Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 30 mars 2015

Måndag och höst???

Av Sara - 30 mars 2015 19:48

Fy katten idag var det minsann inget vidare vårväder vi fick! Stormvindar och iskallt ösregn! Blääää. Inga pojkar ville ut i sina små hagar utan vindskydd utan alla fick mysa inomhus. I helgen har bocken kommit på plats och i morse lade jag & Mina ut mattorna. Nu är det alldeles snart dags för betäckningssäsongen att dra igång! Först Hingstvisningen på söndag såklart. Missa inte den!

Kände mej lite vissen idag. Mina har varit magsjuk, nu hennes sambo och igår blev min Magnus sjuk. Jag buter ihop kinderna och mår illa, men jag vill absolut INTE kräkas! Drog därför igång direkt med ridningen så att jag skulle hinna så många som möjligt innan det eventuellt blev värre. Hugo fick vara först ut och han var pigg som en mört! Han kan bli väldigt stor och stark och vill bara springa när han är på det humöret. Då blir det så väldigt lätt att jag blir hängade i tyglarna och drar tillbaka. En dragkamp man med säkerhet förlorar... Kom till ridning efter en stund och började lätta i handen och då helt plötsligt blev det en annan häst. You get what you take (i handen) som Julio brukar säga. 

När jag kom tillbaka med Hugo stod Mino sadlad och klar. I helgen har Mino varit på promenad runt ägorna. Vill gärna kunna rida runt där med utan att han blir allt för hingstig, så nu miljötränar vi vid hand. Började även dagens pass med promenad, fast i rihuset då. När jag sedan satt han upp var han avspänd och arbetsvilig. Har tränat på sidävärtsrörelser på olika vägar för att göra honom smidigare och mera liksidig och det är helt otroligt vad han lär sej fort denna hästen! Idag var han strålande och bara så väldigt fin att rida!! 

Fortsatte med nästa gula häst, Fabuloso. Först lite longering och sedan satt jag upp. Stormigt värre idag och lite läskigt i ridhuset då tyckte Fabuloso, men höll sej ändå snällt på mattan. Idag travade vi runt Mina, fortfarande i lina dock. Han var duktig och lyssnade fint på mej!

Vid lunchtid åkte Malin, Mina och jag mot Vallåkra med trailer för att hämta hem "småkillarna" Nieto & Cannon. Nieto tycks växa för varje gång jag besöker honom... Han är lika snäll som stor som väl är och på några minuter var han lastad och strax där efter var även kompisen Cannon inne! Nieto fick bo mellan pappa Teo & Noble. Han fick de två att se små ut i sina boxar!! Huuu, herregud hur stor blir den där hästen egentligen??? En gång har jag visst sagt att jag gillar stora hästar, och det får jag visst äta upp. 

Nieto & lilla jag!

 

Och Nieto & lilla Mina!

 

Mitt illamående höll sej i schack så jag fortsatte ridningen med Rio och Noble. Rio är VILD nu men bara när vi är i ridhuset. När vi rider ut är han som ett lamm. Märklig häst, hahaha. Men han är glad och pigg. Idag galopperade vi ett varv åt varje håll. Första galoppen på 6 månader!

I går kom en ny saluhäst. Ett sto som vi parkerat i ett annat stall på gården. Hon hade haft en lite besvärlig resa med en lastbil som gått sönder, övernattning i gäststall och sedan transport till Skåne med vanlig trailer. Hon verkade dock ha tagit det hela med ro och var lugn och nöjd. Idag blev det således bara lite longering, men i morgon ska jag rida henne. Fin lite häst är hon! Maravilla kommer från samma uppfödare som jag tidigare sålt Mi Regalo och Mi Timida åt. Fina hästar med bra rörelser och Maravilla är likadan! 

Avslutade dagen med att rida Fugada & Ausente. De var duktiga båda två och Fugada gjodre sitt bästa pass hittills. Nu börjar poletten trilla ner och hon jobbar. Springer inte bara! Alltid lika kul med unghästar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards