vi uta och tävlade igen. Det var blandade resultat kan man väl säga. På fredagen startade jag MSVC1 och fick totalt hjärnsläpp. Red fel TRE (!) gånger, fast domaren var hygglig och skrev slarvig väg, annars hade jag förstås blivit diskad. Jag blev förstås stressad och red forcerat och dåligt varpå jag fick galopp o en travökning och i en sluta... Dock reste domaren sej efter min ritt och sa att Rio var gångartsmässigt den bästa PRE hon sett, önskade mej fortsatt lycka till och gav mej 60,6 %! 

Tilltufsad och besviken över min egen insats åkte jag hem och pluggade och prang program som en galning. Tillbaka nästa morgon för start i samma klass, samma plats, samma tid, men annan domare. Lyckades rida programmet utan minsta tveksamhet och såg till att rida mycket noggranna vägar och så prydligt jag bara kunde. Blev dock sågad igen och för denna ritt belönades jag med 60,3 %! Det är så kul med bedömningssporter.... Gah!!

Nåväl, jag börjar härmed föra lista över domare som jag ska och inte ska rida för framöver. Tänk när det klaffa för rätt domare! Då jäklar vinner vi!   

Oavsett så är Rio iallafall en fantastisk häst att både handha och rida! Jag är så glad och stolt över honom!

 

     

Av Sara - 13 juli 2014 16:57

Sista inlägget från Falsterbo kommer här! Onsdag & torsdag var vi ett nytt gäng med glada tjejer (och några karlar) och hästar som samlades i ett hett Falsterbo. Herregud vad varmt det var! Som väl var så blåste en frisk vind, annars hade vi nog smält bort! 28-30 grader båda dagarna! På onsdagen anlände vi allihop på morgonen/förmiddagen. Vissa lite senare än planerat pga enorma köer!! Själv stod jag i kö i nästan 1,5 timme med stackars Rio & Almonteño där bak. Då var jag glad för min isolerade trailer. Killarna var inte ett dugg varma där bak! Vi träffades allihop kl 13 och tog oss hela ridvägen fram till framridning och banor och gick igenom hela programmet. Ondagen skulle vi rida fram på hoppningens framridning och sedan hålla vårt inslag på stora hoppbanan. I samlad tropp skrittade vi dit på bestämd tid och red fram. Själva uppvisningen gick faktiskt strålande! Inte helt enkelt att göra någont snyggt på den enorma arenan! Läktarna var fullsatta och när Theresa hoppade sin Duna klappade alla i takt. Mäktigt!!

Bilder från onsdagen

                                   


På torsdagen var det så dags för vår sista insats. Det var otroligt kull alltihop men även otroligt ansträngande! Jag är så tacksam för alla som kom och ställde upp med sina hästar och även dem som hjälpte till med montern. Detta var första gången jag arrangerade detta i Falsterbo, men det verkar inte som sista gången! Det finns massvis att förbättra och förändra tills nästa gång, och nu har man lite mera kött på benen till det är dags igen! Ser redan nu fram emot att planera för eventet 2015 och har massvis med ideer och tankar på hur man kan göra det bättre! 

Avslutar Falsterbo för 2014 med bilder från dressyrarenans uppvisning torsdagen den 10:e juli!

                                                     


Av Sara - 7 juli 2014 12:15

SÅ var det då dags för Falsterbos invigning och mitt nummer var öppningsnumret! Alla hästarna anlände på lördagskvällen och vi hade genomgång. Det kändes nervöst men ändå under kontroll. Söndagen var alla focuserade och fina! Hästarna glänste som silver i solen (26-27 grader puh!!) och alla uppförde sej väldigt väl precis som spanska hästar ska! Med denna show ville jag visa fin dressyr i kombination med PRE-hästens fantastiska temperament, och jag tycker det blev precis så! Handhästarna stod som ljus i princip hela tiden och min fina Rio & Sophia Djiobaridis och hennes Almonteño var superfina!! Det var en härlig känsla att få rida in på denna stora arena med fullsatta läktare! Min stora fasa var att musiken inte skulle klaffa, eftersom jag & Sophia inte haft möjlighet att träna tillsammans på en arena med samma mått! Men det blev helt perfekt! Super!! Nu blir det två dagar hemma och försöka samla ihop sej inför nästa event som är på onsdag & torsdag. Nya hästar är på antågande och vi ska allihop ses i Falsterbo på onsdag morgon! 

Allt blev filmat och fotograferat igår. Varsågoda!!


                                                                   

Av Sara - 5 juli 2014 22:04

Då är alla hästarna installerade i Falsterbo inför morgondagens show! Jag har ridit och kännt på Rio lite i miljön, och han tar det förstås med ro, som den prins han är... Alla hästarna är i fin form och vackra som bara spanska hästar kan vara! Ska bli så roligt och spännande i morgon. Kl 13.15 på dressyrarenan smäller det! Missa oss inte! Sedan har vi även en monter med massvis av information och annat spännande om rasen. Missa inte den heller! Jag fick inte med mej kameran ikväll, men i morgon har jag både kamera och fotograf så jag lovar massvis med bilder här för er som inte kan komma! 

Jag har ju tyvärr bloggat otrolig dåligt sista tiden och det har sin förklaring... Gården är såld och allt som kommer med det i sista skedet har tagit alla min kraft! Redan den 12/8 flyttar de nya ägarna in och nästa vecka får jag tillträde till mitt nya hus. Som ni förstår blir det väldigt snabba ryck för att få ordning på allt! Men jag ska klara det och jag ser mycket ljust på framtiden! Ett nytt kapitel börjar både för mej själv och för verksamhetens del. Ska blir otroligt roligt och jag känner med verkligen redo! Så håll ut och ha tålamod med mej! I höst blir det nya tag och mycket spännande kommer att ske på hästfronten! Men först FALSTERBO!!! Ses där! :)

   

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards