Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 17 november 2016

Träning & tävling

Av Sara - 17 november 2016 20:36

Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling jag gjort med min ridning har (i mina egna ögon då) dessa åren är enorm, jämfört med alla år tidigare, när jag red omkring på egen hand och försökte bli klok på saker och ting. Det bästa med att träna är nog ändå motovationen. Att få nya aha-upplevelser vecka efter vecka. Att alltid veta exakt vad man ska träna på varje pass, ja nästan känna att man inte hinner rida alla övningar man borde på veckan som går tills nästa träning. Förr var det svårt att komma på vad jag skulle göra på ridpassen. Det blev ofta lite planlöst och gärna ungefär likadana pass dag efter dag. Som sagt, så hinner jag nästan inte med allt som jag vill göra, på en vecka! 

Just därför, ska jag försöka få till att kunna träna två dagar/vecka från nästa år. Om Amanda har möjlighet och vi får ihop våra scheman. Jag tänker mej varannan vecka Hugo två pass, och varannan vecka tar jag med mej Curre på träning. Först får han förstås vara inriden, men vi är en bit på väg! Nu har jag äntligen ridit på honom!!


Curre är fortfarande väldigt omogen och valpig, så nu när han äntligen kan stå still när man sitter upp, är obekymrad över ryttaren och har både skrittat och travat så låter jag honom få paus. Till våren tar vi nya tag. Nu blir det pyssel och eventuellt lite tömkörning då och då för att aktivera honom! Curre har ändå tagit träningen mycket bra och han har mognat en hel del. Han står stilla på gången och älskar att bli pysslad med. Han är oerhört kelig och social och är fortfarande inte särskilt hingstig alls. Jag tycker mer och mer om honom och längtar tills han är äldre och mera ridbar. Jag tror verkligen att han kommer att bli en fantastisk ridhäst! Han är så väldigt olik Hugo i typen, och det ska bli så kul att ha två fina killar att jobba med! 

I helgen är det Nationella tävlingar på Helsingborgs RF och Pepino dressage & breeding har sponsrat en klass. Så i morgon ska jag dit och kika och dela ut pris. Lite inspiration är alltid bra. Och så kan man ju drömma om att jag & Hugo ska vara med om något år!

Men vi får träna lite mer innan dess. Just nu känns bara LA stort! Nästa helg blir det en sådan klass i Åstorp. Även om vi startat säkert 10 LA tidigare, så har vi mera glidit runt och hoppats på det bästa. Nu är det slut på det och nu rider jag VARJE meter av programmet. Det har ju gett resultat med mera medveten ridning och en bättre känsla som vi hittat. Har förstås en hel del att göra med att Hugo blivit starkare, men det i sin tur beror väl på att jag gjort något rätt under tiden... Vi kämpar på som sagt. Kollar på svåra klasser i helgen och rider LA nästa helg. Så får det bli!

Hej hopp! 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Av Sara - 18 september 2016 19:30

I fredags hade vi avelsvärdering på gården! Robban ställde sin fina anläggning till förfogande och inför dagen blev ridhussargen vitmålad och fin! Sex hästar visades fram för värdering hos oss och samtliga blev "Apto" dvs godkända förl avel. Både sto...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards