Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 januari 2011

Soligt och vackert

Av Sara - 20 januari 2011 21:23

Idag har det varit en solig och vacker dag! Lite lagom frost gjorde hagarna perfekta och hästarna njöt i solen. Stona fick nog lite vårkänslor för de har knappt ätit hö på hela dagen utan strövat runt och gnagt på gräset i stället. Bra, för de behöver röra på sej de tjockisarna! Pratade med en väninna igår som hade ett sånt där hönät som man drar över hela hösilagebalen så att hästarna inte kan vräka i sej obehindrat utan får pilla lite mer. Hon var supernöjd och hennes hästar hölls ej perfketa i hullet, ät mindre och det strösslades ut i princip INGENTING på marken. Stor besparing alltså. Jag beställde omgående ett nät till brudarna! Altanero & Davizin får gärna vräka i sej för de är inga latmaskar precis utan busar en hel del. Speciellt sådana dagar som idag! David har växt till sej ordentligt sedan han kom. Vilken tur att han inte blev såld när jag annonserade ut honom i höstas. Jag tänkte att han aldrig kommer att bli något, men oj vad ordentlig mat och mycket rörelser kan göra för en unghäst! Sedan är det ju väldigt orättvist att jämföra honom med Altanero som är 163 cm nu. David är 146-147 cm nu. De blir båda två år i mars. Hur stora är era unghästar födda 2009? Våra egna uppfödningar har alltid varit väldigt stora så jag har aldrig bekymrat mej om att mäta dem, därför har jag inget att jämföra med. Vore kul att höra hur de ligger till jämfört med andra jämnåriga. Altanero är ju gigantisk, men är David pytteliten eller normal?

Idag hade jag ett underbart pass med Teddan. Först ett dressyrpass i ridhuset med mycket skritt och lite trav och galopp. Sedan tog vi en lång skritt-tur i de vackra omgivningarna på Lönnstorp. Teddan var så nöjd och glad och matte med!

Har talat om för Trazzel att allvaret börjar på måndag. Han sa att han längtade det och att jag gärna fick provsitta redan nu i boxen. Så det gjorde jag! Härligt känsla! Inte lika nära taket som när jag sitter på Galope i stallet dock!

På lördag kommer en ny häst hit som ska säljas. Han är en underbar okomplicerad och trevlig häst korsning mellan PRE & fullblod. Han är 5 år och helt cool att rida ut på och givetvis väldigt snäll på dressyrbanan. Han är grundriden och riden sedan förra sommaren. Ägaren väntade med att rida in honom då han växt så mycket (är dryga 170 cm) så han blev inriden först för knappt ett år sedan. Då jag har mycket att rida nu när mina egna pojkar alla ska igång så kommer han att säljas mycket förmånligt vid snabb affär. Välkommen att kontakta mej om någon är intresserad!

Teddy i januari 2009

  

 
 
Sara K

Sara K

20 januari 2011 21:59

Mina 2009or är i snitt 156cm, någon ligger på 158cm :) De har säkert växt endel sen sist jag mätte, detta va i höstas.
Ha de bra
//Sara K

http://www.yeguadasarakarlsson.bloggplatsen.se

Sara

20 januari 2011 22:07

Tack Sara!
Undrar om dina oxå är stora eller om de är normala? Annars är ju David yttepytte!
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Sofia (Alfinas matte)

20 januari 2011 22:11

Hej.
Det där ensilage nätet låter väldigt smart och intressant. vart kan man få tag på ett sådant? vet du hur de fungerar när hästarna ätit upp en del av balen och den börjar bli mindre, blir inte nätet löst över balen då så det finns risk att dom trasslar in sig?
Måste oxå säga att Teddy är väldigt väldigt fin!!!

Sara

20 januari 2011 22:24

Man kan köpa dem på http://caisasshop.ebutiken.nu/
Vet faktiskt inte hur det funkar när de ätit av balen... Jag har foderringar runt balarna så våra hästar kommer inte åt balen alls med benen. Hmm.
Teddy tackar och bockar!

 
Ingen bild

Jennie i Kristianstad

20 januari 2011 22:44

Ja, längtar tills man kan se Teddymannen live.

 
Ingen bild

mia

20 januari 2011 22:52

hej.
jag tycker absolut att du ska behålla david även om han blir lite mindre modell,han är en sån färgklick:)underbar!!sen vet man inte hur mkt han växer i senare skede,eller hur är PRE när det gäller det?mitt friesersto var runt 158 vid 3års ålder,och vid 5 år sköt hon i höjden och är nu närmare 165.en gigantisk häst i mina ögon med deras resning.en helt underbar hemsida och blogg med härliga hästar du har,väntar med spänning på datum för clinicen:)
mvh mia.

 
Ingen bild

jossan

20 januari 2011 23:49

Hej.
Nu har jag ju halvblod men min ena var 160 vid 1 1/2 års ålder..min andra bjässe (fuxen) har jag inte kollat på länge men som drygt ett år var han 170.
/Josefin lindholm

Sara

21 januari 2011 08:13

Jösses...

 
kajsa

kajsa

21 januari 2011 08:34

pepina är ca 148-150. Mest ben. ;) kommer snart lite bilder igen :)

http://cashmere.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jessica

21 januari 2011 08:34

Hej, min korsning PRE/halvblod född 2009 är ca 159 nu. Alla tror att han kommer att bli stor. Jag hoppas dock att han blir max 165 :) Hoppas kan man ju alltid.mvh Jessica

 
Ann

Ann

21 januari 2011 09:38

Intressant och kul det där med höjden, Merlin tror jag är strax under 130 och bra mycket högre bak, fast han är ju bara snart 6 månader, vet du hur höga dina hispano har blivit och hur de var? Lite svårt att veta hur hög han blir eftersom det är en korsning och sådan skillnad mellan mamma och pappa! :)
När jag jämförde honom med andra (mest halvblod) så verkade han vara väldigt mini!

Ni verkar ha hafte en kul och rolig semester! Det var ni värda!

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gabbi

21 januari 2011 21:15

Jag har hört om flera hästar som har skadat sig på de där näten, skulle själv inte våga med mina hästar som använder sina fötter som känslespröt dvs allt undersöks med benen. (:-


När är David född ,början av 09 eller mitten?

Jag ska gå ut och mäta mina unga imorgon så kan jag se hur mycket de har vuxit från de var 1-2 år till nu.

Sara

21 januari 2011 21:21

Usch då! Jag tror jag vågar testa eftersom jag har foderringen runt som gör att de inte kommer åt med benen alls. Helt omöjligt. Ingen av våra ston har heller grimmor eller täcken på så de ska inte kunna fastna!
David är född i mars. Spännande att höra hur stora dina är!
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Marie, Stall Lilla Rocknen

22 januari 2011 09:23

Mitt P.R.E-sto från 2009 är ca 152-153 och jag är livrädd att hon inte ska bli tillräckligt stor. Men hon har hela tiden varit mycket högre i rumpan och är så fortfarande. Hon är född i maj. Mamman är 162 och pappan är 166, så det borde väl räcka till?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards