Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under april 2014

Av Sara - 29 april 2014 21:59

Han är bara helt underbar Bribon! Så väldigt modig och social! Söker kontakt och man kan pusa och ta på honom överallt och han är som ett sammetsdjur! Så otroligt mjuk och "silkig" i pälsen. Han kommer att bli en vit häst, redan tydliga skimmelringar runt ögonen och med en vit mamma och lycket ljus pappa tror jag att han snabbt kommer att skimla av och bli väldigt ljus. Han torde bli en fantastisk ridhäst, liksom alla Clasicas avkommor blivit och med det helt FANTASTISKA temperament som kommer från Clasicas pappa Zagal XI. Tänk om man kunde behålla dem alla... Bribon blir stor 165-170 cm och kraftfull. Han har rejäla ledgångar och kropp. En stor och pampig drömhäst. Han är till salu.

Bribon - alias gurk-skurken

   


Vi körde full fart på stallsysslorna i morse. Jag hade bokat tid med mäklaren kl 13 och tills dess ville jag har allt klart. Huron fick jogga lite i lina idag bara. Han är så smaaaaaal.... Helst vill jag att han bara äter och vilar, men för att han ska må mentalt bra, inte stressa eller vara orolig i sitt nya hem, så behöver han förstås röra lite på sej också. Det blir en försiktig igångsättning över några veckor. Han är underbar och hans ögon är bara de finaste!

 

Och så blev det en premiärtur på finaste Rio   . Han är en sann gentleman och det känns lite som om jag har en Zagal i stallet igen. Han är liten och såååå söt och trevlig. Jaja, kanske inte liten direkt, 162 cm och rejäl, men i min samling så är han pytte! Älskar honom!!! Han uppförde sej, förstås, totalt exemplariskt och efter ett kort joggpass, med några små inslag av passage, lite byten i vart 3:e mm så skrittade vi ut en runda på långa tyglar. Rio avspänd och pigg, skrittade helt målmedvetet framåt med spetsade öron och verkade bara glad. En av mina inackorderingar sa efter rushuspasset: Vi hade ju inte behövt köpa biljetter och se Spanska Ridskolan i Malmö, vi kan ju se sånt helt gratis här!

Han undrar väl vart han hamnat nu, men han får ju iallafall en mjuk övergång. Det är ju sommar här med! 

Älskade Rio - vad vi ska ha mycket kul tillsammans!

 


Mino har fått några dagars vila efter helgens äventyr, men idag var det iallafall premiär för betäckningssäsongen. Beställning på Mino som skickades med post och så två ston som skulle semineras här. De som vill ha färsk semin brukar få sina ston u-ljudade på Gränsbo, och sedan kommer de hit och semineras här. Idag blev ett gult sto seminerat med Mino och ett sto med Teo. Härligt att vara igång igen. Mino hade lite problem med bocken i fjol, men idag blev det perfekt! Duktig kille!

 


Av Sara - 28 april 2014 21:52

Söndagen den 27:e april blev en dag jag sent ska glömma! Även om jag tar det i stora drag så blir det en hel del, så det är väl lika bra att ta det från början. 

Söndagen började lika tidigt som lördagen och Mina & jag var på plats i Halmstad kl 8.30 Ridprov var på schemat, så när Mino var putsad och klar flätade jag upp honom fint och sadlade. Det var ju första gången vi var ute på denna typ av äventyr och väen första gången vi skulle rida ett program! Mino min Mino   Han är bara helt underbar att ha med sej och det var en ren fröjd att värma upp honom i ett litet trångt ridhus tillsammans med två ston. Inte heller bekom det honom ett smack att komma in själv i ridhuset utan han gick lika fint som hemma! Lite spänd i skritten då han "får tid" att se sej omkring och tänka på annat, men så fort det är jobb så är det jobb och han är med mej 100 %. Underbart!!

På rörlserna för hand fick han 17,5 poäng på lördagen, men jag lyckades rida frma rörelsepoängen till 20,350. YES!!

     

Mino fick vara med och tävla om Championtiteln, men fick se sej besegrad. Nåväl, det kommer fler chanser och jag är otroligt nöjd med hans insats i helgen. 

 

Nieto var en stjärna hela helgen och på söndagen fick han ta emot pris för BÄSTA SVENSKFÖDDA UNGHÄST! Så stolt över honom och förstås så även hans uppfödare Carina Nordling på Örnaholms PRE! Bästa svenskfödda vuxna häst blev Viva IV. Hon fick utställningens högsta poäng och blev STOCHAMPION! Viva är alltså dotter till vår fin Alhaja VI, och ägs av Prosus PRE och min kära väninna Jessica. Så här glada och stolta var vi!!

   

Så var Championatet avslutat och vi packade ihop oss, lastade två snälla pojkar och körde hemåt. Jag hade under dagen pratat med en viss hästtransportör, som lämnat av två vackra hästar i mitt stall strax efter lunch. Snacka om att jag körde hemåt med fjärilar i magen!

Och så stod de bara där i stallet! Förvisso hade chauffören krånglat till det ordentligt, och uppenbarligen inte förstått ett ord av vad jag förklarat, för han hade ställt dem i stonas fölboxar i gäststallet!!! Herregud! Men, men de stod där snällt så när Mino & Nieto var avlastade var det bara snällt att leda över dem till deras rätta boxar. Huron var ännu större än jag mindes honom. Han är helt magnifik!! Och Rio blir man bara hals över huvud förälskad i när man möter hans blick! Har fortfarande inte riktigt fattat det...

Nåväl, so far so good. Alla pojkar installerade och nöjda i sina boxar. In och kolla till tjejerna. Konstaterade genast att Clasica med största sannolikhet skulle föla samma natt. Bara att sätta igång och göra rent boxarna igen då, så att hon och Alhaja kunde komma in över natten. Strax var detta fixat, så då var det bara övervakningskameran kvar så kunde jag sätta min utmattade kropp i soffan och vaka. OM JAG HADE FÅTT KAMERAHE-VETET ATT FUNGERA!!!!! två timmar senare, efter några agressiva anfall, två gråtattacker och ett par långa Facetime-samtal med min pappa, så hade jag lyckats skala antennsladdar, koppla ihop, fixa en kortslutning men SEN så fungerade skiten perfekt! TACK GODE GUD! ( OCH PAPPA )!!

Slumrade mellan alarmen var 30:e minut, och kl 03.15 var det dags. Kom ut precis när Classan lagt sej ner och kunde hjälpa henne att föda fram ett gigantiskt hingstföl. Hon är bara världens bästa mamma och sköter sej enligt skolboken! Fölis ska heta Bribon de Pepino (Bribon betyder skurk, och så då från Pepino så Gurk-Skurken hahaha) Han har lååånga ben och är som sagt jättestor, men efter att ha konstaterat att allt verkade normalt, så lämnade jag mor & son och gick och lade mej igen. Föredrar att övervaka dem från sovrummet. Min erfarenhet säger att man oftast stör mer än man tillför med att fölis ska komma på fötter och äta sitt första mål mat. Ofta blir man bara frustrerad och stressar mer än hjälper. Min taktik funkerade perfekt och kl 05.30 stod Bribon upp och åt helt utan min hjälp! Ett mirakel varje gång!

Dagen har gått åt till att packa upp och städa, mocka och pyssla med hästarna. Introducera Huron & Rio lite till Sverige och ta hand om fölis. Det blev ingen ridning för min del idag, då jag var totalt slut. 

I morgon kör vi som vanligt igen och det blir en liten premiärtur på Rio. Huron har tappat en hel del på resan, så han får lite mera tid på sej, men Rio är så resvan, så jag tror han mår bäst av att komma igång med lättare arbete så snart som möjligt. Jag återkommer i morgon, och avslutar med dessa underbara bilder på en lycklig Huron FS och underbara Bribon & Clasica!

                     


Av Sara - 26 april 2014 21:08

Puh! Dag ett är avklarad! Ja egentligen är det ju dag två eftersom det började redan i fredags för alla oss deltagare. Packning, putsning, transportering, inkvartering osv. Var hemma vid 12 i går kväll och konstaderade att, nej, ser inte ut att bli föl inatt heller. Sov gott hela natten och studsade upp kl 06.00 Mina kom 07, och då var jag redan i full gång. Vi fick ut hästarna och mockade och var påväg mot Halmstad 7.30 Någon vänlig person hade fodrar Nieto & Mino så allt var under kontroll. 

Är ganska slut så jag gör en lång historia kort! Nieto är helt fantastisk och vilket temperament han har! Första gången han är på äventyr och han är lugnet själv och bara så juvlig att umgås med! Känns då helt ok att hana vgick med bästa poängen böand unghästarna, och därmed (tror jag) att han kommer att utses till BÄSTA SVENSKFÖDDA HÄST 1-3 ÅR? Det ser vi i morgon. Oavsett så var han bara en stjärna och matte är otroligt stolt!!!

Bästa och finaste NIETO X!!!

       

     

Mino var inte sämre han utan har skött sej perfekt hela dagen! Också ett nöje att ha med sej den hingsten på tillställningar. Tyvärr fick han inte till sina rörelser på bästa sätt och blev därför ganska långt bedömd på dem. Och återigen, överlag är jag lite besviken över hans poäng generellt. jag (och många andra) tycker att han är fantastiskt vacker och rörlig! Jag ser verkligen fram emot att få visa honom riden i morgon!

Massvis med flera bilder kommer, men under tiden så bjuder jag på dessa. Jag glömde min kamera hemma, men alltid bussig och hjälpsamma Tina har tagit dessa och mailat dem till mej ivkäll. TACK!!

Jag återkommer med rapport i morgon!

           

Av Sara - 24 april 2014 21:57

Inga föl i sikte!!! Tjejerna kniper och kniper! Jag vet inte vad de väntar på men nu när de väntat så här länge har jag bett dem vänta tills söndagkväll eller när som helst nästa vecka! Vore skönt om Championatet kunde klaras av först! Nieto är klippt och tränad och Mino ska badas i morgon. Vi lastar vid 15-tiden och kör upp till Halmstad med killarna. Ska bli roligt att träffa alla och se fina hästar! Väldigt kul och spännande att det är två domare som dömer! Om ni inte har något för er i helgen så åk till Halmstad och se fina spanska hästar! PÅ lördagen är det exteriörbedömning och på söndagen ska alla ridprov klaras av, samt uttagning av alla CHAMPIONS! Hoppas vi ses i Halmstad!

Mino & jag på Strömsholm i höstas

 


Idag var det vattengympa för Mino på Gunnarlunda som vanligt på torsdagar. Han älskar det och jobbar så fint! Igår var vi på sadelutprovning, igen, på djurskjukhuset. Min nya Equipe kändes inte riktigt som jag hade tänkt mej så vi ska plocka ur lite stoppning bak då jag kände mej lite i framvikt. Annars låg den fint. Men tjejerna kunde inte fatta att det var samma Mino som de såg i höstas! Jag som ser honom varje dag tänker inte riktigt på det, men han har verkligen biffat på sej i vinter. Hur maffig och fin ska han inte bli när han är vuxen min fina gyllene kille!

Mino på hingstvisningen i år och i fjol, ja det är nog viss skillnad...

 

 


Efter lunch kom min seminveterinär Ann hit för att provta hingstarna. Mino var lättflirtad medan Teo villa ha lite tid på sej. Han var lite blyg, men det brukar snabbt gå över när de väl kommer igång! Nu är proverna iallafall tagna och from nästa vecka är det alltså grönt ljus att beställa semin! 

Om ni inte sett min nya hemsida så tycker jag att ni ska ta och kika in där! Det finns bla ett bokningsformulär om man planerar att använda någon av våra pojkar till sitt sto!

www.pepinopre.com


Av Sara - 22 april 2014 21:09

Båda pojkarna är alltså lastade och på väg norrut! Transportören meddelade idag att de räknar med att vara i Holland (Transportörense hemmastall) i slutet av veckan. Jag hoppas han menar lördag-söndag med det och att de kanske kunde vara i Sverige typ måndag! Det vore så typiskt om de kommer just när jag är i Halmstad... Det brukar gå bra iallfall, men man vill ju helst vara på plats och ta emot dem!

Här hemma är det lugnet före stormen känns det som. Nästan inga hästar att rida och det känns otroligt lättskött alltihop. Men snart kommer fler saluhästar och de nya killarna, fölen anländer och därmed ska även de pysslas om! Men vi är redo Mina & jag och själv är jag tacksam för varje dag som går. För jag blir bättre och bättre i foten och kan vara igång mera och utföra mera arbete.

Var på sjukhuset idag och röntgade foten. Fick själv se plåtarna idag och det var intressant. Ganska stort ben det som går till stortån, och nu fick jag även höra att det ju var en ovanlig fraktur, ja den är typ 3 cm lång!! Benet är liksom av på längden! Hua!! Läkaren tyckte att det läkte bra, men jag tänkte att det fortfarande behövs bildas massvis med nytt ben! Stor glipa syntes tydligt ännu! Men visst, mindre än på de första bilderna. Jag får belasta hur mycket jag vill, så länge det inte gör ont, men tyvärr behövs det inte så mycket för att det ska göra as-ont :( Men, men jag går iallafall utan kryckor nu!

I helgen fick jag punktering på min bil, och sedan ett par veckor hade även Katrin punka på sin trailer. Idag tog jag trailer och bil till verkstan för att få båda däcken lagade. Sagt och gjort. Killarna på verkstaden imponerads stort av min backning med släpet och de pratade länge och väl om andra kunder som minsan inte kunde varken köra med eller utan släp. De tyckte nog att jag var en cool tjej! Så jag kände mej lite cool och skulle då lite snyggt koppla på trailern igen och glida hemåt efter att uppdraget var utfört. Kopplar, kör iväg och kommer ungefär 10 meter. Då TAPPAR JAG TRAILERN!!! Snacka om bortgjord! Killarna fullkomligt flög ut ur verkstan för att hjälpa mej att hänga på den igen, försäkrade att nu satt den minsann ordenligt fast på dragkroken och att jag lugnt kunde köra hemåt. Herregud vad pinsamt....

Inga föl har kommit ännu och tanterna väntar otoligt. De är så söta tillsammans och följs åt sida vid sida hela tida. Clasica & Alhaja BFF

 

Av Sara - 21 april 2014 23:09

Idag hade hag bestämt mej för att försöka göra en vanlig arbetsdag i stallet. Fodrade och tog därefter frukost medan Mina släppte ut och började mocka. Vid 9 var jag ute och igång och började med att fixa iordning Mino. Friserade lite hår inför helgens tillställning och sadlade sedan. Mino var pigg som en mört men känns väldigt fin. Idag låg han på som attan men som vanligt lugnade han sej väldigt snabbt och jag kunde komma lite till arbete. Idag kunde jag rida lätt nästan helt normalt! Nästan...
Fortsatte med Ausente, en ny saluhäst som varit här några dagar nu. Han är en väldigt trevlig häst helt i min smak! Väldigt rörlig och mjuk och lättpåverkad. Han ska slipas till lite innan han kommer ut på till salu-sidan och det blir en trivsam uppgift!
Sedan avverkade vi Tequila oxå innan vi tog lite fika. Stona är sprickfärdiga så vi gjorde iordning deras boxar för nu börjar det bli skarpt läge. Inatt står både Alhaja & Classan på plats men jag tror det dröjer ett par dagar till. De verkar synkronisera sej helt och nu vågar jag inte säga vem som blir först ut! Det kommer nog inte gå lång tid mellan dem dock!

Ikväll eller i morgon bitti lastas mina nya stjärnor i Spanien. Vi får se hur lång tid det dröjer innan de är här. Finns en risk att de kommer i helgen typiskt nog. Men det löser sej på ett eller annat vis! Känns fantastiskt att de äntligen är på väg! Herregud vad det ska bli roligt!!!

Avslutar med en bild på ytterligare en riktigt fin Tanteo-avkomma som blir ett år nu. Fuego!

Av Sara - 21 april 2014 00:05

Är det sedan jag bröt och mosade foten. Men idag känns som ett genombrott. Jag har inte använt kryckorna på hela dagen och jag har inte ont! Den kramp i vaden som varit för jävlig, rent ut sagt, de sista 4-5 dagarna, har äntligen gett med sej! Underbart!!
I morgon är en ny vecka och jag ska rida tre hästar i morgon förmiddag. Nu jäklar! Jag tar det förstås försiktigt och gör inget som gör ont. Men det känns bra och det är så underbart!

Årets första föl är födda! En hingst son till Teo & Nagada föddes i helgen. Och så ett stoföl efter Mino & Shnella Cruella som ska heta Shnella Caramella!

Vi tränar inför Halmstad med Nieto och han är superduktig! I torsdags blev han klippt och tillsnyggad. Ska bli så roligt att få honom bedömd. Jag tycker han är riktigt bra!
Tyvärr tyvärr så går det aldrig som man tänkt sej. Precis som allt ordnat sej för Teos deltagande så gick det åt pipan igen. Han började ömma i fötterna för en knapp vecka sedan. Hovslagaren kom i onsdags och vi var tvungna att ta av hans sulor då strålrötan inte såg bra ut. Detta gjorde att Teo stackarn blev ännu sämre och kan inte visas. Jag blir så ledsen... Vackraste Teo att han aldrig kan få må bra i sina fötter.
Istället får Mino åka med. Det är förstås också jättekul och kanske kan han få revansch från Strömsholm. Han har ju musklat på sej ordentligt i vinter!
Nieto & Mina

Stona är så otroligt tjocka och trötta nu. Kollar dem morgon och kväll och jag gissar 2-4 dygn på Clasica och någon dag mer på Alhaja. Ser verkligen fram emot fölen. I synnerhet Clasicas, som jag tror blir hennes bästa hittills. Clasicas avkommor har alla blivit resliga och kraftfulla precis som hon själv. Och så har de den mest fantastiska ridbarhet och temperament man kan önska sej! Sååå spännande!
Clasica hälsar på Fugada för ett par veckor sedan.

Av Sara - 16 april 2014 08:35

Ojoj vad det händer saker i mitt liv just nu. 2014 blir ett år att minnas... Foten läker sakta, men säkert hoppas jag. Jag kan belasta en hel del, men måste ta vilopauser och lägga upp benet med jämna mellanrum för att inte bli yr eller matt. Det känns lite som när man har en infektion i kroppen. Fysisk ansträngning ger mej svettningar och hjärtklappning. Bläää. Jag har ridit lite varje dag och det går. Inte strålande precis, för jag kan fortfarande inte rida lätt, men det går. 

Nu är det Påsk och för min del innebär det mycket sång och kyrkobesök. Det kan jag iallafall göra utan hinder! På fredag sjunger jag solo i Viken & Väsby kyrka och på lördag kväll kl 23.00 är det Mozarts Requiem i Mariakyrkan i Helsingborg. Konserten följs sedan av midnasmässa. En cool upplevelse tror jag! 

Detta stycket känner nog de flesta till. En av satserna i Mozarts Requimem.


Igår var en spännande dag. Kl 8.45 var vi på plats på djursjukhuset med finaste Fuxis som skulle besiktigas. Köparen var även hon på plats med trailer och allt och om allt gick som planerat så skulle hon genast ta med sej Fuxis hem. Alltid lite extra nervöst när det är planerat så för det blir så krasst. Hästen med hem eller tom trailer hem. Finaste Fuxis imponerade på vet Johan Lentz med sina fina rörelser, korrekta exteriör, UTMÄRKTA temperament och inte minst sin hälsostatus. Vid lunchtid var dock allting klart. Fuxis försäkrad enligt köparens önskemål, besiktigad till belåtenhet och lastad igen och påväg norrut. Lite sorgligt, eftersom jag var väldigt fötjust i just denna hästen. Men nu blir han mycket väl skött om omhuldad och en riktig lyxridhäst, som han förtjänar. Och jag inväntar min nya lyxhäst med spänning...

Fina Fuxis!

 


Nästa helg är det då PRE-championat i Halmstad. Jag fick helt plötsligt en möjlighet att anlita en väldigt duktig handler från Spanien som jag känner sedan tidigare. Han skulle till Halmstad och visa andra hästar, och jag frågade om han kunde ta sej an ett par till. Det kunde han! Vilket innebär att jag snabbt beslutade att Teo ändå kan åka! Så nu blir det Teo & Nieto, som planerat från början! Jag ska nog kunna lotsa runt honom i ett ridprov iallafall! Ska bli så spännande och lite läskigt!

Teo & jag på Strömsholm 2012

 

Så avslutande en helt privat nyhet. De flesta vet ju att gården ska säjas och hästarna flyttas till Mörarp och Malin Carlsson efter sommaren. Jag vär där och hälsade på i heglen som gick och jag kan bara säga att jag längtar!!! Mitt stall där kommer att bli helt underbart, och stämningen verkar så väldigt trevlig. Ridhuset hade fått nytt underlag som kändes fantastiskt och så finns det två fina utebanor, varav en med 20X60 mått att tävlingstrimma på! Underbart! Men jag själv måste ju oxå bo någonstans. Och nu vet jag var... Så lycklig för detta. Mitt smultronställe!

 



Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards