Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Livets prövningar

Av Sara - 24 april 2012 22:15

Det gick inte med Gittan. I söndags tyckte jag att hon mådde liiite bättre och hoppades. I måndags var det svårt att få upp henne när hon väl lagt sej och under dagen blev hon snabbt sämre. Igår kväll tog vi beslutet att ta bort henne. Hon var så dolig och bara låg och stönade. Jag ringde min, numera gode vän Lars, på Trotjänaravlivningen. Samtidigt fick vi ett samtal från en tjej som hade ett islands-sto med föl vid sidan som skulle vänjas av. Mats åkte och hämtade Islandshästen och jag & Klara fick stanna hemma och ta emot Lars och ta faväl av Gittan... Allt gick bra och fölis lyfte inte en blick ens när mamma försvann. Det märktes att hon inte alls knutit ann till sin sjuka mamma. Tragiskt...

 Farväl Gaditana... Tack för tio fina år och många vackra föl    

Mats kom tillbaka till med islandshästen. Tyvärr så lyckades vi inte med henne och hon var riktigt grinig och arg mot fölis. Natten tillbringade Klara & jag i boxen tillsammans med Yolista. Vi turades om att mata henne en gång i timmen och den lilla puttade på oss varje timme. Framåt morgonen var hon riktigt kaxig och sparkade på oss med frambenen om det inte gick fort nog att hämta maten. Skrutt-Fia :) Idag ringde en annan tjej som hade ett  fullblodssto som förlorade sitt föl igår. Vi bestämde att jag skulle hämta henne så efter lunch åkte jag och
lämnade hem ett lyckligt islandssto och körde sedan till Genarp och hämtade hem "Glassen" som det fina lilla fullblodsstoet kallas. Ikväll har hon tillåtit Yolista att dia två gånger. Första gången bremsade vi henne, men nyss
så räckte det att jag höll henne kort i grimman. Detta SKA fungera så vi ska ha massvis med tålamod och ta väldigt god tid på oss att väcka modersinstinkten hos Glassen för vår lilla Yolista.


Andra saker som jag inte hunnit rapportera om här när det varit så dramatiskt med Gittan och fölis är bla annat att Tunate kastrerades i torsdags och numera alltså är valack. Det är otroligt, men jag har aldrig varit med om en så snabb förändning. Tunante var en väldigt snäll och söt hingst, men nu när våren kom så blev han irriterande nafsig och var lite väl gapig av sej, även om han höll sej på mattan. Sedan han kom hem i fredags har han inte sagt ett pip,
och han har oxå slutat att nafsa. Helt. Otroligt... Altanero är på inridning på Lönnstorp och i fredags satt Lina på honom för första gången och han är bara sååå duktig. Härligt. På torsdag kommer säsongens första betäckningssto och på söndag kommer ytterligare ett. Vi börjar vår säsong på onsdag om en vecka eller tidigare om det nu visar sej att någon av dessa damer är i brunst innan dess. Våra andra tre föl Unico, Valencia & Xprí växer så det knakar och de är alla ute tillsammans med sina mammor hela dagarna om vädret tillåter. De har börjat intressera sej för varandra och det är så underbart att se dem busa, sova och äta i vårgräset.

Detta är livet på ett stuteri. Sorg och glädje om vart annat. Som väl är mest gjädje...

         


 
 
Ingen bild

Ingrid

24 april 2012 22:43

Så synd med Gittan! Jag har hällit tummarna hela em och spänt väntat att du skulle skriva på bloggen hur det går med Glassen.
Min granne berättade att du hade hämtat henne! Hoppas, hoppas nu att allt går bra med fölis och bonusmamman!

 
Ingen bild

Ulla

24 april 2012 23:01

Beklagar förlusten av ert fina sto! Tragiskt när sådant händer... och det lilla fölet som blev moderlös... hoppas det fungerar med amman och att ni får en lugnare tid framöver och kan njuta av de fina fölen!

 
Sandra

Sandra

24 april 2012 23:17

Ucsh vad ledsamt! Hoppas verkligen att det fungerar med nya amman!

http://www.rigoletto.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sus

24 april 2012 23:37

Så fruktansvärt tråkigt med G. Hoppas nu den lilla knyter an till sin nya mamma och ni slipper flaskata, men hon har ju redan gett prov på vilken kämpe hon är!

 
Ingen bild

Hanna

25 april 2012 06:41

Jag beklaga så Sara! Det är hårt att förlora vänner men som du sa, sådant är livet på ett stuteri, du har ju ett fint litet föl och jag håller alla tummar och tår för att det går bra med Glassen!

 
Ingen bild

Jossan

25 april 2012 07:47

Hoppas nu att allt går bra med fullblodet! Lycka till!

 
Charlotte

Charlotte

25 april 2012 08:20

Hvor er det trist, Sara - dybt sørgeligt! Dejligt, at føllet er sund og rask. Krydser fingre (håller alla tummar) for, at det hele løser sig med fuldbloden :-)

http://www.colinadelsol.dk

 
Christina

Christina

25 april 2012 08:46

Beklagar förlusten av vackra Gaditana.
Hoppas att lilla Yolista och Glassen hittar varandra!
Lycka till!

http://www.stuterirubin.blogg.se

 
Ingen bild

Ingela R

25 april 2012 11:06

Ja sådant är livet tyvärr. Mina tankar går till er.
Nu har ni fått generations skifte på gården, alla de gamla är borta.

Sara

25 april 2012 14:49

Ja ingela, Gaditana var den sista av våra 4 första hästar som vi grundade stuteriet med. Zagal, Larrabezua, Alferez & Gaditana...
S

 
Daniella

Daniella

25 april 2012 11:38

Så tråkigt med Gittan... men vi får hoppas att "Glassen" kan ta hand om lilla fölisen! Håller tummarna!

http://chokladblomman.blogspot.com

 
Ewa

Ewa

26 april 2012 22:15

Håller tummarna för ert fina föl och Glassen. De behöver varandra! <3

http://www.naturligdressyr.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Pia

27 april 2012 13:53

Håller tummarna för den "nya" familjen. Vårt eget sto fick ett adoptivföl året efter vi fått Lopez (e. Zagal). Det gick jättebra, en liten halvblodunge som vi visade upp på fölmönstring, blev uttagna till RIKs föl till och med, så chanserna är goda för er lilla tjej.

 
Ingen bild

Jenny

4 maj 2012 08:19

Glädjen & sorgen går på något sätt alltid i varandras skugga, det är livet...Hoppas det går bra med "nya" mamman men så sorgligt med Gittan<3 Håller tummarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards