Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 22 februari 2012

Äntligen!

Av Sara - 22 februari 2012 06:45

Så i förrgår kväll så verkade det till sist som om Ellen tänkte föla. Jag vakade henne noga hela natten och hon ömsom rullade sej och ömsom stod och glodde förstenat rakt fram. 07.00 när min klocka tycker att jag ska gå upp tänkte jag nehej, inte i natt heller. Och det är så typiskt för jag skulle jobba följande natt och det kändes ju inte så kul att lämna henne. Knappt hann jag tänka tanken förrän Ellen lägger sej ner och fölningen är igång. Jag hann precis ut för att hjälpa henne att dra lite i ett av frambenen som fastnat en bit bakom det andra. Sedan kom den piggaste lilla varelsen ut. På 30 minuter var han uppe på benen och 15 minuter senare åt han. Sedan travade han runt i boxen och sa; -Hallå världen, äntligen kom jag ut!

Han såg mörk ut som de flesta skimmelföl och jag tänkte inte mera på färge. Glad som jag är att han var frisk och pigg! Senare under dagen när han torkat upp kunde jag dock, till min stora glädje, se att han är gul i ljumskar, på nosen, mellan frambenen och under magen. En gulbrun fölis iallafall!! Extra kul givetvis. Den lille, som heter Unico P, är helbror till Tiburon. Han blir inte lika ljust gul som sin bror utan mera brun med ljusa partier. Riktigt skoj!

Nu dröjer det några veckor innan det är dags att börja vaka Alhaja. Men åh så härligt att fått årets första fina fölis!!!

Dagen gick i ett flygande fläng med stoägare som var här och inspekterade pojkarna. De hade fastnat för Teddy, och han gjorde inte dem besvikna. I maj ska deras kallblodstravare betäckas med honom om allt blir som planerat.

Ridhuset är fortfarande blött och igår rann det in ännu mera smältvatten. Det hade precis sjunkit unden så att vi kunde rida som vanligt i måndags, men igår fick vi trava lite försiktigt på ett ställe där en pool bildats igen. Tunante tyckte det var superkul och travde med spetsade öron och stooora steg genom vattnet! Han är för rolig...

Nu har jag precis avslutat ett 13-timmars pass på Djursjukhuset med flera akut sjuka hästar att pyssla om inatt. Inga operationer dock. Kolik är som vanligt på schemat, men även lite infektioner och andra historier. Det är ändå härligt att kunna hjälpa de stackars hästarna och deras oroliga ägare. Ibland kan vi ju tyvärr inte laga allihop, men som väl är för det mesta. Nu ska jag sova en stund innan jag tar itu med dagens ridning. Hasta la vista!


 
 
Ingen bild

Ingrid

22 februari 2012 09:32

Stort GRATTIS! Att få föl är kanske inte lika stort som att bli mamma men kanske lite åt mormor / farmor eller faster / moster i alla fall!

 
Ingen bild

Duttan

22 februari 2012 11:03

Stort grattis till den lille killen...härligt när årets fölningar börjar och allt går bra. När får vi se kort på det lilla underverket?? man är ju så himla nyfiken, dom är ju så gudomliga..
Blir inga föl här på Sälgården i år...=(
Vi får ta det något annat år..

 
Sandra

Sandra

22 februari 2012 18:27

Grattis till en härlig fölunge, ska bli kul att få se honom när det kommer bilder :)
Ha en bra kväll!

http://rigoletto.bloggplasten.se

 
Ingen bild

Marie, Stall Lilla Rocknen

22 februari 2012 19:33

Grattis till fölisen! Jättekul att det blev en gul till! Ser fram emot foton.

 
Ingen bild

Agneta på Lassols Gård

22 februari 2012 20:22

Grattis till årets första. Tänk att det är på gång nu med våren och en seminsäsong igen. Om jag inte missminner mig så seminerade jag ett sto väldigt tidigt förra året med Teddy. Vi hoppas hon hör av sig och berättar när det väl händer. Ha det bra så kanske vi hörs under säsongen, eller så kommer vi och hälsar när vi ändå är i Skåne i mars. Kram på er

Sara

22 februari 2012 21:28

Tack Agneta,
Jo Teddy väntar några föl ganska tidigt i år. Spännande som vanligt att se alla årets föl. Ni är varmt välkomna förbi om ni hinner.
kram S

 
Ida

Ida

22 februari 2012 20:49

Grattis! Det låter som om du fått en gulsvartbrun eller möjligen med otur en svartbrun. Min Wilhelm är reggad som gulsvart eftersom jag var tvärsäker på att han måste ha gulgen pga de gula partierna. Tyvärr var han "bara" svartbrun. Så testa testa testa! :)

http://www.stallhavang.se

Sara

22 februari 2012 21:25

Jag hoppas ju givetvis på gulbrun av något slag. Hans pappa är ju "bayo" så det är ju goda chanser att han fått gult. Håller tummarna och ser hur hans färg utvecklas. Självklart ska han testas så snart det går.
Kram Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards