Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 24 september 2012

Ston & avel

Av Sara - 24 september 2012 20:40

För en tid sedan blev jag ombedd att berätta lite mer om våra avelsston och hur vi väljer hingstar till dem. Givetvis måste jag ju oxå berätta varför vi har de ston vi har och hur de är valda. Detta ämne skulle kunna bli en bok, men det hinner jag inte skriva så det blir en kort sammanfattning istället. Håll till godo :)

Vårt "äldsta" sto är 8-åriga Clasica P (som vi alltså har haft längst). Hon är vår egen uppfödning och dotter till vårt allra första sto Larrabezua & vår första hingst Zagal XI. Larrabezua är en av de bästa PRE-hästar som funnits här i Sverige vågar jag påstå. Hon var flerfaldig Champion och belönades med höööga poäng exteriört och dessutom rörde hon sej FANTASTISKT. Hon är mamma till vår Clasica, som är ett utmärkt avelssto, och även mamma till Multichampion Delfinus & vår egen Galope P. Clasica själv är ett bra sto dock inte lika bra som sin mamma. MEN, hennes avkommor verkar bli bättre än hon själv är och troligtvis kommer kvaliteen då från hennes mor. Clasica har fått fyra föl här och betäcktes först med Alferez IV. Inte ett särskilt bra val till henne och i efterhand skäms jag lite att vi tog honom. Men det var vår egen hingst och det är ju enklare än att använda en utomstående hingst... Den avkomman är Jerez och han är en stor och mycket trevlig häst men ingen Champion. Nästa två avkommor fick Clasica med Teddy. Ett mycket bättre val till henne. Clasica är av flera olika blodslinjer och jag anser därför att det är viktigt att använda hingstar av så rent blod som möjligt till henne. Minero P & Primera P är två väldigt trevliga unghästar, som vi ser fram emot att få se mera av. Stora, rörliga och med väldigt bra rastyp. Härefter betäcktes Clasica med Razonado MAC, och då föddes Quiero P - det bästa föl vi fått. Quiero såldes till Danmark och utvecklas väldigt fint där. Håll namnet på minnet :) I år fick Clasica ännu ett hingstföl e. Razonado som är lika fint som sin helbror. Xprí. Han är som alla Clasicas avkommor stor. Dessutom väldigt rastypisk, med fantastisk resning och riktigt bra rörelser. I Razonado-Clasica har vi förenat Cardenas-blodet med Yeguada Militar-blodet från Zagal XI. En mix som Don Cardenas själv ofta använt för att förnya blodet i sin avel. Hon har även Seniorio de Bariain från Larabezzua och troligtvis kommer rörelserna till stor del därifrån. Temperamentet är en extra bonus som Clasica ärvt från sin underbare far, och verkar nedärva till sina avkommor. Clasica är ett avelssto vi värderar mycket högt. Xprí är till salu för den som vill ha en mycket speciell häst med STORA framtidsutsikter. Clasica har fått fem föl och är bara 8 år så i år valde vi att inte betäcka henne. Nästa år är hennes självklara hingstval Tanteo MAC.

Quiero P (e. Razonado MAC u. Clasica P)

     

Vårt andra avelssto är Alhaja VI, ett magnifikt sto. Hon är stor (I66 cm) och mycket rastypisk med ett mycket nobelt uttryck och riktigt bra rörelser. Alhaja har bevisat att hon är ett avelssto av högsta klass och matchad med rätt hingstar lämnar hon avkommor av absoluta toppklass. Hennes avkommor är visade här i Sverige mycket framgångsrikt med många Championtitlar. Bland annat Carrera IV (e. Jubon) från Seglinge Gård, Mirada (e. Velazquez) och inte minst Viva VI (e. Jubon) som fått väldigt höga poäng och två Championtitlar på två utställningar. I år fick vi Valencia P (e. Razonado MAC) som ska stanna hos oss. Hon är ett fantastiskt föl och vi hoppas väldigt mycket på henne. Att just Alhaja är avelssto hos oss är ingen slump. Vi var väldigt glada att vi fick möjligheten att köpa henne för drygt ett år sedan. Alhaja är dotter till Cardenas-hingsten Odre, som vann sin sektion på SICAB i slutet av 80-talet. En klass hingst. Odre köpte vi när han var 20 år och han fanns hos oss i drygt ett år innan vi tvingades ta bort honom pga sjukdom. Tyvärr fick han inga avkommor i Sverige och användes väldigt sparsamt i avel även i Spanien. Mycket synd, då hans avkommor är otroligt bra. Alhaja är alltså en av de få och vi är så glada att ha henne hos oss. Hennes mamma är Yeguada Militar-blod och som jag skrev tidigare är just dessa två blod Cardenas & YM en väl beprövad och mycket bra mix. Här hos oss kommer Alhaja att betäckas med Tanteo, som passar henne otroligt bra. Hon bär hans första föl i sin mage och det blir mycket spännande att se resultatet.

Alhaja VI - vår drottning

 

 Vår avel är numera inriktad på Cardenas blodslinjer och med först Razonado, sedan Tanteo och Alhaja så fyllde vi även på med Elegida MAC i fjol. I henne har vi ett riktigt bra rent Cardenas-sto med gedigen Cardenas-stam som inte ligger allt för tätt på Tanteo. "Ellen" är mamma till vår blivande avelshingst Tiburon P, vår gula fina unghingst. Han är en häst med riktigt bra förutsättningar och är som våra andra hästar stor och rastypisk och med ett milt temperament. Ellen är det mjukast och behagligaste sto vi någonsin haft och vi är väldigt måna om att våra hästar har just ett bra och behagligt temperament. Ellen är lite mindre än Clasica & Alhaja, bara I60 cm, så hennes avkommor blir troligtvis modellen mindre än Alhajas & Clasicas. Ellen + Tanteo blir ju alltså I00 % Cardenas av absolut bästa tänkbara stam, en avkomma som inte är lätt att köpa någonstans i världen. Ellen är alltså dräktig med Teo och väntas föla i april.

Båda Alhajas & Elegidas föl kommer att vara till salu.

Tiburon P & Elegida MAC

 

Ja detta med avel är ingen lätt uppgift och man lär sej något nytt varje år... Vi hoppas och tror att vi så smått börjar lära oss liiite och kanske kan våra avkommor bli hästar som har alla egenskaper man önskar sej av en PRE. Vi fortsätter att försöka och tänka och fundera. Varje år är det lika spännande och förhoppningsvis blir fölen bättre och bättre...

 
 
Ingen bild

ulrika vestin

25 september 2012 05:54

hej.
får jag länka din blogg på min fb sida ???
mvh ulrika vestin

Sara

25 september 2012 07:42

Självklart Ulrika!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Ingen bild

Emma

25 september 2012 08:11

Jätterolig läsning! Ser att ni har "bytt" igen gällande Xpri och Valencia och vilkan av dem ni skall behålla :)
/Emma

Sara

25 september 2012 08:34

Ja det blev så till slut iallafall. Fick inse att vi har lovande avelshingstar så vi klarar oss...
// S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards