Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under mars 2016

Av Sara - 30 mars 2016 20:20

Hej och hå vad dagarna går! Nu är det nedräkning inför årets hingstvisningsom går av stapeln nu på söndag kl 13.00 Även om jag har en del rutin på detta event numera, så är det alltid lite stress och press att få ihop allt! Jag har en hel stab av snälla människor som kommer och hjälper till med allt från städning av stall, putsning av utrustning till våffelgräddning och agera speaker! Vad skulle jag gjort utan alla er!!   

Annars rullar det på i stallet som vanligt. Altea brunstar och gör alla killarna smått galna... Snart blir det en plats ledig i lösdriften här på gården så då ska hon flytta ut dit. Det är bara att konstatera att under vår och sommar kan jag INTE ha ston i stallet, tillsammans med mina fyra hingstar... Coola och fina Campero bryr sej dock inte det minsta. Han är coolheten själv och en så himla söt och trevlig häst! Tänk om alla saluhästar vore så enkla och söta! Då vore mitt jobb väldigt enkelt! Vi tog lite bilder på honom härom dagen. Är han inte fin så säg!

         

Hugo går strålande och rids nu omväxlande på kandar och träns. Han och jag är nu verkligen "tillsammans" och det är en underbar känsla. Jag har inte haft detta förhållande till någon häst sedan Zagal tror jag... Jag älskar Teo och har älskat många hästar genom åren, men trots allt är det i ridningen som det äkta bandet byggs upp (iallafall för min del) och nu när vi hittat det så känns det så otrolig roligt! Hugo är dessutom den hingst som uppför sej allra bäst nu när Altea stökar till det. Han står i sin hage och ser mest ointresserad ut. Ser ut att sucka lite när ungtupparna gnäggar och skuttar i hagarna. Hur oooorkar ni? tycks han säga... Hahaha! Teo är förstås oxå ganska oberörd och blir mera irriterad på att Nieto & Curre stökar, än över att Altea brunstar. Det är skönt med vuxna grabbar... En liten tanke om att seminera Altea med Hugo lite senare i vår, har fötts i mitt huvud. Ren Cardenas tillsammans med Hugo känns som en riktigt bra kombination. Dessutom kompletterar de varandra väl även exteriört. Altea ska ridas in i sommar och hon är/kommer att bli till salu igen. Så om någon söker ett riktigt fint sto, eventuellt dräktig med Hugo och då även inriden, så kan ni höra av er!

Altea i somras och under Hugo, härom dagen.

   

   


Jag har en flera hästar till salu som står utportionerade lite varstans, då jag inte har plats och samtliga är ston! Ett sto är ju hos Lina på Lönnstorp, och ni kunde läsa om henne för någon vecka sedan. Hon har nu fått ett par veckors paus och ska snart komma till Mörarp för försäljning. Hos Robban i Ekeby bor tre Spanska damer sedan 1/4. En av dem är Espera V uppfödd av Helene Berg som även fött upp Fugada. Espera har ridits in av Robban och härom dagen visade jag henne för kunder. De fastnade för denna trevliga och käcka häst så på måndag ska hon besiktigas. Håller tummarna att allt går väl så att alla blir nöjda och glada!

Espera V född 2012

 


De andra två stona hos Robban och Intill Dressyr är Verita & Siracusa. De är båda 6 år gamla och var i princip helt orörda när de kom till Ekeby för snart en månad sedan. Nu är de snart ridhästar! De har lärt sej massvis med saker och är båda välartade och mycket trevliga! Just nu är det till salu till mycket fördelaktiga priser. Grundarbetet är gjort och härifrån kan man jobba vidare ensam med dem båda. Grunden i inridningen är ju alltid lite mera krävnade då man helst ska vara två personer ju. Nu är dock denna biten avklarad och de är dessutom löshoppade och väldigt snälla i stallhanteringen. Båda finns på annons på hemsidan!

Verita

 

Siracusa II

 

Siracusa löshoppas


 

Av Sara - 20 mars 2016 18:39

Då sprang en vecka iväg igen och dagarna är fyllda av jobb och roliga stunder med hästarna. Curre har landat fint hemma och han är fortfarande en mycket trevlig och behaglig hingst. Han & Nieto står bredvid varandra och det är totalt lugnt utan minsta gruff. Bara Nieto som hälsar glatt på Curre och Curre som svarar med att slicka Nieto på nosen genom gallret! Nieto har jag ridit några gånger i veckan som gått och han blir mera stadig och rakriktad för varje pass. Curre har fått vara i ridhuset lite och röra sej, vilket han är riktigt bra på. Han har oxå blivit verkad, vaccinerad och tagelryckt för DNA-test. Mycket denna veckan! 

       

Teo har jag oxå ridit några pass i veckan. Han sköter sej mycket väl och jag har ridit på utebanan och skrittat till & från stallet. Han fick skor på bakfötterna i fredags då jag tyckte han var lite väl svag bak. Han har ju tillräckligt svårt ändå så jag kände att han kunde iallafall slippa vara ömfotad bak. Dock ser det inte så svårt ut för honom! Han är en fantastisk häst!!! Jag hoppas att han kan hålla sej fräsch och fin nu så att jag kan visa honom på PRE-championat i höst! Det är i Danmark i Augusti och det vore ju så underbart roligt att åka med Teo & Nieto dit!! 

     

I onsdags var det premiär för Amanda-träning på utebanan! Underbart väder och det var så hilma härligt att få rida där ute på träning! Nu är det tävlingsträning som gäller och vi slipar på detaljer och så då på tävlingstraven. Jag måste lära mej att rida honom med kvickare backben och mera power men samtidigt med mindra och finare hjälper. Så svårt, men samtidigt en fantastisk känsla när man får denna stora häst att dansa! Jag SKA lära mej!!! Inga flera tävlingar är anmälda till utan nu ska det sitta bättre innan vi ger oss ut igen...

Aquila lämnade jag på Djursjukhuset i torsdagskväll för operation på fredagen. Allt har gått bra och han var hemma igen på fredagskvällen. Nu får han läka och komma igång lite så får vi försöka igen att hitta ett nytt hem till honom senare i vår/sommar. Även Hercules har åkt hem till sin ägare igen, så det blev lite tomt i stallet en dag. I fredags anlände två nya hästar, så det var en kortvarig tomhet i boxarna. CAMPERO AMC, 4-årig valack från Spanien, anlände i fredags vid lunchtid. Han är vacker som en tavla, välbyggd och i mycket bra skick. Superfina hovar som är riktigt bra skodd, förstås röntgad utan anmärkningar och har riktigt bra ben och kropp! Han fick ta det lugnt i helgen och longeras lite och vila. Han verkar lugn och snäll. Lite försiktig men inte alls nervös. Ser fram emot att komma upp på hans rygg i veckan som kommer!

 

Den andra hästen som jag hämtade i fredags är lilla, fina Altea... Hon såldes ju i januari, men tyvärr har hon inte kunnat finna ro hos sin nya ägare utan boxvandrat och varit orolig i stallet. Situationen blev ohållbar för både häst och ägare och jag köpte därför tillbaka henne. Jag tycker hon är en så underbar häst och hon förtjänar så väldigt väl ett hem där hon trivs. Stackars Linn, som köpt henne var förstås förtvivlad över att få lämna ifrån sej sin drömhäst. Ibland blir det bara inte som man tänkt sej.. Altea kom då till mitt stall och installerades bland alla grabbarna. Med bara galler mellan boxarna och sex coola kompisar så verkar hon trivas väldigt bra! I mitt stall är det ju bara jag som rör mej och det är fasta rutiner som gäller varje dag. På morgonen går man ut bredvid sin boxgrane och på eftermiddagen går man in. De som skall jobba plockas in efter hand och är sedan nöjda i sina boxar, När jag är klar för dagen är det sedan stilla och lugnt i stallet resten av kvällen. Förstås STOR skillnad mot ett inackorderingsstall där det ofta rör sej folk och hästar hela dagen och kvällen. Curre kan bli lite orolig i sin hage om hästarna bredvid flyttar sej för långt ifrån honom, så jag placerade honom & Altea bredvid varandra idag. (De kan förstås inte nå varandra över staketet) Curre var först väldigt nyfiken på Altea, men insåg snart att hon tänkte stanna lugnt i hagen bredvid honom och kopplade av. Jag hade lite ärenden och när jag kom tillbaka till stallet i eftermiddag för att plocka in stod samtliga hästar blickstilla i solen och bara njöt! Underbart!!!

Nu ska Altea få bo in sej och äta upp sej (har blivit lite tunn) innan jag rider in henne. Hon kommer sedan att bli till salu igen i sommar! Här är en liten film när hon anlände i fredags kväll!


 

Av Sara - 14 mars 2016 20:25

Idag var en lugn och behaglig mulen måndag. Väldigt skönt efter förra veckan som var smått kaotiskt... Var snabb på morgonen och var klar med stall och första hästen kl 10. Fick tom städat sadelkammaren! Nico blev behandlad av Håkan i slutet av förra veckan och nu kan man se att han börjar röra sej mera bekvämt och rytmiskt. Härligt! Hercules jobbar på och har musklat sin överlinje en hel del sedan han kom. Idag blev det först longering med lätt inspänning och han ser verkligen fin ut! Ett litet dressyrpass på det så var han väldigt nöjd för dagen, tror jag :)

Hugo fick gå ett joggingpass nere på hoppbanan idag. Han var fin och bara liiite stark i början av passet när han var tvungen att spana på hästarna som går i hagarna runt banan. Men efter en stund kopplade han av fint och jobbade focuserat och tog mina halvhalter som jag nu kan göra bara med säte/mage och ingen hand. Underbar känsla! Avslutade med att skritta runt vallarna på långa tyglar. Ganska härligt när man kan skritta sin STORA hingst i total avslappning och trygghetskänsla. Sånt värderar jag mycket högt och skänker mej stor glädje i vardagen! Fina Hugo!

Aquila skall operera sin has på torsdag och rids inte mera innan dess. Nieto & Teo ska gå i morgon och senare i veckan så jag nöjde mej med dessa tre killar idag. Hade nämligen ett ärende att uträtta som jag sett fram emot länge nu. Nämligen att hämta hem Curre!! Härligt att träffa Robban igen. Saknar verkligen honom på Nygård! Väldigt tacksam att han pysslat så väl om Curre över vintern. Nu tog jag min gängliga unghingst i ett snöre och ledde upp honom i lastbilen, och så åkte vi hem!

Väl hemma hade jag gjort iordning boxen bredvid Nieto. Tänkte först sätta upp en skiva mellan dem så att de inte skulle bråka, men tänkte sedan att det ju vore trevlig för dem båda om de kunde hålla sams och vara lite sociala i stället! Och vilken tur! De var så himla söta! Curre slickade på Nietos nos och Nieto hummade. Dock trodde Nieto ett tag att Curre var ett sto... Efter fem minuter var det dock totalt lugnt så det kommer att gå strålande! Mina fina unga grabbar!! Sååå glad över dem båda!

         


Fick idag ett härligt mail från Hanna & Fugada! Blev såå glad!

 
Hej Sara!

Ville bara berätta att allt går bra här hos oss! Idag har vi varit på vår första utflykt och det blev till Falkenberg för att prova sadlar. Annars rider vi mest ut här hemma för snön vägrar försvinna. Men det går jättebra, vi rider ut både i mörker och blåst och hon sköter sig strålande. Vi har några små ponnyer i närheten som är lite läskiga att gå förbi men älgar går bra ;)

Hon är verkligen en klippa, en riktig drömhäst för mig! Hon har blivit riktigt pigg nu när våren börjar komma men hon känns alltid sansad och trygg. Allt jag önskade mig och jag har kommit på att jag sitter och ler hela tiden när jag rider som jag sett att du gör :) Det är så kul att sitta på henne! 

Är så glad för att jag fick köpa denna underbara häst! 

Hälsa så gott till Denise!

Kramar Hanna

 

 

Av Sara - 13 mars 2016 19:49

Igår var jag helt hästledig för första gången sedan Denise skadade sej. Lovley!!!  Men idag var det stallet igen och det var lika mysigt. Saknar hästarna när jag är borta... Idag stod riding av Teo & Hugo på schemat. Har inte hunnit med Teo på hela veckan så det var mycket energi i grabben! Longerade lite först och det känns overkligt att se honom trava runt utan minsta hälta eller rörelsestörning. Han är ju behandlad av bästa Håkan, för några veckor sedan och spänningarna i hans framdel försvinner succesivt. Kände för att rida på utebanan, men han är ju dock inte sååå hemskt mycket riden så jag bestämde mej för att vara klok och rida inne. Lämnade dock ridhusdörren öppen som kompromiss! Teo var vild i en minut och hoppade och for men sedan brukade vi allvar och han var superfin! Kunde då inte hålla mej utan red ut genom porten. Jag trodde knappt att detta skulle hända, men jag satt alltså på min finaste TEO och travade runt på utebanan!!! LYCKA!!! Red i 10 minuter till och spanade för jäves efter att NÅGON, vem som helst, skulle komma förbi och se oss, men icke. Nåväl vi får göra om det och be någon filma! För detta måste förevigas!!!

Tanteo MAC - min stora kärlek!

 


Efter Teo sadlade jag Hugo och så väntade vi in Jessie & La Toya för en uteritt. Hugo var oxå VILD idag och La Toya rädd. Herregud det var verkligen inte den mest avslappnade uteritten vi gjort tillsammans, Jessie & jag, men vi red en ordentlig tur och hästarna blev iallafall rastade! Jag med för jag var helt slut när vi kom tillbaka... 

Fortsatt går det skit med försäljningshästarna och det blev ingen affär med Albin utan han är nu opererad och hans framtid är inte ännu avgjord. Aquila röntgades ju i onsdags och var ok, men vid närmre granskning visade det sej att mina misstankar var berättigade då det visst fanns et fragment i hasen där han varit gallig. Även Aquila skall alltså åka hem för operation. Två tomma boxar nu alltså, men i morgon hämtar jag hem fina Curre! Ser verkligen fram emot att rå om honom igen!! Och så lämnade en valack Extremadura i fredags och bör anlända till mej i mitten av veckan. Full rulle igen alltså!


Av Sara - 10 mars 2016 08:00

I måndags var det dags för Ezpen & Albun att besiktigas. Inte alltid går det som man tänkt sej...
Det visade sej att fina Albin hade birkelandsfragment i båda bakkotorna. Bläää! Genast blir situationen en helt annan än planerat. Många turer fram och tillbaka men idag opereras han på djursjukhuset i Helsingborg och går allt bra åker han till sin nys matte i helgen. Prognosen är mycket god men det är förstås ca två månaders konvalescens. Jag håller tummarna för Albin idag!
Ezpen gick det bättre för och jag levererade honom hos hans nya matte i tisdags!

I måndags kom jag äntligen upp på Nieto! Det blev en något spännande premiärtur då vi fick sällskap av ett vitt sto i ridhuset, ungefär tre sekunder efter att jag suttit upp... Hon var hygglig nog att lämna oss igen så vi fick några minuter att komma på rätt köl! Red honom på tisdagen igen och då gick det bättre! Han är en helt fantastisk häst!!

Med Albins röntgenresultat i bakhuvudet var det med viss nervositet som jag igår lät röntga Nieto & saluhästen Aquila igår. Glädjande nog var båda utan anmärkningar! Så Nieto kan bli avelshingst om han vill, och Aquila kan säljas. Härligt!!! Annons ligger ute på Aquila nu!

Efter helgens magplask på tävling gick Hugo iallafall en riktigt bra träning igår. Kanske kan jag lära mej att rida honom med rätt tryck och power? Det var en underbar kväll igår och underbart att skritta av i solskenet! Välkommen nu kära vår!!

Av Sara - 6 mars 2016 19:30

Igår var det lördag och jag fick lite hjälp i stallet så jag kunde ta sovmorgon. Härligt! Tävlingen började kl 15 och jag hade starttid vid fyra så det var gott om tid. Var i stallet vid lunch och gjorde iordning alla grejor och flätade Hugo, tvättade svans och oljade hovar. Vid två lastade vi och körde de 15 minuterna till HFRK. Bizarro-Malin gjorde mej sällskap och agerade groom. Lyxigt!

Väl framme mötte Amanda upp vid framridningen och det var härligt att få värma med hennes lugna röst i örat. Hugo gick strålande på framridningen! Vi har så smått börjat titta på att jag ska kunna rida honom inte bara safe, utan med lite mera gång som han verkligen har, men som jag inte riktigt är kapabel att plocka fram... Jag försökte så gott jag kunde, men då jag inte riktigt behärskar att rida honom med den powern, blev det hastigt och slarvigt. Inga halvhalter fick jag igenom utan hugo blev stark och låg på och då blir jag oxå stark och spänd. Och utöver det hade jag nog totalt hjärnsläpp och gjorde så slarviga saker, som att fatta fel galopp, dåliga vägar mm... Kort sagt, det gick dåligt... Jag måste träna mera. Herregud vad det är svårt att tävlingsrida!!

Så här snygga var vi iallafall på framridningen under Amandas vakande öga och röst.

         

Idag var det stallet i ottan och släppte ut hästar i snöblandat regn... Kl 9 kom en kund för att se Nico. Han är ju bara försiktigt riden i en vecka efter kastrationen så vi tog det lugnt. Han var spänd i början, men kunde koppla av i slutet och bjöd kunden på lite härlig trav! Kanske blev det kärlek där?

Densie kom och hjälpte mej lite med mockning, men hon är lite överambitiös med sin brutna fot, så hon fick snart åka hem och vila sej igen. 

Vid 11 var jag på Lönnstorp för att möta en kund som skulle se Historia, ett 6-årigt PRE-sto, som är på inridning där. Historia är stor och fin, lite tunn, men med mera foder-hull och muskler kommer hon att bli supersnygg! Hon är riden i knappt tre veckor och hon är riktigt duktig! Hon ska stanna hos Lina i 3-4 veckor till innan hon kommer till mej för försäljning. Hon är förstås till salu redan nu!

Historia el Bayo

                     

Av Sara - 5 mars 2016 09:05

Denna veckan har rullat på i ett högt tempo med långa dagar i stallet. Jag har knappt varit hemma före sju någon kväll... Just nu har jag åtta hästar som alla skall ridas! Det är ganska styvt på en person som då även ska fodra, släppa ut, mocka, packa hö, byta täcken ja ni vet... Så är det ju som väl är även kundbesök, träningar och annat kul! I tisdags fick Ezpen besök och en provridning ev en unghäst kunde knappast ha gått bättre! Han var så duktig och kunden red hon jättefint! Så fint att kärlek uppstod och kunden kom tillbaka på tisdagen för att prova en uteritt. Efter min onsdagsträning kl 17, sadlade vi Ezpen & Hercules och gav oss ut i skymningen som var regnig och blåsig! Med det bekom inte dess två unga hästar alls utan vi travade glatt genom vattenpölar i motvind! Det avgjordes nog där i regnet, att Ezpen var tingad! Besiktning blir på måndag!

Nico är igång och rids igen och var förstås lite spänd första gången, men i går var vi på rätt köl igen och jag red honom på utebanan och avslutade med en liten skrittrunda på runt gården. Duktig kille!

Nieto är hemma igen efter inridningskollo på Lönnstorp. Lina hade inte nog med lovord över denna fantastiska kille! Han har varit så otroligt duktig och aldrig hittat på något dumt. Han är nu van vid både uteritter och ridhus ensam och med sällskap! Tyvärr har jag inte hunnit rida honom i veckan, men troligtvis blir tempot lite lugnare nästa vecka, så att det ska hinnas med. Hektiskt nu när alla mina tre pojkar ska ridas! 

Har även varit en sväng förbi Curre borta i Ekeby hos Robban. JÖSSES vad han har växt under vintern!! Han skulle ju bli en lite mindre häst?!?! Om en dryg vecka ska jag hämta hem honom och förbereda honom för hingstvising och sedan blir det träning på bocken för denna killen. Hans uppgift i sommar blir avel och sedan ska han bli ridhäst om ett knappt år är tanken. 

Så har jag även haft kundbesök på Albin i torsdags. Det gick så jättefint och även här sa det klick! Om det funkar med kliniken får han följa med Ezpen till besiktning på måndag han med. 

Så i går då var det oxå klinikbesök. Denna gång med blandade känslor... Fina Bribon är såld. Han ägs nu av en tidigare kund till mej som jag känner väl och jag vet att han kommer att få ett väldigt fint hem. Likväl är det jobbigt då han är min sista uppfödning och unghäst med stammen Tanteo-Zagal   . Han visade VERKLIGEN prov på sitt underbara temperament då vi igår helt sonika hämtade honom på lösdriften. Han lastades RAKT IN i lastbilen. Stod som ett ljus och käkade hö. Lastades av på kliniken där han stod inne på gången blickstilla och lät sej borstas över hela kroppen. Sprang på löpargången, sprang i ridhuset och slutligen röntgades utan minsta anmärkningar! Sedan tog han två minuter på sej att kliva in i lastbilen igen, stå och äta hö och sedan skutta tillbaka in i flocken på lösdriften. DET ÄR EN PRE!!! Stort grattis till hans nya ägare!!!

Puh, det var den veckan...

Nu har jag frukost i magen och skall snart åka till stallet och fläta upp fina Hugo som ska tävla idag! Håll tummarna för oss!

Fina Hugo igår!

 


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards