Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juni 2014

Av Sara - 27 juni 2014 09:54

P.R.E på Falsterbo horse show


Stuteri Pepino ordnar visning av PRE som pausinslag under söndagen, onsdagen och torsdagen på Falseterbo horse show. Sara på Pepino ansvara för arrangemanget, men det sker i samarbete med andra P.R.E ägare och ryttare. Fokus ligger på att visa P.R.E som en allsidig hästras som kan svara mot de behov som såväl dagens fritidsryttare som tävlingsryttare har ? var sig man fokuserar på dressyr eller vill ha en allsidig all-roundhäst som lämpar sig för såväl uteritter, som hoppning och körning

Under dessa dagar kommer även en monter att ställas till vårt förfogande. Vi vill presentera P.R.E som just en allsidig ridhäst med utmärkt temperament ? en häst som väl svarar mot de behov och önskemål många av dagens svenska ryttare har. Det exotiska och spanska får därmed tonas ned lite grand ?.

Pepino kommer att bidra med affischer och broschyrer. Vi planerar att göra ett informationsblad om rasen att dela ut samt ha ngt tilltugg att bjuda på. Planen är att låta de som så vill få möjlighet att göra reklam för sin verksamhet: sitt stuteri, sin hingst, sina saluhästar mm.

För att möjliggöra det hela behövs dels bemanning av montern, dels behöver en avgift tas ut av de som vill göra reklam. Intäkterna kommer att användas till att smycka montern, trycka upp informationsblad om rasen, till tilltugg att bjuda på mm

Montern behövs bemannas i första hand onsdag den 9 juli och torsdag den 10 juli, men om möjligt även under söndagen den 6 juli. Lämpligen står vi två och två och tar ett halvdagspass. Den som bemannar montern kan göra reklam utan kostnad.

Om du inte har möjlighet att bemanna montern, men vill göra reklam är kostnaden 300 kr om du bara vill ha en produkt med ( t ex en stuteribroschyr, annons på en saluhäst etc ) och 500 kr om du vill ha flera ? oavsett antal. Priser är inklusive moms och kvitto skickas på begäran. Betalning ska finnas på pg BG 5630-4033 ( Pepino) senast den 4 juli.
Du skickar det du vill ha med så att det framme senast den 4 juli till :
Ingrid Lindholm, Kalthus 982, 247 99 Genarp. Du kan givetvis även lämna det till Ingrid eller till Sara eller på plats i Falsterbo efter överenskommelse.

Kontakta Ingrid Lindholm på tfn 070-3750324 för att anmäla dig eller om du har frågor!

OBS! Tiden är knapp så ta kontakt snarast möjligt om du är intresserad!

Av Sara - 25 juni 2014 07:53

I söndags var det ju Hästens dag på Krapperup slott utanför Höganäs. Pepino & Prosus PRE var där med monter och hästar! Vi hade himla tur med vädret och det var en lyckad dag. Jessica visade Viva och jag red Rio. Vi fick massvis med spontana applåder! Jättekul!!

I måndags var det så premiär för Huron att åka på sin första utflykt. Julio-träning stod på programmet. Jag hade ingen som kunde följa med mej denna gång utan åkte själv. Lite nervöst men jag hade inte behövt oroa mej! Huron var en klippa. Gick rakt på trailern och stod sen som ett ljus. Jag lastade av och sadlade utanför utan problem. Själva träningen var som vanligt väldigt givande och inspirerande och vi fick massvis med bra tips och övningar som vi ska träna på hemma!

Igår var det så dags för Rio igen. Jag hade bokat träning hos Sandra Sterntorp. Jag har ju höga ambitioner för mej & Rio och jag måste ha en skicklig tävlingsryttare som hjälper oss på vägen. Sandra & Andreas känner jag sedan länge och de är så otroligt proffsiga & skickliga. Träningen var otroligt bra!! Jösses vad vi fick jobba men så blev det oxå så mycket bättre!! Tusen tack Sandra!! Ska tillbaka igen varje vecka! Såååå roligt och spännande! Nu jäklar!!

Lite fler bilder från Krapperup!

Av Sara - 21 juni 2014 13:28

Veckan har rullat på i högt tempo och så är även midsommar avklarat. Jag var med på ett härligt midsommarbröllop och efterföljande fest vid havet, så det var en härlig dag igår! Nu vänder det snart och blir mörkare igen, hemska tankte, men innan det märks av allt för mycket har vi en härlig sommar och höst framför oss! Min favorit-tid på året!

I tisdags och onsdags kom det nya saluhästar till stallet. Riktigt trevliga alla tre! De är lite olika och min absolut favorit är lätt Makita, e 4-årig PRE-partbreed som rör sej HELT fantastiskt!! Han är bara 156-157 cm ännu, men känns imponerande att sitta på tack var sin otroliga trav. Han travar lika stort som Huron!! Han är precis som Faustino, även han son till Tencensioco, och har oxå begåvats med ett mycket stabilt temperament och en otrolig ridbarhet! Både Faustino & Makita är ovanligt trevliga hästar som borde göra vilken hästägare som helst väldigt lycklig!!

Några smakprov på Makita. Nästa vecka kommer film också, så ni får se han härliga rörelser!

       

De andra två saluhästar är två PRE-ston som är halvsyskon. De är mycket välstammade och har fin rastyp båda två. Så rör de sej även väldigt väl, så det ska bli fina ridhästar av dem! Ingen av dem är inridna nu så det ska jag och Mina ta itu med nu. Men välhanterade och väldigt sociala är de båda två, så det ska gå smidigt tänker jag!

         

Sen måste jag även slå ett slag för Faustino, som jag inte riktigt kan förstå att ingen köpt ännu. Han är en fantastiskt PRE! Otroligt stabilt temperament och så väldigt snäll att rida. Utöver det tre riktigt bra gångarter som skulle göra sej mycket väl på en tävlingsbana! Han kan blir vad som helst den hästen! Inga olater och inget besvär, bara ren njutning! Faustino gör framsteg varje vecka i träningen och han är strax tillräckligt långt kommen att han skulle kunna gå ut i en LC eller LB. 

Faustino i torsdags

     


I morgon är det hästens dag på Krapperups slott utanför Höganäs. Jag ska dit med Rio och rida uppvisning. Jessica & Bengt från Prosus PRE kommer även de och har med sej sitt fina sto Viva. Vi komemr även att ha en monter där man kan träffa oss, få broschyrer och information om den spanska hästen, och bara prata lite häst om man vill! Så har ni inget planerat för morgondagen, så kom till Krapperupp i morgon förmiddag. Det börjar kl 13! Hoppas vi ses där!

Glad midsommar allihop!! 

Mina vackra ston med avkommorna e. Tanteo MAC i år. Bribon & Cristal!! 

 



Av Sara - 17 juni 2014 13:45

Så var det dags att ge sej iväg på Championat. Ingen. Denna gången en lite längre resa än till Halmstad, närmre bestämt Strängnäs, i höjd med Stockholm... Jag lastade Mino kl 9 och körde sedan och plockade upp resesällskapet Tina. Vi for vidare mot Förslöv där vi även lastade in Jessica & Viva. Så var vi iväg! Hästarna åkte hur fint som helst, och vi förundrades igen över hur cool Mino är, som hade Viva precis intill sej, men inte brydde sej nämnvärt. Det är ganska roligt med en roadtrip, när man är tre finissiga tjejer i bilen på väg på äventyr! Strax före kl 18 var vi fram efter en bekymmerslös resa. Där mötte vi upp bästatse Klara Wiklund och hennes Camanula. Det var deras första äventyr tillsammans, och KLara var så nöjd över att ha lastat och kört själv, för första gången med hästtransport (!) Vi installerade hästarna i halvtaskiga boxar, och därefter oss i skabbiga rum. Ett tips, hyr aldrig rum på Strängnäs Säteri. Fy sjutton så snuskigt!! Tur vi var vid gott mod iallafall! 

Här bodde Mino

   

Lördagsmorgonen klev vi upp vid sju men hade sedan gott om tid då Viva var först kl 10, därefter Campanula vid 11, och Mino vid 11.40. 

Viva fick förstås dagens högsta poäng och visade sej näst intill perfekt! Hon rör sej riktigt, riktigt bra den hästen! Dotter till min Alhaja och syster till Valencia & Cristal mfl. Vilket sto Alhaja är! Lämnar så fantastiska avkommor! I slutändan avgick Viva med titeln MEJORES MOVIMIENTOS (bästa rörelser för hand) Grattis Jessica & Bengt på Prosus PRE!!

Jessica & Viva - fotograf Sara Karlsson

   

Efter Viva var det så dags för Klara att visa sin "Campis". Det gick jättefint och Campan fick fina poäng. 20 på rörelserna räckte till bäst i hennes klass och hon blev därmed uttagen till att tävla om bästa rörelser. Duktiga tjejer!

Klara & Campanula

 


Så var det dags för mej & Mino. Jag visade ju inte i Halmstad sist pga min brutna fot, men nu jäklar tänkte jag göra ett försök. Springa har gått mindre bra, men jag har kommit på en tekning där jag joggar försiktigt, fast så fort det går typ! Och det funkade ganska bra! Jag hade jäkligt ont efteråt, men det var det värt för Mino visade sej strålande! Äntligen fick han visat sin vägvinnande och avspända skritt, sin fantastiskt stora & runda galopp och hans flygande trav! 21 poäng för rörelser och bäst av alla vuxna hingstar! Hurra!!!

               

Han hamnade dock på tredje plats i klassen, men jag tänkte att om vi gör ett strålande ridprov så kan vi plocka placering på det! Så vi tog lunch och sedan flästade jag iordning och sadlade upp finaste Mino! Vid visningen för hand var Mino cool och lugn så jag blev lite förvånad när han var tok-laddad så fort jag kom upp på hans rygg! Fick allt hålla i mej en del på framridningen.När jag sen kom in på banan stod en anna hingst utanför ridhuset och skrek och skrek, då Mino skulle tvunget svara helatiden. Irriterande... Följdaktligen blev ridprovet lite high chaparall... Poängen förstås därefter. Så jag var väldigt besviken efteråt. Mino kan vara så otroligt fin under ryttare när han spänner av och jobbar som han ska, men när han blir så uppjagad blir det mest ben överallt! 

Vi var iallafall snygga...

         


Mino, Viva, Campanula och två andra hästar fick sedan tävla mot varandra om bästa gångarter och segrande ur den striden blev då alltså Viva! Även om Mino blev utan titel så var det en väldigt framgångsrik helg för Pepino. Hingstchampiontiteln tilldelades DIAMANTE, en son till Zagal XI. Stort grattis till Katarina Dahlborn - uppfödare & ägare. Som Reserv Hingstchampion utsågs GALOPE P, vår egen uppfödning! Grattis igen till Bea Chrawall, som rider honom så fint!

Så fanns det även ett pris till bästa svenskfödda unghäst. Och det gick till TACTICA, e. Tanteo MAC. Grattis Lena & Jimmy Mårtensson, som fött upp denna vackra lille dam! Himla kul att bästa svenskfödda både i Halmstad och nu i Strängnä blev Teo-avkommor! Stolt hingsthållare blir man!!

TACTICA - vacker som en dag!!

     

Eftersom vi hade en bit att köra hem stannade vi i våra shaviga rum ytterligare en natt. Vi hade ändå ganska mysigt och drack vin i solen utanför stallet. Sedan körde Tina oss allihop in till Strängnäs där vi avnjöt en god middag i hamnen. Jättetrevligt. Dock var vi helt slut och stöp i säng innan 22! Det var bra det för det gjorde att vi var uppe med tuppen och strax efter 8 på söndagsmorgonen rullade vi söderut igen. Ca 7 timmar senare lastade jag av en trött men nöjd Mino hemma på gården. Det var det för denna gången. Nästa utställning är i Danmark i slutet av augusti. Får se vilka hästar som ska få följa med dit. Det är bara en timme från Helsingör så det är nära och bra! Och så är det ju Strömsholm i höst. Får väl se om man gör hela långa resan en gång till. Brukar ju bli så...


Av Sara - 13 juni 2014 06:40

Oj nu var det längesedan jag uppdaterade om vad som händer på Pepino! Mitt liv är väldigt intensivt nu och det är många bollar i luften. Jag är väldigt bra på att jonglera, men orken tryter när det kommer till att blogga och skriva. Jag lovar att bättra mej så snart saker och ting fallit lite mera på plats! Just nu ser det väldigt lovande ut med gårdsförsäljningen, så jag hoppas hoppas och hoppas på det just nu!!!

Igår var jag hos Malin i Mörarp, där hästarna ska bo, och de är i full gång med "mitt" stallbygge. Boxarna är uppmarkerade och man kan börja ana hur det kommer att bli. Helt fantastiskt faktiskt och jag lääääängtar tills jag kan flytta dit hästarna! Det ska bli så otroligt roligt att ha sällskap och tillgång till den fina anläggningen och alla faciliteter. Så ser jag även fram emot att få lite hjälp med fodringar vilket kommer att underlätta mitt liv enormt!

Här hemma på gården jobbar jag & Mina på som vanligt. Ritmico är såld och åker idag till sin nya ägare. Ritmico ska bli riddarhäst och det kommer att bli så bra! Köparen är en naturlig ledare och orädd ryttare som hanterar och rider Ritmico väldigt bra! Ska bli så spännande att följa deras resa! Hoppas vi snart får se dem på torneringar! (Eller vad det heter...)

Även Ausente har hittat en köpare och inväntar besiktning innan affären är klar. Det är en ung tjej som ska ha honom och de passade väldigt fin ihop. Hon har provridit honom två gånger och även testat att hoppa honom, vilket gick strålande! Ausente visade verkligen mod och lite talang över hinderna! Otrolig bjudning och vilja där! De kommer att få mycket roligt ihop, det är jag säker på. Nu håller vi tummarna för besiktningen bara!

Mino & Teo jobbar på med sina ston och det har ramlat in några nya, annars är nästan alla bokade ston seminerade. Några kvar bara. Nästa vecka är det dräktighetsundersökningar på ett helt gäng, så det blir spännande! 

Så klart så föds det även en massa föl efter dessa båda killar oxå! Det är så spännande! Några är kvar ännu att komma till världen, men de flesta har kommit! På hemsidan uppdaterar jag med bilder på dem så snart jag kan! Under varje hingst finns det en länk med avkommor som man kan klicka in och kika på!

Jag skulle vilja påminna alla som får Partbeed-avkommor att ni ska gå in på Svenska hästaveslförbundets hemsida "Blå Basen" och rapportera att ni fått föl! www.svehast.se/blå-basen

På språngsedeln ni fick av mej i fjol finns ett nummer som ni använder och sen är det bara att klicka sej fram! 

Här är fina Albarinjo e. Tanteo MAC u. Levitona (PRE) Uppfödare är Anne Kabo

 


Idag är det nya äventyr på gång då jag snart ska lasta och köra mot Strängnäs. I morgon är det PRE-championat på Näsbyholm och jag ska dit med Mino. Jag får sällskap av Jessica & Viva och det ska bli väldigt roligt! Det bästa av allt är att Klara kommer dit med sin Campis och det ska bli underbart att träffa henne igen! Vi har inte setts på över två månader nu... 

Jag tar med kameran och lovar att återkomma nästa vecka med uppdatering och bilder från helgen! 
Kram på er allihop!!

//S

Av Sara - 3 juni 2014 19:46

Ja nu har vi ju haft en härlig vår och sommaren är bara underbar! Just idag har vi haft lite mulet och nåogn regnskur, men det är varmt i luften och hästarna njuter! Fölen växer och frodas och de är båda så väldigt fina! Två coola killar som båda gör skäl för sina namn. Bribon-skurken- är precis en liten fräck skurk som vill ha hela din uppmärksamhet. Han dundrar rakt fram och vill äta på dej, klia sej och helst vara uppe i ditt knä! Cristal däremot är precis som kristall. Vacker och ömtålig och väldig blyg. Han är väldigt nyfiken och vill gärna hälsa och kela, men inga hårda tag utan han vill komma fram själv och man får mysa med mjuka tag och klappar. Då är han väldigt nöjd! Tog lite nya bilder på underverken i förrgår.

BRIBON DE PEPINO

   

CRISTAL DE PEPINO

   


I dag var hovslagaren här och skodde om Teo. Planen var att vi skulle göra en radikal insats, men nu är Teo ohalt och nöjd, så vi avvaktar och håller koll och hoppas att det går vägen av sej själv kanske? Även Huron fick nya skor, då han behövde korrigeras lite fram, så han fick skos om redan nu efter 4 veckor. Idag såg han riktigt fin ut i framtassarna! Nu har han tagit sej lite och jag kan rida lite mera! Han är så härlig att jobba med och jag ser verkligen fram emot att få ta med honom på någon tävling snart! Eller ja om en-två månader iallafall. 

På fredag är det dags för tävling igen (hurra!!). Det är Skromberga Ryttarförening ett stenkast hemifrån som arrangerar nationaldags-dressyr. Mino ska gå LB:2 på förmiddagen och Rio MSVC på eftermiddagen. Ska blir så himla kul! 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards