Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 27 oktober 2015

Av Sara - 27 oktober 2015 20:01

Denna veckan har verkligen börjat härligt! Vädret i Skåne är helt fantastiskt nu med hög luft, vindstilla och sol! Jag rider alla hästarna utomhus och njuter i fulla drag av varje "bonusdag" av detta väder som vi får. Det kunde lika gärna regnat på tvären och stormat så här års! 

Hugo skrittas fortfarande men han är så himla duktig och håller sej på mattan. Vi är numera säkra på att skritta runt hela gården längs vallen och förbi lösdrifterna med alla ston och föl. Han är pigg och ivrig men som sagt, gör inget dumt. Min fina häst! I slutet av veckan ska vi försöka oss på att jogga igång igen. Som väl är har jag ju tre härliga hästar till att rida på och de går fint allihop! Bizarro tar sej lite för varje dag som går och nu börjar öppnor och skänkelvikningar likna något. Han är till 90 % avspänd och arbetar koncentrerat och fint! Han är en sann njutning att sadla och rida på nu. Vi rider överallt och han lyder mina små hjälper. Det är härligt när man hittat detta samspel med en häst! Oftast hinner jag alrig det då många hästar säljs innan jag riktigt hunnit lära känna dem. Men Bizarro har varit här så pass länge att vi förtroende börjar skapas och ridningen blir som ridning ska vara.

Dandy och jag börjar så smått nosa på detta förtroende. Han går idag fram överallt dit jag styr honom och om han tvekar räcker det att jag smackar så lyssnar han. Han står stilla och är lugn i all hantering. På banan och i ridhuset kan han fortfarande bli bakåttänkande i övergångarna, men det går otroligt snabbt framåt! Igår lät jag Jessie sitta upp och rida på honom och han tog det hur bra som helst! Idag 

skrittade vi ut och travade lite på vallen. Sedan red vi in i ridhuset och travade lite där och till slut tränade vi lite på att bjuda i galoppfattningar och övergångar på alla håll i i alla gångarter. Han var riktigt duktig!

Rombo, som varit lite orolig börjar nu efter tre veckor, hitta sin plats och vänja sej vid våra rutiner. Han var lite svår att sitta upp på när han kom, men nu går det riktigt bra och han visar mer och mer tillit. Utöver våra pass på utebanan eller i ridhuset har jag nu börjat lägga till skrittturer runt stallarna och ner till hoppbanan. Han är duktig! 

I morgon är det Amanda-träning men Hugo kan ju ännu inte vara med. Dock känner jag mej så sugen på att vara med så jag tänkte vara med med antingen Dandy eller Bizarro. Så Amanda, om du läser detta så ta med dej ridstövlar och hjälm i morgon! Jag vill gärna att du känner på den jag kommer med!

Ha det fint i hösten mina vänner! Vi hörs snart!

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards