Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under mars 2009

Av Sara - 14 mars 2009 18:33

Jo torsdagen snurrade på som vanligt med ridning och fullfart på gården på förmiddagen. Hämtade LInda vid flyget kl 14. När vi kom hem lastade jag Jabeque (gick perfekt) och Linda var toppenglad! Lite senare kom Morten & Marie med Zorro & Dora. Zorro har växt ännu mer och är gigantisk! Men lika snäll som stor, som väl är... De gick glatt in i sina boxar och mumsade hö efter den långa resan från Norge.

Jag och Morten har kommit överrens och nu är det bestämt att Codicioso ska stå här till Betäckning denna säsongen. Vi kommer själva att betäcka Clasica & Gaditana med honom. Han ska säljas och är alltså till salu men kan levereras först efter avslutad säsong, i september.

Fredagen satt jag & Linda i bilden hela dagen då Bailon skulle levereras i Jönköping, där en hoppande glad matte väntade. Han lastades om och åkte vidare mot Vaxholm. På kvällen fick jag besked att de kommit fram väl och Bailon stod som ett ljus hela vägen!


Av Sara - 11 mars 2009 21:44

Som vanligt, men lite mera kanske. Har Robertas här som snickrar staket och kräver viss övervakning... Spöregnade på förmiddagen, men jag satte på mer regnrock och red ut på Bailon. Sedan kände jag mej kall så jag gick in och gjorde lite pappersarbeten. Ut igen så fort det klarnade och sadlade Fausto. Idag var han mera frammåt och vi galoperade fort! Gud vad kul tyckte Fausto! Efter ridbanan red vi ut en sväng och det var oxå spännande!

Så kom Pierre igen och skodde Fausto och slog på Fornido skon han tappade i går.

Sedan var det Teddys tur och därpå följde Fornido, som numera kallas Fonzie. Vi jobbade på högersidan. Böja och vara mjuk i vänster och försiktigt glida över i höger varv. Det blåste storm, men Fonzie tar det med jämnmod.

Så tänkte jag sysselsätta Jabeque med lastträning. Linda har haft en del bekymmer med detta. Så vi diskuterade saken i ca en kvart, sedan gick han in fint. Vi stod där en stund, gick ut igen, och in, och ut. Helt lugn! Härligt!



Av Sara - 11 mars 2009 07:57

Behövs ju lite bilder här!

Först Kryddan & Bando, som verkligen trivs tilsammans!


Anna & Wille har härligt i Snön i Härnösand!


Sist en hälsning från Mona Uppström som äger Pinturero, son till Zagal.

Av Sara - 10 mars 2009 20:01

Jo då. Håller man bara igång så fryser man inte i bara vårjackan nu. Skönt! Det är så jobbig att rida i tjocka kläder. Man känner sej som michelingubben. Idag reds först Ares, följt av Bailon, Teddy, Fausto och sist Fornido. Alla jobbade på "som vanligt". Fornido är ju nyast och kanske mest att rapportera om. Han är väldigt snäll och känslig. Fick spader när jag spolade hans ben, men det gick snabbt över sedan stod han fint. Han är ganska fin och bärig i vänster varv, men i höger är det mycket svårt, tycker Fornido. Så vi jobbade med mjuka övergångar mellan höger och vänster varv och att "ta med" mjukheten i vänster till höger och det gick ganska fint! Han är lite låst hela hästen så vi behöver jobba med att han slappnar av och kommer genom hela ryggen.

Camilla var och hälsade på. Hon hade med sej semlor till kaffet! Mums! Hon ha lämnat iväg Kan till sin instruktör för träning. Det ska bli spännande att se hur han utvecklas!

På kvällen lånade vi grannens minilastare och körde in halm och hö i stostallet. Skönt att ha det på plats!

Laban var ute hela dagen i sin boxhage och var helt lugn! Innan fick han lite spel när jag kom ut med hästar som skulle ridas. Men idag brydde han sej inte ett smack! Stod lugnt och njöt av solen, hittade lite pinnar att leka med, luftade snoppen (som hingstar gör när de slappnar av och trivs!) och såg allmänt nöjd ut. Jag gillar honom verkligen! På fredag åker Bailon, en häst mindre att rida alltså, och DÅ ska jag rida Laban!

Av Sara - 9 mars 2009 20:04

Ja för igår gjorde jag inte många knop! I alla fall inte mellan 13 och 17. På förmiddagen var jag och sjöng på Högmässa. Käkade lunch med syrran och tillbringade sedan eftermiddagen med film och tiding. Får otroligt dåligt samvete, men både jag och hästarna måste ju vila ibland...

Så idag var det full fart! Var ute i stallet och fodrade vid 7.30 Körde sedan till bygghandeln för att köpa brädor och skruv. Vi behöver flera hingsthagar, så idag kom det bygghjälp. Var tvungen att ha material till honom! Så sms:ade Anne att hon hade maginfluensa och inte kunde komma. Så idag får jag mocka själv...

Satt i sadeln på Ares 9.30 Han gick fint. Nu börjar även galoppen bli bra och vi "ligger inte" i hörnen längre! Så kom Pierre, hovslagaren. Satte honom att sko Teddy. Sen sadlade jag Bailon och red honom på banan. Han är lite halv-lat men mycket lydig och snäll. Valack-tendenser?

Så fick även Laban nya skor, så nu kan jag nog börja rida honom så smått. Ska bli otroligt kul! Han är så trevlig och så snygg!

Fick i mej några mackor vid 14-tiden. Sedan var det Teddys tur. Han var drömfin. Vi jobbade mest med traven idag. Samling och taktändring som såsmåningom ska bli passage. Fick till några trevande steg. Underbart!

Så var det Faustos tur. Gjorde mest lösgörande övningar idag. Han frustade och slappnade av så fint. Ska nog köra lite mer sådana pass på honom. Väldigt god effekt!

Så fick jag mocka lite innan jag fortsatte till Fornido. Han verkar lite smånervös när man hanterar honom, så jag tänkte att detta bli väl spännande! Jag tror inte han är en sådan häst som blir lugnare av longering, tvärtom, så jag skippade den och bara ledde runt honom på ridbanan några varv. Sedan satt jag upp. Han var jättesnäll! Toppen! Skrittade runt och gjorde lite lösgörande volter och balansträning. Gick fint! Tog även några varv i trav. Vänster är han ganska fin, men sitter fast lite i höger. Men över lag så kändes han lättlärd och med bra balans. Ska bli kul detta!

Till sist tog jag ut Jabeque i linan och körde lite ledarskapsövningar. Hmm, behövs... Han är en mycket kaxig liten skit! Men, men, han är grundsnäll som väl är. Tror jag kör markträning några dagar till innan jag kastar mej upp igen. Han har mycket svårt med koncentrationen och focus på mej.

När jag var klar med honom var klockan över sex, så det var dags att samla in alla hästarna, höa, byta täcken, vattna och sopa. Suck. När jag var klar insåg jag att klockan var så mycket så jag lika gärna kunde kvällsfodra. Så det gjorde jag.

Har jag tagit igen för igår eller?

Vidare pratade jag med Morten, som äger Codicioso. Han kommer ner på torsdag så att vi kan diskutera Labans framtid här hos oss. Så tar han med sej Zorro, som finns på vår salu-sida, och Dora som är ett 5-årigt ridet PRE-sto. Fler hästar behövs ju här!

God natt!

Av Sara - 7 mars 2009 23:07

Kl 10 kom Maria i hyrd Umeå-lastbil för att köra hem Nicke till Värmland. Han packades in i skydd, täcke, ny grimma och massvis med hö och sedan bar det iväg. Alltid lite sorgligt när man haft dem så länge... Men han får det toppen! Maria sms:ade på kvällen att han stått som ett ljus hela vägen och var nu nöjd hemma i sin egen box!

Knappt hann Nicke lämna gården förrän hans box fylldes av Fornido, 4-årig PRE-valack som ska tränas i två månader. Han är jättefin och verkar känslig och vaken så det ska bli spännande!

Alla hästarna var ute hela dagen. Det var kallt men helt vindstilla så det kännde ändå vår i luften.

Ingen ridning idag.

Helenico V


Av Sara - 6 mars 2009 21:11

Fodring och utsläpp tog som vanligt nästan två timmar. Kvittar hur snabbt jag kvistar fram & tillbaka mellan stall och hagar, det är ändå lika många höpåsar som ska packas, täcken som ska bytas och grimmor som ska på. Suck... Alla hästarna är iallafall super duktiga och vet att det INTE är läge att bråka för tålamod med sånt har matte inte! Galope & Malibu går som små ljus och så tar jag ut ett helt knippe 1-åringar samtidigt (ja eller 3 st Kairo, Donne och Jam-Jam) de är så söta!

Mina damer är väluppfostrade och går snällt ut och in själva. Alltid i samma ordning, rätt box och rätt hö-hög varje, varje dag. Skulle kanske lära Zagal att byta täcke själv och packa hö-påsen?

Gittan, Lara & Clasi äter frukost-hö

Kl 10 satt jag iallafall i sadeln på Ares. Han är snart en riktig dressyrhäst! Sedan tog jag ut Jabeque. Han var jättesnäll i stallet och stod snällt när jag sadlade, tränsade och lindade ben. Longerade honom en stund först så att han fick springa av sej lite och kolla läget. Han verkade lugn, så jag hoppade upp. Tjohej! Bocka kan han!!! Men jag hängde i och fick honom att trava runt en liten stund. Sedan ville han bara stanna i hörnet vid hagen där Nicke stod och då var det på G en ny rodeo-tur, men jag var snabbare. Nej du, den går inte två gånger. Av hoppade jag i en hast och på med longerlinan igen och så fick han gå fram, fram, fram. Usch vad du är jobbig, tyckte Jabeque. När han började fatta att det var mej han skulle kolla in, INTE hästarna i hagarna utanför hoppade jag upp igen. Så travade vi runt igen, bytte varv, jag röt till på honom ett par gånger när han la in bromsen, så fick han massvis med beröm och klappar när han tänkte fram igen. Här har jag lite att pyssla med! Men han var välbalanserad och det är ju alltid en STOR tillgång!

After lunch red jag Teddy följt av Fausto. Fausto var lite motsträvig idag så jag fick gå åt honom lite. Alltid trist, men ibland ett måste. Han var dock helt lugn och cool. Bara lite valack-lat...

Fausto på väg ut i hagen

Nicke jobbade fint på banan för sista gången. Han åker till Värmland i morgon! Red ut en 20-min runda på Bailon oxå. Idag fick han faktiskt galopera en liten bit.  

HIttade denna mini-bild på Genil-Mac, Razzels pappa. Så här ser Razzel ut om 3-4 år! :)

Av Sara - 5 mars 2009 23:29

Asslan & Tempo myser i hö

Ibland är det svårt att komma på en piffig rubrik för dagen. Som INTE har med vädret att göra då. Idag borde annars heta: Blåsigt!

Anne var här på förmiddagen idag. Det är alltid trevligare att få mockat tidigt! Jag tog ut Fausto i lina på morgonen. Satte upp lite cavaletti och lät honom skutta över. Han fick busa och galopera på i linan och vips! Vilken trav och vilken galopp han KAN ha! Häftigt att se!

Red ut på Ares idag med. Höll på att blåsa av honom, men det är inget som bekommer  Ares...

Bestämde mej för att rida ut på Teddy oxå. Märkligt beslut en stormig dag som denna... Men det gick faktiskt ganska bra. Han blev bara skiträdd för varje bil som dök upp bakom oss för att han inte hörde dem i blåsten. Jag tror bilförarna blev minst lika rädda....

Laban har varit i box-hage idag med. Han hade Bailon bredvid sej och var så nöjd, så nöjd. Nu blir det eventuellt så att han ska vara här i sommar och betäcka ston. För att säljas till hösten. Vi funderar fram och tillbaka på bra lösningar, både Labans ägare & jag. Om han stannar här får han förmodligen betäcka en eller två av våra tjejer. Han har ju Cardenas-pappa och ett litet sto e. honom bli ju en fin maka åt Razzel! Spännande!

Codicioso i sin "hage"

Fick även en hälsning från Monica & Tagal idag. Han är nu 5 år och jobbar på fint med matte! (Tagal är son till Zagal alltså)

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards