Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Avelsvärderingen

Av Sara - 14 september 2013 15:46

hölls igår hos oss i strååålande fantastiskt septemberväder. Vilken otroligt fin sommar och höst vi har haft i år!!! Lycka! Optima anlände på torsdagskvällen och de andra två, Viva & Cerezo kom på fredagsmorgonen. Alla tre hästarna var födda 2010 och Optima & Cerezo här halvsyskon genom samma pappa, nämligen vår finaste Teddan (R.I.P) Det syns otroligt tydligt att han är pappa. Hans avkommor är inte de mest rastypiska, men högställda, sportiga och eleganta hästar med coolt temperament och flashiga rörelser! Viva ägs av Prosus PRE och är en avkomma till vår fina Alhaja. Alltså halvsyster med Valencia P & Zanteo P. Viva var igår förstås i en klass för sej, och det vet vi ju redan då hon vunnit allt hon ställt upp på i Sverige och även var den första svenskfödda PRE:n som detltig i SICAB förra året med en hedrande 17:e plats av de 50 bästa 2-års stona i Spanien!!! 

Delegaten från ANCCE i Spanien var en ung trevlig kille som tog sej tid att förklara hur och vad han bedömde så att alla nyfikna kunde förstå vad som hände. De tre hästarna här blev alla APTO och kan då alltså användas i avel för renrasiga PRE och få sina avkommor inskrivna i stamboken. Nytt för i år är ett betydligt mera avancerat system för denna process, som både ston och hingstar måste genomgå. Det finns några direkt diskvalificernade fel som fallen mankam, klapphingst eller mankhöjd ej inom angivna gränser (152-170 cm för ston samt 154-172 cm för hingstar). Denna höjdangivelse gäller alltså vid avelsvärderingstillfället, hästarn kan alltså växa så mycket de vill därefter, men får inte vara större eller mindre vid detta tillfället då hästarna oftast är 3 år. 

Man går igenom hästen från huvud till svans och avvikelser noteras på en skala där 5 är normalt, 1 är mycket dåligt på ena hållet och 10 på andra hållet. Den optimala hästen har alltså 5 på alla punkter. Om hästen har tre allvarliga deffekter (1,2 eller 9,10) så blir den inte APTO. Om den har fem deffekter (3 eller 8) så blir den inte heller APTO. Enkelt förklarat. 

Hästen får utöver denna skala på ca 20 bedömningspunkter, även poäng på rastyp, helhetsintryck och skritt, trav och galopp. Där är 1 sämst och 10 högst och man vill förstås ha så höga poäng som möjligt där. Kan skvallra om att Viva fick 9 på rastyp och 9 på helhet! Delegaten var mycket imponerad av henne!

Viva & matte Jessica

       

Cerezo med sin finska ägarinna

     

Optima P & jag, som visade henne åt matte Tina, som var tvungen att jobba...

         


 
 
Ingen bild

Johanna Spets

15 september 2013 09:00

Vad kul att Viva fick 9:or, det ska hon ha! :-)
Grattis till alla som blev godkända!
Förresten, att vara högre än maximihöjd är inte direkt diskvalificerande, det räknas som en allvarlig defekt.
Däremot att vara under minimihöjd är direkt diskvalificerande. Kan tänka mig att det fortfarande är det vanligaste felet när man ej blir godkänd.
Anledningen till att jag har stenkoll på detta är förstås att jag har ett jätteungsto ;-)

Sara

15 september 2013 11:20

Just det Johanna! Bra att du förtydligade det!
Kram S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards