Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 10 oktober 2012

Av Sara - 10 oktober 2012 21:53

Ja, nu är det verkligen höst och de där fantastiska dagarna som jag älskar med hösten, de har inte infunnit sej... Väldigt trist. Hagarna är redan leriga och man går i gummistövlar jämt. Redan... Men, men man har ju iallafall ett ridhus att vara i när vinden och regnet piskar runt knuten. Jösses, jag är VERKLIGEN SÅÅÅÅ LYCKLIG över minnt ridhus. Jag är tacksam VARJE DAG. Efter måndagens bustur på stubben har Ploppen fått jobba i ridhuset. Idag hoppade vi några språng mellan dressyrövningarna och han känns väldigt fin. Han blir starkare och mera spänstig för varje månad som går och jag kan ana vilken pampig häst han kommer att bli om några år, när nått sin fulla styrka och smidighet. Jag kan säga att det inte är någon direkt fördel med en häst av denna storleken. Ja, han är pampig att sitta på och känslan är fantastisk, MEN det tar helt klart längre tid med en så stor häst. I0-20 cm närmre marken gör hästen såå mycket smidigare och mera balanserad (oftast) av naturen. Ploppen, med sina stora rörelser behöver mycket mera "underhåll" för att nå samma mål. Men, men den som väntar på något gott... Han är iallafall fantastisk att glida runt på i framför allt galoppen.

Idag tog vi ut Diamante i ridhuset för filmning och fotografering. Det är nästan otäckt hur lik han är Galope i samma ålder. Halsen (som är hemsk nu och sedan blir FANTASTISK), bålen, rumpan, svansen, benen, ja ALLT. Enda skillnaden då är att Diamante är mindre och har därmed bättre balans och ja, bättre rörelser helt enkelt.

Diamante är till salu. För någon som vill ha en alldeles egen Galope :)

     


Vädret idag växlade mellan fullständigt ÖSREGN och strålande sol. Jag var ute med kameran en sväng bland ston och föl oxå. Valencia är bara otroligt vacker. Åh, vad jag är glad att hon är skimmel = inte såld... Hon blir fantastisk och jag längtar efter att visa henne på championat, kanske redan nästa år.

Lilla Spindeln har funnit sej ganska väl tillrätta utan mamma Glassen. Hon vill hemskt gärna gå in i sin box på sena eftermiddagen och tycker nog att det känns tryggt och bra. Lite sorligt är det när de andra fölen står vid sina mammor och Spindeln står alldeles ensam.. Snyft. Men Ellen är inte elak mot henne och nästa helg ska Unico flytta så då kanske Ellen tar Spindeln under sina vingar.

I morgon ska Unico kastreras och på måndag blir det fölinskrivning för alla de små. Skönt att få det avklarat. Det blev visst väldigt sent i år och i grevens tid, med tanke på Unicos flytt till Bornholm.

Jag har pratat med Carina som har Teddan och allt har gått bra så här de första dagarna. Skönt att höra.

Lite bilder på ston & föl från idag.

Valencia, Alhaja, Ellen, Unico, Xprí. Clasica & Spindeln

Xprí & tanterna 


Valencia, Xprí & Clasica

  


Lilla Spindeln - Yolista - i full fart

Valencia & Unico busar

Xprí & mamma Clasica


Spindeln

Valencia & Xprí

 


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards