Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under december 2010

Av Sara - 30 december 2010 18:13

Idag har varit en bra dag! För omväxlings skull... Nej, nu ska jag inte vara negativ. Fick gjort iordning lite pappersarbete som hängt över mej ett tag, på förmiddagen. Skönt. Fixade lite i stallet med vatten och hö och Galope fick en ordentlig rykt, sedan for jag till Lönnstorp. Teddy fortsätter att gå bra! Idag blev det ett dressyrpass i ridhuset. Han var het men samarbetsvillig utan att hetsa för mycket. Efter lite galopparbete travade han spänstigt och lugnt och skrittade sedan väldigt avspänt och vägvinnande! Härligt! Gjorde iordning Mandon för en tur i snön. Det  var bitande kallt i kinderna, men när vi kom i lä bakom parken så var det knäpptyst och vindstilla och vi seglade fram i en lugn galopp helt ljudlöst i snön. Det var magiskt!!!

Var hemma vid 14.30 och då kom Camilla med transporten för att lämna av Farolera! Vi ska låna henne och magen som innehåller ett styck Trazzel-bebis! Farolera har varit till salu under hösten, men inte blivit såld och därför började jag fundera. Hon är ett superfint sto med härliga rörelser och utmärkt stam, som jag gladeligen skulle äga själv! Camilla har lite problem med plats åt henne och ville därför gärna att hon fick komma hit och bo med våra ston. "Frallan" trivs bäst i flock. Så nu är vi fodervärdar åt Frallan tills vidare och fölet blir ett Pepino-föl. Det blir alltså ändå två P-föl till våren! Känns mycket roligare med två. De har så mycket glädje av varandra och det är underbart att se dem leka och skutta tillsammans under sommaren! Nu blir det inte lika tätt mellan dessa två syskon (Clasica är ju oxå dräktig med Trazzel) då Classan ska föla 13:e april och Frallan i mitten av maj. Men det blir ändå super! Nu ska allt ju gå bra oxå, men 2011 ska ju ALLT gå bra så det kommer givetvis dessa båda fölningar oxå göra!

Filmade Leviton igår när han busad i hagen med Santo & Knight! För två månader sedan tog Mats och jag honom till ridbanan för att försöka filma honom lite, men då rörde han sej som en 14-årig labrador, så det blev inget med det. Känns som om han är lite mera i sej själv nu!

 

Av Sara - 29 december 2010 22:08

Puh vilken pärs det sista dygnet varit! Av misstag fick alla hingstarna torr betfor till frukost igår morse i stället för kraftfoder och det är ju inte så spännande. Hyfsat stressad blev jag när jag såg att betforhinken var tom och insåg att alla killarna ätit ca 1 lite torr betfor-pellets. Herregud nu dör de hela gänget!!! For till veterinären och köpte parafinolja som jag tyckte i dem allesammans och sedan var det bara att vänta och se... Nu har det gått 36 timmar och alla mår prima så nu pustar vi ut! Ingen reagerade alls faktiskt. Samtidigt hade jag en kund på Mandon så Mats fick komma hem och vakta killarna medan jag visade Mandon. Provridningen gick super och tjejen var överförtjust. Hon hade en Portugalresa bokad nästa vekca bara så hon ville inte bestämma sej innan hon varit där. Så vi får väl se om det blir Lusitano eller PRE för henne!

Idag har så vackra fina Optima flyttat hem till Gislaved. Resan hem hade gått utmärkt så nu hoppas vi hon finner sej väl till rätta hos Cina! Stackars Gittan var lite ledsen i eftermiddag och ropade förgäves efter sin dotter. Alltid lika hjärtskärande   

När Optima åkt så for jag till Lönnstorp och red ut en underbar tur i snön med Teddy. Helt underbart! Strålande sol, vindstilla och 1/2 meter snö. Vilken upplevelse!

Tog lite bilder på stona innan Optima åkte. Så här fina var de idag!

                    

Av Sara - 28 december 2010 08:11

Ja nu var julen över för denna gång. Det går alltid så väldigt fort! Stress, stress innan och vips, så är det över! Mysigt var det dock! Jag har varit konstant mätt i fyra dagar men igår så for jag med Teddy & Mandon till Lönnstorp och red. De var pigga och glada iallafall! Mandon går riktigt fin nu och Teddy börjar så smått hitta formen. Jag är ju som vanligt så orolig och pessimistisk så jag får verkligen anstränga mej för att bara rida på och inte överanalyser allt han gör. Idag ska vi ut och galoppera i snön, jag & Teddan! Det kommer kunder från Danmark som ska titta på Mandon så jag hoppas att det går bra!

Hade en liten fundering på Malibu. Om någon vill byta en PRE-unghingst eller sto mot honom så vore det toppen! Malibu är ju en jättefin ridhäst och ev. avelshingst om man är intresserad av det! Malibu mot unghäst alltså! Någon?

Galope P & jag strax innan jul

  


Av Sara - 27 december 2010 09:47

2010 var inte Teddys år... Stackars stackars min fina häst. Som många av er vet så började historien redan 2009 med sadelbekymmerna. Teddy gick så väldigt fint och vi var klara för debut i MSV och hade några placeringar i lätta klasser när jag bestämde mej för att investera i en riktigt bra och väl tillpassad sadel till honom. Teddy är väldigt bred och väldigt kort i ryggen så jag förstod att det inte skulle bli helt enkelt utan anlitade en välrenomerad sadelutprovare och köpte glatt deras dyraste sadel åt Teddan. Enligt sadelutprovaren var detta den enda sadeln som kunde byggas exakt så som behövdes till min svåra häst. Tyvärr blev hela sadelhistorien en enda flopp som näst intill förstörde min välridna häst. Teddy fick inflammationer och spänningar i nästan hela kroppen i sina försök att kompensera och avlasta därför att sadeln inte låg alls bra på honom. I mars 2010 vågade jag äntligen vända mej till en annan sadelutprovare och köpte så en annan sadel som jag tror passar honom.

Tendencioso IV utanför stallet i april 2010

  

Jag har haft väldigt svårt att acceptera och inse hur mycket Teddy tappat av sin styrka, kondition och smidighet under denna tid och flera gånger har jag satt igång honom för snabbt och genast fått bakslag i träningen... Nu har han varit igång sedan i somras med endast ett bakslag efter en allt för intensiv träningsweekend i juli. I höst har jag gått tillbaka till ruta ett och försökte dra mej till minnes hur Teddy var när jag fick honom och utgått från det när jag har börjat HELT från början. Det har varit korta korta pass på banan, långa skrittrundor, trav rakt fram på fälten, bommar och mera skritt. Trist och surt men nödvändigt... Förra veckan gjorde han sitt första ordentliga galopparbete på ett år tror jag. Det var helt underbart och jag hoppas stilla att han är lika fin denna veckan... Miguel Barrinuevo som instruerade oss i somras var mycket förtjust i Teddy och ansåg att han var en oerhört intelligent häst med kapacitet för Grand Prix. Synd att inte piloten har det!

Tendencioso IV vid clinic för MB i juli 2010

  

Om man bortser från ridningen så fick Teddy i år en stor kull med avkommor! Ca 30 föl föddes och Teddan har visat att han verkligen nedärver mycket goda egenskaper! Hans avkommor är högresta och vackra och rör sej generellt mycket bra! Han har dessutom lämnat en hög andel svarta föl vilket ju är lite extra trevligt! I år fick Teddan inte så många ston som i fjol utan betäckte 7 ston som samtliga är dräktiga!

Vi hoppas att Teddan kan komma tillbaka till sin fina form under nästa år! Första aktiviteten och målet vi jobbar för just nu är en fin uppvisning på vårens hingstvisning!

Några av Teddys vackra föl födda 2010

  

   

 

           

Teddy & jag hemma i juli 2010

  

Av Sara - 25 december 2010 16:53

När Leviton föddes var vi så otroligt glada! Ett hingstföl, son till våra mest älskade hästar Zagal & Larrabezua. Ingen av dessa två är ju längre i livet då de båda tyvärr lämnade oss allt för tidigt och Leviton är således något lite extra i stallet... givetvis var han inte till salu, men så köpte jag Razonado och läget förändrades litegrand. Kort därefter fick vi ett bud på Leviton som var omöjligt att avböja. Han lämnade oss i februari 2009.

Jerez P, Leviton P & Kairoso P i februari 2010

  

(o) lyckliga omständigheter gjorde dock att vi ett år senare hämtade hem honom igen, vilket kändes helt underbart! Väl hemma igen släppte vi honom på lösdrift med brorsorna Kairoso & Jerez. Leviton var kung i flocken hela våren och sommaren. Ingen bråkstake alls utan tvärtom, den coolaste av dem alla som bara styrde upp när syskonen stökade för mycket!

Hela gänget med 2-års hingstar i maj 2010

  

Vi visade honom på vårens hingstvisning som en liten glimt av vad som komma skall. Det syntes redan här att Leviton är en häst som älskar att visa upp sej! Han påminner otäckt mycket om Zagal vilket är både underbart och lite läskigt. I höstas åkte så båda syskonen till sina nya ägare och Leviton fick flytta in i egen box bland de stora killarna i hingststallet. Han växer en hel del just nu och är inte till sin absoluta fördel, men vi hoppas han har växt i sej till våren när det blir avelsvärdering. Leviton kommer även att göra sin debut i avel till våren och visas vid något av championaten 2011!

Leviton i oktober 2010

      

Av Sara - 21 december 2010 11:45

Hela vintern härjade Galope med sina jämnåriga kompisar Trazzel, Heroico P & Zancado. Han var kungen i hagen (nja nästan iallafall, Zancado var allt tuffast när det gällde) Men Galope var iallafall STÖRST och det har ju alltid sina fördelar när man bråkar med polarna! Fortfarande hade denna väldiga kille svårt att hålla koll på hela sin kropp och såg verkligen ut som en gänglig tonåring när han for runt i hagen. Jag undrade stilla om han någonsin skulle kunna röra sej hyfsat.

Galope i januari 2010

     

I mars var dej ju avelsvärdering och den spanske delegaten var mycket förtjust i Galope och menade att just en sådan hingst borde användas flitigt i den svenska PRE-aveln. Nu vill ju inte alla svenskar ha gigantiska spanska hästar, men i Spanien är ju detta högsta mode så man förstår ju att han blev imponerad!

Galope gjorde en försiktig start i sin avelskarriär och fick fyra ston, varav tre PRE, till betäckning. Samtliga är dräktiga och vi väntar med spänning på de små liven!

Galope i juli 2010

    

I slutet av sommaren började jag med showträning. I princip var han helt otränad och jag hade faktiskt aldrig ens haft en longerlina på honom. Vi började mycket piano och tränade skritt på lång lina, halt, ingångsättningar och så småning om övergångar från skritt till trav. Med så mycket häst i snöret ville jag aldrig riskera att han skulle rusa förbi mej med full kraft i linan för då skulle jag haft mycket svårt att hålla honom, så vi tränade allt på full lydnad. I slutet av juli gick det faktiskt riktigt bra och helt plötsligt kund hästen trava! Träningen hade gjort underverk för hans styrka och balans och från ganska hemskt så rörde han sej numera riktigt trevligt! Vi såg med spänning fram emot Galopes första utställning, DAMOCHA.

I Danmark var det första gången Galope var ute på någon tillställning. Han var först ganska stressad i hingststallet (där det f.ö var FULLSTÄNDIG KAOS när vi kom av stäkiga hingstar) Men efterhand lugnade han ner sej och på lördagsmorgonen var han ganska samlad. Det kändes väldigt bra att han fick natten på sej att vänja sej vid miljön. Vidare var det första gången i ett ridhus och mycket annat var första gången det med. Galope uppförde sej EXEMPLARISKT och jag var otroligt stolt över vår lilla rookie! Sjävla visningen gick riktigt bra och när bedömningen ropades ut var det dagens hittils högsta poäng. Matte & husse var såå stolta och glada! Senare fick han se sej slagen av stallkamraten Razonado MAC. Galope tilldelades JOVEN SUPCAMPEON DEL CONCURSO! Hem åkte vi med två nybakade CHAMIPONS i trailern!

Galope vid DAMOCHA - DAnskt MOrfologiskt CHAmpionat 2010

      

Eftersom han klarade DAMOCHA så väl beslöt vi oss för att åka till Strömsholm med honom. Så i september lastade jag honom och hans halvbror Delfinus i hyrd B-kortslastbil och körde norrut. Mina trogan medhjälpare Linda & Kim var med och vi hade så otroligt trevlig hela helgen! Även på Strömsholm uppförde Galope dej mycket väl, även om han var ganska hingstig emellanåt. Han gjorde ändå vad han skulle. Visningen gick OK, men han kunde travat lite mera. Bedömningen var mycket positiv och även här fick vi nöjet att bli tilldelade dagens hittils högsta poäng! Övrarps Icarlo visades direkt efter Galope och fullkomligt flög fram. Han fick välförtjänta höga poäng på sina rörelser och placerades som etta i klassen med Galope som god tvåa! Galope hade 3:e högsta exteriörbedömningen av alla deltagande hästar! Slagen endast med 1 poäng exteriört av ungstochampion och hingstchampion Delfinus, brorsan! Kan vi bara få till rörelserna lite bättre så blir han riktigt farlig! Vid Championuttagningarna tilldelades Galope så sin andra Reserv Unghingstchampiontitel JOVEN SUBCAMPEON DEL CONCURSO! Vilken ära!

Galope på Strömsholm 2010

      

Hemma fick Galope en månads vila med stor gräshage och en skön höst. Sedan bar det iväg mot Lönnstorp och allvaret! Nu skulle Galope bli ridhäst! Lina undrade hur hon skulle bära sej åt för att hänga på honom. - hur hänger man på en häst när inte en en pall räcker? Jag får ha stege, skrattade Lina! Som väl var tog Galope sin nya uppgift på största allvar och efter 5-6 veckor reds han i samtliga gångarter och fick därefter, liksom Trazzel, ett par veckor med endast uteritter. Detta var något som han verkligen gillade! En modig och positiv kille!

Galope blir ridhäst!

        

Nu är det smällkalla vintern och Galope har vila inför vårens verkliga vuxenvärld som väntar. Jag har höga förväntningar, även om jag försöker att inte ha det, och hoppas innerst inne att Galope ska bli den häst som tar mej till riktigt höga nivåer på dressyrbanan. Jag hoppas komma igång väl och så får vi se hur arbetet framskrider. Målet är någon liten tävling framåt hösten 2011. Cant wait!

Galope i december 2010 - what a guy!

  


Av Sara - 20 december 2010 20:18

Så bjuder jag er på några fler bilder på avkommor som hunnit växa till sej lite!

Dilecto är 4 år och e. Alferez IV u. Pastora XI (PRE) Han är uppfödd av Jessica Lundkvist men ägs sedan föl av Märta Mathiesen.

    

Precious Angel är PRE/Varmblodstravare och är e. Zagal XI. Tina Delander har fött upp henne och sålde henne förra året till denna tje, som jag tyvärr inte vet namnet på. "Ängla" är 3 år här på bilderna som är tagna i våras!

  

Cina Nordlund skickade nytagna bilder på sin Nelento (PRE e. Tendencioso IV u. Nefertite) Han har här hunnit bli 1,5 år.

  

  

Av Sara - 19 december 2010 10:16

Det är lite segt med bloggandet nu så här mitt i vintern. Ridhusbygget är så oerhört frustrerande att vänta på även om jag nu ju vet att det BLIR ETT RIDHUS och att detta faktiskt är SISTA VINTERN UTAN RIDHUS! Jag tycker att jag har massvis med tid när det är morgon och tror att jag ska hinna 1000 saker, men sedan blir det mörkt och kväll och jag får konstatera att jag bara hann hälften. Surt. Det är snö som ska skottas, lösdrifter som ska fixas, mockning, fodring och utsläpp (med 100 täcken och höpåsar känns det som...) och sen ska man rida och sysselsätta pojkarna oxå! Suck... Nej nu ska jag sluta klaga. Jag måste ändå säga att jag gillar snön. Det är rent, ljust och vackert och hästarna kan röra sej mycket mera avslappnat än på stenfrusen barmark.

Så nu tänkte jag göra ett litet årsavslut och sammanfattning av året som gått. För att dra ut på det så ska jag göra det häst för häst. Hoppas ni orkar följa med.   

Jag måste bara börja med Trazzel, mitt hjärtegryn. Låt mej presentera: RAZONADO MAC 2010! här i januari 2010

  

Detta året var ju för denna nyblivna 3-åring ett spännande år. Detta skulle bli hans "start-år". Det skulle bli avelsdebut, utställningar och inridning! Vilken utmaning för Trazzel! Året började med den obligatoriska avelsvärderingen i mars månad. Vi hade fyra hingstar att visa och fick därför privilegiet att arrangera visningen hemma hos oss. Den spanske delegaten kom så hit och alla våra grabbar passerade givetvis denna enkla "kontroll". Trazzel mättes till 158 cm.

Razonado vid avelsvärderingen i mars 2010

Och får sina första skor!

  

Kort efter detta arrangemang höll vi vår årliga hingstvisning i historiens sämsta väder! Det blåste storm och regnade vågrätt! Trots detta kom ca 150 människor hit och trotsade vädret! Vid detta laget så var jag bedrövad över Trazzels utveckling. Han var överbyggd, hängde inte ihop i kroppen och rörde sej som en kratta! På visningen kunde han inte trava utan sprätta omkring i en kaningalopp och såg mest rolig ut! Jag var knäckt och tänkte att "shit, det kommer aldrig att bli något av honom"   

Trazzel vid hingstvisningen 2010

  

Trots sin dåliga form vid hingstvsiningen valde många stoägare att skicka sina ston till honom i sommar. Ston kom från när och fjärran och gården fylldes av spanska damer. Som väl var så fungerade han otroligt bra och i princip alla ston blev konstaterat dräktiga på första brunsten. Nu väntar vi med stor spänning på denna hans första årgång till sommaren!

Vackra Frivola-Cen kom hit för att betäckas med Razonado!

  

I mitten av sommaren så började jag träna Trazzel så smått inför höstens utställningar. Med Strömsholm 2009 i minne var jag osäker då Trazzel hade en väldigt jobbig tillställning där. Han tyckte det var ganska otäckt och gick omkull vid visningen och var länge efter det väldigt stressad så fort jag tog longerlina på honom. Vi började således helt från början med träningen för hand. Efter några veckors arbete började det så smått lossan och efter ytterligare en tid kunde jag konstatera att han numera "växt i sej" igen och numera måtte 160-161 cm! och hurra! han kunde återigen TRAVA!!! Vi anmälde honom till Championatet i Danmark.

  

I augusti lastade vi Galope & Trazzel och tog färjan över sundet. Trazzel hade faktiskt aldrig åkt trailer innan, men det gick utmärkt! Han är en så otroligt klok häst! Jag tror aldrig jag varit så nervös någonsin som inför denna tillställning. Jag ville ju så hemskt hemskt gärna att han skulle visa sej från sin bästa sida! Jag hade dessutom läst i programmet att han Galope & Trazzel hade tuff konkurens från bla fjolårets unghingstchampion i Sverige - Övrarps fina Icarlo! Först ut var Galope som fick fina poäng och jag kunde andas ut lite grand iallafall. Sedan var det Trazzels tur. Han var spänd i skritten och ville helst takta. I traven så gick det hyfsat bra även om han blandade den med hopp och glädjeskutt som fick publiken att jubla! Tydligen så charmade han även domaren och när hans poäng ropades ut 102, 00 dagens högsta poäng så kunde jag inte hålla tillbaka tårarna! Vilken otrolig känsla! Vidare så fick han trots sin halvtasikga uppvisning komma in och tälva om bästa gångarter. Ett ungsto hade visat riktigt bra röresler så jag hade inte minsta hopp, men det är ju alltid bra träning att få komma in i ringen igen. Men NU hade Trazzel slappnat av och vant sej vid miljön. Han fullkomligt ÄLSKADE att visa upp sej och travade så otroligt flott att jag nästan snubblade och föll omkull av chock! Domaren behövde ingen tid att fundera utan gav titeln Campeon movimientos till Trazzel! Hurra!!! En liten stund senare utsågs han till Joven Campeon del Concurso och lyckan var total! Det var inget tvivel om att Trazzel var den häst som drog flest blickar till sej och kamerorna blixtrade helt galet när han bjöd publiken på show! Vi åkte hem i fullständig lycka!

DAMOCHA - DAnskt MOrfoligtskt CHAmpionat 2010

        

Efter Danmark valde vi att inte anmäla honom till Strömsholm. Vi tyckte han gjort så bra ifrån sej och mådde väldigt bra under hela tillställningen och ville därför inte pressa honom för hårt med den långa resan och påfrestningen med ytterligare en utställning. Trazzel är fortfarande väldigt långsam i sin utveckling och är till stor del fortfarande en bebis.

I mitten av oktober körde jag så upp Trazzel & Galope till Lina på Lönnstorp för inridning. Även om Trazzel är en pajas så tog han sin nya uppgift på största allvar. Jag hade inte gjort något förarbete med varken sadel eller träns utan lämnade detta helt till Lina. Efter sex veckor red hon honom enkelt i alla gångarter. Jag lät honom ändå stanna ytterligare två veckor och bad Lina rida honom bara på uteritter 3-4 dagar i veckan. Vi har så dåligt med ridvägar här hemma så det kändes bra att han fick prova på detta i lite mera avslappnad miljö innan jag ska ge mej ut här hemma.

Trazzel blir ridhäst!

      

Nu väntar två månaders vintervila för vår vackra häst. Jag längtar så otroligt mycket till våren när jag ska rida honom själv och börja hans utbildning. Med hans fantastiska elasticitet och mjukhet gissar jag att jag får lägga band på mej för att inte gå för fort fram. Planen är att eventuellt starta någon lokal LC till hösten. Jag är lite orolig för hans storlek och är rädd att jag ska se stor ut på honom. Ska man vara framgångsrik på dressyrbanorna så måste hästen ge ett mäktigt intryck och det är ju inte så enkelt om ryttaren ser stor ut på hästen! Nu är han ju väldigt högrest och har mycket hals så jag hoppas det funkar med mej på ryggen! Har jag tur så växer han lite till oxå!

Nu ser vi med spänning fram emot 2011 och Trazzels första år som ridhäst!


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards