Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Schema

Av Sara - 27 februari 2012 21:41

Vår arbetsdag ser ut som följer

8.00-I2.00 fodring, utsläpp, ridning av två hästar var och en del mockning

I2.00-I3.00 lunch

I3.00-I5.30 resten av mockningen, ridning av en häst var, intag och lunchfodring

I5.30-I6.00 kaffe

I6.00-I7.00 ridning av en häst var

någon gång mellan I9.30-2I.00 kvällsfodring

På lördagar fodrar vi 8.00 och äter sedan frukost kl 9.00 Kl I0 är i vi i stallet igen och mockar och rider en häst var. Sedan är det slut med stalljobb för dagen. (förutom intag, fodringar och eventuellt kunder)

Söndagar fodrar vi själva med Alice. En av oss får sovmorgon. Ingen ridning på söndagar.

De flesta hästarna går 5 dagar/vecka. 3-4 åringarna går 4 dagar/vecka förutom de som är här i träning och får klara av 5 dagar/vecka. 3-åringarna jobbar bara ca I5-20 minuter/gång. 

Oftast vilar några hästar på onsdagar då vi passar på att göra andra saker som måste fixas. Laga staket, städa, putsa läder osv osv.

Idag började jag med Tunante. Han fick jobba lite i lina först efter att ha vilat i helgen. Sedan red vi ett litet pass med galoppfattningar. Han galopperar så mycket bättre nu än när han kom. Vi avslutade med att skritta ut en runda med Klara & Danza. Han är en fantastiskt snäll 4-årig hingst som skrittar bredvid ett sto. Med sprättiga ston i hagarna längs vägen som skuttar omkring. Visst blir han lite yster, men han uppför sej ändå för han är så lydig kille :)

Sedan skrittade Klara & Zeus ut och jag jobbade Sensi i ridhuset. Han är en härlig häst att jobba med och han gör framsteg varje vecka.

Efter lunchen var det Vandidosos tur. Han fick först jogga lös i ridhuset med sadel och träns på. Jag sätter tyglarna i över sadlen runt stigbyglarna så att de kan röra sej helt fritt men inte ta ner huvet till marken och få för sej att rulla sej eller så. Det är uppskattat av de flesta hästarna och när jag får nya hästar så behöver nästan alla jobba mera avspänt och mera över ryggen. Då är det en bra början att de snabbt lär sej att trava och galoppera avspänt fastän de har sadel och träns på. Jag tycker oxå att det är bättre att de är lösa än att longera dem då jag helst inte vill att de springer för mycket på små volter. Utöver detta så är det ett ypperligt sätt att skapa en fin kontakt med hästen. Man löslongerar den lugnt och stillsamt och det är upp till hästen hur mycket den vill ta i. Först gångerna brukar hästarna rusa runt, förvånade över friheten. Men efter några gånger travar de lugnt runt och frustar och värmer sej själva utan störning eller belastning av ryttaren. Vandi har testat ett par gånger nu och var väldigt cool idag. Han kom själv till mej när jag bjöd in honom. Ridpasset gick fint och avspänt. Lite mera galopp idag än sist. Han är inte i någon jättekondis ännu så vi tar det stillsamt. På Vandi följde Galope medan Klara mockade klart och sist ikväll red Klara David och jag jobbade med nykomlingen Faffe. Han tyckte det var mycket nytt att kolla in och hålla reda på. Allt gick iallafall bra men vi nöjde oss med att jobba i linan idag med sadel och träns. I morgon hoppar jag upp.

Så här såg det ut hos oss för två år sedan. Fullt med snö och jag har 3-åringarna Zacke, Galope & Trazzel i snöre.

   

 
 
Ingen bild

elin

2 mars 2012 08:34

Tycker att det är roligt och intressant att läsa om era stallrutiner och hur ni jobbar i vardagen. Fina hästar och fin blogg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards