Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2016

Av Sara - 26 juli 2016 22:08

Jag åker skytteltrafik mellan Mörarp & Ekeby med prylar. Har fixat iordning Hugos stora, fina gräshage med lite extra höga trådar och genomgång av el och stolpar. Nu känns det tryggt att släppa ut Hugo där! Red i morse och fixade stallet i Mörarp och sedan åkte jag till Ekeby för att hämta Mirada och åka med henne på besiktning. Hon var så duktig och åkte snällt och gick lätt på. Uppförde sej exemplariskt på besiktningen och visade inte minsta tecken på sjukdom eller hälta. Härligt! I morgon ska jag leverera henne till hennes nya ägare i Malmö. Hon kommer garanterat att bli till stor glädje!

 

Det är många nya saluhästar på ingång. Alla PRE. Härom dagen anlände ett brunt, svenskfött sto på fyra år. Jättefin modell och härliga rörelser! Hon ska ridas någon vecka innan hon kommer ut på annons. Hon är dock inriden i vintras så hon är en trygg ridhäst! Hon är inte så stor, 155 cm, men såå snygg! Bilder kommer!

På fredag anländer en 5-årig valack Tiburon P, som alltså är en Pepino-häst. Han såldes som 2-åring till nuvarande ägare. Dock har han blivit lite åsidosatt pga tidsbrist, då matte är hårt arbetande veterinär, mamma och lantbrukare! Tiburon är gulbrun, ca 160 cm och ska ha ett helt underbart temperament. Han är förstås riden. 

Söndag kommer ett 7-årigt danskfött sto. Välriden och fin. 164 cm. Känslig men snäll. För mej en okänd häst så det blir spännande att lära känna henne!

Och så på¨måndag kommer Danilo. En 3-årig valack e. Galope P u. Pastora XI. Uppfödd av Prosus PRE. Danilo är en mycket söt kille av den eleganta modellen. Han skall ridas in och sedan säljas. 

Flera hästar är på väg in i höst så det verkar som om vi har att göra! Jättekul!

Så kvällens gladaste nyhet! Fina "Blomman" var dräktig med Hugo! Hurra!! 

 

Av Sara - 25 juli 2016 21:15

Puh vad det är varmt!! Underbart! Dock är det ganska svettigt att rida... Jag tycker inte alls det är jobbigt när man väl sitter på hästen, men när man sitter av känner man att jo, det är 30 grader ute! Många duschar för hästarna nu. I förra veckan var det intensivträning för Amanda tors-fred-lörd. Det hölls i ett ridhus några mil bort, vilket var bra, för då fick Hugo åka iväg utan att tävla! Jag har varit så stolt över honom, hur duktig han är när vi är på tävling. Inte rädd för något och uppför sej oftast väldigt bra. Dock inser jag nu hur spänd och ofocuserad han faktiskt blir! Ja, han brukar bli väldigt taggad och energisk, men nu med Amandas hjälp blev det uppenbart varför vi ligger på ganska låga procent på tävling, trots att han mestadels är riktigt fin hemma! Det var därmed kanon att jag fick hjälp när han är som han är borta. Det blev tre bra träningsdagar och jag fick en hel del bra ideer med mej hem. Bla bör jag nog åka på en del meeting med Hugo. Eller om det är tävling nära så tävla två dagar på rad. Han var otroligt fin på fredagens träning. Fortfarande energisk och pigg, men avspänd och arbetsvillig. Nu blir det att spana in lämpliga tävlingar och kanske något meeting i höst?

På torsdag flyttar Hugo & Curre till Ekeby. På lördag åker Teo. Jag packar och flyttar prylar för glatta livet. Ser fram emot detta med förväntan och glädje! 

Lite bilder från träningen i torsdags, dag 1...

                     

Av Sara - 19 juli 2016 19:13

Nu drar det ihop sej med den stora förändringen! Jag packar och har börjat flytta lite saker till Ekeby. Min finaste Magnus hjälper mej att fixa med skåp och hingstväggar i boxarna. Idag packade jag in småsaker mitt skåp och fixade lite. Jag hade även en kund på Mirada. Ett PRE- sto som kom till Robban förra veckan. Har inte hunnit lägga ut henne på annons ännu, men denna kunden ringde på Golosina. Hon visade dock sej dock vara lite för energisk så då plockade jag fram Mirada istället och det sa klick! Idag var andra provridningen och sen var saken klar! Besiktning återstår förstås, men hon är iallafall tingad! Hoppas snart även Golosina hittar sin nya ägare för hon är ett fantastiskt sto!

MIRADA II

På fredag flyttar Nieto till Maria. Han längtar säger han! Stora gräshagar och mycket kärlek och omsorg väntar på honom där! Tror att Maria är lika förväntansfull som Nieto!
Curre växer och utvecklas! I söndags busade han till det lite sin matte och kom lös (huuuuu!) men han visade sej fantastiskt fint ute på fältet! Jäklar i min gata vad han kan röra sej och herregud så vacker han är.... Ser fram emot att rida in honom om några månader!
Hugo känns stark och fin och vi fortsätt med vår träning. Nu i veckan är det intensivträning för Amanda torsdag-fredag-lördag. Ska bli så kul!
Massvis med nya saluhästar är bokade och det kommer tre nya bara nu inom en vecka. Sedan är 4-5 st till inbokade i höst!
Aquila blev inte såld utan åkt hem till sin ägare i lördags, som beslutade sej för att behålla honom!

Av Sara - 7 juli 2016 21:59

En liten reflektion som jag många gånger diskuterat med andra hästmänniskor, kunder mfl. Rör hästen sej tillräckligt bra för det jag vill göra med hästen? Ofta är detta målet MSV dressyr, eller något mer eller mindre. Min upplevelse genom åren med spanska hästar är följande:


Det räcker att hästen rör sej taktmässigt och hyfsat korrekt. Vad som är betydligt mera viktigt är hästens ridbarhet och hur hästen sedan tränas. Hur den är i huvudet, vad den ställer upp på utan protester, hur angelägen den är att vara ryttaren till lags, hur arbetsvillig den är, hur stresstålig den är, och om den har förmågan att slå på power, och sedan koppla av, DET är vad som är avgörande för om hästen kommer att räcka till MSV dressyr, PSG eller tom till Grand Prix. Inte hur stora steg den tar när den är två-tre-fyra år och kanske inte alls eller sparsamt riden.

 

Att de flesta iberiska hästar är mycket av ovanstående är fantastiskt! Det handlar faktiskt till syvende och sist vad DU som ryttare gör med din häst! Mitt tips, köp den häst du blir förälskad i, förutsatt att den är frisk och brukbar, lägg ner tid och massvis med tålamod på denna, din älskade häst, sätt upp mål (kort-pch långsiktiga), men flytta dem om hästen behöver mera tid. Njut av din häst och var amitiös med din träning! Går något inte som du tänkte dej, fråga dej själv: Vad kan jag göra annorlunda för att uppnå mitt mål?


En ryttare jag beundrar och följer på nätet är brittiska ryttaren Emma Brooks och hennes lusitanohästar Zimbral och Gavi. Här är några intressanta filmklipp:

Zimbral 5 år gammal



Zimbral 10 år



Och på tävling 2015

Av Sara - 3 juli 2016 21:16

Ja det är lite kyligare nu och visst det har regnat en hel del, men jag gillar ändå sommaren otrolgit mycket! Det är ljust och grönt överallt och vi har ändå fått lite sol nästan varje dag! Härligt!

I stallet jobbar jag på med hingstarna och Hugos träning och utbildning. Han gillar verkligen detta med byten och han har redan lärt sej vad det går ut på! Otroligt rolig häst att jobba med! Vi rider ut mycket på fälten och skrittar fram och rider rakt fram i alla gångarter. Han är cool och snäll och verkar njuta av livet, min stor fina kille!

Några flera ston är seminerade i veckan och några till är dräktiga. Teo har föl i magen på bla Viva IV, multichampionstoet som ägs av Prosus PRE och som fick ett otroligt fint stoföl med Teo förra året. Garbo de Prosus. Nu blir det, om allt gå väl, ett helsyskon nästa år! Kul!! 

Garbo de Prosus

 


Jag har flyttat Aquila till Robban & Intill dressyr, så nu har jag bara mina fyra killar och Altea att sköta om. Som jag skrivit tidigare så flyttar Teo till sitt nya hem ganska snart och så gör även Nieto. Dock ska han inte flytta så långt! Nieto är inte såld utan skall utbildas, tränas och tävlas av Maria Eriksson, med sikte på unghästchampionat och årgångsklasser!    Maria är en oerhört duktig och meriterad ryttare och det ska bli otroligt kul att följa dem och att Nieto ska få en chans i de bästa av händer att bli den fantastiska tävlinghäst som vi båda tror att han kan bli! Är så glad!

Finaste Nieto X e. Tanteo MAC u. Nefertite

 

Det blir flytt även för Hugo & Curre. Eftersom jag ändrar om min verksamhet och mina saluhästar står hos Robban på Intill Dressyr, blir det enklast och bäst om även jag och mina killar flyttar dit. Mitt fina stall hos Hipparion är alltså uppsagt och jag tackar ödmjukast för de fina två åren jag haft i Mörarp. Det har varit tufft och kämpigt många gånger, men oxå otrolig kul och väldigt lärorikt och utvecklande! Jag känner mej väldigt klar med hästarbete på 200 % och ser fram emot hästarbete i mera normal arbetsbelastning. Det ska ju vara KUL oxå!! Det är flera fina saluhästar inbokade så vi kommer att ha fullt upp Robban & jag! Intill-stallet ligger i Ekeby, samma by som Maria & Nieto bor i, och det är bara 10 minuter ifrån Mörarp. Så det är ingen lång flytt alltså. 

Avslutar med en bild på Marron Ā e. Huron FS u. Maravilossa CEN. Uppfödare är Alkarps PRE. Marron är ett otroligt fint föl tycker jag! Han är till salu!

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards