Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 22 oktober 2013

Av Sara - 22 oktober 2013 22:33

Så här ett par dagar efter Strömsholm blir det lite som om luften går ur en. Man förbereder sej och hästarna i månader och planerar och funderar. Sen, vips, är det över och man står lite grand och bara känner; vad ska hända nu??? Igår var jag följdaktligen helt "off" och gjorde bara de absolut nödvändigaste knopen. Det hjälpte ju inte upp att regnet bara öste ner och alt var grått och blött.... Men så idag vaknade jag upp till en solig dag och genast kom min energi tillbaka!

Mina praktisar gör sin sista vecka här så nu är det full fart som gäller. Deras vistelse här kommer de nog minnas som - stängsling! För jösses vad vi har skruvat, och spettat och bankat och släpat! Men idag blev vi klara med de tre ny-gamla rasthagarna. Så nu har jag tre mycket bra och rejälja hagar till tillfälliga hästar! Har bestämt mej för att ge Alcon en veckas paus. Han har jobbat hårt hela hösten och var så himla duktig på Strömsholm! Är suspernöjd med honom. Och han var så väldigt trött i trailern sista biten hem i söndagskväll. Lite vila gör honom gott och sen kör vi igen. Tills mitten av december ska han stanna, sedan kommer Ellinor på kort träningsläger innan hon tar honom med sej hem.

Mino ska till Jonas Thornell imorgon för en kontroll. Är lite orolig över att något fysiskt stör honom då han lätt blir spänd och stressad när jag rider honom. Därav strykningen från ridprovet i söndags. Jag brukar vara något av en expert på att få hästar just avspända, så jag kan inte riktigt förstå vad som blir fel. Men det ska vi förhoppningsvis ta reda på i morgon, så det känns skönt. 

Teo & Rochiero däremot fick jobba idag igen. Båda var väldigt glada för det! Rochiero var helt fantastisk och jag har ont i kinderna när jag rider honom, så mycket ler jag för mej själv! Idag testade jag ett par galoppombyten och smack, inga problem! Piaffen har vi börjat nosa lite på och jösses vilken häst säger jag bara!!! Detta är VERKLIGEN en häst med enorm kapacitet för den som kan ta tillvara på den! Han är väldigt känslig men ändå mycket snäll, men kräver en ryttare som är lyhörd och kan rida med noggranna fina små hjälper. Om man vill ha en häst som är STENCOOL i all hantering, stall, hage, uteritter osv och samtidigt en fantastisk häst att utveckla sin egen ridning och samtidigt hästen på; då är Rochiero den hästen! Han är helt klart bland de top 10 bästa hästarna jag haft i stallet! 

Teo var avspänd och glad idag och jag fortsätter med att skynda mycket långsamt. Kunde skritta fram idag med långa tyglar och långa steg. Han är så bebis och valpig hela stora hästen, men jag känner att vi tar det piano och rätt vad det är kommer poletten bara att trilla ned! Jag hoppas att Julio kan hjälpa oss en bit på vägen där!

Ikväll har så Ritmico anlänt till mitt stall! Vilken fin kille! Väldigt bra konformation på hästen, om än lite uppdragen och trött efter resan. Åt hö och äpplen med god aptit och jag kontrollerade att han även drack ordentligt innan jag släckte och lämnade honom med de andra pojkarna att vila inatt. Ska bli roligt att se mer av honom i morgon. Han var lite reserverad men vänlig ändå. Tror jag kommer att gilla denna hästen mycket!

Hörs snart! Hej hopp!

Tanteo nyanländ från Spanien, ganska precis två år sedan!

     

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards