Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

Bättre idag

Av Sara - 22 januari 2013 16:55

Skulle jobba på smädjurskliniken idag, så jag beslutade mej för att alla pojkarna fick stå inne tills jag kom hem igen. Fodrade kl 7 och alla nykomlingar verkade ha klarat natten bra. De åt alla frukost med god aptit och verkade lugna. Som väl var hade vi bara två patienter så jag var hemma igen kl 11. Då fick Teo & Ploppen komma ut. Sedan satte jag igång med projekt rasta häst-mocka box. Heroe fick vara först ut, den lilla skrutt-hästen. Jäkligt hingstig liten skit! Grrr. Men som vanligt, den som är osäkrast hörs mest... En sockersöt kille, bara han inte var så rädd! Vi pysslade lite i gången, borstade och myste och så fick han komma ut i ridhuset. Det gillade han! Sedan fick han täcke på och kom in i nymockad och strödd box med hö. Verkade ganska nöjd med det faktiskt!

Heroe

 

Sedan var det underbara Minos tur. Jag får verkligen nypa mej i armen när han står där på MIN stallgång! Han glänser som guld och är stor, rejäl och fantastiskt vacker... Dessutom verkar det som om det stämmer, att hans temperament skulle vara outstanding. För han tar allt med ro verkar det som. Underbart! Stod lugnt i gången och väntade medan jag mockade och uppskattade rykten. Sedan var det hans tur att komma ut i ridhuset. Vet inte när han var lös sist, men han tyckte det var OTROLIGT kul!! Han ser ut som mycket häst, och nästa liiiite tung när han står i gången, men så släpper man honom och så rör han sej lätt som en balettdansös!! Härligt! Han påminner mej mycket om Zagal, både i typ, temperament och rörelser. Känns helt ok, faktiskt :)

Mino på MIN stallgång!!

 

Sedan var det söta Iberos tur. Han är en försiktig häst, troligtvis inte mycket hanterad. Men verkar väldigt, väldigt snäll och inte alls nervös av sej. Han älskade ridhuset och visade prov på mycket fina rörelser! Luis hade berömt honom och jag förstår varför! En riktigt fin liten häst! Rastypisk och mycket rörlig! Ska filma honom så ni får se! Han är dessutom den som är minst påverkad av resan. Äter bra och har nog gjort hela tiden. 

Teddy fick komma ut på en lite längre promenad idag och jag tog hundarna med mej. Nu är vi uppe i 20 minuter. Snart kan vi skritta en hel runda och slipper vända. Teddan är lycklig över att få komma ut igen!

Theres tog Jerez på promenad och så red jag. Först Ploppen som var pigg och glad idag. Tog ländtäcke på, men när jag hade galopperat lite såg jag att jag visst tappat täcket. Tittade mej omkring efter det, men kunde itne se det någonstans. Då upptäckte jag att det visst fastnad på ena sidan och släpade efter oss. Herregud vilken cool häst, som inte brytt sej! Vilken häst som helst kunde ju fått panik och skenat! Men icke Ploppen! Så det var bara att dra loss det och lägga det åt sidan. Jösses...

Fröken fux var oxå pigg idag, men lugnare än igår, när matte var här och tittade. Alla hästarna blir lite explosiva nu när det är så hårt i hagarna. De rör sej knappt alls och blir lite tokiga när de får flis under hovarna!

Teo fick stå över ridning idag och fick istället en mys & borst stund i boxen. Det älskar han!! Jag talade noga om för honom att även om det kommit en ny guldklimp till stallet så är han ändå nummer ett! Det var han väldigt nöjd med!

Avslutar med en bild på Abova Penascal e. Razonado MAC.  Vilken kille!!!

 

 
 
Nina

Nina

22 januari 2013 17:29

Ja! Film vill vi se! Vad är det för mkh på Ibero?

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

22 januari 2013 18:42

Kommer snart film! Han är 157 cm nu!
Kram S

 
Ingen bild

Bea

22 januari 2013 17:56

Gösses vilken vacker hals på den bebisen Abova! Och tur att finaste Ploppen har kanon huvud, det blir så bra när hans karriär som dressyrhäst börjar ;) kram

 
Ingen bild

Gabbi

22 januari 2013 23:05

Så ligger jag här i sängen och läser din blogg och imponeras av att de ståtliga grabbarna du fått hem, bara för att som grädde på moset avsluta inlägget med min fina lille grabb, så härligt :-) måste även säga att klaras gapiga lille hingst iallafall har utseendet för sig :-)

 
Ingen bild

Gabbi

22 januari 2013 23:06

Tack Bea. Ja han har fått det bästa från båda sina föräldrar tror jag allt:-)

 
Ingen bild

Monika

23 januari 2013 18:32

Stort Grattis och Lycka Till med de fina hästarna!! Mino är sååå vacker!!

 
Ingen bild

Charlotte

24 januari 2013 06:47

Vad trevligt du skriver! Och så roligt med alla nya hästarna! Och lyckost hästarna som hamnat hos dig - det måste vara paradiset att få bo på Pepino! Proffsighet och horsemanship genomsyrar hela bloggen - jag blir på gott humör varje gång jag läser!

Sara

24 januari 2013 08:10

Tack snälla Charlotte!
Vänligen, Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards