Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2015

Krispig måndag

Av Sara - 12 oktober 2015 20:19

Igår söndag var jag ledig från stallet så jag & Magnus gjorde en utflykt och besökte en PRE-uppfödare utanför Broby. Anne har tre mycket fina spanska ston som allihop är betäckta med Teo i år. Förra året fick hon två fina föl. Albariño, efter Teo samt Bordon, efter Mino. Bordon var föremålet för vårt intresse i går. Och visst var han väl värd en söndagsutflykt! Maken till välväxt och välutvecklad unghingst har jag inte sett på länge! Stor, rund och härliga rörelser! Naturligtvis hade vi kameran med och allihop ansträngde sej för att få till fina bilder i höstsolen! Men vad hjälper det när man väl hemma upptäcker att det inte finns något minneskort i kameran! Inte en enda j-la bild blev det          Ni får helt enkelt tro mej om hur fin han är! Nu skall han kastreras i höst och så blir det inridning och försäljning om ungefär ett år. Det ser jag fram emot! 

Nåväl, idag var det måndag igen iallafall och det var härligt att vara tillbaka i stallet! Mina 7 fina pojkar och en tjej väntade hungrigt på mej. Idag var vi full styrka då jag har en praktikant från Ridgymnasiet, Emma, från idag och fyra veckor framåt. Mina jobbar sina sista två veckor nu... 

När frukosten var uppäten sadlade jag Rombo för en premiärtur. Longerade lite först och satt sedan upp utan bekymmer. Rombo är en härlig häst att sitta på! Precis lagom stor i mitt tycke, och en lång hals och vacker nacke framför sej! Han kändes mjuk och spänstig och galoppen var helt underbart mjuk och bärig! Det var en härlig premiärtur! Rombo har varit lite orolig i stallet men börjar lugna sej nu så idag fick han även prova på att vara i hage en liten stund. Det var liite läskigt men han klarade det ändå ganska fint. Han behöver lite tid på sej att lära sej att vara häst i Sverige...

Efter Rombo sadlades Bizarro och jag tog med mej honom ut i ridhuset. Jag förväntade mej lite spänning eftersom han vilat i helgen, men nej, han verkade avspänd och nöjd! Så efter att jag suttit upp mej bestämde mej sedan för att rida ute i det vackra vädret. Skrittade ner till hoppbanan där vi jobbade vidare med sidvärtsrörelser, takt och bärighet samt att sänka nacken. Han jobbar riktigt fint nu! Efter avslutad trimmning red vi vidare ut på vallen där det blev lite mera trav och galopp rakt fram 

och sedan skrittade vi hemåt på långa tyglar. Underbart!!

 

Efter lunch och lite mockning av hagar sadlade jag så min finaste Hugo och satte på honom hans fina kandar. Vi gjorde ett skrittpass på utebanan och han var lugn och lydig även om det inte blev någon action. Han är bättre i sin hov tror jag. Inte lika varm och står bättre på benet, som han tidigare avlastade något i trakten. Några dagar kvar på metacam och om en vecka hoppas jag kunna börja trava lite igen. 

Eftersom vi hade gott om tid fortsatte vi med lite träning öfr småkillarna. Nieto fick lastträna, men det var lite fånigt eftersom han gick rakt in och sedan åt musli i godan ro. Ok så har vi tränat iallafall och jag behöver inte fundera över hur mycket tid jag behöver för att lasta på fredag... Lille gul fick bli tvättad då hans vita man var mest grå, och sedan fick han testa att ha täcke på sej. Badet var inga som helst problem, inte ens när pannluggen tvättades, men täcke tyckte han var ett tramsigt påhitt. Han brydde sej inte alls om att vi lade på täcket, men ungefär efter en minut i boxen låg täcket i en hög i halmen. Så det så, sa Curre!

Sist idag var jag hemma hos Evalena & Mi Timida för att hjälpa dem lite. Timida växer och är en imponerande 4-åring! De jobbar på fint och det har skett en stor utveckling sedan jag såg dem första gången i våras! Så roligt!

Nieto mumsar musli i lastbilen och Curre badar!

 


 

 
 
Ulrica Fyhrlund

Ulrica Fyhrlund

12 oktober 2015 22:02

han ser lite sådär halvnöjd ut lille killen...hihi.

http://www.lyckeboet.blogspot.com

Sara

12 oktober 2015 22:11

Halvnöjd men snäll!! ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards