Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under maj 2013

Av Sara - 16 maj 2013 23:10

Idag har det varit sommarvärme men som vanligt i Skåne full storm, eller nästan iallafall. Men vinden är varmt och det är underbart nu! Den bästa tiden på året! Fölen har haft tur och kan tillbringa väldigt mycket tid ute då det är torrt och varmt. Flyttade runt lite på hästarna idag så att Teo kunde komma ut i sin vinterhage, som nu fått vila ett tag och växt upp. Gissa om Teo blev överlycklig att få vara där och kunna galoppera friskt och beta! Clasica brunstar nu och imorgon ska hon semineras med Teo. 

Har börjat så smått att rida på Mr Lusitano, Xadrez och det går fint. Han är förstås lite spänd, men det ger med sej efter en stund och han har jobbats försiktigt både igår och idag. 

Mino & Teo rids endast sparsamt nu, när det är betäckningsarbete oxå på schemat, och jag känner att så unga killar inte behöver ha för mycket att tänka på samtidigt. För Mino har det ju varit en tuff start med flytt, träning, hingstvisning och träning på bocken. Han har förstås lärt sej det sistnämnda oförsäkämt enkelt och det är ju tacksamt! Har fått flera bokningar sista dagarna och det känns ju väldigt kul! Fölen föds oxå på löpande band nu och idag nedkom Danza P med ett hingstföl som Galope P är far till! Häftigt faktiskt med den första avkomman som har två led P-hästar! 

Här är Minos simmare från idag, just nu på väg i en låda norrut, där de ligger kylda och vilar sej tills de kommer på en varmare plats imorgon bitti!


 

Jag hade ju Avellado i träning inför championatet, men nu när det blev inställt så avvaktar vi lite med hans träning. Eventuellt ska han hållas igång och kanske komma ut på någon dressyrtävling i sommar, men det är inte helt bestämt hur det blir. Han är iallafall nöjd med att sola sej tills vidare! Och så har han ju oxå tjänster att utföra...

Nästa vecka kommer en långväga kund för att provrida Reservada, och flera har ringt och mailat på henne så vi ska nog hitta ett bra hem till henne inom kort. Hon är en så fantastisk häst! Vår nykomling Campanula är ytterligare ett praktexemplar av rasen och hon uppvisar samma otroligt stabila temperament som Malaga, som vi nyss sålde. "Campis" tar allt med ro och älskar att jobba och umgås med oss människor. Hon behöver lite mera arbete innan hon går som hon ska och kommer till din fulla rätt, men hon arbetas nu i alla gångarter och gör det med stor inlevelse och glädje! Så här ser hon ut, fina Campanula!

           


Avslutar med en tråkighet och det är att Teddy är sjuk i kolik och står just nu på djursjukhuset... Carina & jag väntar oroligt på att få nyheter eller helst inga alls vilket då är goda nyheter, men det kan gå på vilket håll som helst just nu. Håll tummarna för stackars fina Teddan!!!

   

Av Sara - 14 maj 2013 22:24

Sedan sist har jag sovit och sovit och allt annat oxå... Det var otroligt skönt att slippa nattvaken och jag har sovit typ medvetslös nu i flera nätter. Har känt mej aningen krasslig oxå men det är väl typiskt när man väl får vila... Då har man tid att bli sjuk!

Fölisarna mår prima och i synnerhet Zanteo som låter hela flocken dansa efter hans pipa! Alhaja följer honom överallt och när han springer iväg och busar följer hon efter, och dit Alhaja går, dit går de andra... Lilla Altea är så näpen och feminin och följer sin mamma noga! En helt annan personlighet än Zanteo. Men samma fina exteriör! :)

Så blev ju alltså även Championatet i Stockholm inställt! Så otroligt tråkigt... Kan inte låta bli att tänka att om alla hade samarbetat mot ETT bra arrangemang så hade förhoppningsvis det enda Championatet fått flera anmälningar och därmed kunnat genomföras... Man kunde tex lagt det på Grevagården, som är närmre för många, eller i Kungsbacka eller något annat ställe lite mitt emellan Stockholm & Skåne. Jaja, nu är det som det är. Det kommer ju flera år och förhoppningsvis så lär man sej något av dessa erfarenheter. Eller inte? 

Jag jobbar på med pojkarna och de är allihop så duktiga! Tänkte bjuda på lite komik idag, eller fullt allvar hur man nu vill tolka detta. Jag håller ju på att "rida in" Uffe fastän han är nykastrerad och inte får röra sej allt för mycket. Det går strålande. Se själva!


Lektion 1


Lektion 2


 

Lektion 3


 
 

Av Sara - 11 maj 2013 00:06

Torsdag & fredag har sanneiligen inte låtit mej hamna i leda... Kl 05.00 i torsdagsmorse fölade Ellen så äntligen! Efter att ha vakat henne mycket nogsamt hela natten så var jag ganska groggy kl 5, men vaknade snabbt när det väl var dags. Allt gick bra iallafall och vi har nu fått ett vackert stoföl. Hon är den första i vårt andra alfabet! Dvs vi har fött upp föl som fått namn i bokstavsordning i ett helt alfabet (förutom å,ä & ö) så det är nu dags att börja om från början på A. I vårt första alfabet har alla hetat "P" men nu i nästa runda så blir det "de Pepino". Så denna sockersöta lilla tjej heter Altea de Pepino och är helt underbar. 100 % Cardenas, denna lilla tjej e. Tanteo MAC u. Elegida MAC.

 

Så den morgonen gick förstås åt till att pyssla med fölis och mamma. Vid 9-tiden fick jag beställningar på först Mino & sedan även på Räven. Eftersom det var röd dag igår går posten kl 12, så det fick bli lite snabba ryck. Mino var en stjärna och trots att det bara var andra gången han tappades kunde jag göra det själv på 5 minuter! Duktig kille! Fortsatte med stalljobbet och hästarna. Efter lunch kom Tiburons ägare, som är veterinär liksom hennes man. De kastrerade Tibbe och drog ut två vargtänder. Tibbe ville inte gärna stå på box så ha fick gå ut till kompisarna igen. 

Lagom till det var klart kom en kund för att lämna ett vacker PRE-sto som ska säljas. Hon var så fin och cool och klev lugnt at släpet och blev glad över att få komma ut i hagen med sina landsmaninnor!

Vädret var fint så Ellen kunde komma ut med sin nykläckta bebis i solen några timmar. Så fina!

Rävens låda fick levererad med bil så jag avslutade dagen med att köra ett par timmar med en seminlåda. Fick McDonalds på vägen för att hålla ögonen öppna...

Sov medvetslös i natt utan någon klocka som ringde. Gud vad skönt! Gjorde kaffe och kunde se Tibbe från fönstret som låg och vilade. Lugnt, tänkte jag. Kom ut en liten stund senare och tittade lite närmre på honom och såg att det INTE var lugnt. Väldigt svullen och fortfarande blödning... Ringde ägaren som kom och inspekterade honom. Han fick penicillin och smärtlindring och så skulle vi höras igen lite senare.

Jag släppte ut alla hästarn och njöt en stund av fölen i hagen. Så fina små liv!   Sedan fixade jag med pojkarna. Promenerade Mr Lusitano och noggran rykt och tagelvård. Samma runda med Legenden och sedan upp och sitta på honom i stallgången. Fin utsikt därifrån! Satt en god stund där uppe idag och fixade med stigbyglar, reste mej och rörde mej i sadeln. Inga problem! Även Räven fick komma ut i lina idag och sedan vara i hagen några timmar. Teo fick vila idag med pga tidsbrist... 

Från Legendns rygg

 

Red Mino en test-sadeln (som är en Frank Baines) och han var fin! Liten spänd i början, men i stället för att bli mera spänd under passet så blev han bättre och bättre och var helt avspänd i slutet . Skrittade lugnt av på helt långa tyglar. Sedan fick han en dusch i min spolspilta om ÄNTLIGEN, efter nästan 10 år, har både kall & VARMvatten! 

Efter en kvick lunch hjälpte jag Klara i hennes stall för kl 14 kom en kund för att prova Heroe. En ung tjej som ska köpa sin första stora häst. Provridningen gick jättebra och de ska komma tillbaka i morgon för att träffa honom en gång till.

Jag & Klara tänkte ta en kopp kaffe och skulle bara kolla till Tibbe igen. Det såg inte alls bra ut. Bara att ringa ägaren igen. Efter funderingar hit & dit kom vi fram till att det faktiskt var lika bra att de helt enkelt tog med sej Tibbe hem. Då kan de ha koll på honom själva och behandla honom. Och jag slipper oron och ansvaret att ta hand om någon annans sjuka häst... Trist men en bra lösning för alla. Duktiga Tibbe klev snällt på transporten, blädande och eländig men vid gott mod. Fick sms ikväll att han åkt så snällt och nu stod lugnt i sin nya box med sin stallkompis Mandon. Skönt att veta att han är i goda händer  och får all uppmärksamhet han behöver! Finaste Tibbe! Jag kommer att sakna dej!

   

Så var klockan helt plötsligt fredag kväll och man var helt slut igen. God mat och en bra film är precis vad man behöver då. Nu blir det att sova fem kvart i timmen. Imorgon är en ny händelserik dag här på Stuteri Pepino. God natt!!!

Av Sara - 8 maj 2013 22:16

Imorse vaknade jag av ett mystiskt ljud. Det smattrade utanför fönstret på ett märkligt vis? När jag vaknat till förstod jag att det var regnet som lät! Det var faktiskt så länge sedan det regnade att jag glömt hur det låter mot fönsterbläcket om morgonen! Vilken härligt känsla! Så behövde vi oxå lite regn nu och ieftermiddag har det varit sådär klorofyllgrönt i hela vår omgivning! Allt lever, som sett dött ut!

Jag lät grabbarna vara inne och äta sitt hö och mockade lite i stonas lösdrift och pussade på Mini-Teo (Zanteo). Han är otroligt fräck och kavat den lille skrutten! 

Sedan sadlade jag hans pappa och red ett pass i ridhuset. Duktiga Teo var cool och snäll och jag ledde bara runt honom ett varv innan jag satt upp. Jobbar nu med att få honom lite mera mellan hjälperna och focusera, och han gör stadigt framsteg! Ännu är jag alltjämnt orolig för hans hovar och vågar inte rida för långa pass, fastän sprickorna numera växt ner flera cm på båda hovarna och han känns fin. Vi tar det piano.

 

Vid 10-tiden hade det slutat regna och Teo fick gå ut efter avslutat pass. Han busade loss i hagen och jag reflekterade åter över hur snäll han är som inte visade prov på den överskottsenergin i ridhuset!

Fortsatte med mockning varvat med hästjobb. Mr Lusitano var nr två och fick promenad med kortare språngmarsch i ridhuset, nu när han så smått kan börja trava. Nästa vecka får jag börja rida på honom igen och det ser jag verkligen fram emot!

Jobbade täven i lina idag och tränade utställningsvisning. Han kom minsan ihåg hur kniven skall dras och var suuuuperfin! Han ser fin ut och känns fin att sitta på så det ska bli roligt att visa fram honom igen!

Hann med att sitta på Uffe oxå innan jag tog lunch.

Kl 13.15 lastade vi Mino och körde mot djursjukhuset och sadelutprovning. Hade förstås med mej båda mina sadlar, och Anna kunde konstatera samma som jag, att ingen av dem låg särskilt bra på honom. Mino är en väldigt välbenad häst med mycket stomme och så även i ryggen. Det innebär att de flesta sadlar blir för smala i kanalen och klämmer honom på tornutskotten. Inte skönt förstås! Jag tror att Anna hade med sej ett 50-tal sadlar och av alla dessa var det EN som låg ganska bra på honom! Nu har jag glömt vad det var för sadel (!) men jag fick låna hem den och prova i två veckor. Så får jag se om det var en ren tillfällighet att Mino kändes FANTASTISK med den sadeln idag! Han blev så lycklig och och krummade med halsen och tog några lycko-bocksprång i galoppen! Härligt att känna honom komma upp så över ryggen! Sen fick Mino äta hö i transporten medan jag & Klara tog en kaffe innan hemfärd.

 

Har idag fått två nya bokningar till grabbarna. Ett PRE-sto till Mino & ett sto till Räven. I morgon ska jag skicka den första lådan för i år. Det är oxå Mino som får den äran att skicka till ett annat PRE-sto i mellansverige. Snart ska Clasica semineras med Teo oxå och så har Räven ett PRE-sto som ska kollas på sin station i morgon. Kanske blir det en betäckningssäsong i år oxå?

Malaga åkte idag till sin nya ägare och jag fick besked att hon kommit fram väl och var helt lugn i sitt nya hem! Matte meddelade att Om hon kunde somna ikväll så skulle det bli med ett stort leende på läpparna!

Vi har dock flera fina hästar till salu här hemma och idag har jag lagt ut annons på Reservada. En otroligt bra spansk häst! Hon rör sej otroligt bra och är en otroligt mild och snäll häst! Imorgon kommer det ytterligare en saluhäst så vi har att göra. Mer om den imorgon kanske!

Här är Reservada IV!

       



Av Sara - 8 maj 2013 07:58

Drömmer du om en egen PRE-partbreed eller Hispano-arab? JUST NU 50 % RABATT!!!

Om du bokar någon av våra hingatar Marinero MG, Tendencioso IV, Tanteo MAC & Fer Avellado under maj månad bjuder vi på halva betäckningsavgiften!!!

Erbjudandet gäller ej PRE-ston.


Priser och vilkor finns på vår hemsida www.pepinopre.com

Kontakta mej för mera info! pepino.pre@gmail.com


 

Av Sara - 6 maj 2013 18:14

Har haft en härlig dag och bara det bästa återstår. Ska strax ge mej ut och rida Teo   Men började dagen med fodringar och utstläpp som vanligt. Det går så himla enkelt nu, både för att vi inte har särskillt många hästar på box och för att det inte behöver täcken. Otroligt skönt att bara ta fram en grimma och en höpåse och sedan gå ut! Lilla Zanteo växer och frodas och är en riktigt kavat liten prick! Han halvsyskon låter dock vänta på sej och ligger fortfarande i Ellens mage... Suck, vore skönt att sova en hel natt. Även om jag kollar varje kväll och hon inte har mjölk i juvret, så vågar jag inte sova hela natten, utan måste kolla iallafall två-tre gånger/ natt. Har vairt så ett tag nu... 

Först ut idag var Mr Lusitano som fick en promenad i solen. Han var helt tyst hela promenaden och gick lugnt med sänkt huvud. Skönt! Snart får jag börja rida honom igen och det ser jag fram emot!

Nr 2 var Uffe som numera går under namnet Legenden. Han är för fin för en Uffe tycker jag! Idag fick han ryttare på sej för första gången. Först hängde jag lite och efter att ha kontrollerat hur han tog det så satt jag upp. Lite misstänksamt lyssnade han bakåt, men stod helt stilla och slappnade snart av. Hoppade av på fel sida och han rörde icke ett öra. Toppen!

Mino fick oxå promenad och så longerade jag honom ute på ett fält. Det tyckte han var väldigt mysigt och vi tränade lite på att trava på linan inför utställningen. Han har en otrolig trav, men ännu svårt att hålla balansen när han ska ta riktigt stora kliv, men det kommer med tiden. 

Räven fick idag göra sitt första arbetspass under sadel igen sedan i höstas. Lite läskigt tyckte han först att det var men efter en stunds arbete på linan och lite kontaktövningar så slappnade han av och jag kunde sitta upp. Han är väldigt, väldigt känslig och helt underbar att sitta på! Härligt!

Har även tappat Mino idag och han är så duktig på bocken. Han har fattat denna övning väldigt bra och har inte varit så svårövertalad. Väntar beställningar denna veckan, så jag tappar pojkarna någon gång innan så att de "kommer igång". 

Galope fick sitt första föl för i år hos Prosus PRE. Det var Pastora XI som nedkom med ett vacker hingstföl, otroligt lik sin far som liten! Väldigt bra på att prägla sina avkommor den där Ploppen! Ser verkligen fram emot att se dem växa upp. Hans äldsta blir ju två i år, så snart kan ju se "vad det blev".

Avslutar dagens inälgg med några bilder från igår på vår vackra Mino!

       

Av Sara - 3 maj 2013 21:49

Dagarna rullar på i behagligt tempo. Jag gillar att ha mycket att göra, bara jag slipper stressa. Det slipper jag nu. Jag hinner putsa mina stövlar ibland och även grimmor och träns slipper bli hemska mellan rengöringarna. Jag har köpt en ny ryktborste, för nu när jag hinner, så upptäckte jag att jag inte har en riktig ryktborste! Bara rotborstar som man kvickt putsar av det värsta. Nu blir hästarna ryktade och alla är fina i manar och svansar!

Idag tyckte jag mej märka att Mr Lusitano har blivit valack. Inte lika högljudd som vanligt! Kunde tom komma in en häst i stallet utan att han talade om läget! Skönt! Två veckor kvar tills han får arbeta ordentligt igen, så då ska han nog vara "på mattan". Idag blev det återigen promenad i solen. Något han verkligen börjat uppskatta!

Mino reds i ridhuset och var riktigt fin, fast det var väldigt spännande med den nya hästen som var väldigt lik honom själv! Den sprang rakt emot honom ibland eller susade förbi och försvann lika snabbt! Härligt att kunna se sej själv och hästen. Kunde nöjt konstatera att han är väldigt fin i formen! Har idag beslutat mej för att det blir Mino som får sällskapa Räven till Strängnäs om tre veckor. Teo fortsätter att förberedas för höstens två utställningar i Danmark & Strömsholm. Kanske tar jag även med Mino på någon av dem oxå!

Uffe fick ytterligare en lektion på stallgången idag. Han är numera väldigt lugn ute i lilla rutan bredvid Mino på förmiddagarna, men skriker så mina öron håller på att ramla av så snart man flyttar en häst in eller ut ur en box. Puh! BLI VALACK DÅ! :) Bara att vänta... När han inte är hingstig är han en underbar häst, så jag ser verkligen fram emot mera av det!

Räven fick hage och vänja sej vid sina nya skor. Han verkade nöjd och glad med det. Börjar så smått att komma in i rutinerna här igen. På måndag kör vi! Tre veckor har jag på mej att få honom i form inför utställningen. Baggis!

Teo fick vila idag. Han har gjort tre strålande ridpass denna veckan och jag ser ingen anledning att tjata. Igår var han så himla fin och underbar. Han älskar sin roll som ridhäst och jag har aldrig haft en häst som är så fullkomligt nöjd och stolt när han står på stallgången och blir borstad, lindad och sadlad. Då är han i centrum och han älskar det! 

Bjuder på en liten film från igår. Min fina fina TANTEO MAC!

Av Sara - 2 maj 2013 21:02










Börjar med en bild från hundpromenaden igår. Så här fin har vi precis utanför knuten! Tyvärr förbjudet att rida här..


Nykastrerade Uffe ska ju ta det försiktigt så jag jobbar med hans inridning i stallgången. Idag har jag hängt i sadeln.

 


Hade ett väldigt bra pass med Mino i ridhuset. Han är så mysig att hålla på med och gillar sin matte tror jag!

 


Teo hamnade under måttstocken idag. Gulp! 171 cm och lite till. Var ska detta sluta???

 


Finaste Teo har gjort otroliga framsteg sista två veckorna!

     


Vi hade publik idag!

 


Klaras Heroe är nu till salu! En fantastisk häst, om du vill ha en egen Fuego!

   




Och ikväll kom ridhusspeglarna på plats. Hurra!!!!!!!


 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards