Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 26 juni 2012

Efter regn kommer sol

Av Sara - 26 juni 2012 22:57

Måndagen var det ett rysligt väder här med stormvindar och ett hällregn om vartannat. Vi hade full fulle här med massvis av u-ljud och stalljobb. Det kom ett väldigt vackert frieser-sto med föl vid sidan hit i söndags kväll. Hon skall till Galope, och u-ljudet i måndags visade ett stort fint ägg. Hon var på 25 dygn igår (efter fölning alltså) så det var kanske lite tidigt, men bättre en gång för mycket än för lite. Alltså¨seminerades hon på eftermiddagen. Det lär bli en otroligt högres och pampig häst denna fölunge. Hoppas allt går fint.  Även Carmina skulle till Galope och hon seminerades således oxå igår.

Stalljobbet och u-ljuden tog hela förmiddagen så efter lunch blev det ridning. Jag red Jerez för första gången och det gick hur fint som helst. Han är verkligen en snäll och trevlig häst och rör sej så mjukt, så mjukt. Han ska in till djrusjukhuset för en genomgång av equiterapeuten och även röntgen och vet, så att jag vet att han är helt ok innan han kommer ut till försäljning. Men so far so good. Han rör sej som sagt väldigt trevlig och har fyllt ut sej fint på några veckors bete och stora ytor att röra sej på. Nu har han fått skor på alla fyra fötterna och väl tillpassat bett :) och sadel.

I dag hade meterologerna lovat strålande sol, men imorse lyste den inte utan bara med sin frånvaro. Vi valde ändå att vara optimistiska och äntligen fick ston & föl komma ner på det riktiga sommarbetet. De blev överlyckliga :) Hade faktiskt kameran med, men har inte hunnit ladda upp bilderna så det får bli i morgon.

Nu kunde även Galope komma ut i stonas gamla beteshage på dryga 2 ha och han blev så glad. Jag hoppades att Teo  kunde gå i lösdriftshagen och att de båda kunde gå på stora ytor och beta i lugn och ro, men boys will be boys, och jag kunde snabbt konstatera att min bild av två lyckligt betande hingstar i stället blev en kapplöpningstävling i stället. Även om det är 40-50 meter mellan hagarna så gillade de INTE varandras närvaro. Det blir liten hage för Teo i stället så att Galope får beta lite. Sedan får de turas om att gå på gräset. Ständigt pyssel med alla dessa hingstar på gården...

Klara har roddat här hemma själv idag för jag har tillbringat dagen på BACKE i Danmark med familj och syster med barn. Vi åkte efter lunch och kom hem sent ikväll. En härlig dag med glada ungar och vilda karuseller.

Imorgon väntar en ny dag med nya u-ljud, riding, kunder osv. Hej hopp :)

 



 
 
Ingen bild

Anouck

27 juni 2012 02:57

Hej Sara
Det var längesen man läste om Teddy. Hur mår han ? Fortsätter du att träna honom ? Rids han överhuvudtaget ? Och Tunante ? Är han kvar på gården ? Anouck

Sara

27 juni 2012 20:24

Hej Anouck,
Teddy tar det väldigt lugnt fortfarande och rids inte. Just nu går han i stor hage och lämnar semin några dagar/vecka. Jag har en liten plan om ett sista försök med honom inom kort. I annat fall överväger jag faktiskt att ta bort honom, då han inte riktigt trivs med att vara sysslolös...
Tunante är kvar på gården lite till, men kommer förhoppningsvis att åka till sin nya ägare inom kort.
Mvh Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards