Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 8 oktober 2015

Av Sara - 8 oktober 2015 18:12

Jaha då blev det inget Skara för Hugo...   Åhh så tråkigt!! Han är i superfint skick och känns toppen i ridningen så det vore så himla kul att få visa upp honom. Alla som träffar honom säger alltid att han är MYCKET finare i verkligheten än på bild & film. Just därför så kändes det så viktigt. Hugo är inte allvarligt skadad alls men han måste äta Metacam i 10 dagar och då är det ju kört pga karens. Han har sedan några veckor ett hack i en framhov, som inte oroat varken mej eller hovslagaren alls, men det visade sej att hacket troligtvis kommit av att han sparkat/trampat sej själv och fått en ordentlig smäll! Det har skaptat en inflammation i hovbenet (!) som syntes efter röntgen... 10 dagars Metacam med hage och ridning i skritt och därefter ska han sättas igång succesivt. Kände först inte för att åka till Skara överhuvudtaget, men idag har jag bestämt mej för att åka med bara Nieto iallafall. Han är faktiskt inte så "bara" utan ganska fantastiskt så det ska bli jättekul att visa upp honom! 

 

På hemmafronten rider jag för tillfället då endast Bizarro och skrittar Hugo. Ganska soft alltså! Bizarro har lagt på sej mycket väl och är riktigt fin nu! Han går bättre och blir starkare hela tiden oxå. Vi har ridit ut några små rundor utan probelm och idag fick han löshoppa! Det tänkte jag att han nog aldrig hade gjort förr, men där hade jag fel. Han visste precis vad det gick ut på!

Bizarro som hopphäst :)

 


Dandy läker sakta och osäkert men hans enorma svulldan i skapet ser iallafall liiite bättre ut och jag har ett litet hopp om att kunna sätta igång honom måndag efter Skara... Har några spekulanter som är intresserade av att komma och träffa honom så det vore ju trevligt om det gick att visa upp honom då :) Han tar sin vila med gott mod och jag tycker faktiskt att han är glad och ganska trevlig när man pysslar om honom!

Idag kom äntligen Novelero från Spanien tillsammans med Yesca som skall vidare till Luleå. De var snälla och coola och är nu instalerade i Mörarp. Yesca bor i stallet där nere och Novelero i mitt stall förstås. De verkade nöjda och glada över att vara i Sverige! Yesca ska stanna ett par veckor innan hon reser vidare norrut. Kan vara skönt för henne med en liten paus i resandet!

   

I morgon ska jag ta ut Novelero en sväng i ridhuset och se hur han tar sej ut. Spännande för jag vet inte så mycket om honom utan han halkade faktiskt bara med på ett bananskal. Jag skulle köpa två andra hästar från ett ställe och de erbjöd mej Novelero för en billig peng om jag köpte alla tre! Nu blev det inte såå billig peng då det visade sej att Novelero var den enda av de tre som var frisk och fräsch och därför den enda som köptes in av dem... Denna veckan har jag besiktigat och röntgat tre hästar och köpt noll hästar. Det är inte lätt att köpa hästar för försäljning ska ni veta. Det är otroligt svårt att få dem genom nålsögat och de som slutligen hamnar i mitt stall är få av alla dem som jag granskar och besiktigar. Först ska man hitta en tilltalande häst till ett överkomligt pris. Sedan ska den vara vettig i huvudet och helst komma från en miljö som känns seriös. Steg tre är att sända ut någon av mina samarbetande veterinärer att undersöka och röntga hästen. Här faller mååånga ifrån... Det kan vara de som är ok på röntgen, men sedan har andra problem som böjprovsreaktioner, oregelbundenhet vid longering, melanom, klåda, håravfall etc. Sedan har vi då alla dem som inte "går igenom" röntgen. Oj vad mycket fel det är på PRE-hästar tänker ni! Men nej, så är det faktiskt inte. Problemet är att det inte räcker att de är ok på röntgen och ok på den kliniska besiktningen. De måste vara PERFEKTA!!! Här i Sverige är det så otroligt svårt som näringsidkare att sälja hästar till privatpersoner. Tre års ångerrätt på en levande varelse. Hur ska man skydda dej mot det??? 

Mitt enda motto mot detta är:

minutiös noggrannhet med hästarna och total ärlighet mot kunden! 

Det är därför ska du köpa din PRE av mej!   

..................................................

..................................................

.............................................


I morgon ska jag åka iväg och hämta en nyinköpt häst dock. Den är bara två år så den ska få gå på lösdrift där Bribon bor över vintern. Det är ett fint och mycket välstammat sto. Mera info om henne kommer när hon är hämtad. Hon är förstås till salu. 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards