Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under mars 2009

Av Sara - 5 mars 2009 22:36

Jag har länge haft planer på att skriva en bok om hur man förstår sin häst och hur en häst fungerar. Jag funderar mycket över hur fantastiskt duktiga vi är på att utbilda folk inom häst i Sverige, men hur skrämmande lite av dessa utbildningar som berör hästens instinkter och naturliga beteende, samt hur vi som människor bäst agerar för att på tryggast och enklast vis hanskas med hästar. Det finns naturligtvis massvis med böcker i ämnet "hästens naturliga beteende". Men jag efterlyser en bok som gör det enkelt för en "vanlig" hästmänniska att ta till sej enkla metoder som underlättar såååå mycket i vardagen om man känner till dem...

Så glad jag blev när det fanns en bok jag inte tidigare sett, som åtminstone är i min linje! Inte allt, men väldigt väldigt mycket! Det heter "Tänk som din häst" En praktisk handledning tillframgångsrik träning , av Michael Oeace & Lesley Bayley. Jag kan prata hur mycket som helst om innehållet i denna bok, men nöjer mej med ett utdrag som jag tycker är oerhört viktigt! :

FÖRÄNDRA DITT SÄTT ATT TÄNKA

Att gå från att tänka som en människa (rovdjuret) till att tänka som en häst (bytesdjuret) sker inte över en natt. Det är en färdighet man ständigt måste sträva mot. Ställ dej dessa frågor när du stöter på problem med din häst.

  • Är jag rättvis i min begäran? Är hästen tillräkligt förberedd för den här uppgiften-mentalt, fysiskt och känslomässigt?
  • Har jag varit tydlig i min begäran? Förstår hästen exakt vad som krävs av den?
  • Skulle min begäran vara rimlig om jag såg det med hästens ögon?
  • Ber jag eller kräver jag?
  • Har jag fått hästen att förlora självförtroendet eller förtroendet för mej?

Om flera människor ställde sej dessa frågor och besvarade dem ärligt så skulle de se att deras "problemhäst" snarare är förvirrad, dåligt förberedd, ängslig eller panikslagen; dvs allt annat än ostyrlig och bråkig.

Men, invänder du kanske, det finns hästar som bråkar på ren djävulskap och som man måste få att sluta.

Det kan visserligen vara sant, men är du säker på att du kan se skillnad? Och i så fall, vems är felet? Är det hästens eller ryttarens/skötarens, som inte lyckats förhindra att uppkäftigheten har förvandlats till ett problem?


Ja, vad ska man säga, kunde inte sagt det bättre själv...

Av Sara - 4 mars 2009 22:18

Ja jag har bestämt mej. Han får stanna. Han är verkligen min häst nu. Det har tagit lång tid, men nu känns det som om vi verkligen är ett par. Så han får stanna. Har alltså haft en del förfrågningar på honom under året. Har funderat och satt skyhögt pris på honom. Alltså är han kvar och så får det bli! Ska bli så spännande att se hans avkommor. Hoppas verkligen att han nedärver sej väl, för han har så många goda egenskaper, även om det kokar innanför pannbenet emellanåt. Han är verkligen en arbetsmaskin som trivs bäst när han får jobba varje dag! Även idag gick han underbart fint. Skrittade ut en tur efter dressyrpasset och det var så skönt! Solen sken och fåglarna kvittrade. Härligt.

Ares och jag tog en uteritt. Det var mysigt. Han är väldigt pigg i galoppen, men jag kunde samla ihop honom lite efter en stund. Traven var väldigt fin och han fick görra lite öppna och skänkelvikningar på grusvägarna.

Bailon fick vara i hagen och så har vi skrittat och travat lite till på grusvägarna. Ca 15 min ridpass idag. Han åker nästa fredag.

'Codicioso har varit i "hagen" (våra små hingstrutor utanför stallet) och det gillade han! Kanske kan han vara lös på ridbanan i helgen?

Fausto fick bara gå i hagen idag. Jag kör rid-två-vila-en-systemet på honom. Jag tycker det funkar fint på unga hästar. Vill liksom inte tjata ut dem, men det krävs ju ändå kontinuitet i träningen.

I morgon kommer Jabeque och så ska jag försöka filma Ares & Fausto.

Av Sara - 3 mars 2009 22:56

Efter fodring och utsläpp, som tar nästan två timmar, lastade jag in kamera och filmkamera i bilden och begav mej till Bökeberg ridanläggning utanför Skurup. Vilket fantastiskt ställe! Där skulle jag titta på Jerezano, en 6-årig PRE som ska säljas. Han är en vacker häst som gav mej en fin ridkänsla med trevliga rörelser. Vi får se hur snabbt jag kan klämma in honom här...

Jerezano

Just nu är det kö här (!). På torsdag kommer Jabeque, en 4-årig PRE-hingst som skall bättra på sin grunutbildning, och på lördag kommer ytterligare en 4-åring, valack, med samma syfte. Det ska bli roligt. Det är så tacksamt att rida unga hästar. De lär sej så snabbt!

Hemma hade min älskade mamma (världens bästa) storstädning på gång. Vår badrum på bottenvåningen fick nytt fönster i helgen och mamma gnodde så det blänkte på hela toan! Sedan hann hon med tvätt, räfsa gården och röjning lite här och var. Tack mamma!

Efter lunch red jag Teddy. Han fick vila igår och idag var han en dröm! Vi tränade på rakriktning och piruett-fyrkanten. Till vänster fick vi till en fantastiskt fin piruett i perfekt balans, ett helt varv. Underbart! Sedan tränade vi galoppfattningar på rakt spår från halt. Gud vad det är svårt! Teddy är liksom ledad på mitten och är expert på att skjuta bakdelen än hit och än dit. Tänk framåt framåt framåt!

Fausto, Ares & Nicke fick alla gå på banan. Tempo skrämde vettet ur Fausto som for iväg, men bara tre-fyra galoppsprång sedan fick jag stopp på honom och efter bara några sekunder jobbade han på som om ingenting hänt. Skönt att han kan slappna av så fort trots att han verkligen blev rädd!

Bailon har varit i hagen hela förmiddagen och var så nöjd!

De tre musketörerna Galope, Malibu och Razzel har det superskönt i sin stora hage. När jag skulle hämta in Razzel på kvällen gick de längst bort. Jag ropade på honom, han tittar upp, ser mej, och kommer i full galopp! Ända fram til mej och stannar artigt en meter innan och kommer försiktigt fram så att jag kan "koppla" honom. Man bara smälter ju! Åhh vad jag längtar tills jag kan rida honom. Jag har redan funderat ut vad jag ska skriva till Don Miguel Angel Cardenas när jag ska berätta att hans uppfödning är med i Svenska landslaget och ska tävla OS.... Man måste ju ha en dröm eller?

Av Sara - 2 mars 2009 21:09

Jag tror att jag ska börja anteckan varje dag som jag skulle ridit i mitt ridhus, om jag hade ett... Idag blev ett streck till i den almanackan. Jag har hela vintern tänkt: om det bara kunde töa. Sen töar det och man är supernöjd i några få dagar. Sen hällregnar det och då tänker man: om det bara kunde sluta regna... Ibland är tankens kraft mäktig för framåt två-tiden slutade det faktiskt regna och jag & Camilla kunde dra oss ut i stallet. Fördelen var att jag hann med både massvis men pappersarbete, tvätt och lunch med Camilla!

Först red jag Ares. Camilla gillade honom skarp och ska komma tillbaka nästa vecka och prova honom. Fausto fick springa lite i longerlinan då han vilat i helgen. Han tycker det är dö-kul att hoppa cavaletti i linan! När jag satt upp blev han först lite spänd. Men efter några minuter kunde jag få honom att slappna av och då är han sååå fin! Han blir taktmässig och pampig i traven och galoppen är rund och fin. Sedan var det premiär för Bailon efter kastrationen. Han var, som de flesta nyblivna valacker, lite bakskygg (ont mellan benen?) men det gick över fort och vi travade runt lite. Han känns precis som vanligt.

Nicke fick oxå komma ut en runda och han är så duktig nu. Bakskorna på honom har verkligen gjort susen!

Laban har börjat att finna sej till ro mer och mer. Han är en tuff kille med mycket attityd som man inte bara bestämmer över. Man måste vara vän med honom. Men vi börjar bli vänner nu och kanske kan han snart acceptera att jag är flockledaren. Oavsett är jag säker på att han i så fall gör det under viss protest..

Av Sara - 1 mars 2009 22:47

Idag var det så dags för tävling igen. Jag var såå sugen! Förberedde allt igår så det var bara att fodra, fläta och lasta så var jag & Teddy iväg 8.15 Åt som vanligt frukost i bilen och Teddy sitt hö i transporten.

Alltid lite trixit att vara själv på tävling, men Teddy var en pärla idag osh stod stilla när jag sadlade osv. Var först sanslöst laddad på framridningen men coolade ner sej efter en kvart ca och sedan gick han super! Inne på banan var han HELT cool och gick som smör! Inga stora missar och fint flyt genom hela programmet. Tyvärr rvar domaren inte lika imponerad utan gav oss flera 6:or utan kommentar (det värsta jag vet! säg vad fan som är fel eller ge mej åtminstone 7!) 62 % blev det och jag åkte hem lite halvsur men supernöjd med hästen. Nästa gång! med en annan domare! Det är ju alltid så! Rätt domare-taskig ritt, bra ritt-taskig domare! Jäkla bedömningssport!

Hemma har vi fullständigt kaos då vi renoverar hela övervåningen och allt byggmaterial (nytt och gammalt) ligger över typ hela gården... Våra bästa vänner hjälper till och är verkligen gulliga, så Mats har hunnit med ganska mycket. Allt är blåst där uppe och golvet är isolerat. Väntar otåligt på snickarna!

I morgon kommer Camilla och hälsar på. Trevligt! Får in en häst till i slutet av veckan, som ska säljas och så kommer det två 4-åringar som skall vara i träning i en eller två månader. Verkar som om jag kommer att kunna sysselsätta mej ett tag till. Om någon pigg & duktig tjej vill komma och hjälpa till att göra i ordning hästarna åt mej så vore det fantastiskt! En som kund ha hästarna klara så att jag bara kunde sitta av och upp på nästa! Är det inte så proffsen gör?


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards