Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under september 2016

Av Sara - 28 september 2016 19:43

Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag, men jag ska baskemej göra MITT bästa för att bli så bra som JAG kan. Jag måste sluta jämföra mej med andra och jämföra med mej själv. Jag bsetämde mej för att jag INTE vill att Hugo ska vara stark och "älgig" utan mera känslig och lyhörd. Hästen blir så stark som din hand heter det ju, och det ÄR ju sant. Jag gav mej f-n på att lösgöra honom bättre och vara mjuuuuk och staaaaadig, även om man givetvis ibland måste "ta igenom" saker. På två-tre veckor har jag nu inte haft ett enda dåligt ridpass. De har mer eller mindre bra, men det har varit bra VARJE pass! Jag & Hugo jobbar nu MED varandra, inte MOT varandra. Det är långt ifrån perfekt, men det är underbart och jag längtar varje dag till att få sitta på hans rygg!

Förra veckan kunde jag tyävärr inte träna, för det krockad med Alteas avresa mot Norrland. Men idag var det dags. Jag brukar alltid vara lite sen (då jag vill hinna värma innan lektionen börjar) men idag var jag faktiskt i god tid och hann värma Hugo i lugn och ro. Det var bra så vi kunde börja genast med själva träningen. Vi slipar vidare på MSV rörelser och idag var det käcka sidvärtsövningar. Tex långsida som började med skänkelvikning, övergång till öppna och sedan sluta tillbaka ut till spåret. Detta i ett 40 m ridhus. Väldigt lösgörande och rolig övning. Ganska svårt, men efter några försök blev det riktigt bra! I galoppen blev det öppna, sluta in mot ridbanan och sedan framåt i öppna igen. Eller vice verca med sluta, öppna, sluta Har inte ridit diagonalsluta i galopp särskillt mycket på Hugo, men han gjorde dem överraskande bra! Härligt känsla!!

Har anmält till några små tävlingar till. Kör vidare med någon mer LB och såg även en LA på lämplig tid och datum i oktober. Ser fram emot att tävla. Det är faktiskt riktigt kul nu!

 

Robban jobbar vidare med Curre. Han tar inridningen med ro och är ganska (typ helt) obekymrad om Robban på ryggen nu. Det svåraste för Curre är tålamodet. Han har myror i kroppen!! Men Robban är envis och tålmodig till tusen. Så Curre får bara snällt lära sej att stå stilla, vänta, skritta och slappna av. Vi ger honom massvis med tid för det. Han är en fantastisk häst och varje gång jag ser honom i ridhuset så blir jag glad. Han är worth waiting for - den hästen!!

Av Sara - 18 september 2016 19:30

I fredags hade vi avelsvärdering på gården! Robban ställde sin fina anläggning till förfogande och inför dagen blev ridhussargen vitmålad och fin! Sex hästar visades fram för värdering hos oss och samtliga blev "Apto" dvs godkända förl avel. Både ston och hingstar skall genomgå denna värdering och det rensar bort hästar med grova fel och svagheter. Mina båda hästar Carretero & Altea visades. Jag är väldigt glad och nöjd att de blev godkända! Altea blev därmed konfirmerat såld, till Maj-Lis i Norrland och Curre kan nu välförtjänt ta emot ston nästa år. Tusen, tusen tack för hjälpen Robban och alla ni (speciellt Marie) som hjälpte till med att få Altea i galopp hahaha!

Alla var glada och trevliga och några åskådare hade även tagit sej till Ekeby. Det är alltid så kul att träffa andra PRE-entusiaster! 

Altea blir mätt

 

 

Curre är skeptisk men snäll!

 

 

 


Väldigt glad stoägare med sin godkänd häst Ofelia!

 
I lördags var det dags för tävling igen för mej & Hugo. Efter att vi påbörjade så smått med galoppombyten, så har helt plötsligt den förvända galoppen blivit lite svår. Nu vill Hugo byta hela tiden och kan själv, tycker han! Jaja ett angenämt problem så vi ligger lågt med tävlingar med förvänd galopp och fortsätter att träna på MSV-rörelser hemma i lugn och ro. Därav lite starter i LB i höst i stället! Egentligen ett väldigt bra beslut, för att istället för vara nervös över att vi ska klara ut alla kluriga vägar och rörelser i programmet, kan vi nu bara koncentrera oss på att få kvalite i gång och form. Väldigt givande och kul!! I går var första gången någonsin, som jag hade Hugo fint framför skänkeln större delen av programmet. Några små missar i skritten och en STOR miss i en övergång kostade som vanligt en del %. Men nästa gång (hahahah skam den som ger sej) då kanske vi inte har missar. Då kanske vi vinner helt plötsligt!!    I går fick vi nöja oss med en gul rosett. Men helt ok det med!

 

 



Av Sara - 13 september 2016 21:23

Helt otroligt vilket väder!!! Tänk om det vore så här varje höst! Då skulle man ju kunna bo i Sverige och gilla det! Vi har haft 20-30 grader i flera veckor nu. Strålande sol, varma vindar eller vindstilla. Ljuvligt!! Jag jobbar ganska mycket. Kontor och hästar. Min älskade sambo har brutit armen och kan inte jobba... Det är synd om honom och lite besvärligt då han behövs ute i tjänst då och då. Det som är bra är att vi får tillbringa mera tid tillsammans! Inget ont som inte har något gott med sej...

I stallet är det full rulla som vanligt. Vi har stubbåker utanför gården och jag rider Hugo där en del. Underbart! I går kväll vid 19.30 var vi där ute och travade runt i kvällssolen. Finns det något härligare? Nej det är därför man har häst   . Saluhästarna kommer och går. I går var det en spännande dag när både Danilo, Amapola & Golosina skulle besiktigas. Danilo & Amapola fick tummen upp, men Golosina var tyvärr inte helt ok... Besvikna köpare och säljare (och förmedlare förstås) men Gollan fick åka med sin ägare hem igen. Allt har en mening som ägaren sa... Hon älskar sin häst och kanske får hon stanna "hemma" nu. Fina Golosina, jag var väldigt förtjust i henne jag med!

Danilo stannar några veckor till i träning, innan han flyttar till Dalarna. Amapola flyttar till västkusten på fredag. Så glad att de får fina hem båda två!

Igår kväll flyttade Ibero till sin nya ägare och det ska blir så kul att följa honom där! Vilken otroligt fin häst!! 

I går kom Aquila tillbaka efter en välförtjänt sommarvila på bete. Nu är han redo att komma igång med arbetet igen och så ska han då säljas. Stor pampig kille med härlig ridbarhet. Bilder kommer snart!

Hundarna njuter i värmen. Tempo älskar att ligga på framsidan av vårt hus där han har utsikt över gatan och kan hålla koll på, och skälla ut, passerande folk & fä!

 

Robban med sin "lilla" 2-åring Frank Sinatra

 

Amapola på besiktning

 

Av Sara - 6 september 2016 20:36

Det var ett tag sedan och jag ligger inte på latsidan precis! Det visade sej att det är ganska mycket att göra när man jobbar halvtid på kontor och halvtid i stallet. Det är lugnt och skönt när man bara ska rida och pyssla om sina egna hästar, men när man har 8 saluhästar i stallet  så kommer det kunder! Många kunder! Jättekul och det har bara rasslat till med försäljningarna. Ecijano hann bara komma in i stallet så var han såld till Danmark. De var klippta och skurna för varandra och köparen red honom så himla fint! Han är röntgad, besiktigad och klar men stannar en månad i träning innan han flyttar till sin nya ägare. Ibero blev inte heller långvarig utan även här blev det kärlek omedelbart och han ska flytta till Höör. Köparen har kikat på en hel del spanska hästar, men när en liten vit kille, som kliat av sej all man och svans, kom ut i ridhuset, då sa det klick!     I fredags var jag med syskonen Altea & Tiburon på kliniken där de båda två besiktigades utan bekymmer. Båda var ju dock röntgade sedan tidigare så det var inte så nervöst att åka med dem!

Snälla Camilla hjälpte mej med  besiktningen av syskonen!

 

På torsdag flyttar Tiburon till Norge! Altea ska till Norrland men ska först avelsgodkännas nästa helg. Själva avelsvärderingen kommer att hållas hos oss i Ekeby fredagen den 16/9 med start ca 10.30, Intresserade är varmt välkomna att komma och kika! Det är inte så många hästar som ska visas med om man vill veta hur det går till och bara prata lite häst, så är det ett bra tillfälle!

Flera kunder är inbokade i veckan, helgen och nästa vecka, så kanske hittar ytterligare någon häst SIN ägare inom kort. Amapola & Golosina skall inom kort åka hem till sina ägare igen. Amapola är prissänkt och jag har lite nya intressenter på henne. Hon är en fantastisk här som är lite svår ännu, men som kan blir hur bra som helst i rätt händer. 

Ingen verkar vilja köpa en stabil äldre häst just nu, och Golosina är högt älskad av sin ägare, så hon hämtas på fredag och får åka hem igen. Fina Golosina. Vi älskar henne här i Ekeby!

 


Danilo är så himla duktig och är nu en riktig ridhäst! Han rids i alla gångarter och har varit otorlig enkel och snäll genom hela processen. Lite mera bjudning och självförtroende så kan han allt en 3-åring ska kunna. Lite vila och pyssel i vinter och sedan är han redo att jobba vidare i vår. Han är så lik Galope på många vis och har fått pappas vackra hals! Han är dock betydligt mildare än sin far så mammas temperament har gått igenom. Danilo blir en fantastisk ridhäst och alla bästa vän! Snygg, okomplicerad och född i rätt form!

     

En fin kille till i stallet är Penascal. Trazzel-sonen! Robban hann precis med att komma igång med ridningen och han rids i skritt och trav. Otroligt fin häst med bra balans och fina rörelser. I går blev han valack och nu väntar lite vila innan vi kan fortsätta hans arbete och förbereda honom för försäljning. Mer info och bilder kommer på honom så småningom!

 

Hugo & Curre mår strålande. Hugo har aldrig varit mera harmonisk. Han älskar sin gräshage och är lugnare än lugnast i stallet. Andra hästar kan skrika och stöka men han står bara lugnt i sin box och verkar njuta av livet. Det gör mej lugn och glad och man sover bättre om nätterna!

Även Curre är otrolig cool och har nu börjat sin karriär som ridhäst! Han är ännu bara precis påbörjad och longerad med sadel och träns. GUD - VAD - HAN - KAN - TRAVA!!!    Han fick utplockat två vargtänder igår så det blir utan bett några dagar innan det arbetet kan fortsätta. Under tiden blir det kapson! Även Curre ska avelsvärderad nästa fredag! Spännande!


Hugo jag kämpar på i ridningen. Han är så otroligt fin min häst och jag önskar att jag red bättre... Känner mej ofta otillräcklig och att jag förstör mer än jag tillför på hans rygg. Tänk att det kan se så lätt ut för vissa begåvade ryttare! Min kropp känns klumpig och lyder mej inte och jag kämpar med mej själv! Jag vill så gärna men det är såååå svårt!!! 

Jag har för närvarande bestämt mej för att inte jämföra oss med andra utan bara tävla och träna för min egen skull. Vi har varit uta och tävlat i en LB, där jag känner att jag lite mera kan koncentrera mej på att rida väl, istället för på svåra vägar och rörelser. Hugo var ganska fin och vi fick fin kritik. Jag red fel två gånger dock... Kanske nästa gång kan jag minnas programmet? Har anmält till en LB till. Vill så gärna få till en fin känsla inne på banan... Och så försöker jag tänka att Hugo är 8 år. Jag har haft honom i drygt två år. Vi har gott om tid på oss... Min fantastiska häst!!!

   

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards