Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 september 2012

VM nästa???

Av Sara - 20 september 2012 17:44

Idag har det hunnits med mycket och det var tvunget när jag var borta nästan hela dagen igår. Red ut med Ploppen direkt efter utfodring och utsläpp av alla hästarna. Red en runda jag brukar rida och på väg hem möttes jag (lite väääl långt hemifrån) av två glada jyckar nämligen Tempo & Täppas. De hade väl räknat ut att jag skulle rida den vanliga rundan och passade på att möta mej. Puh, tur de inte blev påkörda eller nåt innan jag mötte dem... Red sedan Sensi & Faffe och de jobbade på fint. Faffe fick prova på lite bommar, vilket han tydligen har en naturlig talang för liksom sina bröder och lyfte riktigt fint på tassarna och travade så fint. Sensi verkar Sensad, eller sansad menar jag och han jobbade lugnt och städat idag. Ska bara få honom att acceptera att man håller honom lite i munnen utan att han går i försvar.

Så fick jag fint besök av Kajsa, som nyligen blivit PRE-ägare (Bellis) och hennes väninna Carina Ekenberg, internationellt framgånsrik enbets-kusk. Carina behöver en ny häst och hade tydligen haft span på lilla Teddan ett tag för att betäcka sitt sto. Men tyvärr dog stoet hastigt i kolik i somras och följdaktligen blev det inget av. Nu har jag funderingar på att låta köra in Teddan för att han ska få en arbetsuppgift här i livet, men varför inte förse en av Eurpoas bästa kuskar med häst? Carina var alltså här för att träffa Teddan och hon fick jobba honom lite i tömmar. Viss skicklighet där... Teddan har ju inte jobbat ordentligt på nästan två år, så man får väl säga att det gick ganska bra. Det blev mycket hästsnack och funderingar och jag tror jag sa adjö till en kusk med många funderingar att klura ut... Hon vill ju ha en häst för de riktigt stora mästeskapen. Och det vore väl något, Teddy på VM :)

Sedan har jag varit hos Pia & Kairo och idag bestod lektionen av att jag red ut Kairo i skogen en sväng, något som han inte varit så pigg på med matte när de inte har sällskap av annan häst. För då går det som tåget. Nåväl, Kairo tyckte skogen var lite läskig men vi tog oss fint runt iallafall och matte fick tips att gå på promenad med Kairo i skogen och kanske sitta upp nära hemmet och rida sista bite hem. För att bygga förtroende dem emellan och undvika traumatiska händelser för båda häst och ryttare.

När jag kom hem red jag Teo svar var otroligt pigg och på hugget idag. Hade fullt sjå att få honom att skritta och lyssna så det är nog snart dags att börja trava om Teo får bestämma...

Här en liten film på Carina & Teddan från idag.

 
 
Ingen bild

Helena

21 september 2012 05:12

Men så spännande, och vad roligt det vore att se honom på tävlingsbanor:)

 
Ingen bild

Hanna

21 september 2012 09:22

Hej Sara! Jag måste fråga för jag reder inte ut det här, det är för många hästar att hålla reda på ;-) hihi Jag läser din blogg varje dag, blir så inspirerad av dig och dina fina hästar. Tack för att du uppdaterar så mkt :-) Nu till min fråga: Teddy är ju en av era avelshingstar men jag har inte läst så mkt om honom, förutom när han var fotomodell tror jag...och nu skriver du att han ska få en arbetsupggift i livet, rider du inte honom alltså? Blir så nyfiken, vill veta mer om vackra Tendencioso!

Sara

21 september 2012 16:09

Ojoj Teddy har en lååång historia här hos oss och jag kan inte skriva allt här... :) kolla bakåt I bloggen! 2008-2010 var han i full gång i ridningen så där finns han ofta!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Maria

21 september 2012 15:17

Kommer inte i håg vad det är för fel på honom, varför går han inte att rida? Tänker på att körning på hög nivå ser ganska våldsamt ut med mkt fart, snäva svängar osv så blev lite nyfiken på vad det är för skada som tål det men inte att ridas lite lugnt?
:)

Sara

21 september 2012 15:54

Lång historia... Han går att rida ren fysiskt, men har dåliga minnen och är därför svår att få att jobba korrekt under ryttare. I tömmar kan han dock slappna av och jobba korrekt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards