Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under september 2013

Av Sara - 30 september 2013 21:50

Igår var jag helt slut och gick lite som en zoombie, men idag var jag mej själv igen och känner mej full av energi och arbetsglädje inför höstens uppgifter! Fodrade och släppte ut Teo & Mino. Alcon & Mariscala fick äta hö inne medans jag mockad mina fyra boxar. Först ut fick bli Mariscala. Vi tog en tur ute på stubben i sakta mak. Skrittade mest men lite trav & galopp fick vi oxå. Tog det lite lugn med tanke på eftermiddagens besiktning :) Efter ridturen fick hon ett bad så hon skulle vara vit och fin vid veterinärbesöket! Hon fick torka i sin box med fleectäcke och halm & hö i massor!

Alcon var underbar idag! Han fick först göra ett stillsamt JB-arbete och sedan red jag en stund. Han var såååå fin och mjuk. Sedan tog jag med mej Tempo och så skrittade vi ut en tur i solskenet!

Tog lite tidig lunch och passade på att göra lite pappersarbete. Kalendrarna hade kommit när vi var på semester så ni som beställt har dem strax i postlådan! 

Ut, koppla släp och ta in Teo. Ville hinna med honom oxå innan jag skulle iväg med Mariscala. Longerade inte alls idag utan ledde bara runt honom några varv innan jag satt upp. Nu tror jag att vi är tillbaka i vårt ömsesidiga förtroende som fick sej en törn när jag åkte i backen. Avspända båda två kunde vi jobba i skritt och böja och ställa och forma fina volter. Göra halt och vara avspända och glada. Lite travarbete oxå sen var vi båda vääääldigt nöjda och glada! Älskade Teodor Rudqvist! (kärt barn har många namn...)

Teo & jag i mars i år

  

13.30 lastade jag Mariscala, vilket gick väldigt enkelt när jag väl förstod att hon föredrog att gå in själv medan jag väntade utanför. Hon tyckte det böev väldigt trångt när jag skulle gå in före henne och trängas framme vid bommen. Men som sagt, snällt klev hon på när jag väntade bredvid lämmen. Strax därefter kom Charlotte och vi åkte tillsammans till Djursjukhuset. Mariscala var så duktig och fick berömm för sitt goda uppförande. Hon visade inga som helst tecken på skada eller sjukdom och vi kunde stolta ta emot ett besiktningprotokoll med kryss i rutan "hästen upp visar inga anmärkningar". Glada i hågen lät vi den fina hästen kliva på trailern igen och styrde hemåt! I veckoslutet ska jag leverera Mariscala till sitt nya hem i södra Skåne. Stort grattis till både säljare & köpare!

Hennes box här blir dock inte tom så länge för om precis en vecka anländer en ny saluhäst. En 8-årig PRE-valack. Jag har inte sett den någon gång så det blir spännande att träffa den hästen!




Av Sara - 29 september 2013 22:41

Nu är jag hemma igen efter en underbar vecka i solen. Men så har det visst varit soligt och fint här hemma med, om än lite kyligare :)

Borta bra men hemma bäst, det kändes underbart att komma ut i stallet igen i morse. Vet inte vem som saknat vem mest men helt säkert var att Teo iallafall hade saknat mej! Det visade han tydligt! Han pockade på uppmärksamhet och var otroligt nöjd i eftermiddags när han fick som han ville! Först en promenad på stubben, sedan jobba lite på linan och sist ett kort ridpass. Rykt, puts, olja hovar osv sedan var det en mycket nöjd Teo i sin box!

De andra hästarna fick varsin rykt och pyssel och inte mycket mera idag. Vi var hemma 01.30 i natt så det blev inte många timmars sömn! I morse lastades Campis för att äntligen flytta med matte till Sandviken, eller Högbo, där de båda nu bor! Klara och jag hann med morgonsysslorna men sedan var jag tvungen att köra henne till tåget och säga farväl. Snyft... Men vi ses på Strömsholm igen om tre veckor så det får gå. 

Ikväll har jag jobbat några timmar på djursjukhuet också, men är redan hemma igen. Nu lockar sängen för i morgon väntar en ny härlig och spännande dag. Mariscala ska besiktigas och ytterligare en häst i Spanien. Låt det gå vägen denna gången för båda! 

Här är lyckliga Klara & hennes Campis hemma!

 

Av Sara - 20 september 2013 23:39

Klara kom igår kväll. Underbart. Det känns som om hon aldrig varit borta. Vi är som systrar vi två. Vi fick hela denna dagen tillsammans och nu ska hon stanna här och passa hela gården när vi vilar oss och njuter i solen på Mallorca. Idag var det en härlig dag! Solen sken (när det inte regnade) och vi hr haft en behaglig dag med hästarn. Hela fem hästar på stall ju. Puh!    Släppte ut hingstarna och lämnade de andra inne för arbete efter frukost. Kl 9 var vi klara med mockning och då hann vi snacka med! Först ut var Alcon och jag visade Klara hur han ska jobbas i lina. Idag var första dagen han fick ha bett igen efter extraktionen av hans gigantiska vargtänder. Det har läkt mycket fint, som det brukar göra i munnen och han var helt opåverkad av bettet idag. Han jobbade på fint och var så duktig! Nar hans arbeta var klart fick han gå ut och käka lite gräs i sin hage. Han uppskattar verkligen det!

Näst på tur var Mariscala. Jag red och visade här oxå hur hon ska arbetas när jag är borta. Troligtvis kommer hennes blivande ägarinna hit lite i veckan också för prova sadel. 

Mariscala & jag idag

         


Lunchen intog vi på Enkla Ting, en underbar gårdsbutik som säljer inredning, lite kläder och vackra saker i allmänhet. Kajsas fina butik ligger bara 1 km från oss och har även ett fantastiskt fik. Detta smultronställe får man inte missa om man är i krokarna! 

På eftermiddagen red jag Teo en liten stund, efter att han fått jobba i lina. Det gör honom verkligen gott och jag ser från pass till pass hur han allt mera kommer till ro, kan slappna av och jobba över ryggen utan att köra in bogen eller spänna sej. Inte nog med att det är nyttigt för honom både fysiskt och metalt, jag får dessutom möjligheten att se hur vacker han tar sej ut från marken!

Klara tog lite bilder!

           


Tempo och Knight övervakade våra träningspass nogsamt! 

Så kom Johanna Nygren ner för att hämta hem fina Xadrez. Johanna är en av våra skickligaste ryttare i världen på Working Equitation, och ni har säkert hört om henne & Violino som representerade Sverige i årets VM i denna sport! Utöver sitt eget tävlande och satsning där så driver hon Hagens Ridcenter i Kungälv. Johanna är en ny bekantskap för mej, som jag är så glad att jag träffat! Så trevlig, duktig och hårt arbetande hästkvinna! Jag önska henne och Xadrez all lycka i framtiden och hoppas att vi får se dem i stora sammanhang!

Nu har stallet alltså sina fyra hästar igen och Klara har ett ganska behagligt jobb att sköta om dem denna veckan. Jag tror hon kommer att njuta näääästan lika mycket som jag kommande 7 dagar! 

I går besiktigade vi Alcons halvbror i Spanien för att köpa honom oxå för försäljning här i Sverige. Tyvärr passerade han inte röntgenundersökningen så den affären fick jag avstå. Så synd för han var lika fin som Alcon, lika snäll och svart dessutom. Skit. Nåväl, det kommer ju fler hästar. 

På återseende!

Jag & Fuego de Cardenas för ganska exakt två år sedan

 

Av Sara - 18 september 2013 22:34

till SEMESTER!!! På lördag bär det iväg till Mallorca och en vecka i rygglägge med minimalt med aktiviteter! Lääääängtar! Men in i det sista går det i high speed här hemma. Mariscala som anlände i söndags, hade sin första spekulant här i tisdags. Mariscala är verkligen en Fuego-häst med uttyck, fantastisk front och en underbar trav! Kunden bestämde sej på stående fot och besiktning är bokad när jag kommer tillbaka från semestern. De blir så fina tillsammans Charlie & Mariscala!

Efter lite turer fram & tillbaka med Xadrez ska han nu äntligen besiktigas i morgon och om allt går som det ska så hämtar hans nya ägarinna honom på fredag. De är som gjorda för varandra så jag hoppas verkligen att allt klaffar så att han kan åka!

Idag har jag varit på det där spännande mötet jag nämnde för någon vecka sedan. I Skanör träffade jag Jana Wannius och det var väldigt spännande och roligt! Som det ser ut så kommer jag nästa år att arrangera en show/evenemang på FALSTERBO HORSESHOW!!! Programmet ska vara på ca 1 timme och ska föregå torsdag, fredag, lördag & söndag. Det ska förstås handla om spanska (alt. iberiska) hästar och nu har jag världens chans att visa vad denna häst kan erbjuda och hur fantastisk rasen är! Det känns otroligt spännande, lite läskligt men förstås mest fantastiskt! Jana har i princip gett mej fria händer, så nu är det upp till bevis! Tankarna far runt och jag har sååå många ideér. Fortsättning följer i detta ärende!

Falsterbo Horseshow - here we come!!!

 

Av Sara - 16 september 2013 21:59

Gissa om jag varit glad för mitt ridhus idag, igen! I morse regnade det vågrätt och blåste hårda vindar. Mysigt att stänga in sej i stallet och mocka och pyssla med allihop. Det är sådant lugn i stallet och trots att det står ett sto i stallet så är det ingen av pojkarna som bryr sej alls. Skönt! Efter mockningen var Teo först ut. Jobbade honom a´la Julio i lina först med lätt inspänning och kapson. Fick rådet av JB att aldrig longera i bettet då det påverkar dem negativ med det draget i mungipan. Klokt förstås... Fungerar mycket bättre att ha dem i kapsonen och dessutom blev jag av med det eviga bekymmret att hålla dem ute på en stor volt! Nu håller de sej automatiskt där när inget drar dem innåt! Teo jobbade superfint i 15 minuter i linan och sedan blev det 15 min ridning. Äntligen idag kändes det sådär fantastiskt avspänt och behagligt igen och vi var båda väldigt nöjda efter avslutat pass!

Sedan sadlade jag Mariscala för en premiärtur. Hon var superduktig och jobbade fint för att vara första passet. Skrittade ut en liten sväng som avslutning då det tillfälligt upphört att regna. Hann med att jobba Alcon oxå innan lunch. Eftersom han dragit ut sina vargtänder så får han slippa bett ett tag till, men han funkar lika fint i grimma & kapson med JB-linarbete (hmm, tror jag myntat ett nytt uttryck).

Efter lunch fick Mino jobba. Provade ett rakt bett på honom idag och det verkade han gilla bättre. Han blir lätt orolig i munnen och jag exprimenterar därför lite med olika bett och nosgrimmor. Tror rakt bett & remontgrimma passar honom bäst hittills! Idag jobbade han bara JB-linarbete och då han var så lung i munnen och superfin i sitt arbete avstod jag från att sitta upp utan lät honom vara där. 

Mino jobbar a´la JB

   

Ikväll var det Xadrez tur och han var finare än någonsin! Traven var RIKTIGT bra och han var så fin i handen och kändes lycklig och glad! Har varit lite fram och tillbaka med hans försälning men på onsdag ska han provas igen så sen hoppas jag att det blir ett nytt hem till X! Han är en fantastisk häst!

 


Så till rubriken!

Nu är det hög tid för alla er som fått föl i år, att registrera era föl. Om man inte gör det samma år som fölet är fött, blir det betydligt mera krångligt och kostsamt nästa år! Jag har skickat ut registreringsunderlag till samtliga så vänta inte för länge! Läs mer på www.svehast.se 

Till er som betäckt med våra hingstar i år vill jag passa på att tipsa er om foster & föl-försäkring. Då våra hingstar är försäkrade hos FOLKSAM så får ni rabatt på denna försäkring om ni tecknar den där. Ni kan kontakta mitt ombud direkt om ni är intresserade av att teckna denna försäkring. Ann nås på ann.westling@konsult.folksam.se

 

Hej hopp!

Sara



Av Sara - 15 september 2013 20:26

Ganska lugn helg med fantastiskt väder igår och höstruggigt idag... Har hunnit jobba natt, fira syrrans födelsedag, promenera med hundarna, fixa med hästarna och lite till. Har dessutom färdigställt och beställt hem de första 100 exemplaren av Pepino PRE´s kalender 2014. I år är den lite extra rolig med flera foton på nästan varje uppslag! Den kostar 150 kr + frakt och du beställer den genom att skicka ett mail till pepino.pre@gmail.com!

 


Idag kom det en ny häst till stallet som ska säljas. Det är en fantastisk häst och ett otroligt bra tillfälle! Hon heter Mariscala XXI och är en Fuego-häst! Hon är kritvit, 163 högrest och rör sej väldigt bra. 11 år gammal har hon hunnit med att bli så där klok och behaglig som hästar blir när de vårdats och utbildats väl! Mariscala är utbildad MSV dressyr och gör bla fina byten och skolor. Hon är känslig som alla PRE, men otroligt snäll och underbar att rida! Annons på henne kommer inom kort men hugande spekulanter gör klokt i att höra av sej till mej snarast!

Här är jag & Mariscala 2009, när jag passade henne åt ägaren som var på semester. 

   



Av Sara - 14 september 2013 15:46

hölls igår hos oss i strååålande fantastiskt septemberväder. Vilken otroligt fin sommar och höst vi har haft i år!!! Lycka! Optima anlände på torsdagskvällen och de andra två, Viva & Cerezo kom på fredagsmorgonen. Alla tre hästarna var födda 2010 och Optima & Cerezo här halvsyskon genom samma pappa, nämligen vår finaste Teddan (R.I.P) Det syns otroligt tydligt att han är pappa. Hans avkommor är inte de mest rastypiska, men högställda, sportiga och eleganta hästar med coolt temperament och flashiga rörelser! Viva ägs av Prosus PRE och är en avkomma till vår fina Alhaja. Alltså halvsyster med Valencia P & Zanteo P. Viva var igår förstås i en klass för sej, och det vet vi ju redan då hon vunnit allt hon ställt upp på i Sverige och även var den första svenskfödda PRE:n som detltig i SICAB förra året med en hedrande 17:e plats av de 50 bästa 2-års stona i Spanien!!! 

Delegaten från ANCCE i Spanien var en ung trevlig kille som tog sej tid att förklara hur och vad han bedömde så att alla nyfikna kunde förstå vad som hände. De tre hästarna här blev alla APTO och kan då alltså användas i avel för renrasiga PRE och få sina avkommor inskrivna i stamboken. Nytt för i år är ett betydligt mera avancerat system för denna process, som både ston och hingstar måste genomgå. Det finns några direkt diskvalificernade fel som fallen mankam, klapphingst eller mankhöjd ej inom angivna gränser (152-170 cm för ston samt 154-172 cm för hingstar). Denna höjdangivelse gäller alltså vid avelsvärderingstillfället, hästarn kan alltså växa så mycket de vill därefter, men får inte vara större eller mindre vid detta tillfället då hästarna oftast är 3 år. 

Man går igenom hästen från huvud till svans och avvikelser noteras på en skala där 5 är normalt, 1 är mycket dåligt på ena hållet och 10 på andra hållet. Den optimala hästen har alltså 5 på alla punkter. Om hästen har tre allvarliga deffekter (1,2 eller 9,10) så blir den inte APTO. Om den har fem deffekter (3 eller 8) så blir den inte heller APTO. Enkelt förklarat. 

Hästen får utöver denna skala på ca 20 bedömningspunkter, även poäng på rastyp, helhetsintryck och skritt, trav och galopp. Där är 1 sämst och 10 högst och man vill förstås ha så höga poäng som möjligt där. Kan skvallra om att Viva fick 9 på rastyp och 9 på helhet! Delegaten var mycket imponerad av henne!

Viva & matte Jessica

       

Cerezo med sin finska ägarinna

     

Optima P & jag, som visade henne åt matte Tina, som var tvungen att jobba...

         


Av Sara - 12 september 2013 21:15

I dag stod det tandläkarbesök på schemat för Teo & Alcon. Det var lite småregnigt så alla fick äta hö inne medan jag mockade, kopplade trailern och packade iordning. Killarna var så dukiga och uppförde sej väldigt väl då jag fick lasta och åka själv. Lastade Alcon först och stängde om honom. Sedan stoppade jag in Teo och gick bak och stängde bakom honom. Jag har alltid godismat typ musli eller något framme i trailern som de får äta när de kommer in. De lär sej de fort och är alldrig särskillt sugna på att backa ut igen utan äter lugnt så jag kan gå ut genom skötardörren och gå bak och stänga. Så var båda på plats och jag körde iväg. På övervakningskameran kunde jag se hur de snackade och pussades. Teo är en så mysig hingst på det viset. Inte ett dugg hingstig, utan bara social och vill prata. Alcon tyckte nog att han var ganska schysst för han verkade oxå glad! Väl framme lastade jag av dem och ställde in dem i varisn dagbox. Först in till tandis var Teo. Han var ganska ok i munnen men höll såklart på att sätta nya tänder. I perfekt tid att komma in för idag kunde Nina åtgärda något som annars skapat ett permanent vågbett. Sedan har han varit orolig med tungan en månad eller så. Stoppat ut tungan låååångt utanför munnen och sedan dragit in den mellan tänderna igen. Jag har trott att han haft någon form av beteendestörning typ, men idag fick jag svaret på varför han gjort så. Styngflygelarver som lever mellan tänderna!!! BLÄÄÄÄÄÄ VAD ÄCKLIGT!!!! Hon hittade tom en levande larv mellan hans tänder men annars gissade hon att han svalt de flesta vid detta laget. Så det blev till att lämna in ett träckprov till labbet och så ska han maskas förstås. 

Teo hos tandis, och så masken mellan hans tänder! Usch!

     

Teo fick sedan komma tillbaka till boxen och så var det dags för Alcon. Han har troligtvis aldrig varit hos en tandläkare tidigare. Hans tänder och bett var generellt fina! Men han hade två gigantiska vargtänder som drogs ut. Det förklarar varför han gärna biter sej fast i bettet... Men nu är de fulingarna borta! Inget bett på en vecka sedan ska han vara som ny igen! Och förhoppningsvis bättre!

Alcon i sin tandmössa - för att inte höra störande ljud!

 

Kolla in dessa vargtänderna. Dem skojar man inte bort!

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards