Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under april 2016

Av Sara - 28 april 2016 20:38

Jag vill börja med att tacka för alla otroligt uppmuntrande kommentarer, både här och på Facebook, efter mitt senaste inlägg. Jag ser ingen anledning att dölja eller släta över mina upplevelser. Jag är inte sådan som person. Jag har oerhört svårt att ljuga och ännu mer att spela något som jag inte känner. Jag är nog en ganska genomskinlig person helt enkelt! Min rädsla, eller mera rättvist benämnd, skräck, blir svagare för varje dag som går. För varje häst jag rider och för varje stund jag tillbringar i stallet. Den finns där givetvis och det lär den göra länge, kanske alltid, men jag kan nu rida både Hugo, Elegancia och förstås Rio (som jag rider en hel del nu) utan att darra minsta i knäna. Jag har även varit hos Robban och ridit nya saluhästen Historia ett par gånger, utan några som helst problem. Finaste Campero, som är världens snällaste och gulligaste unghäst, känns svårare att klättra upp på. Han är kvick och känslig och väldigt vaken för hur ryttaren beter sej på hans rygg. Jag är osäker på om jag kan förmedla en bra känsla till honom... Vi får se när det känns bättre. Jag har tagit bort honom från salusidan just nu då jag inte kan visa honom!   Inte bra för affärerna... Historia är inte mera riden än Campero, men betydligt tryggare. Ganska intressant ändå hur mycket man överför på hästarna. Jag har alltid kännt att jag har så väldigt bra inflytande på hästarna och kan göra den mest nervösa häst ganska lugn, när jag sitter på den. Men nu är det inte lika enkelt längre. Jag hoppas verkligen att det kommer tillbaka till mej...

Hugo är iallafall lugn med mej på ryggen. Han är ganska hingstig nu så här på våren och odräglig att leda till och från hagen. Han ska hoppa och skutta (det får han alltså inte) och jag får säga till honoom varenda gång! Men i hans fall känner jag mej mycket säkrare på hans rygg än bredvid honom. Och där märks detta lika tydligt! Igår var det träning och vi kör programträning ganska intensivt nu. Det går otroligt mycket bättre på träning. Hoppas innerligt att jag är kapabel att genomföra en vettig ritt även på tävling. Har anmält i slutet av maj så hinner slipa lite till innan dess.

Finaste Hugo   

 

Nästa vecka drar betäckningssäsongen igång iallafall för Teo & Curre. Hugo väntar till 15/5. Har trillat in några bokningar på varje hingst men jag hoppas förstås på många fler! Tänk för 10-15 år sedan var det en helt annan grej detta med betäckningsverksamheten. Mina första hingstar Zagal & Alferez tog emot uppåt 35-40 ston var på en sommar. På naturligt betäckning! Herregud vilket jobb!! Idag får bara de allra mest populära halvblodshingstarna så många ston! Undras om det någonsin kommer att vända? Känns inte så för idag vill de flesta ha en färdig häst och har varken tålamod eller tid att vänta på ett föl. Hästen ska vara färdig och fullärd i all hantering, ridning, osv. Inga olater, inga svårigheter, trafiksäker, uteritter på egen hand (helst första veckan med ny ryttare) ingen sjukdomshistorik, lagom pigg men inte för pigg, lydig och allert men inte för känslig. Puh det är inte lätt att vara häst idag! Eller försäljare av hästar för den delen...

Nåja, här kommer lite bilder på Historia, som är inriden i februari. Hon är inget av de ovan nämnda sakerna (nästan) men i rätt händer kan hon bli! Så om någon ryttare med tålamod och hästvana söker en riktigt trevlig och utvecklingsbar häst så har jag en sådan här!

 

 

 

Av Sara - 24 april 2016 16:36

Det var ett tag sedan sist.. Man kan säga att jag varit en aning frånvarande. Jag har helt tappat inspirationen att blogga, och faktum är att jag även tappat en hel del inspiration med hästarna över lag. Den kryper tillbaka nu, sakta, sakta och jag hoppas att jag finner den snart igen för detta tillståndet är mycket tröttsamt... Anledningen till denna trötthet och borttappade glädje, är att jag var med om en ganska allvarlig ridolycka för snart en månad sedan. Det var mitt eget fel. Jag var övermodig, dum och oförsiktig. Kände mej kaxig och säker i sadeln på varenda häst jag satte mej på. Äsch, inte får de av mej i första taget, och jag är bra på att kvickt anpassa min ridning så att hästen känner sej trygg med mej på ryggen. Och skulle den braka iväg, ja då sitter jag kvar! Så tänkte jag... Men ibland hjälper det inte att man är en skicklig och lugn ryttare. Om hästen får sadeltvång och reser sej tills den slår runt, ja då hjälper det inte att man har bra balans eller kan slappna av i sadeln. Då ramlar man handlöst före rakt ner i marken. Och man slår sej. Man slår sej så in i he--te... 

Jag blev rädd. Skräckslagen faktiskt. Och skräcken har satt sina klor i mej. Min hjärna säger - det är lugnt, du kan detta, du klarar det. Min kropp reagerar med darrande knän och bultande hjärta. Jag är så innerligt glad att jag har flera hästar i stallet att rida. Att jag inte MÅSTE sitta upp och rida på just den hästen. Jag känner just nu att jag aldrig vill sitta på den igen. Någonsin! Men jag rider Hugo, och saluhästarna och andra hästar som jag känner mej bekväm på. Jag är förnuftig, tar säkerheten först och longerar hästarna innan jag sitter upp. Jag ser till att utrustningen sitter perfekt, sadelgjorden ordentligt spänd, hästen lugn. Verkar hästen inte lugn, ja då blir det bara longering den dagen. Fegt? Kanske det... Men just nu finns det ingen annan väg för mej att gå. Jag behöver känna glädjen i ridningen igen. Den lustfyllda känslan när hästen dansar för små fina hjälper. Som väl är gör Hugo det just nu. Han är MED mej och han ger mej så otroligt mycket glädje. Jag älskar den hästen och känner en kärlek och tacksamhet för att han är hygglig och tar hand om mej, även när knäna darrar lite och sistsen blir spänd. Han bär mej tryggt ändå. 

Igår kom jag hem från en välbehövlig semester på Mallorca. Jag har vilat mej och latat mej och ätit oförskämt mycket och god mat. Gått upp två kilo. Läst. Känner mej lite piggare och lite mera sugen på hästarna. I natt fick jag det oerhört glädjande beskedet att Hugos förstfödda, har kommit! Carina Nordlig, uppfödare till Nieto och ägare således till Nietos mamma Nefertite, meddelade i morse att hon fått ett stoföl! Så otroligt kul! Hoppas hon får sina föräldrars fantastiska temperament och ridbarhet! Jag avslutar med denna glada nyhet, lite bilder, och hoppas att inspirationen snart kommer tillbaka till mej. Vi hörs! // Sara

   

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards