Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under september 2013

Av Sara - 11 september 2013 20:00

Ja nu har jag äntligen bestämt vilka hästar som ska åka till Championatet i år. Det blev ju bara detta då alla andra blivit inställda... Så det känns extra viktigt och roligt med Strömsholm i år! Har velat fram och tillbaka och till slut så blev det ändå den hästen som jag bestämt tidigare att jag INTE skulle visa i år. Nämligen Mino. Han har dock hämtat sej väl efter den något stressiga sommaren och nu när han inte tappats på semin på flera veckor är han mer och mera på jorden igen. Han trivs och är lugn i sin hage och i stallet kan han ha fönstret öppet och njuter av solen. Har så smått börjat rida honom och tänker ta det piano fram till championatet. Han kan deffinitivt det han behöver kunna, men han har fortfarande en del bekymmer med sina stora rörelser. Det gör att han lätt spänner sej ffa i traven. Så jag jobbar honom, efter Julios råd, mest i lina så han får hitta sin balans i traven utan att störas av mej, och när jag sitter på så skrittar vi eller galopperar. Några travsteg blir det naturligtvis, men inget arbete i trav under ryttare ännu. Så nu håller jag tummarna att han är redo om 5 veckor när det bär av till Strömsholm! Som sällskap får han Alcon, valack på 7 år. Han är förvisso såld, men nya ägaren är glada att han visas! Det är en väldigt vacker och rastypisk häst och jag ser fram emot att visa honom oxå! Boende är bokat och jag kommer inte att hyra lastbil i år utan köra vackert med både ny bil och trailer. De åker kungligt där, grabbarna! Klara och jag möts där och hon ska förstås visa sin fina Campanula! Det ska bli så spännande att se alla fina hästar där! Träffa vänner och bekanta, äta god mat och bara ha en underbar helg. Längtar!

Idag fick jag fotograf när jag jobbade Mino så här kommer en bildbomb på MARINERO MG!

                     

Av Sara - 9 september 2013 00:05

En härlig söndag har avlöpt och man ligger nu trött, mätt och nöjd i sin säng. Det är en fröjd att kliva upp på morgonen och gå ut i stallet och fodra och släppa ut. 20 minuter senare är man inne igen och kan äta söndagsfrukos. Idag lyxade vi till det med våfflor!

Promenix med hundarna, stallfix och lunch på vår härliga lokala butik "Enkla ting". Sedan körde jag till Ljungbyhed där Alcon väntade. Han verkade lugn och nöjd i sin box och fick lite lunch innan jag gjorde iordning honom för dagens pass. Så här fin var han då:

 

Fina Alcon var idag totalt avspänd och kändes emellanåt fantastisk att sitta på. Gårdagens arbete hade gett resultat och med Julios hjälp och guidning så jobbade Alce på väldigt bra! Jag fick idag en hel plan och utförliga tips på övningar som vi kan jobba med hemma, både från marken och i lina. Tex så har Alcon väldigt bra skritt och galopp, men blir gärna lite springing och snabb i traven. Jag fick därför rådet att värma honom nogsamt i skritt och därefter genast gå över till galoppen och ta traven sist. Testade det idag, och slapp få någon dålig trav överhuvudtaget! Efter galopparbetet brukar traven alltid vara bättre och genom att ta galoppen först så behöver jag aldrig sitta och rida honom i en tråkig trav. På så sätt så befäster vi bara det bra! Red inte något jättelångt pass utan det blev mycket prat och genomgång och jag kunde få ställa många frågor och få bra förklaringar och råd. Återigen en helg som gett mej massvis med inspiration och glädje! Ser så mycket fram emot höstens arbete med de fina hästarna jag har och kommer få in i stallet!

Här ett litet kort klipp från dagens pass. Jag & Alcon X alltså!

Av Sara - 7 september 2013 19:57

Njuter i fulla drag av att ha fyra (och endast fyra) vackra pojkar i mitt stall! Teo STORMTRIVS i sin hörnbox med utsikt. Han har aldrig varit så till freds i stallet tidigare och har tom slutat banka i boxdörren när jag fodrar! Det är en underbar känsla att komma ut på morgonen och hälsas godmorgon av de vackra pojkarna! Verkligen lyckat att köpa de där fönsterna :)

Kunden som var här och provred Xadrez för andra gången i onsdags, har lagt en handpenning på hästen så nu hoppas jag att allt går i lås där. 

Idag har jag varit med Alcon och ridit för Julio Borba. Det var som vanligt underbart roligt och Julio är en så otroligt ödmjuk och behaglig person! Fick fina övningar att träna på hemma för att stärka upp Alcons överlinje. Julio red även honom en liten stund och berömde hans inställning och coola sinne! Och cool är den hästen verkligen! Åkte trailer, installerades i sin box, reds ett pass i nytt ridhuse av både mej & Julio och därefter går han bara tillbaka in i sin box och rullar sej! Sen käkar han hö och ser otroligt nöjd ut! Nu får han övernatta där och så kommer jag tillbaka i morgon och rider ett pass till. Sedan får han följa med hem igen! 

 


Jag skulle vilja passa på att bjuda in alla nyfikna till oss på fredag! Den 13.e alltstå. Ungefär kl 11 så ska vi ha avelsvärdering för PRE här och det kommer en delegat från ANCCE i Spanien hit för att värdera hästarna. Själv ska jag visa Optima P åt hennes ägare Tina, och så kommer det ytterligare 3-4 hästar. Något sto och någon hingst. Det är ju nya regler så numera är det inte fullt lika enkelt som det var tidigare utan nu ska hästen mätas mycket noggrant och poängsätts. Den skall även visas i skritt, trav och galopp och få betyg på sina rörelser. Så även om ni inte ska visa er häst i år, så kan det ju vara ett bra tillfälle att se hur det går till så ni kan förbereda era hästar! Varmt välkommen!


Här är Tanteo vid hans avelsgodkännande i mars 2012

 



Av Sara - 4 september 2013 19:50

Två härliga dagar har avlöpt med strålande väder igår och lite regn idag på eftermiddagen. Men i stallet har det ändå bara varit sol! Igår red jag två härliga uteritter på Alcon & Xadrez i solen. Både jag och pojkarna njöt i fulla drag och nu är det verkligen "as good as it gets". Lagom varmt, lagom kallt, ingen vind, stubbåkrar överallt och affärerna rullar på. 

Lyckliga Olivia hämtade igår hem sin Ibero. De kommer nog att passa varandra som handen i handsken och jag har sällan sett lyckligare köpare!

 

En annan som även blivit såld är Alcon. Hans nya ägare var här och provred honom i fredags. De träffade honom här redan när han var nykastrerad och precis kommit hit. Det var nog kärlek vid första ögonkastet men allt blev klart när Ellinor fick sitta på hans rygg. De var så fina ihop och det ska bli spännande att följa de två. Besiktning och detaljer återstår förstås, men om allt går som det ska så blir Alcon Linköpingsbo om några månader. Han kommer att stanna här ett tag då Ellinor ska plugga en kurs utomlands några månader och jag då kan fortsätta hans träning här, tills hon kommer hem igen. 

Här är vackraste och snällaste Alcon, snart klar för dagens träningspass!

  

Idag har jag visat Xadrez för en kund för andra gången och idag var hennes tränare med och granskade honom. Jag är rätt säker på att han fick med beröm godkänt. Så får vi se om kemin stämde. De var väldigt fina tillsammans så om kärlek uppstod så ger jag tummen upp!

Efter att Ibero åkte fick Teo äntligen oxå "a room with a wiew". Alltså fönster mot innergården. Han verkar väldigt nöjd med det och inte det minsta stressad. Allitd svårt att veta hur hingstar reagerar med för mycket intryck. Men Teo är inte så lättstressad över andra hästar så jag tror det ska gå fint! Red även ett väldigt trevlig pass på honom i eftermiddag. Han var genast avspänd och lugn men jag sansade mej och longerade likväl några minuter i varje varv. Satt upp och red honom fint i skritt och trav. Fin och stadig form och lugn i munnen. Så varför inte avsluta med att skritta ut en sväng. Eftersom vi har stubbåker längs vår infartsväg kunde jag inte motstå frestelsen att trava där upp till vägen. LYCKA!!! Sedan skrittade vi tillbaka och både jag och min fina fina häst var så nöjda!

BRA DAG!!! :)

Första gången utanför ridhuset i mars i år!

 


Av Sara - 2 september 2013 21:27

Regn och rusk idag! Riktigt höstväder! Men imorgon ska det bli sol och 18-19 grader igen så det får väl vara ok. Lät alla pojkarna vara inne och mockade medan de åt hö. Mysigt faktiskt! Teo var så klart otåligast av dem alla och därför fick han vara först ut. Longerade lite över bommar och lät honom spänna av bara. Jättefin var han! Sedan satt jag upp och red och han var såå duktig. Och jag med, som INTE spände mej trots att det blåste och regnade som f-n och knakade och sprakade i hela ridhuset. Han hoppade till lite här och var, men med en aaaaaavslappnad matte på ryggen så kunde han spänna av och frusta! Vi travar på övre volten och skrittar förbi läskiga hörnet. Det verkar vara ett lyckat koncept för han går snällt förbi där nu. Bara kolla lite och har ett öra dit för säkerhets skull.

Mino fick jogga lite på linan utan bett och såg FANTASTISK ut! Oj vad han kan röra sej och nu tror jag att han börjar hänga ihop igen. Han har växt och varit lite överbyggd i sommar, men nu ser det ut som om han börjar hitta ihop igen. Härligt!!

Hann med att jobba Alcon oxå i lina över bommar oxå innan det var dags att lasta Ibero. Alcon tyckte förresten att bommar var väldigt skoj!

Inne gick snällt in i trailern och så åkte vi till Djursjukhuset och gjorde en vet-check. Han var fin överallt och är alltså därmed såld till Olivia! Härligt :) Hon kommer och hämtar honom i morgon så det blev snabba ryck. En väldigt lycklig köpare där tror jag!

I kväll skrittade jag Xadrez en sväng. Han har gått både lördag och söndag och ska visas för kund igen på onsdag så han fick ta det lite lugnt idag. Tror han var väldigt nöjd med det då han älskar uteritter numera!

Och så vips så gick jag och köpte mej en häst så här på måndagskvällen! Jag och Cina på Örnaholms PRE har gjort en affär som enkelt sett innebär att vi byter föl. Vackra Nieto flyttar till oss vid årsskiftet och samtidigt ska Altea flytta till Cina! Jag tror vi är lika lyckliga och nöjda båda två!

Vackra Nieto e. Tanteo MAC  u. Nefertite - VÄLKOMMEN!

 


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards