Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 mars 2016

En vecka framåt

Av Sara - 20 mars 2016 18:39

Då sprang en vecka iväg igen och dagarna är fyllda av jobb och roliga stunder med hästarna. Curre har landat fint hemma och han är fortfarande en mycket trevlig och behaglig hingst. Han & Nieto står bredvid varandra och det är totalt lugnt utan minsta gruff. Bara Nieto som hälsar glatt på Curre och Curre som svarar med att slicka Nieto på nosen genom gallret! Nieto har jag ridit några gånger i veckan som gått och han blir mera stadig och rakriktad för varje pass. Curre har fått vara i ridhuset lite och röra sej, vilket han är riktigt bra på. Han har oxå blivit verkad, vaccinerad och tagelryckt för DNA-test. Mycket denna veckan! 

       

Teo har jag oxå ridit några pass i veckan. Han sköter sej mycket väl och jag har ridit på utebanan och skrittat till & från stallet. Han fick skor på bakfötterna i fredags då jag tyckte han var lite väl svag bak. Han har ju tillräckligt svårt ändå så jag kände att han kunde iallafall slippa vara ömfotad bak. Dock ser det inte så svårt ut för honom! Han är en fantastisk häst!!! Jag hoppas att han kan hålla sej fräsch och fin nu så att jag kan visa honom på PRE-championat i höst! Det är i Danmark i Augusti och det vore ju så underbart roligt att åka med Teo & Nieto dit!! 

     

I onsdags var det premiär för Amanda-träning på utebanan! Underbart väder och det var så hilma härligt att få rida där ute på träning! Nu är det tävlingsträning som gäller och vi slipar på detaljer och så då på tävlingstraven. Jag måste lära mej att rida honom med kvickare backben och mera power men samtidigt med mindra och finare hjälper. Så svårt, men samtidigt en fantastisk känsla när man får denna stora häst att dansa! Jag SKA lära mej!!! Inga flera tävlingar är anmälda till utan nu ska det sitta bättre innan vi ger oss ut igen...

Aquila lämnade jag på Djursjukhuset i torsdagskväll för operation på fredagen. Allt har gått bra och han var hemma igen på fredagskvällen. Nu får han läka och komma igång lite så får vi försöka igen att hitta ett nytt hem till honom senare i vår/sommar. Även Hercules har åkt hem till sin ägare igen, så det blev lite tomt i stallet en dag. I fredags anlände två nya hästar, så det var en kortvarig tomhet i boxarna. CAMPERO AMC, 4-årig valack från Spanien, anlände i fredags vid lunchtid. Han är vacker som en tavla, välbyggd och i mycket bra skick. Superfina hovar som är riktigt bra skodd, förstås röntgad utan anmärkningar och har riktigt bra ben och kropp! Han fick ta det lugnt i helgen och longeras lite och vila. Han verkar lugn och snäll. Lite försiktig men inte alls nervös. Ser fram emot att komma upp på hans rygg i veckan som kommer!

 

Den andra hästen som jag hämtade i fredags är lilla, fina Altea... Hon såldes ju i januari, men tyvärr har hon inte kunnat finna ro hos sin nya ägare utan boxvandrat och varit orolig i stallet. Situationen blev ohållbar för både häst och ägare och jag köpte därför tillbaka henne. Jag tycker hon är en så underbar häst och hon förtjänar så väldigt väl ett hem där hon trivs. Stackars Linn, som köpt henne var förstås förtvivlad över att få lämna ifrån sej sin drömhäst. Ibland blir det bara inte som man tänkt sej.. Altea kom då till mitt stall och installerades bland alla grabbarna. Med bara galler mellan boxarna och sex coola kompisar så verkar hon trivas väldigt bra! I mitt stall är det ju bara jag som rör mej och det är fasta rutiner som gäller varje dag. På morgonen går man ut bredvid sin boxgrane och på eftermiddagen går man in. De som skall jobba plockas in efter hand och är sedan nöjda i sina boxar, När jag är klar för dagen är det sedan stilla och lugnt i stallet resten av kvällen. Förstås STOR skillnad mot ett inackorderingsstall där det ofta rör sej folk och hästar hela dagen och kvällen. Curre kan bli lite orolig i sin hage om hästarna bredvid flyttar sej för långt ifrån honom, så jag placerade honom & Altea bredvid varandra idag. (De kan förstås inte nå varandra över staketet) Curre var först väldigt nyfiken på Altea, men insåg snart att hon tänkte stanna lugnt i hagen bredvid honom och kopplade av. Jag hade lite ärenden och när jag kom tillbaka till stallet i eftermiddag för att plocka in stod samtliga hästar blickstilla i solen och bara njöt! Underbart!!!

Nu ska Altea få bo in sej och äta upp sej (har blivit lite tunn) innan jag rider in henne. Hon kommer sedan att bli till salu igen i sommar! Här är en liten film när hon anlände i fredags kväll!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards