Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

Puh!!! Vilken vecka...

Av Sara - 24 januari 2015 21:12

Det var några riktigt jobbiga dagar i mitten av veckan som gått... Men det är bara att bryta ihop, och gå vidare... Först och främst hämtade jag ju tillbaka Folke i måndags. Inte så kul och absolut ingenting som jag var skyldig att göra, men hur ska man kunna säga, sorry inte mitt bekymmer, när man har en förtvivlad köpare (pappa) i telefonen. Så spelar det ingen roll att kontrakten är "vattentäta". Jag har ju ett samvete! Nåväl, Folke är tillbaka i stallet och nu får han skärpa till sej! Han kom snabbt på hur man kunde hitta på hyss med sin orutinerade ryttare! När man väl har koll på honom så går han som en liten klocka! Tråkigt dock att börja om med en häst man en gång sålt.

Så lämnades ju Noble & Platino in för kastrering. Man kan väl lite kort sammanfatta det med att det INTE gick enligt planen. Noble blev opererad först medan Platinos op sköts upp en dag. Hämtade hem Noble, men fick sedan köra tillbaka med honom samma kväll pga blödning. Nåväl, på torsdagen kunde jag iallafall hämta hem TVÅ kastrerade hästar och de verkar ok båda två. Strikt boxvila för dem båda tills jag är tillbaka från min semester, som jag åker iväg på måndag. Det skulle ju vara så passande när jag ändå är borta, men nu känns det lite nervöst, även om Mina har koll och veterinärerna från Djurskjukhuset är stand by. Det ska nog ordna sej... 

Platino & Noble pysslas om lite extra nu, de stackars sjuklingarna.

   


Den lilla hispanoaraben som kom i tisdags kväll såg inte mycket ut för världen vid första anblicken. Inte heller var jag så väldigt "happy" efter vårt första ridpass, där vi mest jobbade mot varandra, inte med varandra. Men araber (och PRE förstås) är så smarta hästar så redan ridpass nr två så hade Optimus hunnit tänka igenom saker och ting och tydligen bestämt sej för att samarbeta. Han lockade fram mitt omtalade "ridleende" och gav mej bitvis en härlig känsla! Åh så fin han kommer att bli med några veckors arbete! Vi har hunnit med att rida ut en liten sväng, totalt inga problem, och lärt känna varandra lite grand. Vi klickar! En härlig och väldigt söt häst har jag kommit fram till! Ser fram emot att jobba mer med honom när jag kommer hem igen! 

Hugo är min klippa och största glädje nu för tiden och jag blir lycklig av att rida honom. I onsdags tränade jag ju för Amanda som vanligt. Nästa vecka när jag är borta ska hon rida honom åt mej så därför passade hon på att prova honom halva träningspasset. Stolt och glad över min häst fick jag endast lovord! Mjuk, liksidig och fin att sitta på, löd hennes utlåtande! Såklart finns det mycket att jobba med men ändå! Härligt! 

Några bilder på mej & Hugo från veckan

 

 



I går var jag på vattenträning med Rio och lämnade sedan kvar honom på Gunnarlunda. Han får vara där på lite rehabträning när jag är borta. Caroline ska passa på att lära honom vattenbandet ordentligt och så får han jobba fint. Senaste tiden har jag försiktigt ökat på Rios motion och han har klarat det fint. Kylbandage omedelbart efter ridpasset och sedan back-on-track på nätterna. Ingen svullnad alls har han visat och känns fortsatt oerhört pigg och fräsch! 

Nu har jag tvättat och packat det mesta. Har stallet i morgon oxå men sedan bär det iväg mot solen en vecka. Idag har det varit otroligt kallt i Skåne så det känns helt perfekt att smita en vecka nu!

See`ya!


 
 
Nina

Nina

25 januari 2015 10:07

Ja, det kan man kalla en händelserik vecka! Blev nästan svettig bara av att läsa. Tråkigt att det inte funkade med Folkes nya ägare. Det blir väl inte du som får ta den ekonomiska delen där hoppas jag? Känner mig väldigt glad över Rios framsteg och Hugo är stilig som attan :)

Ha det gott!
Kram

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards