Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

Detta med färgavel...

Av Sara - 26 maj 2013 18:02

Så har denna helgen gått och imorgon är det måndag igen. Härligt! Jag är verkligen glad att jag har den sysselsättningen jag har och aldrig behöver ha söndagsångest. Ser alltid fram emot måndagen och att få komma upp på hästryggen igen och köra sina rutiner!

Uffe får jobba vidare i lina och han blir lugnare för varje pass i ridhuset. Han börjar även slappna av lite i hagen och idag tog han sej tom tid att äta lite hö! Snaaaart är han nog ridhäst! 

Så här fin kan alltså en travare/PRE ta sej ut!

           


Sista veckan nu som vi kör vår rabattkampanj med halva priset på betäckning. Det har gjort susen och vi har fått många nya bokningar. Hoppas på en slutspurt nu då sista bokningsdagen är på fredag! Kommande vecka är det många ston som ska åka till stationer runt om i landet så jag räknar med att jag & pojkarna får jobba!

Intresset är störst för Mino, och det hade jag oxå räknat med nu när det är så populärt med gula PRE-hästar. Så populärt tydligen att en del tom ljuger om att hingstarna har gulanlag fast de inte har det! Jag kan inte låta bli att vara uppriktigt förbannad på att flera hittar på både det ena och det andra om sina hingstars nedärvningsförmåga. Jag vet inte om man medvetet försöker vilseleda stoägarna eller om det är ren okunskap och jag vet faktiskt inte vad som är värst... Oavsett så tycker jag det är otroligt dåligt att man marknadsför sin hingst med lögner. Jag brukar inte bry mej om vad andra skriver och gör med sina hästar, alla tycker ju förstås att deras häst är den finaste och självklart ska man framhäva deras fördelar! Men man bör ha fakta och inte direkta felaktigheter då. 

 

En häst med gul-anlag är alltid gul! Man kan alltså inte ha en svart häst som nedärver gult. En häst med gulanlag har alltid Cr i sin genkod som här då Minos ggEEAACCR och ska man VETA vad hingsten kan lämna så måste man se genkoden. Sedan kan man läsa sej till resten. En hingst kan OAVSETT bara lämna 50 & av sina gener till avkomman och resterande 50 % kommer givetvis från stoet. Så om man betäcker ett skimmelsto, så har man ALLTID 50 % chans att få en skimmelavkomma OAVSETT vad hingsten har för gener. Hingsten kan alltså aldrig lämna 75 % chans på sin egen färg, utan bara max 50 %... Jag har även läst om gula hingstar som inte kan lämna skimmel, vilket ju iofs är sant om den inte har en skimmel-gen, men om stoet är skimmel, så vips 50 % chans på skimmelavkomma... Ja jag kan skriva en roman om färggenetik, men istället gör vi så att om ni har frågor om just ert sto eller om färg i allmänhet, så fråga här i bloggen!

Här vår fina Valencia P som nu är 1 år gammal. Förhoppningsvis bär hon ett svart anlag, men hon är likväl skimmel :)

         


 
 
Bea

Bea

26 maj 2013 19:12

Har en fråga. Om en häst som ser svart ut men är en smokey black eller gulsvart dom kan ju se svarta ut , dom bär väl på gulgen ?
Kram Bea

http://www.galopep.bloggplatsen.se

Sara

26 maj 2013 19:35

Ja en smokey black har ju gulgen men den är aldrig så kolsvart som en SVART häst och för att veta säkert så måste man ju testa den.
Kram S

 
Ingen bild

Renée

26 maj 2013 19:17

Jag håller med dig! De som avlar
, även stoägare, borde läsa på om hur färgnedärvs.
Däremot kan man ju skriva att en hingst nedärver iaf en färg till hundra procent: skimmel. Din Teo är väl sån genetiskt?

Hundra procent gult från en som har dubbelgult men då gäller det ju att stoet inte färgar över med ett skimmelanlag...
Jag tycker färg är väldigt roligt och roligt att räkna på. Så länge hästarna är bra att avla på annars.

Hade jag valt mellan två hingstar till mitt sto som är hyffsat likvärdiga så hade jag helt klart valt en med dubbeltgulanlag tex istället för en brun.

Vet inte riktigt vad jag ville. Tyckte bara att inlägget var bra och att folk borde vara mycket mer källkritiska i allt som rör hästar. Även färg!

Sara

26 maj 2013 19:33

Alldeles riktigt Renée! Teo har dubbelt skimmel anlag och hans avkommor blir 100 % skimmel oavsett stoets färg eftersom skimmel är dominant.

 
Ingen bild

Minna T

26 maj 2013 19:27

Bara en kommentar till det här: "En häst med gul-anlag är alltid gul! Man kan alltså inte ha en svart häst som nedärver gult." - gulsvarta hästar, dvs. hästar med svart grundfärg och en cr-gen, kan se förvånande svarta ut. Oftast har de t.ex ljusare hår inne i öronen och lite ljusare ögon, men ser ofta på det stora hela svarta ut. Och betäcker man ett skimmelsto med en helfärgad hingst så blir fölet med 50% sannolikhet skimmel om stoet har en skimmelgen och 100% om stoet har en dubbel skimmelgen, vliket ganska många PRE har.

Sara

26 maj 2013 19:31

Precis Minna!

 
Ingen bild

Sara T

26 maj 2013 20:10

Bukschäck sto med hul hingst?:-)

Sara

26 maj 2013 20:36

Jag förstår inte riktigt färgerna... Blev nog lite fel där!
//S

 
Ingen bild

Sara T

26 maj 2013 21:27

Ja, det blev lite fel. Slant nog med fingrarna:-) Funderar hur det blir med Mino (hingst med gulanlag) och ett sto som är bukskäck?

Sara

26 maj 2013 22:00

Man kan räkna på det förstås, men då måste jag veta vilken grundfärg stoet har! Är hon gentestad kan man räkna ganska exakt, men annars kan jag räkna på lite mera chans!
Mvh Sara

 
jannike

jannike

26 maj 2013 21:59

Hade inte zagal också 100% skimmelanlag?

http://jannikeur.blogg.se

Sara

26 maj 2013 22:08

Troligtvis, men han var aldrig testad!
//S

 
Ingen bild

Ingrid

26 maj 2013 22:50

En häst med gulanlag kan ju faktiskt också vara vit - om den är cremello - och då har den ju även blå ögon! Dessa hästar har ju två
avblekta anlag och används ju i färgavel eftersom de med 100% säkerhet ger en avblekt häst med ett sto som är fux, brun eller svart.
Jag födde upp russ en gång i tiden. Mamman till ett av mina ston var gulsvart och detta stod angivet i min hästs papper. Inom russaveln på den tiden var cremello ej godkända och därför fick man se upp så man inte betäckte ett gulsvart sto med en gulbrun eller isabellfärgad hingst!

 
Ingen bild

Ingrid

26 maj 2013 23:06

...en undran dock ...Jag skrev ju precis att en cremello alltid ger avblekt med ett sto som är fux, brun eller svart ... MEN hur är det med skimmelgenen? Är den alltid dominant eller kan tex en fux ha en skimmelgen?

Sara

26 maj 2013 23:09

Skimmelgenen är alltid dominant, så en fux kan inte bära skimmelanlag. Om den inte är FÖDD fux, men skimlar av. Fast då är det ju likaväl en skimmel med eventuellt fuxanlag och inte tvärt om...
//S

 
Ingen bild

Ida

26 maj 2013 23:26

Bra inlägg! Och väldigt intressant läsning angående färgerna :) Alltid kul och lära sig något nytt! :)

 
Ingen bild

Ingrid

26 maj 2013 23:26

Är cremello godkänd färg på en PRE?

Sara

27 maj 2013 02:45

Ja det är det!
// S

 
Ingen bild

Charlotte (B)

27 maj 2013 08:31

Spännande! Så gula Tibbe, hade han Gg i sin genkod istället för Mino som har gg? Eller har jag missuppfattat allt?
Kram
Charlotte

Sara

27 maj 2013 10:48

Precis!

 
Ingen bild

Maria

27 maj 2013 09:42

Jag som tycker skimmel är den vackraste färgen! Finns inget som är så vackert som en helt kritvit häst. <3
Som du nämnt har ju många PRE dubbla skimmelanlag, och forskning visar att hästar med dubbla anlag löper ännu större risk att drabbas av melanom än skimmlar med ett anlag. Hur vanligt är melanom hos PRE?

Sara

27 maj 2013 19:14

Lika vanligt/ovanligt som hos andra raser!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

monica

27 maj 2013 10:23

Färgavel är ju både intressant och roligt, men personligen så tycker temperament och ridbarhet är absolut viktigast.
Det är inte en tillfällighet att jag har en Teddan + Zagal hemma i stallet! och nu kommer det tyvärr inte att kunna bli fler i heller.
Du får i alla fall vara rädd om Classica/Zagal.
Hälsn Monica

 
Ingen bild

Marie

27 maj 2013 21:38

Stämmer det då att Mino bara kan lämna bruna eller gulbruna avkommor om man läser hans genkod? Inte gulsvart och isabell tex.

Sara

27 maj 2013 21:51

Ja det stämmer.
/S

 
Ingen bild

Ulrika Liljeblad

27 maj 2013 22:31

Alltid lika intressant att följa din blogg - man lär sig alltid något och du har alltid så sunda åsikter :)

 
Ingen bild

Nadja

29 november 2013 10:14

hej jag har ett gulbrunt sto (svart man och svans)

jag skulle vilja avla på henne och hoppas på en gul avkomma.

om jag tar en fux hur många % blir det? är det större chans att jag får en gul om jag betäcker med en fux än med en brun? och om jag betäcker med en skimmel vad händer då?

Tacksam för svar !! :)

Sara

29 november 2013 15:39

Det finns många olika faktorer som spelar in vilken färg fölet får, men om vi antar att ditt sto är gulbrunt utan med stora E och stora A så är det följande chanser:

Gulbrun hingst: 50 % gulbrun, 25 % dubbelgul 25 % brun

Fux hingst: 50 % gulbrun, 50 % brun

brun hingst: 50 % gulbrun, 50 % brun

Om du betäcker med en skimmel har du alltid 50 % chans att få en skimmelavkomma. Om inte skimmelhingsten är homozygot skimmel. Då blir det en skimmel till 100 %.

Om du betäcker med brun eller fux hingst spelar alltså ingen roll. Du har likväl 50 & chans att få ett gult föl. Beroende på ditt stos genuppsättning finns förstås även en chans att få en fux eller palomino, om ditt sto har litet e. dvs fuxanlag.

Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Christin

27 januari 2015 10:23

Hej, har du lust att klura lite på färg åt mig? Jag har läst ditt inlägg många gånger, men känner mig rätt trög... Planerar att betäcka ett brunt sto, pappa brun homozygot, mamma brun med svart o fux bakom sig. Tänkt hingst är cremello. Vad borde det bli? Jag önskar mig ju (såklart) gult i någon form.

Sara

27 januari 2015 18:00

Hej Christin!
Om du betäcker med en cremello får du alltid en "gul" avkomma. Om det ska bli palomino måste det även finnas fuxanlag. Det betecknas med litet e så det kan du kolla. Annars är det nog störst chans för bayo (som min Mino).
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Ida

7 mars 2015 20:54

Hej.
Jag är också nyfiken på färger. Mitt sto är svart skimmel, pappa röd skimmel och mamma svart. Jag vill betäcka henne och vet inte vad jag ska tänka på. Funderar på svart hingst, blir då fölet svart automatiskt? Om jag väljer en svart skimmel, blir det då så om både mamma och pappa är det? Och om jag väljer en fux eller röd skimmel vad händer då? Jag letar och letar på nätet men allt är så krångligt.
Vänligen ida

Sara

8 mars 2015 07:09

Hej Ida!
Jag är inte så kunnig på de olika skimmelanlagen, men om man tar skimmel generellt så är det ett dominant anlag som gör att du alltid har 50-100% chans att få en skimmelavkomma om en av föräldrarna är skimmel. Ska man veta säkert måste man färgtesta föräldrarna så man har deras genkod!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Ida

8 mars 2015 21:25

Tack snälla för ditt svar Sara. Det är värt att ta reda på genkod. :)

 
Ingen bild

Sara

26 mars 2015 16:00

Hej! Jag ska betäcka mitt fuxsto och vill veta vilken färg på hingst jag måste välja för att inte få ett fuxföl. Kan hon få en skäck, skimmel eller svart föl? Tacksam för svar ☺️

Sara

26 mars 2015 16:18

Om du betäcker med en homozygot skimmel (tex Tanteo) så får du garanterat en skimmel. Eller om du betäcker med en cremello (dubbelgul) hingst, då får du någon form av gul avkomma. Inte heller Mino kan lämna fux. Skulle du betäcka med honom får du en brun avkomma eller gulbrun precis som Mino själv. Vet inte om skäckar kan vara homozygota för skulle du hitta en sådan så kan du ju i såfall få ett skäckföl!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Alice

24 januari 2016 23:27

Om jag betäcker mitt bruna sto med en cremellohingst, blir fölet gulbrunt då? Stoet i fråga har en fux till mamma, inverkar detta? Kan det leda till att fölet ev blir isabell? Tacksam för svar! Kram :)

Sara

25 januari 2016 08:01

Hej Alice!
Du får garanterat ett gult föl och beroende på om hingsten och stoet har fuxanlag blir den gulbrun eller palomino.
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Evelina

31 januari 2016 18:28

Jag har ett tinkersto, skäck och hon borde rimligtvis ha dubbelanlag av skäck. Om man vill korsa henne med en PRE, vilket anlag ger störst möjlighet till att få en skäck?

Vad ger dubbelanlag+dubbelanlag?

Sara

1 februari 2016 18:34

Eftersom skäck-anlaget inte finns hos PRE så måste det komma från ditt sto för att fölet ska få det. Jag kan inte skäckanlaget så bra, men gissar att du kan betäcka med vilken PRE du vill så skulle det vara 50% chans oavsett!

Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Helena Johansson

6 mars 2016 16:49

Hej! Jag har en isabellskäck, bukskäck, med ett blått öga samt vit man och svans och vit mule. Funderar på att avla på en chokladbrun bukskäck med bred bläs, även han med ett blått öga och ett brunt. Vad kan vi få för färger då? :) bild på stoet på bloggen.

Med vänlig hälsning

Helena

Sara

6 mars 2016 21:06

Hej Helena!
Jag kan tyvärr ingenting om skäckar och deras anlag...
Mvh Sara

 
Ingen bild

Oliva

26 november 2016 23:16

Hej!
Jag har ett brunt sto som har fuxmamma och svart pappa. Hur kan jag gå till väga för att få en gulbrun avkomma?

Mvh Olivia

Sara

6 december 2016 17:05

Hej Olivia!
Du kan ju tex använda min Curre.

Om vi antar att ditt sto har både svart och fuxanlag är det följande odds: 25% palomino, 25% fux, 12,5% svart, 12,5% gulbrun, 12,5% brun och 12,5% smokey black.

Om hon är "bara"brun har du 50/50 på gulbrun eller brun

Om hon har svart anlag 25/25/25/25 % smokey black, svart, brun eller gulbrun

Om hon har fuxanlag 25/25/25/25% fux, palomino, gulbrun eller brun

Om du vill vara 100% säker på att få en gulbrun avkomma ska du använda en dubbelgul hingst (cremello) utan fuxanlag!

Med vänlig hälsning, Sara

 
Caroline

Caroline

19 april 2017 09:59

Hej. Jag har idag fått ett föl som jag är nyfiken på. Han är mest troligt dubbelgul. Modern och fadern är gulbruna men båda med skimmel anlag!
Då är frågan är han cremello eller perlino och kan han ändå skimla?
Caroline

http://Stuteri CJ

Sara

7 maj 2017 21:25

En skimmel ÄR alltid skimmel synligt så det kan inte vara ett dolt anlag. Om båda föräldrarna är gulbruna kan fölis inte bli skimmel.

Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Sandra

13 juni 2017 23:17

Hej!

Jag har ett fuxsto som har bruna föräldrar, vilka själva har bruna/fux föräldrar.
Vilken färg på hingst behövs för att fölet med största sannolikhet ska bli gulbrunt? :)

Mvh Sandra

Sara

16 juni 2017 21:22

En gulbrun hingst eller en cremello. Med en gulbrun är det 50/50 chans på en gulbrun eller brun, och med en cremello 50/50 på gulbrun eller palomino.

Med vänlig hälsning, Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards