Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 4 december 2016

Lite tävling

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp honom i formen utan red som ett sömnpiller :( Som en jag känner brukar säga: STADIGT OCH TRADIGT.... 

Så denna helgen var jag mera focuserad på form, tempo och power. Och då fick jag en hel del av det. Hugo var superfin! Mjuk och fint över ryggen och så himla fin att sitta på! Men när han är där uppe i formen som han ska vara, så krävs det mera av mej som ryttare. Ett omtag i tyglarna blev en ostadig volt (5), en hastig ryggning med för många steg (5) och en passiv ryttare i en galoppfattning blev ett missförstånd (4)... Sånt har vi INTE råd med och kostade oss en placering. Tänk att det ska vara SÅÅÅÅÅ svårt att tävlingsrida. 

Jag som ägnat de senaste 10 åren åt att rida hästar för visning och provridning av kunder, kan verkligen konsten att få hästen att vara avspänd och lugn, stillsam och lydig. Då kan man fatta galopp eller bryta av till skritt när det känns bra, inte vid någon särskild bokstav eller efter si/så många steg. Det är en HELT annan sak att tävlingsrida, och herregud vad jag suger på det!! Hugo är fantastisk och jag SKA lära mej att rida honom så att han får visa sina bästa sidor. Det får ta 10 år det med! Då är Hugo 18 år gammal så det kan ju gå!   

Hugo är iallafall en fullständigt underbar hingst att åka och tävla med! Han står som ett ljus i lastbilen och jag har nu kommit på ett bra system så att jag kan sadla och tränsa inne i lastbilen. Då står han så fint och väntar. Lite toppad när han kommer ut på nya ställen men han slappnar alltid av så fort vi kommer in på framridningen bland de andra hästarna. Han kan bli spänd inne på banan om det är mycket läskiga saker. (som idag med julgranar och en väldigt påträngade läktare) men han gör aldrig något, skyggar eller så. Och så fort vi är igång i programmet är han MED mej och focuserar. Det är bara jag, jag och jag som ska bli bättre. Nästa helg är det en LA till. Sista tävlingen för i år. Sedan blir det två månaders träning innan det är dags igen i februari. 

Vacker är han oxå, min Huron FS! 

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Av Sara - 18 september 2016 19:30

I fredags hade vi avelsvärdering på gården! Robban ställde sin fina anläggning till förfogande och inför dagen blev ridhussargen vitmålad och fin! Sex hästar visades fram för värdering hos oss och samtliga blev "Apto" dvs godkända förl avel. Både sto...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards