Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under september 2012

Av Sara - 28 september 2012 21:13

där små citroner gula, de växa uppå strand...

Imorgon är jag där och njuter en veckas semester med hela min familj. Man, barn, föräldrar och syskon. Vi har hyrt ett stort hus i Toscana och ska njuta av sol, mat och vin i en vecka. Sen är jag tillbaka med laddade batterier, nya hästar och en intensiv höst och vinter.

De senaste dagarna har i allra högsta grad oxå gått i högt tempo med allt som ska förberedas inför min avresa. Men nu är ett helt gäng med goa tjejer hårt itutade alla måsten och skall med hela häst och djurflocken här på gården.

Innan jag sticker tänkte jag nämna att vi fått en ny häst i stallet i veckan. Det är ingen mindre än den mycket välmeriterade Parkhurst Flash Harry. Han bor här tillfälligt då han är till salu och hans ägare behövde en boxplats tills vidare. Han är en ypperlig körhäst och avelshingst och säljes förmånligt. En riktig goding...

Parkhurst Flash Harry

       

Av Sara - 26 september 2012 21:19

Kastrationen av Sensi har verkligen fallit ut väl. Han verkar ha blivit precis som jag hoppades och är numera den snällaste och coolaste hästen jag haft på länge. Han är mera uppmärksam på mej när vi jobbar och lyssnar noga utan att gå i försvar när jag korrigerar honom. Blir han liite stressad kan man bara bryta av och skritta på länga tyglar en stund, så är han lika avspänd igen. Nu jobbar jag honom denna veckan med, sen får han en liten paus när vi åker på semester på lördag en vecka. Sen när vi kommer hem så kommer han ut på annons. Gör er redo :)

Idag har jag varit och hälsat på hemma hos Carina Ekenberg, kusken, och så har vi bestämt att Teddy ska flytta till henne, oxå när vi kommer hem från semestern. Så får vi se om han tycker att det är en bra idé att bli körhäst. Carina har en liten mysig och välskött gård med stora fina hagar ute i skogen, så det är en väldigt fin plats för Teddan att vara på. Bara en halvtimma hemifrån oxå så det känns otroligt bra. Ska bli sååå spännande att följa Carina & Teddan :)

Idag har det ösregnat (igen) hela dagen och hagarna börjar redan att bli leriga och tråkiga. Jag hoppas verkligena tt det kommer lite fina höstdagar med sol och hög luft, för sex månader lera pallar jag bara inte... Idag fick hästarna komma in redan kl I2, och då höll jag ändå ut tyckte jag. Och Teo oxå... T.o.m Galope ville gå in, och DÅ regnar det.

Ikväll hade vi besök av en kund som var intresserad av att skaffa sin första PRE. Hon hade varit här flera gånger tidigare bla på våra hingstvisningar och det var väldigt trevligt att träffa henne lite mera privat. Vi får se vart det leder.

Nu är jag i full packar-tagen inför vår Italien tur. På lördag reser vi en vecka till Toscana. Sweeeet.

Sensual på dagens arbetspass

                                 

Av Sara - 25 september 2012 21:19

Snart är det dags att skriva in årets föl i spanska stamboken. Ett företag som ska ske varje år. Numera finns det ett tiotal av ANCCE godkännda veterinärer i landet som får lov att obesörja dessa inskrivningar. I Skåne har vi turen att ha Ann Gånheim, en mycket duktig och föl-van smidig veterinär. Hon chippar, tar blodprov och ritar av fölisarna innan man hinner blinka, och bäst av allt, fölen hinner knappt blinka. Den största dramatiken vi haft här har varit en liten brems på Novia P en gång. Annars har alla föl stått stilla och mest varit nyfikna. ALLA PRE-föl världen över skrivs in i samma stambok - den spanska - för att vara en ÄKTA Pura Raza Española. Den kostar i runda slängar 2500:- / föl innan man har ett pass på dem, men det är det ju värt. Det känns lite extra speciellt att ALLA PRE världen över finns i samma stambok.

I dag gjorde jag ett ryck och klippte dem allihop, utom Unico, som är kliptt i somras och nu fått en otroligt tjock och lång fin man. Tror att hans nya ägare Charlotte helst vill ha honom med långt hår :)

Spindeln är bara UR-söt. Hon tyckte det var mycket spännande och stod BLICKSTILLA och lät sej klippas tom i öronen om hon bara fick kli på manken och pussar på mulen med jämna mellanrum. Och det är ju inte så svårt för henne mule är omöjlig att låta bli att pussa på. Valencia gillar inte mul-pussar men däremot mank-kli och idag kunde jag klippa av hennes lugg, som sett då töntig ut ett tag. Sist jag klippte hennes man så VÄGRADE hon låte sej klippas mellan öronen, men idag gick det hur bra som helst.

Sist var Xprí. Tog honom och Clasica till en box istället för lösdriften. Han fick grimma på och lät sej efter lite övertalning snällt klippas. Även lugg och allt och han stod som ett ljus. Liite kaxig är man ju när man är 5 månader gammal och coolast hingst i flocken, men en tillsägelse av matte så fattade han genast galoppen och stod stilla och lugnt. Riktigt bra temperament på denna killen...

Tog även ut Xpri & Clasica i ridhuset en sväng för att se hur han rör sej nu för tiden. Tyvärr INNAN jag klippte honom, men iallafall. Man ser iallafall hur han rör sej :)

Av Sara - 24 september 2012 20:40

För en tid sedan blev jag ombedd att berätta lite mer om våra avelsston och hur vi väljer hingstar till dem. Givetvis måste jag ju oxå berätta varför vi har de ston vi har och hur de är valda. Detta ämne skulle kunna bli en bok, men det hinner jag inte skriva så det blir en kort sammanfattning istället. Håll till godo :)

Vårt "äldsta" sto är 8-åriga Clasica P (som vi alltså har haft längst). Hon är vår egen uppfödning och dotter till vårt allra första sto Larrabezua & vår första hingst Zagal XI. Larrabezua är en av de bästa PRE-hästar som funnits här i Sverige vågar jag påstå. Hon var flerfaldig Champion och belönades med höööga poäng exteriört och dessutom rörde hon sej FANTASTISKT. Hon är mamma till vår Clasica, som är ett utmärkt avelssto, och även mamma till Multichampion Delfinus & vår egen Galope P. Clasica själv är ett bra sto dock inte lika bra som sin mamma. MEN, hennes avkommor verkar bli bättre än hon själv är och troligtvis kommer kvaliteen då från hennes mor. Clasica har fått fyra föl här och betäcktes först med Alferez IV. Inte ett särskilt bra val till henne och i efterhand skäms jag lite att vi tog honom. Men det var vår egen hingst och det är ju enklare än att använda en utomstående hingst... Den avkomman är Jerez och han är en stor och mycket trevlig häst men ingen Champion. Nästa två avkommor fick Clasica med Teddy. Ett mycket bättre val till henne. Clasica är av flera olika blodslinjer och jag anser därför att det är viktigt att använda hingstar av så rent blod som möjligt till henne. Minero P & Primera P är två väldigt trevliga unghästar, som vi ser fram emot att få se mera av. Stora, rörliga och med väldigt bra rastyp. Härefter betäcktes Clasica med Razonado MAC, och då föddes Quiero P - det bästa föl vi fått. Quiero såldes till Danmark och utvecklas väldigt fint där. Håll namnet på minnet :) I år fick Clasica ännu ett hingstföl e. Razonado som är lika fint som sin helbror. Xprí. Han är som alla Clasicas avkommor stor. Dessutom väldigt rastypisk, med fantastisk resning och riktigt bra rörelser. I Razonado-Clasica har vi förenat Cardenas-blodet med Yeguada Militar-blodet från Zagal XI. En mix som Don Cardenas själv ofta använt för att förnya blodet i sin avel. Hon har även Seniorio de Bariain från Larabezzua och troligtvis kommer rörelserna till stor del därifrån. Temperamentet är en extra bonus som Clasica ärvt från sin underbare far, och verkar nedärva till sina avkommor. Clasica är ett avelssto vi värderar mycket högt. Xprí är till salu för den som vill ha en mycket speciell häst med STORA framtidsutsikter. Clasica har fått fem föl och är bara 8 år så i år valde vi att inte betäcka henne. Nästa år är hennes självklara hingstval Tanteo MAC.

Quiero P (e. Razonado MAC u. Clasica P)

     

Vårt andra avelssto är Alhaja VI, ett magnifikt sto. Hon är stor (I66 cm) och mycket rastypisk med ett mycket nobelt uttryck och riktigt bra rörelser. Alhaja har bevisat att hon är ett avelssto av högsta klass och matchad med rätt hingstar lämnar hon avkommor av absoluta toppklass. Hennes avkommor är visade här i Sverige mycket framgångsrikt med många Championtitlar. Bland annat Carrera IV (e. Jubon) från Seglinge Gård, Mirada (e. Velazquez) och inte minst Viva VI (e. Jubon) som fått väldigt höga poäng och två Championtitlar på två utställningar. I år fick vi Valencia P (e. Razonado MAC) som ska stanna hos oss. Hon är ett fantastiskt föl och vi hoppas väldigt mycket på henne. Att just Alhaja är avelssto hos oss är ingen slump. Vi var väldigt glada att vi fick möjligheten att köpa henne för drygt ett år sedan. Alhaja är dotter till Cardenas-hingsten Odre, som vann sin sektion på SICAB i slutet av 80-talet. En klass hingst. Odre köpte vi när han var 20 år och han fanns hos oss i drygt ett år innan vi tvingades ta bort honom pga sjukdom. Tyvärr fick han inga avkommor i Sverige och användes väldigt sparsamt i avel även i Spanien. Mycket synd, då hans avkommor är otroligt bra. Alhaja är alltså en av de få och vi är så glada att ha henne hos oss. Hennes mamma är Yeguada Militar-blod och som jag skrev tidigare är just dessa två blod Cardenas & YM en väl beprövad och mycket bra mix. Här hos oss kommer Alhaja att betäckas med Tanteo, som passar henne otroligt bra. Hon bär hans första föl i sin mage och det blir mycket spännande att se resultatet.

Alhaja VI - vår drottning

 

 Vår avel är numera inriktad på Cardenas blodslinjer och med först Razonado, sedan Tanteo och Alhaja så fyllde vi även på med Elegida MAC i fjol. I henne har vi ett riktigt bra rent Cardenas-sto med gedigen Cardenas-stam som inte ligger allt för tätt på Tanteo. "Ellen" är mamma till vår blivande avelshingst Tiburon P, vår gula fina unghingst. Han är en häst med riktigt bra förutsättningar och är som våra andra hästar stor och rastypisk och med ett milt temperament. Ellen är det mjukast och behagligaste sto vi någonsin haft och vi är väldigt måna om att våra hästar har just ett bra och behagligt temperament. Ellen är lite mindre än Clasica & Alhaja, bara I60 cm, så hennes avkommor blir troligtvis modellen mindre än Alhajas & Clasicas. Ellen + Tanteo blir ju alltså I00 % Cardenas av absolut bästa tänkbara stam, en avkomma som inte är lätt att köpa någonstans i världen. Ellen är alltså dräktig med Teo och väntas föla i april.

Båda Alhajas & Elegidas föl kommer att vara till salu.

Tiburon P & Elegida MAC

 

Ja detta med avel är ingen lätt uppgift och man lär sej något nytt varje år... Vi hoppas och tror att vi så smått börjar lära oss liiite och kanske kan våra avkommor bli hästar som har alla egenskaper man önskar sej av en PRE. Vi fortsätter att försöka och tänka och fundera. Varje år är det lika spännande och förhoppningsvis blir fölen bättre och bättre...

Av Sara - 22 september 2012 22:09

Sitte nu nedsjunken i soffan hemma igen efter en kort och intensiv utställninghelg. Vi stack hemifrån igår eftermiddags med Ploppen, Mats & jag. Therese var hemma och vaktade resten av gänget. Det var väldigt skönt att inte 6-7 timmars resa till utställningen för en gångs skull och vi hade inte mer än I3 mil till Ringsted. En liten båt-tur oxå så tog det bara knappa tre timmar totalt. Installerade en cool Galope och tillbringade sedan själva en trevlig kväll på hotellrestaurangen med goda vänner och god mat. Nice :)

Idag startade vi tidigt då Galope var första hästen ut kl 8.30 I Danmark har de lite annorlunda upplägg än vi brukar ha i Sverige med fasta starttider i varje klass och snabba Championuttagningar. Så först ut var vuxna hingstar, valacker och sedan vuxna ston. Genast efter stona delades deras Championtitlar ut. Jag visade Plancha tillsammans med Jessica och hon kammade hem en fin reservchampiontitel. GRATTIS Prosus PRE, Bengt & Jessica :)

Galope var som sagt först ut och efter ett litet missöde med felberäkning av hans poäng visade det sej snart att han fick högst poäng av alla vuxna hingstarna, jag tror faktiskt att han fick högst av alla hästarna exteriört. Trevligt.

Det blev en lugn dag däremellan med unghästarna, deras championtitlar och sedan start i ridprovet I5.20 Ploppen var lite spänd på framridningen och var rädd för de andra hingstarna. Vi passade tom på att hoppa ut från framridningsbanan (oops). Ja det var bara ett litet vitt dressyrstaket, men hellre det än att möta läskiga Delfinus på spåret... Väl inne på banan var han lugn med blev istället då lite trött och fick inte riktigt fram sin fina spänst. Vi belönades dock med 2I poäng och tredje plats här. Delfinus vann ridprovet och Fundador blev tvåa på 23, respektive 22 poäng.

Galope vann sin klass som enda deltagare och så var det dags för Champion-uttagningen. Galope längst fram bredvid Delfinus, den oslagbare. Galope stod som en staty med spetsade öron hela tiden. Denne domaren gillade uppenbarligen vår Plopp, för när de började att dela ut reservtiteln och ropade upp DELFINUS namn, fattade jag först ingenting. Sedan när jag började tänka gick det upp för mej att HERREGUD, då MÅSTE ju Championtiteln vara GALOPES//// Och mycket riktigt, så blev det. Hipp hipp hurra :) Vår stora stolta finaste Galope, är nu den enda hingst som slagit Delfinus på läääänge. Jag tror Delfinus blev slagen någon gång när han var 4-5 år men sedan dess är han obesegrad och har väl vunnit sisådär 8-I0 championtitlar. Han är idag alltså I0 år och fick se sej besegrad av sin lillebror 5-årige Ploppen. Behöver jag säga att vi är såååååå glada och stolta :)

           

Av Sara - 20 september 2012 17:44

Idag har det hunnits med mycket och det var tvunget när jag var borta nästan hela dagen igår. Red ut med Ploppen direkt efter utfodring och utsläpp av alla hästarna. Red en runda jag brukar rida och på väg hem möttes jag (lite väääl långt hemifrån) av två glada jyckar nämligen Tempo & Täppas. De hade väl räknat ut att jag skulle rida den vanliga rundan och passade på att möta mej. Puh, tur de inte blev påkörda eller nåt innan jag mötte dem... Red sedan Sensi & Faffe och de jobbade på fint. Faffe fick prova på lite bommar, vilket han tydligen har en naturlig talang för liksom sina bröder och lyfte riktigt fint på tassarna och travade så fint. Sensi verkar Sensad, eller sansad menar jag och han jobbade lugnt och städat idag. Ska bara få honom att acceptera att man håller honom lite i munnen utan att han går i försvar.

Så fick jag fint besök av Kajsa, som nyligen blivit PRE-ägare (Bellis) och hennes väninna Carina Ekenberg, internationellt framgånsrik enbets-kusk. Carina behöver en ny häst och hade tydligen haft span på lilla Teddan ett tag för att betäcka sitt sto. Men tyvärr dog stoet hastigt i kolik i somras och följdaktligen blev det inget av. Nu har jag funderingar på att låta köra in Teddan för att han ska få en arbetsuppgift här i livet, men varför inte förse en av Eurpoas bästa kuskar med häst? Carina var alltså här för att träffa Teddan och hon fick jobba honom lite i tömmar. Viss skicklighet där... Teddan har ju inte jobbat ordentligt på nästan två år, så man får väl säga att det gick ganska bra. Det blev mycket hästsnack och funderingar och jag tror jag sa adjö till en kusk med många funderingar att klura ut... Hon vill ju ha en häst för de riktigt stora mästeskapen. Och det vore väl något, Teddy på VM :)

Sedan har jag varit hos Pia & Kairo och idag bestod lektionen av att jag red ut Kairo i skogen en sväng, något som han inte varit så pigg på med matte när de inte har sällskap av annan häst. För då går det som tåget. Nåväl, Kairo tyckte skogen var lite läskig men vi tog oss fint runt iallafall och matte fick tips att gå på promenad med Kairo i skogen och kanske sitta upp nära hemmet och rida sista bite hem. För att bygga förtroende dem emellan och undvika traumatiska händelser för båda häst och ryttare.

När jag kom hem red jag Teo svar var otroligt pigg och på hugget idag. Hade fullt sjå att få honom att skritta och lyssna så det är nog snart dags att börja trava om Teo får bestämma...

Här en liten film på Carina & Teddan från idag.

Av Sara - 19 september 2012 21:04

Idag har jag tillbringat mesta tiden i en bil på väg till och från Småland med en kund för att titta på en salu häst. En lång men härlig dag med mycket hästsnack!
Trött ikväll och bloggar mera i morgon. Bilden på Galope igår kom av någon anledning inte upp så jag provar här igen. På återseende!

Av Sara - 18 september 2012 14:04

Nu har vi bra snurr hör hemma. Med två praktisar och Therese som hjälper mej rider jag fyra hästar på förmiddagen. Galope är fin och det ska bli väldigt roligt att visa upp honom i Danmark på lördag.
Faffe har gjort stora framsteg och helt plötsligt så har han inte så roliga rörelser! Vid besiktningen förvånade han mej med en riktigt fin trav vid longeringsprovet! Han är rakare och starkare och fortfarande såå rolig att jobba med!
Budda börjar oxå bli mera på rätt köl, och nu rider Alice oxå honom lite efter mej.
Igår var det oxå premiär med Sensi efter kastrationen. Han var förvånad och lite stel men väldigt pigg. Idag gick det mycket bättre och, jag ska inte ropa hej ännu, men han kändes precis som jag hoppats. Avspänd och mera kontaktbar. Han har fått flätor och är supersnygg och lycklig!!
Teo är fortsatt duktig och det är såå underbart att jobba med honom <3
Igår var jag iväg ned Jerez hos Jonas Thornell för en "second opinion". Det var bra, för nu hittade vi faktiskt grundskadan. Gaffelbandet var troligtvis överansträngt och inflammerat, men grunden var fästet i hoven, där man tydligt både på röntgen och u-ljud kunde se skadan. Den höll på att läka, men nu fick han fem veckors box & sjukhage, sedan ska vi kolla igen. Jonas var iallafall väldigt optimistisk för hans framtid. Så kan det gå!! Nu är ju inget någonsin svart eller vitt med veterinärmedicin, men så länge det finns hopp så!!! Behöver jag berätta att Jerez var otroligt snäll och cool genom hela proceduren! Han är bara underbar!

Här är Galope i sin hage och spanar över småkillarna!!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards