Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 1 november 2009

Av Sara - 1 november 2009 20:50

Jag skulle vilja stanna upp lite och bena ut detta med att rida hästen lång och låg. Detta har blivit en allmänt vedertagen metod som många tillämpar på alla typer av hästar. Det sägs att man ska akta sej för att plocka upp hästen i tävlingsform, utan i stället sträva efter att få den att gå lågt med huvud och hals.

Njaaaa, akta er, säger jag! Enklet sagt skulle jag vilja säga att lång och låg inte är någon bra arbetsform för en PRE. Dessa hästar är byggda för att gå i en högre, mera samlad form!

Som jag skrev i tidigare inlägg tror jag att ryttaren allt för ofta endast strävar efter huvudets placering och inte känner när hästen faktiskt hamnar på bogarna, i framvikt och ur balans. En häst som rids i framvikt på deta sätt kommer ganska snart att dra på sej problem som kotledsinflammationer, överbelastade hovar, spänningar i nacker och rygg m.m

Det är jättebra och väldigt viktigt att man kan variera hästens form, men återigen, formen är ointressant utan bjuding, takt, liksidighet, balans osv. Dvs strunta i att rida din PRE där nere om du inte är HELT säker på att den är i balans och med vikten på bakdelen trots en lägre form framtill. När steg 1-5 på "min" trappa sitter, då kommer formen! Först nu kan man börja variera formen låg, lagom eller hög. Men gå alltid tillbaka och kontrollera trappan!

Jag "jobbar" aldrig hästarna i låg form. Jag joggar ofta av dem i en lite lägre form och med längre hals i max 5 minuter efter ett arbetspass (på då ca 20 minuter). Då vill jag att hästen ska få sträcka ut sin muskulatur för omväxling och avslappning. Sedan skritt på helt lösa tyglar!

Jag tänkte även att jag ska gå igenom "trappan" steg för steg. I morgon börjat vi med nr 1: BJUDNING!

  


Av Sara - 1 november 2009 20:40

Har varit en hektisk men givande helg. I lördags hyrde vi in grannens minilastare och mockade ut stonas permanentbäddar. Vi brukar göra det var eller varannan månad. Nu när fölen fortfarande bor hos sina mammor blir det ju väldigt snabbt mycket bädd... Men de ska alldeles snart flytta till egna boxar så då blir det lite mera ordning på torpet!

Så idag har jag haft en kund som har provridit Principe. Egentligen är han inte alls redo för detta ännu, men kunden gillade honom på min beskrivning och var beredd på att ha överseende med hans status. Det gick väldigt bra och han uppförde sej väl. Vi spånade lite på om han ska vara kvar i träning här och lite olika upplägg. Vi ska höras igen inom kort så får vi se vad hon beslutar sej för.

Sedan har vi då haft vår Requiem-konsert i kväll. Det gick fantastiskt bra och alla var supernöjda! Underbart!

Veleños ägare och kunden som provred honom har kommit överens så han flyttar redan i morgon. Väldigt skönt för hästen att få komma till en egen ryttare nu. Det är han värd! Och eftersom tjejen var supergullig och de två verkligen fann varandra ser jag fram emot att följa deras utveckling tillsammans!

Otroligt söta Milagro e. Bailon IV & Brisa e. Tendencioso IV

        

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards