Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 18 februari 2014

Julio med grabbarna två

Av Sara - 18 februari 2014 21:10

Lååång dag idag, men så rolig! Var uppe 06.30 för att fodra och släppa ut killarna innan jag åkte till smådjurskliniken för ett kort arbetspass där. Några vovvar blev fina i munnen och en blev opererad, men 11.30 var vi klara och jag var hemma strax innan lunch. Duktiga Vicky var då klar i stallet och stod och flätade Ritmico dagen till ära! 

Trailern var packad sedan tidigare och strax var även Fuxis redo för resa. Båda hästarna lastades på en minut och sedan var vi iväg! Fuxis var nöjd med sällskap i trailern och de stod som små ljus båda två. Väl framme i Ljungbyhed inkvarterades killarna i lilla stallet med bara tre boxar. Det gillades skarpt av dem båda! Sadlade Ritmico först och ledde ner honom till ridhuset. Första gången jag rider honom på någon annan plats, men han var så otroligt duktig. Stod helt stilla när jag satt upp och skrittade lugnt runt i ridhuset, om än lite spänt. Berättade för Julio om hans historia och sedan red jag lite. Han var ganska spänd och visade inte precis sitt bästa pass, men efter en stund så kom vi mera till ridning och han slappnade av. Julio gav mej riktigt bra tips på hur jag ska få honom att söka min han mera och våga ta stöd även i övergångarna. Jag behöver oxå höja ribban och kräva lite mera. Det var såååå roligt och precis vad jag hoppats på! Längtar till morgondagens lektion!!

       

Fick applåder för en fin (för oss alltså) övergång mellan trav och skritt. 


Efter en snabb kaffepaus var det dags för Fuxis. Han var oxå duktig idag och Julio tyckte att han rundat på sej riktigt fin på överlinjen och att han jobbade mycket bättre och mera avslappnat än sist. Härligt! Emellanåt blir han lite ojämn i sin trav, och så klart oroar man sej att han är halt, men efter nogranna travövningar och hjälp från åskådare oxå så enades vi alla om att han inte är halt. Jag är "säker" på att han är ojämn och stram i muskulaturen efter lång tids ridning med spänd överlinje och en dåligt tillpassad sadel. Han var väldigt tryckt i ryggen när han kom och gick hela tiden med höjd hals och sänkt rygg. Klart att det tar tid att få honom mjuk och smidig och jämn överallt. Han ska få lite extra TLC med equiterapeut och massage framöver! Oavsett så var han väldigt fin och kändes superpigg och villig idag! I morgon kör vi igen!

           

 

 
 
Ingen bild

Moa

18 februari 2014 22:15

Ni är sååå fina!

Jag tycker bilderna på Ritmico är de finaste hittills, tyckte han såg lite lätt förvirrad ut på de första bilderna vi fick se. Vilket han säkert var, stackarn. Fuxis gillade jag inte alls när de första bilderna på honom publicerades (från innan han kommit till Sverige) just för att jag tyckte han såg sänkt ut i ryggen, men oj oj vad nöjd och fin han ser ut nu! :)

Sara

18 februari 2014 23:14

Tack Moa! Jag är väldigt nöjd med utvecklingen av båda hästarna, även om det finns mycket kvar att jobba på! Kul att framstegen syns!
Vänligen, Sara ?

 
Ingen bild

Mandy

19 februari 2014 19:35

Kan du inte berätta ritmicos historia ? Vet inte om jag har missat eller du inte har berättat tidigare :)

Sara

19 februari 2014 21:23

Jag har berättat en del om honom i bloggen tidigare. Jag vill inte trampa på någons tår, men vad jag känner till så har Rimtico varit något av en problemhäst och när jag köpte honom i höstas så var han riden mycket lite. Han var tränad akademiskt och mest från marken. Jag försöker göra honom till en helt vanlig och fantastisk ridhäst. Jag är helt övertygad om att jag kommer att lyckas. Han har redan långt överträffat mina förväntningar.

Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Nettan

22 augusti 2014 23:02

Hej, vad är det för sadel du har på fuxen? såg trevlig ut.

Sara

24 augusti 2014 22:06

Hej nettan!
Vet inte riktigt vilken sadel du sett men troligtvis är det min Lippo Azarrio eller min Equipe Oracle.
Med vänlig hälsning, Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards