Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under maj 2013

Av Sara - 30 maj 2013 19:36

Härlig dag idag med sol, brunstiga ston, vackra hingstar och bedårande föl! Det snurrade igång som vanligt i morse och det är en fröjd att släppa ut alla hästarna i gröna hagar utan varken täcken eller höpåsar! Man bara älskar ju denna årstiden! Tänk om den kunde vara lite längre...

En stoägare som kollat sitt sto hos veterinären i morse ringde och sa att det var grönt ljus, så de var bara att komma hit direkt för att få henne seminerad. Det var Teos tjej, en högbent vacker Trakhener-tjej! Tappade ju Teo för Alhaja igår och sparade några doser. Så enkelt det är när allt fungerar! Av med stoet, in i spiltan och 5 minuter senare tillbaka i transporten. Hon stod med ett stor ägg så vet tyckte det räckte med denna enda seminering och ska kolla henne igen på måndag för eventuell behandlign. Håller tummarna!

Vackra Tanteo i sommarhagen! 

                 

Ett annat sto som kom igår från sin veterinär och skulle semineras med Mino idag. Också en brun halvblodsdam som har ett väldigt fint föl e. Teddy sedan tidigare och nu förhoppningsvis får en Mino-bebis! Brunstig var hon iallafall så det räckte och blev över och passande nog fick jag även två beställningar på Mino. Tappning, seminering och packning av lådor. Iväg till posten och så var det klart! Lite ridning har hunnits med mellan allt annat. Och så har jag & Jonna stängslat lite så att alla hästarna nu kan gå på bete. Ja, hingstarna får nöja sej med vinterhagar med viss gräsväxt, men stona & fölen fick rejält bete, och stona utan föl lite mindre! Ingen fång här tack!!!

Se och njut av våra vackra ston och avkommor. 

                         

Av Sara - 29 maj 2013 22:12

Igår fick vi ännu ett tråkigt besked... Fina, snälla Jerez som varit på prov hos Sigbritt sedan i början av april skulle igår in på en rutinundersökning innan köpet skulle gå igenom. Sigbritt var så glad för honom och hade verkligen kommit fram till att han var hennes häst! Vi var alla så glada! Men den lyckan blev kort för det vsiade sej att Jerez var halt... Med hans historia och hur han såg ut igår kan man nu konstatera att hans ledband inte alls läkt som vi hoppats trots flera månaders boxvila, otroligt långsam igångsättning och stor försiktighet. Det finns inte ens någon utsikt för Jerez att bli promenadhäst... Så idag kom en mycket ledsen Sigbritt tillbaka med Jerez. Han fick gå ut till unghästarna på gräset och såg lycklig ut! Där får han nu gå och njuta av livet tills försäkringsbolaget av avgjort hans framtid... Så otroligt tråkigt.   

   


Hade studiebesök i morse igen och visade hur allt fungerar på en seminstation. Visade runt alla hästarna och förstås fölen , som var populärast! Dessa två Teo-avkommor är helt sanslöst sociala! De kommer galopperande, från sina mammor så fort en människa visar sej! De ska bli kliade och smaka på kläderna och undersöka oss nogsamt! Så otroligt söta och mysiga!!! 

Fick beställning på Teo och det passade bra då Alhaja skulle semineras igen. Han är så duktig nu och jag behöver inte kängre något sto i seminspiltorna som lockbete. Han tar det lugnt men vet precis vad som skall göras och lämnar alltid semin av toppkvalite! 

Nu är det två dagar kvar av rabattkampanjen! Passa på att boka nu, och seminera sedan när ni önskar senare i sommar! HALVA PRISET!!!

Teo vakar över sina ston med lugn blick från sin hage!

 


Uffe gjorde sitt andra ridpass idag och han tog det betydligt lugnare än igår! Det är en klok häst. Här kommer en liten film från dagens övningar. Vi blev ledda hela tvåv varv idag och han stod blickstilla vid avsittning. Duktig kille!


 

Av Sara - 28 maj 2013 21:57

Betäckningsbokningarna trillar in till vår stora glädje! Nu är det onsdag, torsdag & fredag kvar att boka till vårt fina maj-erbjudande! Jag har seminerat Alhaja och i slutändan blev det ändå Teo som blev hennes partner även detta år. Alhaja vår drottning som lämnar avkommor av sådan ypperlig klass! Klart att valet till just henne känns extra viktigt. Och med tanke på hur otroligt fin Zanteo ser ut, så gör vi om kombinationen. Clasica är ju oxå seminerad med Teo och nästa vecka är det dags att seminera Ellen med Mino. Ellen har två gula avkommor sedan tidigare, så vi hoppas förstås på ytterligare en där!

Alhaja VI med sina avkommor Zanteo P & Valencia P

     


Idag var Carina, Teddys matte, här och hälsade på för att prata om Clinicen på lördag. Det var jobbigt för oss båda, och jag kunde snart se att det skulle bli mycket svårt för Carina att stå framför en publik på lördag och prata om tömkörning, utan Teddan... Vi bestämde därför oss för att skjuta upp clinicen. DEN ÄR ALLTSÅ INSTÄLLD PÅ LÖRDAG!!! Vi behöver lite tid att smälta det som hänt och komma över den värsta sorgen, och så är det semestertider. Därför är nytt datum på clinicen lördagen den 17:e augusti! Evenemanget finns på Facebook! Varmt välkomna då.

 



Jag & Klara jobbar på med hästarna här hemma och alla är duktiga och gör stadiga framsteg. Reservada jobbar fint och hon är en så fantastisk häst att jag & Klara blir helt knäsvaga varje gång vi rider eller ser henne under ryttare! På måndag blir det besiktning & röntgen och så hoppas vi att Elin får hem sin drömhäst inom kort! Campanula jobbar oxå på fint i alla gångarter och håller på att lära sej att gå i en lämplig form. Bjudning och gång finns så det räcker i den hästen! Men såååå snäll! Idag gjorde Xadrez fantastisk passage och han känns så spänstig och fin! Ge oss några veckor till så att all komunikation sitter så kan hugande spekulanter få komma och se denna fantastiska häst! Uffe sköter sej oxå mycket bra och idag har jag ridit mitt första varv i ridhuset. Ledd av Klara som väl var, då han blev rädd för mej när vi tog de första stegen och flög i luften! Men han lugnade sej och vi kunde fortsätta vår lilla promenad. Ett HELT varv gick vi och Uffe stod avspänd och stilla när jag hoppade av. Mycket nöjd med sej själv tror jag! Imorgon gör vi om det!

Campanula III - ett riktigt bra spanskt sto!


Av Sara - 26 maj 2013 18:02

Så har denna helgen gått och imorgon är det måndag igen. Härligt! Jag är verkligen glad att jag har den sysselsättningen jag har och aldrig behöver ha söndagsångest. Ser alltid fram emot måndagen och att få komma upp på hästryggen igen och köra sina rutiner!

Uffe får jobba vidare i lina och han blir lugnare för varje pass i ridhuset. Han börjar även slappna av lite i hagen och idag tog han sej tom tid att äta lite hö! Snaaaart är han nog ridhäst! 

Så här fin kan alltså en travare/PRE ta sej ut!

           


Sista veckan nu som vi kör vår rabattkampanj med halva priset på betäckning. Det har gjort susen och vi har fått många nya bokningar. Hoppas på en slutspurt nu då sista bokningsdagen är på fredag! Kommande vecka är det många ston som ska åka till stationer runt om i landet så jag räknar med att jag & pojkarna får jobba!

Intresset är störst för Mino, och det hade jag oxå räknat med nu när det är så populärt med gula PRE-hästar. Så populärt tydligen att en del tom ljuger om att hingstarna har gulanlag fast de inte har det! Jag kan inte låta bli att vara uppriktigt förbannad på att flera hittar på både det ena och det andra om sina hingstars nedärvningsförmåga. Jag vet inte om man medvetet försöker vilseleda stoägarna eller om det är ren okunskap och jag vet faktiskt inte vad som är värst... Oavsett så tycker jag det är otroligt dåligt att man marknadsför sin hingst med lögner. Jag brukar inte bry mej om vad andra skriver och gör med sina hästar, alla tycker ju förstås att deras häst är den finaste och självklart ska man framhäva deras fördelar! Men man bör ha fakta och inte direkta felaktigheter då. 

 

En häst med gul-anlag är alltid gul! Man kan alltså inte ha en svart häst som nedärver gult. En häst med gulanlag har alltid Cr i sin genkod som här då Minos ggEEAACCR och ska man VETA vad hingsten kan lämna så måste man se genkoden. Sedan kan man läsa sej till resten. En hingst kan OAVSETT bara lämna 50 & av sina gener till avkomman och resterande 50 % kommer givetvis från stoet. Så om man betäcker ett skimmelsto, så har man ALLTID 50 % chans att få en skimmelavkomma OAVSETT vad hingsten har för gener. Hingsten kan alltså aldrig lämna 75 % chans på sin egen färg, utan bara max 50 %... Jag har även läst om gula hingstar som inte kan lämna skimmel, vilket ju iofs är sant om den inte har en skimmel-gen, men om stoet är skimmel, så vips 50 % chans på skimmelavkomma... Ja jag kan skriva en roman om färggenetik, men istället gör vi så att om ni har frågor om just ert sto eller om färg i allmänhet, så fråga här i bloggen!

Här vår fina Valencia P som nu är 1 år gammal. Förhoppningsvis bär hon ett svart anlag, men hon är likväl skimmel :)

         


Av Sara - 24 maj 2013 19:33

Nu har jag ju skrivit många gånger pm mr X , den fina Lusitanon som är här sedan en tid tillbaka. Han har kastrerats och vilat lite efter det men nu är han på g igen och jag har ridit honom sedan i mitten av förra veckan och vi börjar så smått att komma ihop oss. Xadrez är 10 år och en välutbildad kille som gör byten, piaff, passage, spansk skritt och lite till! En fantastisk häst som kommer på salu-sidan om några veckor!

                       

Av Sara - 23 maj 2013 19:34

Som jag lärt mej att de brukar göra efter varje katastrof. Jag blir inte chockad eller handlingsförlamad längre. Jag blir krass och lite hård och går vidare och focuserar på det som är bra i livet iallafall. Saker som jag tycker är en katastrof är för någon annan en bagatell. Som min väninna tex, som hag drabbats av allvarlig cancer. En död häst blir liksom inte sådan katastrof då, om man jämför med sin egen hälsa. Sedan har ju Teddan inte bott hos mej på en liten tid nu, så jag har ju ingen tom box att stirra på...

Så när man kommer ut i stallet på morgonen och möts av denna sötnos, då känns allt ändå bra.

 

Det rullar på här hemma och betäckningssäsongen har äntligen börjat röra på sej ordentligt. Har fått beställningar varje tappningsdag nu sista veckan. Det är jättekul!! För ett par veckor sedan hade Teo ett sto, och nu har han sex! Hurra! Ikväll var det stoägare här för att inspektera honom och hans barn och de gillade honom verkligen så deras blev det sjätte stoet till Teo! 

Xadrez går bättre för varje dag som går och har lugnat ner sej ordentligt sedan kastrationen. Han är verkligen en trevlig häst att jobba med och jag gillar honom skarpt! Snart kommer det lite bilder på honom, men vi har precis bara börjat jobba så det dröjer lite till. En riktigt fin Lusitano som är högt utbildad alltså. Han blir till salu när han är i form igen!

Uffe har fått börja jobba på allvar och nu är det ridhusjobb som gäller. Jag fortsätter att "rida" honom i stallgången men vi tränar på att jobba i form med lätta inspänningar, i stället för att bara rusa runt, runt i full fart, vilket annars tycks vara hans idé om arbete. Idag var han riktigt fin i slutet och han kunde stå avspänt och lydigt vid pallen. En bit i taget... Det är ju alltid extra svårt med ofocuserade hingstar. Att sitta på honom är ju en sak, men att får honom att lyssna och vara med på mina grejer, det är en annan. Det blir mycket ledarskapsträning och jag tror han tycker att jag är riktigt jobbig! Men det ger resultat så vi jobbar framåt sakta men säkert.

Mina stallfönster har äntligen kommit och jag & praktis-Jonna var och hämtade dem idag. Nu ska de bra på plats oxå så får pojkarna fin utsikt i sommar! Det kommer att bli så snyggt!

Igår var ju Elin här och tittade på Reservada. De fattade verkligen tycke för varandra och Elin red Reservada riktigt fint, trots att hon inte är helt enkel första gångerna man sitter på henne. MYCKET gång och väldigt känslig. Idag lät Elin meddela att hon gärna vill att Reservada blir hennes vilket vi såklart är väldigt glada över! De var så fina tillsammans och Elin har precis rätt intentioner för denna hästen. Härligt! Besiktning & sadelutprovning är bokat så nu hoppas vi att allt klaffar. Kul med flera fina spanska hästar i Norrland!

Elin & Reservada efter avslutad provridning igår!


Uffe är glad över att få vara i hagen igen och flirtar med tjejerna

   

Av Sara - 21 maj 2013 21:41

Det är klart att ju fler hästarn man äger och omger sej med, ju fler sjukdomar, olyckor och annat elände ska man väl rimligtvis drabbas av. Men det känns ändå för j-ligt när det händer, igen... Så var även Teddy på de evigt gröna ängarna, ingen grässjuka på dem hoppas jag. Där har han det underbart och träffar säkert allihop. Zagal, Larrabezua och hennes två föl vi förlorat, Novia, Trazzel & Gittan. En fin samling hästar det finns på de där ängarna. Nu måste det väl vara fullt där! 

Igår fick Teddy alltså somna in efter att inte alls velat bli bättre efter sin buköppning i fredags. Alla symptomen tyder på att han drabbades av grässjuka, så det fanns inget vi kunde göra. Det fick vara slut på hans lidande. Som väl var så hade han inte särskilt ont utan var vid hyfsat gott mod hela tiden. Tog ut honom en sväng och betade innan vi sa farväl. Sååå jobbigt. Vi har haft så mycket roligt tillsammans och nu skulle han ju få ett nytt liv och en mening med det. Det blev så kort. Det känns för jävligt. Bye bye Teddan. Jag glömmer dej aldrig!   

   


              



Igår var alltså en omtumlande dag över lag. Upp & ner. Slängs mellan förtvivlan och lycka... Telefonen gick varm på förmiddagen med seminbeställningar och stoägare som bokat Teddan, som nu var villrådiga... Teo & Avellado fick utföra sina tjänster och så ska ju allt kontrolleras, räknas, spädas, packas och skickas. Journaler skall föras över allt och det är mycket pappersarbete. Men jag tycker det är jätteroligt och för statistik över allt och har stenkoll! 

Körde till Gränsbo med en låda om skulle med på deras kör-runda och hamna i Blekinge samma kväll. Resterande lådor gick med posten och dessa ston seminerades i morse. 

I går var vi på djursjukhuset med Heroe som besiktigades. Det gick fint och köparna var även på plats så att vi kunde slutföra köpet och ordna med papper och pengar. Sedan lastades lille fina Heroe i sin nya ägares trailer och så körde de norrut. Nyköping är hans nya hem och resan hade gått fint! Ni kan läsa om Anna & Heroe på hennes hemsida www.annalindh.nu 

Hero & Anna

 

Nu är de nykastrerade killarna igång och jobbar igen. Xadrez var riktigt fin idag och det blir strålande när han kommit igång lite mera och vi kommit ihop oss! En underbar häst att rida!

Uffe fick idag vara i hagen och det njöt han verkligen av! Sedan blev det mera ridning i stallgången. Planerar att sitta på honom i ridhuset i slutet av veckan, och förhoppningsvis kan Klara leda oss runt då! 

Mino har fått lite vila ifrån ridningen då jag tycker att han haft en tuff vår. Nu när Championatet blev inställt så har vi ingen tidspress och jag känner att han kan få lite lugn och ro. Det är mycket ändå med tappningar och mycket liv och rörelse på gården. Han får promenader och blir longerad då och då istället. Så tar vi upp ridningen igen om ett tag. Han kan allt en 4-åring behöver kunna och jag tror han  mår fint av en liten paus.

Teo är en så duktig kille och går ute i sin stora gräshage på dagarna, så lugn och nöjd! Han tappas flera dagar i veckna och utför det perfekt! Och så rider jag honom 3-4 dagar/vecka. Jag är så nöjd med mina fina unga killar!

I morgon är det ännu en fullbokad dag med studiebesök, kundbesök som kommer med flyg, tappningar av hingstar och ridning. Det ska nog går bra! 

Så avslutar jag med ett par bilder på 4-åringen i Spanien som förhoppningsvis snart kommer hit! En sådan sötnos!

   


Av Sara - 19 maj 2013 12:00

Teddy... I fredags opererades Teddy akut för kolik - förstoppning. Hans tarmar var kraftigt påverkade och utspända, men inte så tilla att man behövde ta bort tarm. Så den tömdes och Teddan fick vakna upp igen. Jag jobbade själv på fredagsnatten och kunde sköta om honom. Tyvärr såg det ganska dystert ut och hans tarmar ville inte komma igång och jobba. Igår var tillståndet iförändrat och mera agressiv behandling sattes in. Var och hälsade på honom igår kväll och tyckte ändå han var vid gott mod. Ordentligt smärtlindrad så han ville gärna både äta och dricka. Nu på morgonen pratade jag med min väninna Emelie som jobbar idag. Han är inte bättre och nu görs en sista kraftansträngning att få igång honom, annars måste vi låta honom somna in i morgon. Han står nu på lidokaindropp, glucosdropp, kramplösande var 6:e timma, avslappnande, promenad en gång / timme, sondning var 4:e timme, små tuggor gräs och vatten. Please...

Man misstänker nu grässjuka vilket nästan alltid har dödlig utgång. Behandlingen är densamma och provsvar får vi först om 4-5 dagar. Det förändrar inget, men man vill ju ändå gärna veta...

Stackars älskade Teddan   

 


Ni stoägare som bokat Teddan till i år, måste jag då tyvärr be att tänka på ett hingstbyte. Varmt välkommen att maila eller ringa om ni vill ha tips och råd. Jag är verkligen ledsen...


Egenligen vill man inte skriva mera nu, men det är så himla sorgligt alltihop så jag kan ju försöka lätta upp stämningen med att berätta att flera föl föds. Inatt föddes en Teo-dotter hos Lena & Jimmy Mårtensson. Mamma är flerfaldiga Championstoet Esperanza! Fina ston som får Teo-bebisar i år :)

Flera bokningar ramlar in och det är väldigt kul. Som väntat är Mino populärast med 10 bokade ston nu. Två är seminerade och jag väntar flera beställningar i veckan. Teo & Avellado har fått vars en bokning till. I fredags seminerade jag Clasica med Teo och troligtvis ska det göras om i morgon. Snart är det dags för Alhaja och jag har sådan beslutsångset om jag ska välja Mino eller Teo till henne. Zanteo är verkligen fantastiskt fin och Teo är perfekt till henne! Hmmm, har några dagar till på mej att bestämma mej...

I morgon måndag ska Heroe besiktigas och om allt går som det ska så åker han direkt från djursjukhuset till sitt nya hem i Nyköping. Hoppas på det!

Har en ny 4-åring på gång från Spanien då den förra inte gick igenom besiktningen. Denna påminner mycket om Heroe, modell mindre, strax under 160 cm, väldigt snäll och med tre bra gångarter. Välskött och ägd av en privatperson sedan föl. Nästa vecka vet vi hur det går med den!

Så väntar vi en ny inrdiningshäst och så börjar allvaret för både Xadrez & Uffe nästa vecka. Kul!

Reservada & Clasica är bästa vänner!

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards