Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 27 februari 2016

Full rulle!

Av Sara - 27 februari 2016 17:17

Ojoj det går i ett om dagarna och jag är trött på kvällarna så bloggen hänger lite efter... Förra helgen var jag ju iväg med Hugo på tävling. Jag åkte själv och sadlade hemma så att jag bara kunde tränsa i lastbilen. Hugo var otroligt fin på framridningen och jag kände mej nöjd och stolt över min fina häst! Innan på banan blev Hugo lite spänd, men härligt ridbar ändå och det var det bästa program vi någonsin ridit på tävling! Då menar jag den bästa känslan! Hugo var fin och stadig i formen, framför skänkeln och i uppförsbacke. Han var påverkbar hela tiden och tog alla halvhalter. Programmet kändes enkelt att rida och det kändes som om jag hade gott om plats och hann med att förbereda allt som jag skulle! När jag fick procenten blev jag först besviken, då min känsla sa 70 %!!!   men när jag läste kritiken och tänkte efter så var det ok. Vissa siffror kändes snåla, men det är ändå så lite som skiljer mellan 62 % och 68 %... Några 6:or i stället för 7:or så vips, så är man där! Nåväl, förberedelserna för tävlingen var ju långt ifrån optimala och det är nästan 6 månader sedan jag sist tävlade. Känslan var FANTASTISK och det är jag otroligt glad för. Ser väldigt mycket fram emot nästa tävling!

Hugo har gått riktigt, riktigt fint hela veckan och igår fredag red jag & Jessie våra cavaletti-bom-övningar. När vi började för ett par månader sedan var det otroligt svårt men båda våra hästar har gjort stora framsteg! I går red vi på en stor volt följande övning: på ena volthalvan två cavaletti på högsta läget med tre galoppsprång mellan, på andra volthalvan fyra travbommar. Vi red alltså först över cavalettin i galopp, bröt av till trav, balanserad trav över bommarna, fatta galopp, galoppera över cavalettin med tre fina galoppsprång mellan, bryt av till trav igen osv. Både Hugo & La Toya kunde göra flera varv! Så jäkla kul!! Det kändes som en omöjlighet för några veckor sedan, men inte nu längre! Sååå roligt!!

Stallet är fyllt med fina hästar och jag har fullt upp! Jag fick besök av Aquilas ägare i torsdags och kunde nöjt visa fram en välartad unghäst som lydigt skrittade, travade och galopperade i form i båda varven. Detta efter två veckors arbete! Stolt var jag och mycket nöjd var ägaren! Pga hälsoskäl måste ägaren tyvärr sälja Aquila, så när han är redo kommer han ut på annons. Aquila är alltså en 170 + cm 4-årig valack efter Tendencioso IV. Han är elegant och högrest och rör sej väldigt trevligt! Han har fin sida och blir en snygg dressyrhäst! Cool kille och mycket häst för pengarna blir det! Aquila är ren PRE men hans mamma är oregistrerad, så Aquila är inte stamboksförd. Därav kommer han att ligga lite lägre i pris än en stamboksförd häst. Så för någon med lite lägre budget kan man snart köpa en riktigt fin spansk häst för ett väldigt bra pris! Bilder och info kommer förstås!

Nico är nu läkt och pigg och glad. Han har skrittats för hand denna veckan och på måndag blir det dags för ridning igen. Har ett par spekulanter på honom så det är hög tid att få igång honom igen. 

Så lilla killen Ezperado som kom förra veckan från Värmland. Han var i princip bara riden rakt fram i skogen så det  var helt nytt för honom att jobba i ett ridhus. Jag har försökt att göra arbetet lite spännande för honom och ridit både på utebanan och lite runt gården. Han är verkligen en cool kille! Han har lätt för sej och kommer snabbt att lära sej grunderna! Han är ett litet fynd för en mindre ryttare som söker en härlig häst för allroundridning, skog och mark, dressyr, hoppning eller vad man nu är sugen på. Ezperado ställer upp!

Snygg & trevlig är Ezperado!

           

Så till det allra roligaste denna veckan! TEO ÄR ÅTERIGEN RIDHÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Teos hovar har ju sett riktigt fina ut de sista skoningarna. Sprickorna är i princip helt borta och han står perfekt på sina hovar! Vinklarna är superfina och han är balanserad och snygg! Så har han fått behandling av Håkan ju, och jag har longerat försiktigt för att börja röra på honom. Har tyckt att han sett väldigt spänd ut och bland nästan halt så på en vecka gjorde jag ingenting. Men så i onsdags testade jag igen och blev glatt överraskad över hur mycket bättre han såg ut! Dock vill han springa med huvudet rakt upp i luften och spänna sej. Nej detta går ju inte, tänkte jag. Han måste börja gymnastiseras om detta ska bli till något! Så i torsdags sadlade jag hästen och tog ut honom i ridhuset. Gick ett varv och sedan satt jag upp. Teo är VÄRLDENS snällaste hingst! Han skrittade snällt runt, runt och lydde sin matte. Vi gjorde volter och böjde och ställde och Teo bara lydde. Hans fina öron var till 90 % focuserade på mej! Efter en kvart var jag nöjd för dagen. Men i går kunde jag inte låta bli utan sadlade igen. Planen var att skrittarbeta honom i några veckor för att mjuka upp och stärka honom. Men igår vill Teo mera! Så jag lät honom trava! Långsamt och i balans hela tiden men vi travade säkert i 10 minuter! Teo har en fantastisk naturlig bärighet. Han är lättpåverkad och villig och lyssnar mycket uppmärksamt på mina hjälper. Sånt som man sliter med i evighet med andra hästar, det bara GÖR han! Herregud, tänk om han funkar nu!!! Jag var euforisk av lycka när jag satt av! Min älskade, finaste Teo!!!

Bilder från mars 2013

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards