Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2013

Av Sara - 31 juli 2013 23:18

Det har varit en tuff men även skön vecka som tickat iväg sedan sist jag bloggade. I helgen var det nervpåfrestande med en häst sjuk i kolik som fick tillbringa några jobbiga dagar på djursjukhuset. Jobbigt för alla inblandade! Puh! Som väl var avlöpte det väl och hästen klarade sej med en hårsmån från buköppning då förloppet vände i sista stund! 

Här hemma är det så torrt i hagarna att man verkligen får medlehavskänsla! Trist med gräset men jag klagar absolut inte! Underbart med sommar och värme! Jag kan lätt finna mej i dessa rutiner att rida tidiga morgnar och sena kvällar. Köra mycket vatten och ha hästarna inne i luftiga boxar när det är som hetast! Vi har fått i alla fönster i hingststallet nu och det blir väldigt snyggt och skönt för pojkarna! Ännu måste jag ha kvar gallerna innanför så de kan inte sticka ut huvudena. Men i dagarna kommer hantverkare och ska putsa runt så att det blir klart. Sedan ska det torka och målas och SEN kan de få titta ut! Underbart! Teo är så rolig och han börjar visa hur han kommer att bli när han väl blir vuxen. Han är fortfarande en yster liten buspojke, men han börjar så smått att bli vuxen. Förr blev han bara rädd för höga ljud och nya saker som hände i stallet, men härom kvällen när Mats och jag krossade glas, vinkelslipade bort de gamla fönsterramarna och förde en massa oväsen, så stod Teo bara nyfiket och betraktade oss, medan han knaprade i sej hö med god aptit! 

I morse fick jag mail från en lycklig stoägare som i sin tur fått besked från sin veterinär att hon kunde hämta hem sitt dräktiga sto. Stoet u-ljudades en måndag och beställning på semin gjordes. Hon seminerades följdaktligen på tisdagen och då jag inte fick någon ny beställning under onsdagen antog jag att stoet ovulerat. Förvånad fick jag ett samtal på tordagskvällen om att stoet INTE hade ovulerat då och om det gick att skicka till fredagen. Tyvärr var det för sent då posten redan gått iväg och nästa möjlighet var på måndagen... Då var det såklar för sent. Alltså, stoet ovulerade någon gång efter torsdag kväll! Kändes ju hopplöst tom för Teos pigga och seglivade simmare, men ICKE! Hon är dräktig och vi är alla nöjda och glada! Härligt! :)

 

Av Sara - 25 juli 2013 21:29

Puh vilken värme vi har haft hela veckan! I måndags var Natalie här och fotograferade pojkarna i strålande sol och 28 graders värme! De gjorde sej verkligen i solskenet! Klara passade på att ta lite bilder oxå när vi ändå arrangerade allt. Vi fick bara med kameran på Mino och porträttfoto på Teo. Annars var även Teo lös och Avellado oxå. Ser med spänning fram emot Natalis bilder!

Vi har haft flera provrdiningar oxå i veckan och Luca är tingad. På måndag blir det besiktning och röngten och om allt går bra ska hon flytta till Åland! 

Även Ibero har varit i hetluften så jag hoppas att vi har hittat en ägare till honom oxå. Inte klart ännu dock. 

Det gäller att vara uppe i tid i denna värmen och rida innan det blir riktigt varmt. Det har oxå gjort att jag blir klar med det viktigaste till lucnh och har kunnat vara vid havet flera eftermiddagar! Underbart! Det ör verkligen sommar! Vi har bara 10 minuter ner och det är underbart att bra kunna packa ner fika och handukar o hoppa i böljan blå! 

Betäckningssäsongen börjar lida mot sitt slut och I princip är alla Minos & Teos ston klara. Inväntar dräktighetssvar på ett par stycken till. Sedan har Avellado några damer kvar att betjäna. 

Alcon mår prima och har alltså klarat kastrationen utmärkt. Han har varit lite svullen men ingen feber eller annat besvär. Ser fram emot att börja jobba med honom i slutet av nästa vecka! 

Här lite bilder på vår vackra guldiga kille från fotosejouren i måndags!

                   


Av Sara - 20 juli 2013 17:34

Idag är det verkligen varmt och jag måste säga att vi har en fantastisk sommar! Precis som man önskar sej med dag efter dag med sol och värme. Idag kom äntligen riktig sommarvärme hit och vi njuter!
På morgonen kom det en familj som hade ett hingstföl och ville se lösdriften. De tyckte det såg jättefint ut och bokade en plats till sin lillkille! Kl 10 kom Quieros ägare och så hjälptes vi åt att äntligen släppa tillbaka Q till sina kompisar på betet. Lycka!!!

Kl 12.30 lastade vi Teo & Ibbe och begav oss till skromberga ryttarförening och hästens dag. Teo tyckte det var jobbigt att vänta i transporten, men det är nyttigt att öva. De fick vänta en timme innan det var dags att lasta ur och det var nog ändå bra. Ibero var som väntat en total klippa och visade sej från sin bästa sida! Teo var också duktig och om än något yster, så är han inte ett dugg hingstig utan tycker bara det är spännande att vara hemifrån! Nu slappar vi i vår nyinköpta sittgrupp på terassen. Underbart!!!

Av Sara - 18 juli 2013 22:51

Igår hade jag kundbesök hela dagen och löptur på kvällen

Full fart idag med. När blir det lugna dagar??? Jaja, det är ju bra att jag har att göra. Annars vore det ju väldigt tråkigt och dåligt för affärerna! Fin morgon och alla pojkar kom ut i sina hagar. Nu får stona gå ner på sommarbetet och kan alltså försvinna utom synhåll, vilket kan göra en del pojkar ganska upprörda... Mino hålls på framsidan och ser dem aldrig, så han är stencool där. Teo blir tar det ganska bra, men Avellado blir olycklig!!! Stackaren, får dela hage med Mino i fortsättningen så han kan koppla av! Ja inte samtidigt alltså, men Mino är ute på förmiddagen så kan Avellado ha eftermiddagen. Ett ständigt pyssel att ha nöjda hingstar! 

Kl 10 kom Anna-Karin för att se när jag red hennes Esmeralda och hon provade själv att rida en sväng oxå. Esmeralda är en fantastisk liten häst! Hon är ju dotter till Alferez IV och hennes mamma ett Ganesco-sto. Hon är liten (160 cm) och väldigt ädel men så otroligt spänstig och fin! Jätte bra trav och jag älskar att rida henne! Man blir nästan sugen på att betäcka tex Clasica med en noga utvald halvblodshingst... Nästan iallafall...

Fortsatta min dag med mera ridning (Xadrez) och sedan strax efter lunch kom veterinären för att u-ljuda Mantua och Ellen. Underbart var det att båda stona hade en Mino-bebis i magen!!! Underbart! 

     

Klara kom vid 14 och vi hann med lite kaffe innan det var dags att göra iordning Teo & Ibbe för en utflykt! På lördag är det HÄSTENS DAG på Skromberga Ryttarförening och då ska vi dit och visa upp oss. Så vi åkte och kollade läget idag. Pojkarna var superduktiga! Ibero är ju världsvan och uppförde sej exemplariskt. Helt cool och lika fin att rida som hemma. Teo var uppspelt och nyfiken, men höll sej på mattan och hade skoj! Nöjda åkte vi hem igen med vår stjärnor!

Slängde ihop kalops som fick koka medans jag hade en lektion. Skönt att slå sej ner efter en lååång dag med god mat! Sedan dör man lite i soffan...

Nu är alla djur nattade och det är bara blogg, mail, sms och whatsapp-meddelande som ska fixas... 

Natti natti!

Av Sara - 16 juli 2013 22:54

Var uppe tidigt och i stallet 6.30 Ville hinna mocka innan jag åkte till smådjursmottagningen för att jobba lite. Så himla tråkigt att komma hem vid lunch och börja med mockningen då.... Så när jag väl var hemma igen, ätit lunch och vattnat alla hästarna i hagarna, så sadlade jag Xadrez och red ut en runda. Det var så skönt i solen och jag vet inte om jag eller X njöt mest!
Klara kom och vi tog lite kaffe och sedan var det fler sysslor som skulle fixas i stallarna.
Teo har ett sto till dräktigt! En liten fin arab ?. Annars börjar säsongen lida mot sitt slut. Mantua ska kollas denna veckan men ingen brunst i sikte så jag hoppas det finns en Mino-bebis i hennes mage! Hon är på 17 dygn idag så jag hoppas!!
Ikväll red jag & Klara utöver lång och underbar runda på Ibero & Esmeralda! Så härligt!!!

Imorgon kommer det kunder som ska se Xadrez & Ibero och igår var här två kunder och såg Ibero & Luca. Det rör på sej! Många har även visat intresse för Alcon som snällt står och läker. Han är fantastiskt snäll och trevlig! Längtar tills han har repat sej så att jag får komma upp på hans rygg!
Dessa vackra 3-åriga ston är till salu hos en vän till mej i Spanien. De skulle gärna få stå i mitt stall! ?

Av Sara - 13 juli 2013 14:40

Det har varit en intensiv men härlig vecka. Äntligen har sommaren visat sin bästa sida, och vi har haft fint väder hela veckan. Lagom varmt med 18-22 grader och lite ljummen vind. Knappt några insekter har vi heller eftersom de blåser bort!
Vi har haft provridning av både Luca & Ibero och nästa vecka är två kunder till inbokade.
Alcon har hämtar sej väl efter sin långa resa och kastrering samma vecka. Egentligen kanske lite väl tufft för stackars hästen, men jag är ändå glad att det är gjort. Jag längtar tills jag ska börja rida honom!
Fölen växer och frodas och de är båda så trevliga och nyfikna. Det är en fin flock med total harmoni och storasyster Valencia hjälper till att passa de små!
Zanteo ska vi behålla men vackra Altea är till salu. Iom att Zanteo stannar så kommer vi att ha lösdrifte för hingstar födda 2013. Plats finnes fr.o.m 1/1-14 för 2-3 st småhingstar.
Idag är det strandhäng som gäller. Även om vi på morgonen har hunnit med att putsa beteshagar, tappa hingst och mocka förstås.

Av Sara - 9 juli 2013 21:53

Var uppe med tuppen och Klara oxå. Vi körde full fart i stallarna och sedan red vi. Kl 11 var vi klara med allt och svidade om till finkläder för att ta porschen och köra till södra Skåne. Strax efter lunch var vi framme och kunde glida in VIP-ingång! Nice :) Sedan shoppade vi loss järnet!!! Fast vi var väldigt ordentliga och handlade bara fynd och sådant som var planerat. Nya ridbyxor, ut med de gamla slitna. Efter shoppingrundan installerade vi oss med fikakorgen på dressyrläktaren. Vi tittade på 5-årignarnas seminfinal och såg ett par fina ritter, men mest mindre roliga. Hårda händer, mycket sporrar och ryttare som ligger baklänges över hästens rygg för att med sin egen tyngd dra ner hästens huvud. Puh! 

Vid 18-tiden åkte vi hemåt igen och tog in hästarna och fodrade. Alcon fick äta upp sin kvällsmat, sedan lastade vi honom och nu har vi lämnat honom på djursjukhuset för kastration i morgon. Usch längesedan jag var så nerövs för en kastration. Gillar ju verkligen denna hästen! 

I morgon ska vi visa hästar för en kund, så nu ska jag vila med. Lång men hästlig dag!

Avslutar med en liten video jag filmade igår.


 

Av Sara - 8 juli 2013 23:25

En måndag brukar alltid se ut att bli ganska lugn, men så kan det ändå helt plötsligt bli ganska mycket! Var snabb på morgonen och kl 9 var alla ute och 4 boxar mockade och klara. Igår kom en nygammal träningshäst, Esmeralda, hit för att finslipas lite. Jag hade henne i vintras och red in henne, och nu ska hon vara här några veckor igen. Så kl 9.30 sadlade jag henne. Däremellan gick telefonen varm med seminbeställningar och kunder. Altid ett gissel att hinna prata i telefon OCH sköta hästarna. Som regel pratar jag aldrig när jag rider, och inne i pojkarnas stall är det NOLL täckning, vilket är oerhört irriterande. Så ofta måsta jag gå ut ur stallet och inte kunna fortsätta jobba, när telefonen ringer... 

Nåväl, red Esmeralda och sedan fick hon gå ut. Vattnade stona och mockade de sista två boxarna. Satte spädningsvätska i värmeskåpet och gjorde iordning alla lådor som skulle skickas. Det ska med journaler, adresslappar ska på osv. Ett tidsödande pyssel, som jag älskar! 

Så kom hovslagaren och skodde Teo. Nu är hans hovsprickor i princip helt borta så idag fick han vanliga skor och sula. Härligt! Inga restriktioner alls på ridningen längre utan nu kan han jobba! Passade på att tappa honom innan han fick gå ut i hagen igen. En kallblodstravardam var i rätt tid och ska få hans simmare imorgon. Medan Teo blev skodd red jag Xadrez först i ridhuset och sedan skrittade vi ut en runda. Blev lunch 14.30

Eftermiddag och kvällen blev det tappning av Avellado och fotografering av Ibero & Klara. Ibbe blir finare för varje dag som går och han är en riktig pärla! I morgon blir det Falsterbo för hela slanten! Eller nästan. Upp i ottan och fixa stall och rida, sen sticker jag & Klara en timme söderut för att njuta av hästar och shopping. Ska bli väldigt kul!

Ibero XXXII & Klara idag!

                       

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards