Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under januari 2016

Av Sara - 27 januari 2016 17:22

Dagarna och veckorna bara rinner iväg, och väl är det för våren kommer närmare! Nu är det nästan ljust när jag kommer till stallet kl 8 på morgonen, och om jag kommer hemåt i tid, vid 16-tiden är det oxå ljust. Hurra! Lika fantastiskt varje år! 


Stallet är fullt och jag har fem hästar att rida. Nyanländ är Activo, en liten valack på 3,5 år som jag impulsköpte strax innan jul. Han är lite tunn efter sin resa från Tordesillas, Spanien till Mörarp, Sverige, men han är otroligt trevlig och otrolig cool! Han äter bra och är glad både i box och hage, så han ska nog snart vara i hull igen. Han är frisk och fin, röntgad och besiktigad, och har fina hovar och exteriör. Ett litet fynd för någon som vill ha en rastypisk, vacker och vänlig häst av mindre modell! Han får vara hör och äta upp sej lite och blir han inte såld får han åka till Lina för inridning när Nieto kommer hem. 


 Activo! 

             

Ytterligare en nykomling anlände i lördags. Det är en stor och reslig 5-åring lika snäll som han är stor! "Albin" är svenskfödd och som vanligt så märks det på hela hästens uppenbarelse. De är på något sätt så trygga i hur vi hanterar hästar här i Sverige, till skillnad från importerna som det alltid tar lite tid att vänja dem vid vårt svenska sätt. Albin är snäll och behaglig att rida och vi har jobbat nu i tre dagar tillsammans. Idag förstod han mej riktigt bra och jobbade superfint! Flrhoppningsvis får jag hjälp att fotografera redan i morgon! Snart kommer han på annons. 

De andra pojkarna jobbar på fin och i morgon ska jag visa Bizarro för en kund. Kanske kan det äntligen vara hans tur att hitta sin nya matte?

Ulises har flera spekulanter på gång så håller tummarna att han är rätt för någon av dem? Även Nico har fått några intressenter och visningar inbokade. Han är väl annars den som egentligen skulle behöva lite mera tid, men vi tar ett steg i taget. Båda killarna filmades förra veckan och ligger nu ute på hästnet och hemsida. 



Hugo går bara strålande och det är så himla roligt att jobba med honom nu! Vattenträningen gör susen och nu när jag äntligen känner mej helt trygg på hans rygg, är det oxå mycket lättare att variera träningen mera. Snart är väl underlaget utomhus bättre så att vi kan göra flera uteritter och åka iväg på den där klätterträningen jag tänkte mej! 

Av Sara - 20 januari 2016 07:14

Då har jag varit i paradiset en vecka och boostat värme och energi! Det har varit obeskrivligt och helt fantastiskt och jag säger som i filme Masjävlar - ÅÅÅÅK TILL BALI!!
Nåväl, tillbaka tilll verkligheten och mitt eget lilla paradis, nämligen stallet ??. Denise hade skött om stall och hästar mycket väl och det var härligt att komma hem till ordning och reda! Jessie & Amanda har hjälpt mej att motionera Hugo och det var topppebra! Han kändes superfin går! Idag är det träning igen, hurra!
De andra killarna fick vila och det var tre ganska ystra hästar sån var glada att få jobba igår! I veckan är det bokat kunder nästan varje dag så det blev en snabb förberedelse igår av dem alla tre. Nico, Ulises & Bizarro.
Rapport från Lönnstorp & Lina & Nieto lät meddela att Nieto i slutet av förra veckan tagit sina första stapplande steg som ridhäst! Lena beskriver honom som "stolt som en tupp med spetsade öron står han som ett ljus när man sitter upp". Min fina kille det!
I helgen kommer en ny saluhäst. En svenskfödd 5-åring. Och så väntar Activo i Holland och är snart på väg hit! Han får fen stjärnor i uppförande där nere och är tydligen en underbar individ! Han är varmt välkommen!

Av Sara - 5 januari 2016 20:43

Så då var det nytt år igen! Jag tänker inte skriva någon lång krönika över 2015, allt finns ju redan i bloggen :) Men kortfattat var mitt första år som inackorderad tufft och arbetsamt men oxå mycket ledighet om kvällarna och frihet! Jag hade som mål att sälja 24 hästar. Jag sålde 30. Plus några som jag sålde två gånger    Jag trivs otroligt bra med att hyra in mej och ser fram emot 2016 med stor optimism. Jag kommer att jobba ensam detta år och hoppas på bättre lönsamhet och mindre ekonomisk stress. Mera fysiskt arbete innebär det men jag gillar ju att jobba själv, Kontrollfreak som man är. Jag kommer att försöka göra färre förlustaffärer, genom att resa till Spanien mera och själv prova ut hästarna och se dem med egna ögon innan de kommer. Jag ska pressa säljarna i Spanien mera. DE får stå för röntgen för huuu vad det är kostsamt med hästar som INTE går igenom besiktningar och röntgen. Den förlustposten är alldeles för stor... Det ska bli ändring på det! Jag ska köpa in finare och bättre hästar, till lika bra priser förstås! Det kommer att  bli tufft och utmanande men det ska gå! 

Ok, sista veckan har det varit nyår och jag har haft bästaste Klara på besök. Det var härligt att träffas igen och som vanligt svär vi över att vi bor så förbannat långt ifrån varandra... Jag rider och är flitig och har nu fem hästar igång. I morgon åker Cazandro hem efter nästan två månader i träning. Han rids nu stadigt i alla gångarter och går i fin form. Han är känslig och lite ängslig men han litar på mej nu och är härlig att rida. I dag gjorde vi vårtat nästa sista ridpass. Jag kommer att sakna honom!

 

Ñico jobbar fint och är en härlig häst! Han lägger på sej så sakteligen men jag önskar förstås att det skulle gå fortare. Han ska visas för ett par kunder denna veckan. 

 

 

Ulises har kunder som vill prova honom tre dagar denna veckan. Kanske kan han hitta rätt hem denna gången? Han är så trevlig och gullig kille. Han skulle verkligen göra någon rikigt lycklig! 

Hugo jobbar på väldigt fint och jag är mycket nöjd med honom. Senaste träningarna har varit toppenbra och jag börjar så smått se fram emot någon tävling igen. Han har varit hos Håkan (ir-terrapi) igen och fått behandling och känns smidigare och mjukar i sin kropp. Han jobbar fortsatt på vattenband en gång / vecka och han solar och rids ut och longeras omväxlande med dressyrarbete. 

 

Idag blev så årets första försäljning. Det var Altea som skulle besiktigas och förhoppningsvis flytta till Blekinge. Hon hade dock inga som helst planer på att lämna Jonstorp och lösdriften med alla kompisarna så vi var till slut fem ettriga brudar för att övertala henne att åka med oss. Till slut tröttnade hon och tog helt sonika ett stort kliv in i lastbilen och ställde sej lugnt och käkade hö. Grrr! Besiktningen gick bra och röntgen med ända tills sista bilden som visade en gammal avsprängningsfraktur på kotsenbenet på en bakkota. Bläää vad besvikna och villrådiga vi blev både jag och köparen. Efter en god stunds funderande och samtalt fram och tillbaka kunde vi iallafall komma fram till att Altea visst skulle flytta till Blekinge. Hon ska opereras senare i vår och prognosen är mycket god då hon inte visar någon hälta, galla eller svullnad. Men innan hon sätts i arbete skall fragmentet bort för att inte riskera ATT hon får problem. SÅÅ trist när hästen är frisk och sund från OCD och annat skit, så ska man hitta en traumatisk skada... Nu är vi dock positiva och tror att detta blir bra iallafall! Altea var glad åt beslutet tror jag för hon sprang rakt in i köparens trailer och ville gärna åka med henne. Hon uppförde sej exemplariskt på hela veterinärbesöket förutom att hon vägrade galoppera och blev superstressad när hon blev instängd i en box. I kväll är hon iallafall nöjd och glad framme i Blekinge och jag önskar Linn & Altea all lycka och framgång! 

 

Av Sara - 3 januari 2016 16:00

Idag gästbloggar Malin Andersson, stolt ägare till Altanero CLXXII, som hon köpte av mej 2012. Malin har även Alejando dii Meloria, en nu 4-årig valack efter Galope P u. Danza P. Här kommer Malins egen berättelse om hennes liv med spanska hästar!

Att äga en P.R.E är så mycket mer än att äga en häst. Att äga en P.R.E är att spendera ditt liv med den roligaste, känsligaste, trevligaste, smartaste och mest utmanande häst du kan tänka dig.
Altanero CLXXII eller Nero som han kallas till vardags anlände till mig en sommardag 2012. Det var knappast kärlek vid första ögonkastet då han var en nykastrerad treåring som hade alldeles för mycket hormoner kvar i kroppen och alldeles för många egna idéer. Han har ändå från starten visat att han har otroligt mycket huvud och är vad många skulle kalla en ganska skarp häst. Han är en stark ledarhäst och kräver en ännu starkare ledare för slappna av och fokusera fullständigt på arbete. Han är definitivt ingen nybörjarhäst och tacksamt nog var jag sedan innan van vid både unghästar och hästar med mycket huvud. Vi påbörjade en resa tillsammans som givit mig mina allra bästa stunder, men även fått mig att vilja lägga mig ner raklång på marken och bara skrika av frustration.
Nero är den typen av häst som verkligen måste testa allt för att se vem som egentligen bestämmer, men när han har sin ram glasklar, då är han den mest okomplicerade hästen du kan tänka dig. Han är en stjärna i allt. Redan från första ridpasset visade han att när det kommer till arbete, då spelar inget annat någon som helst roll. Han är fullständigt fokuserad och arbetar med en enorm vilja och glädje, det är en av Neros bästa egenskaper. Han är hästen som passar lika fint på tävlingsbanan i dressyr som på uteritter eller under ett pass på hoppbanan. Han är hästen som du självmant lastar och åker med på tävlingar, han är hästen du binder upp utanför transporten medan du gör i ordning honom på en tävlingsplats full med hästar, bilar och transporter. Han rör inte en fena utan väntar snällt på att du blir klar. Han är hästen som du kan skritta på långa tyglar på en framridningbana full med ekipage som travar, galopperar och skenar runt dig. Han blinkar inte ens. Men han är också den som när du ber om det ger allt på tävlingsbanan och trots sin unga ålder redan både vunnit och placerat sig upp till LA:nivå i dressyr.
På uteritter går han fram överallt och bryr sig inte alls om vad andra ekipage håller på med. Han går i den gångart och det tempo som jag ber om och har aldrig skenat, bockat eller rest sig med mig på ryggen.
Som med så mycket annat är det ju så att mycket vill ha mer. Då jag är en väldigt aktiv hästägare som gärna vill umgås mycket och ofta med mina älskade hästar, föll det sig ganska snart naturligt att jag skulle ha ytterligare en P.R.E i familjen. Mitt val föll denna gång på Alejandro Dii Meloria född 2013, även kallad Dino till vardags.
Dino är precis som Nero en helt okomplicerad och mycket trygg individ, dock är han inte riktigt lika skarp som Nero. Han har hitintills tagit sig an allt jag presenterat för honom med nyfikenhet och glädje. Jag red in Dino under sommaren och han har bara gått från klarhet till klarhet. Han är självbärig och totalt okomplicerad att rida, såväl på ridbanan som på uteritter där han precis som ?storebror? går i den gångart och det tempo jag ber om, oavsett vad ridsällskapet hittar på. Jag ser med stor glädje fram emot vår fortsatta resa tillsammans, och att få möjlighet att visa upp dessa underbara hästar på tävlingsbanorna i dressyr under många år framöver.
För dig som är intresserad av att ta del av vår vardag är du välkommen att följa vår blogg!

Vänliga hälsningar Malin

Bilderna ovan är Altanero & bilderna nedan är Alejando

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards