Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under januari 2013

Av Sara - 29 januari 2013 17:43

Idag har vi varit full styrka i stallet med både Klara & Therese på plats och det är UNDERBART!! Full fart på morgonen med stallskötsel, köra hö och halm hit och dit och jag hann även med att kolla över strömmen, som hade hoppat av på ett ställe och följdaktligen kom ingen ström ut! Inte bra... Men nu är det fixat!

Först ut i ridhuset idag, med sadel och träns på, var Mino. Han ska förstås få ett eget träns, men för nu fick han hålla tillgodo med ett begagnat. Han har lite större mun och nos än Ploppen & Teo, så äntligen fick jag användning för ett fint Sprenger-bett som hängt åt sidan ett tag. Fina Mino vara bara sååå duktig. Han är verkligen genomsnäll hästen! Longerade lite och satt sedan upp och red lite i alla gångarter. Hans galopp är bara "to die for"! Nöjd kille fick sedan komma in i boxen och ÄTA. Han har tappat ännu lite till i vikt under veckan som gått, och även om han utåt sett är kolugn, så har flytten tagit på honom. Nu får han inte tappa mer utan vi får öka på högivan och så får han av det bästa höet, som jag vanligtvis har till unghästarna och de dräktiga stona. De flesta av grabbarna behöver inte så mycket kräm i sin mat, men nu behöver Mino det iallafall!

Red fuxen och sadlade även Teo innan lunch. Fuxen gör framsteg hela tiden och är ganska "på mattan" nu. Inte så orolig med huvudet och inte så mycket ångvältsrusningar i traven heller. Börjar väääänta och lyyyyssna. 

Tyvärr var Teo halt idag på sin vänsterhov. Han fick den sprickan uppverkad i fredags, men inte nitad, då den inte är så stor. Hovis ville prova utan, men det verkar inte gå bra :( Han har varit fräsh och fin i söndags & igår, men idag inte alls. Ska se hur han verkar i morgon, annars får det nog blir nitning på den sprickan oxå. Ändå skönt att hans högerfram är utan beskymmer! Och även om det är trist att få avbrott i träningen, så är jag så tacksam att det är ett problem, som kommer att försvinna med envis hovvård, korrekt verkning och TID! Jag väntar gärna, bara han blir bra till slut!

Ikväll har jag och Klara jobbat lite med tjejerna Primman & Tequila. De fick även vara lösa lite i ridhuset och busa lite. De är hmmm, välmående, men annars jäääättefina! Primera är skimmeln. Båda blir 3 år i år.

Primera P & MH Tequila

             

Av Sara - 28 januari 2013 21:34

Idag har det varit en BRA dag! Alla hästarna har varit jättedukiga och skött sej fint! I helgen kom två nya träningshästar. Två 3-åriga spanska ston som ska ridas in/till. Den ena är fullt ridbar och den andra är sutten på. Jag & Klara ska pyssla med dem. Det är fina "Primman" (Primera P) och hennes kompis Tequila. Fiiina tjejer!

Mino är bara underbar och Teo är ännu bättre i sina hovar efter fredagens hovslagarbesök där han fick andra hoven tillfixad. Härligt!

Dagens stora händelse har varit ett besök på Djursjukhuset med Galope, för besiktning & röntgen. Aldrig har jag väl varit så nervös för en besiktning. Trots att Ploppen ju är röntgad som 3-åring och aldrig varit skadad. Men det visade sej att min oro inte hade något fog, för den kliniska besiktningen klarade han med glans, och hans röntgenbilder var enligt CL: skolboksexempel på hur en häst ska se ut på röntgen! SÅ: Galope P är alltså såld till Bea! Hipp hurra för Bea & mej!! De är som klippta och skurna för varandra! Det ska bli otroligt kul att följa dem! Nu är stackars Bea nyopererad och kan inte ta hem Ploppen genast, utan han ska stanna här i ca två månader till. Men den som väntar på något gott... Ikväll anlände oxå bästa Klara! Det känns lite overkligt att hon ska vara här igen. Hon ska inte bo här och hon ska bara vara i stallet på halvtid, men iallafall! Vi kan hjälpas åt och förhoppningsvis kan det bli något riktigt bra av detta!

Nu är jag helt slut efter denna intensiva dag. Det blir en tidig säng ikväll.

   

Av Sara - 24 januari 2013 21:51

Idag har vi äntligen haft vindstilla och det är en trolig skillnad. Flera minusgrader idag, men det märks inte när det inte blåser. Så idag fick alla pojkar komma ut i "hage" . Mino älskade att vara där och betedde sej mycket väl, enligt övervakande matte. Han rullade sej, hoppade runt lite, kollade in omgivningarna och åt sedan hö. Klok kille!!! Även Ibbe (Ibero) tar ju det mesta med ro och han tyckte det var härligt att stå och sola sej några timmar. 

Tiden går i ett nafs! Det är mååånga hästar som ska hinnas med nu och jag längtar till Klara kommer. Det gör hon som väl är redan till helgen och sedan kan vi få lite ordning på torpet igen.

Jag red Teo och han var duktig förutom ett litet bus-streck med höööööga skutt och lite bocksprång. Glad häst! Tur matte har ordning på balansen...

Tog med mej kameran ut idag. Blev en liten film på Ibbe, som ju är till salu, och så fastnade Mino på några. Han är inte särskillt svår att få fin på bilder. Eller vad tycker ni?

Mino i "hagen"

       

 

Ibero ZM

 

Klaras Heroe ZM

 

Av Sara - 23 januari 2013 18:32

Ja de nya pojkarna börjar så sakteligen falla in i sina rutiner. Det är mycket jobb med fem hästar som inte går i hage. Teddy & Jerez som fortfarande bara skrittas och står i sjukhage, och så de tre nya killarna som inte är vana att vara ute lösa. Och synnerligen inte i stenfrusna hagar med staket med dålig ström i... (Som det i allmänhet brukar bli i vintertid, vi har alltstå ström på staketen) 

Mino fortsätter att imponera med sitt lugn och vänlighet. Idag sprang han inte som en tokstolle i ridhuset utan kände sej mera för, kollade runt på olika saker och tog sej tid att rulla sej i flisen. Han börjar vänja sej vid att ha täcke på, som han annar tyckte kliade, och han äääälskar att stå på gången och bara titta på när jag mockar eller ännu hellre, bli borstad och kelad. Han struntar i pälsglans-spray, hastiga ljud eller annat som kan skrämma de flesta hästar. Han bara titta på mej med sina stora mörka ögon under sin svarta pannlugg och får mitt hjärta att smälta!

Hej matte...   

  

Klaras lilla häst har även han börjat falla till ro. Inte skrikit lika mycket idag och kunde tom ha luckan öppen ut i stallgången utan att få spel. Han fick komma ut i "hagen" bredvid en cool Teddy, och verkade gilla det skarpt! Jag var beredd på det värsta så som eventuella rymningsförsök, eller panikspel, men Heroe rullade sej och stod och spanade ut över den skånska slätten! Duktig kille!

   

Ibero är en riktig stjärna som tar det väldigt lugnt. Han är försiktig, men mycket kontaktsökande och klart intelligent. Så är han ju oxå 100 % cardenas :)  Han fick vara i ridhuset och busa och så borstade vi och myste lite. Tänkte filma honom, men det hanns inte riktigt med idag, så ska be Therese hjälpa mej med det imorgon istället.  Ploppen fick vänta lite innan det var hans tur och då blir han ARG. Släpp ut mej genast eller så jobbar vi, tycker herren med bestämda åsikter. Nåja, till slut blev det hans tur och han jobbade med lite extra enerig kändes det som! Det märks att de inte kan röra sej i hagarna, för det är mycket sprall i benen när de kommer på fast mark i ridhuset!  


Såg precis att kalendern för årets PRE-utställningar kommit ut på ANCCE:s hemsida. Det blir mycket att välja på i år och det ser jag verkligen fram emot. Först är det två dagars utställning i Åstorp redan den 20-21 April! Sedan ska Region Mitt arrangera ett Championat i Stockholmstrakten den 4-5 maj. Vidare var det Norge i juni, Danmark i Augusti och sist Strömsholm i början av oktober. Spännande!! Lutar nog åt att jag skippar Norge i år då och åker till Stockholm i stället i maj. Det är ganska dyrt och besvärligt att ta hästarna med sej till Norge, betydligt lättare att bara lasta och köra till Stockholm. Ingen tull att krångla med dit iallafall...

Vi planerar att visa både Teo & Mino i år. Inte båda på samma utställning dock eftersom de går i samma klass och det blir så joxigt... Vi får se vem som är redo och när! 

Teo & jag på Strömsholm förra året!

 


Av Sara - 22 januari 2013 16:55

Skulle jobba på smädjurskliniken idag, så jag beslutade mej för att alla pojkarna fick stå inne tills jag kom hem igen. Fodrade kl 7 och alla nykomlingar verkade ha klarat natten bra. De åt alla frukost med god aptit och verkade lugna. Som väl var hade vi bara två patienter så jag var hemma igen kl 11. Då fick Teo & Ploppen komma ut. Sedan satte jag igång med projekt rasta häst-mocka box. Heroe fick vara först ut, den lilla skrutt-hästen. Jäkligt hingstig liten skit! Grrr. Men som vanligt, den som är osäkrast hörs mest... En sockersöt kille, bara han inte var så rädd! Vi pysslade lite i gången, borstade och myste och så fick han komma ut i ridhuset. Det gillade han! Sedan fick han täcke på och kom in i nymockad och strödd box med hö. Verkade ganska nöjd med det faktiskt!

Heroe

 

Sedan var det underbara Minos tur. Jag får verkligen nypa mej i armen när han står där på MIN stallgång! Han glänser som guld och är stor, rejäl och fantastiskt vacker... Dessutom verkar det som om det stämmer, att hans temperament skulle vara outstanding. För han tar allt med ro verkar det som. Underbart! Stod lugnt i gången och väntade medan jag mockade och uppskattade rykten. Sedan var det hans tur att komma ut i ridhuset. Vet inte när han var lös sist, men han tyckte det var OTROLIGT kul!! Han ser ut som mycket häst, och nästa liiiite tung när han står i gången, men så släpper man honom och så rör han sej lätt som en balettdansös!! Härligt! Han påminner mej mycket om Zagal, både i typ, temperament och rörelser. Känns helt ok, faktiskt :)

Mino på MIN stallgång!!

 

Sedan var det söta Iberos tur. Han är en försiktig häst, troligtvis inte mycket hanterad. Men verkar väldigt, väldigt snäll och inte alls nervös av sej. Han älskade ridhuset och visade prov på mycket fina rörelser! Luis hade berömt honom och jag förstår varför! En riktigt fin liten häst! Rastypisk och mycket rörlig! Ska filma honom så ni får se! Han är dessutom den som är minst påverkad av resan. Äter bra och har nog gjort hela tiden. 

Teddy fick komma ut på en lite längre promenad idag och jag tog hundarna med mej. Nu är vi uppe i 20 minuter. Snart kan vi skritta en hel runda och slipper vända. Teddan är lycklig över att få komma ut igen!

Theres tog Jerez på promenad och så red jag. Först Ploppen som var pigg och glad idag. Tog ländtäcke på, men när jag hade galopperat lite såg jag att jag visst tappat täcket. Tittade mej omkring efter det, men kunde itne se det någonstans. Då upptäckte jag att det visst fastnad på ena sidan och släpade efter oss. Herregud vilken cool häst, som inte brytt sej! Vilken häst som helst kunde ju fått panik och skenat! Men icke Ploppen! Så det var bara att dra loss det och lägga det åt sidan. Jösses...

Fröken fux var oxå pigg idag, men lugnare än igår, när matte var här och tittade. Alla hästarna blir lite explosiva nu när det är så hårt i hagarna. De rör sej knappt alls och blir lite tokiga när de får flis under hovarna!

Teo fick stå över ridning idag och fick istället en mys & borst stund i boxen. Det älskar han!! Jag talade noga om för honom att även om det kommit en ny guldklimp till stallet så är han ändå nummer ett! Det var han väldigt nöjd med!

Avslutar med en bild på Abova Penascal e. Razonado MAC.  Vilken kille!!!

 

Av Sara - 21 januari 2013 22:11

Det har varit en omtumlande dag! Redan kl 9 i morse kom dem. Mino, Klaras Heroe, vår Ibero & Eva & Eriks Junipero. Mino var lite smalare än när vi träffades sist, men det är ju inte så konstigt. Han har visat prov på sitt fina temperament och varit lugn, ätit och druckigt och relaxat mestadels. Heroe däremot har varit totalt crazy hela dagen och sprungit fram och tillbaka och gnäggat HELA dagen! Sådant gör mej totalt sönderstressad! Försökte allt tyckte jag, men till sist i kväll, så flyttade jag honom till hörnboxen längst ner mitt emot Teddan, och äntligen fann han ro... Puh! Så en ganska stökig dag med alla pojkarna, men jag är stolt och glad över Teo & Ploppen som föregick med gott ömdöme och var lugna. Hade vi bara fått hem Mino, hade hade det inte märkts av alls att det var en ny häst i stallet! Mats blev lite blixtförälskad i Mino han, och det är ju inte svårt att bli...

Lille Jibaro, blev hämtad i eftermiddags av två tagna och lyckliga ägare. Han ville inte ha på sej grimman, men när den väl kom på så stegade den lilla söta hästen (2 år gammal) ut i kylan igen och rakt in i deras trailer och åkte snällt till Markaryd, där han nu är väl installerad. I morgon är en ny dag, så då ska vi försöka upprätta lite rutiner för våra nya herrar. Allt för att alla ska vara harmoniska och glada hingstar!

Här kommer Mino!   

         

Söööööta Ibero ZM

   

Klaras ståtliga Heroe!

       

Och fina lilla Jibaro! En snabbvisit på Pepino :)

   

Av Sara - 18 januari 2013 21:21

Allt rullar på som vanligt här hemma. Jobbar med Ploppen, Teo och fuxan. Pinnen har varit lite svullen i ett ben och får ta det lite lugnt några dagar. Idag ägnade jag lite tid åt at göra iordning boxarna för de nya hästarna som är på väg hit. Pratade med transportören idag och de kommer in med båten till Trelleborg på måndag morgon. alltså här måndag förmiddag! Wiiiiii så spännande!!! Passar väldigt fint att de kommer på måndag för jag ska passa på och åka på spaa-weekend i Göteborg med mina kära syster och kära mamma! Sååå skönt!

Så på måndag anländer alltså Klaras Heroe, vår saluhäst Ibero och så då huvudpersonen, Mino! (som Marinero får kallas!) Läääängtar!

Ibero ZM & Mino   

   

Av Sara - 16 januari 2013 19:23

Så jag tackar högra makter (och min man) varje morgon när jag leder ut hästarna och passerar mitt RIDHUS! Nu kan jag verkligen uppskatta vintern. Uppskatta den rena friska kylan, de rena hästarna och de torra hagarna. Nu måste jag säga att VINTER är f-n så mycket trevligare än det grå, dimmiga, regninga, blåsiga, 2 + grader-vanliga november-februari tillvaron vi brukar ha här nere. Vinter is da shit!   

I morse fick Jerez & Teddy varsin dos Vetranquil i maten och så hoppades jag att vi skulle kunna skritta ut en liten runda med dem båda, jag & Therese. Det får ju bara inte hända att de flyger i luften av överskottsenergi, och drar upp sina gamla skador... Därför får de alltså lite lugnande medel för att hålla sej på mattan. Be gärna er veterinär om detta när ni ska sätta igång en konvalecent efter boxvila. Mycket effektivt. Hästarna blir lugna, utan att bli slöa eller snubbliga, utan det går utmärkt att rida försiktigt på det! Nåväl, det fungerade även idag, för även om Teddan var lite mera livlig än önskat, så höll han sej på mattan. Jerez är ju som vanligt SUPERSNÄLL och skrittade snällt bakom Teddan. En kort premiärtur blev det, som då ska utökas succesivt. Jag tror båda killarna ser fram emot längre turer om några veckor!

 

Jobbade fröken fux idag i kylan. Hon frös i stallgången utan sitt täcke, så jag fick leda henne med dubbla fleecetäcken innan vi kunde börja jobba. Hmm, jo vinter är ändå ok. Hon var pigg som attan men det är ju positivt! Vi får jobba med att vänta på ryttarens signaler och inte rusa fram som ett ånglok. Hon är känslig och trevlig att sitta på med stoooora steg. (Iallafall större än jag är van vid) Trevlig häst! Visar lite bilder på hur det såg ut idag, så här i början av vår bekanstskap.

Traven går bäst

         

Skritten är oxå fin när hon slappnar av

 

Och så galoppen... Ibland såg det ut så här

 

men för det mesta såg det ut så här

        


Var hos tandläkaren mitt på dagen idag så klarade av några på förmiddagen och i eftermiddags red jag Ploppen och så fick Teo vara lös i ridhuset en sväng. Red honom igår och då galoperade vi en bit, med flit denna gång :) Sedan var det men massa pyssel med att halma lösdriftetn till småkillarna och ge dem mat med varmt betfor. Körde ut flis i sjukhagarna så att pojkarna kan stå bekvämt där. Det blev jättefint! Nu när de nya killarna kommer så får även de stå där i början. Vet inte riktigt när de var i hage sist, så jag brukar ta det lugnt och börja med att de får stå ute och käka hö och vänja sej vid alla ljud och miljön i allmänhet. Ikväll lastas Heroe, Ibero & Jibaro i Cartagena, och imorgon bitti kliver även Marinero på lastbilen. Kan knappt vänta!!!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards