Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under januari 2010

Av Sara - 30 januari 2010 16:02

Äntligen! Har jag fått tummarna loss och lämnat in däcket, Mats hämtat hem det och satt på det på trallan och idag har jag hö båda stallarna och i alla hagar. Underbart! Det är för jävligt vad tungt det är att slääääpa fram en skottkärra med 50 kg hö genom 30 cm snö. Jag blir så jäklar förbannad att om det kom någon in på gården när jag höll på med den övningen, hade jag nog klippt till den personen! Men det är väl samtidigt ilskan som gör att man klarar det överhuvudtaget. Oavsett så hoppas jag att jag slipper göra det på länge. Dels för att jag tror (!) att snön snart ska försvinna, och dels för att traktorn ska funka nu!

Alla hästarna har varit uta i solen hela dagen. Det var -12 och stormvindar i morse så först planerade jag att ta in hästarn ganska tidigt, men efterhand så sprack det upp och blev strålande sol så de är fortfarande ute och det är helt ljust ute! Underbart! Snart ska jag ävl ändå ge mej ut och plocka in dem i välströdda boxar, mys och lite värme.

Snodde lite bilder från Helenas Facebook-album på Minero. Han verkar iallafall trivas bra på Tjörn. Kan inte låta bli att tänka på Novia och få en klump i magen varje gång jag ser honom dock. Det är tungt. Varför fick hon inte bli stor?   

Minero i somras

  

Av Sara - 28 januari 2010 21:48

Ja från gården alltså. Igår kom jag ju ingenstans och fick snällt stanna hemma. Men vår duktiga skottare (som jag inte vet vem han är) hade varit uppe med tuppen och skottat upp vår grusväg. Tusen tack!

På förmiddagen hade jag besök av föräldrarna till en stoägare som vill använda Galope. Vi var ute och kikade på grabbarna och jag tog ut honom utanför så att de kunde ta några foton på honom. Så fick de se hur snäll och lydig han är!

Efter lunch så körde jag till Lönnstorp och red Teddy. Var lite jobbigt idag för han var ju såklart lite laddad efter boxvilan igår. Så rasade det snö på taket och Bizarra gnäggade hysteriskt i sin hage precis utanför. Ganska nervpåfrestande! I slutet var han iallafall fin. Hoppas han är lite mera på mattan imorgon...

Kvällen har jag ägnat åt att fixa på min nya dator! Hurra! Så nu är alla favoriter installerade, foton upplagda och lösenord installerade. Ska bara fixa mailen oxå.

Teddy för 1 år sedan. Min ridbana - lääängtar!

  

Av Sara - 27 januari 2010 16:16

Ja idag är det alltså fullständig snöstorm i hela Sverige tror jag! Helt omöjligt att ta sej hemifrån då våra små väga snabbt blåser igen av drivor av snö. Snälla Lina fixar med Teddy och ser till att han får rent, mat och vatten. Ingen ridning idag vilket är lite trist. I morse var det forfarande ganska ok så jag släppte ut stona ett par timmar på fömiddagen. Pojkarna har fått stå inne. Passade på att pyssla lite extra med dem. Tog en pall och ställde mej på när jag flätade och fixade mej Trazzel & Galope. Kan ju vara bra för dem att vänja sej vid att se mej ur det perspektivet! På Trazzel lade jag först armen över och tyngde lite, ökade succesivt och tillslut så hängde jag faktiskt på honom. Han bara tittade lite förstrött på mej och verkade obekymrad.

Lite bilder på dagens snyggaste killar! Först Razonado MAC 

     

Och så vackraste Galope-P! 

      

Av Sara - 25 januari 2010 17:31

Zancado är ju en 3 årig hingst som är son till vackra Zagal XI, men dock inte född här hos oss.

Allt började när jag var med en kund i Spanien på Yeguada Centurion, för att titta på hästar. Ingen häst hittades åt kunden men jag kom hem med ett sto med föl vid sidan. Detta var Frivola-Cen med Jabeque 2 månader gammal. Frivola anlände till oss i januari och i början av april betäcktes hon med Zagal och blev genast dräktig. Under våren bestämde vi oss dock för att sälja Frivola och hon köptes av en kvinna utanför Stockholm. Tidigt på våren 2007 kom det årets första PRE-föl till världen, nämligen Zancado. Vi fick bilder på honom sända till oss och jag tyckte han såg ut att vara väldigt fin! Vi fick dock aldrig tillfälle att se honom på riktigt. Något senare såldes Frivola igen och jag hade ingen kontakt med hennes förra ägare. Jag fick se Zancado på annons men han såldes aldrig.

Zancado endast 1 dag gammal, med mamma Frivola-Cen.

  

Zancado 2 månader gammal

  

I maj 2009 åkte jag och Linda med Teddy & Jabeque till Gesta Gård för att deltaga i PRE-hästens dag. När vi kom fram och stallade in våra hästar fick Jabeque box bredvid en halvgalen unghäst, som slog i väggarna och verkade väldigt kaxig. Den såg dock ganska stor och snygg ut så jag blev nyfiken på vad det var för häst. Vi frågade stalltjejerna och de visste inte mera än att han var 2 år och hette Zancado. Det tog några sekunder innan poletten trillade ner. Det måste ju vara den Zancado Även Linda tyckte det var jättespännande eftersom Zancado ju är Jabeques halvbror!

Zancado drygt 2 år. Gesta Gård i maj 2009

  

Över helgen fick vi möjlighet att se mera av Zancado då han var där för att visas som saluhäst och deltog även i kursen i utställningsträning. De som såg honom tyckte alla att han var en stökig och bångstyrig häst men med väldigt bra rörelser. På lördagen pratade jag med hans ägare och hon förklarade att hon velat sälja honom länge. Som 1-åring var ha såld, men då upptäcktes en lös benbit vid röntgen och affären blev aldrig av. Sedan dess hade han gått i lösdrift och var inte särskilt hanterad överhuvudtaget. Därav hans beteende...Jag kunde inte låta bli att bli väldigt sugen på honom ändå. Eftersom vi nyligen förlorat Zagal önskade jag mej en ridhäst av samma kaliber som honom. Och som valack och ridhäst behöver ju inte en lös benbit ha någon betydelse! Ganska snart kom jag och ägaren överens och en vecka senare kom Zancado med lastbil till oss. Med tanke på hans medicinska historia bestämde jag med för att genast ta honom till Helsingborgs Djursjukhus för röntgen och allmän kontroll. Jag tänkte låta honom gå på sommarbete med våra andra unghingstar och sedan operera bort benbiten till hösten. Zancado uppförde sej förvånansvärt väl (efter 3 dagars upptuktning hemma visade han sej vara en ganska cool och trevlig häst!) genom hela undersökningen med böjprov osv och veterinären gillade hans starka ben och hovar. Så över till röntgen. Jag bad om en hel exportröntgen för att få en helhetsbild och döm om min förvåning när jag tillsammans med veterinären gick igenom bild efter bild med helt perfekta leder! Inga lösa benbitar i sikte här inte! Som jag visste, men inte vågat hoppas eller tro på så kan många osteochondors-liknande tillstånd hos en 1-åring vara borta när hästen är 2-3 år. Man brukar ju därför alltid rekomendera att inte röntga alls på så unga hästar eller att röntga om dem senare. Så här stod jag med en helt frisk häst! Inte bara var Zancados röntgenbilder utan anmärkning utan veterinären poängterade dessutom hur ovanligt fina och jämna ledgångar han hade! Precis samma hade jag fått höra om Zagal! Underbart!

Planerna om en valack-ridhäst övergick då till en hingst-ridhäst-möjlig avelshingst. Så då står vi här idag med en inriden 3-åring på 167 cm, kärnfrisk och helt underbar, med sina första ston bokade! Välkommen hem, Zancado!

Zancado idag den 25 januari 2010

   

        


Av Sara - 25 januari 2010 17:27

Fick ett mail med en hälsning från Sari som har fött upp och äger Liberty. Hon blir ett år i år och är e. Tendencioso u. Livia (svenskt halvblod e. D-Day)

Sari skriver att Liberty är väldigt vacker och dessutom otroligt trevlig! Stolt blir ju jag såklart, och visst ser hon fin ut!   

  

Av Sara - 25 januari 2010 09:10

Morgonpromenad i soligt skåne!

 
Av Sara - 24 januari 2010 20:19

Idag var det dags för en liten träff här hemma hos oss. Detta arrangerades alltså i Svenska Avelsföreningens Regi. Vill bara förtydliga detta så att alla är på det helt klara med det och att även andra stuterier är välkomna att i föreningens regi arrangera liknande träffar!

Dryga 15 tappra PRE-entusiaster hade trotsat kylan och tagit sej ut på skånska slätten för att se spanska hästar och prata häst. Vi samlades kl 13 i pojkarnas stall och började med en presentation av våra hästar för att sedan dra oss i i sadelkammaren för att värma oss med kaffe, the och goda smörgåsar. Efter lite prat och några ord från Styrelsens representant Kennet Bolinder tog jag över med fotovisning från vår senaste Spanien-resa med SICAB, Cardenas och Jerez. Jag hoppas och tror att alla hade en trevlig eftermiddag trots en mindre varm sadelkammare...

Kameran hade jag tagit fram men glömde såklart att fotografera när vi alla var samlade.

Här är iallafall Malin Kihl, Ingrid Lindholm & Pito Safir-Weise med Razonado!

Skarpt ljus, sa Galope

   Nyvaken Kairoso med hö i luggen     

Av Sara - 23 januari 2010 17:55

Fick idag dessa fina bilder på vackra Fado som vi sålt till Helene Krafft i Ålem. Han är en otroligt trevlig PRE-hingst! Hans ägare är mer än nöjda med honom, och man förstår ju varför!

    

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards