Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 21 april 2012

Vilken dag...

Av Sara - 21 april 2012 20:13

Efter ett antal vaknätter så fölade så Gittan äntligen i morse vid 7.45 Som väl var så var jag på plats även denna gång för det blev som väntat en dramatisk förlossning med placentavlossning vilket innebär att fölet kommer ut inuti både fosterhinnor och moderkaka. Om kan inte får ut fölet illa kvickt så dör det av syrebrist eftersom placentan inte kan syreförse fölet när den väl lossat. Gittan var värksvag och låg mest och flåsade men jag fick snabbt hål på allt, fick tag i fölets ben och kunde dra ut den lilla. När fölis kom ut med bröstkorgen var den blå i slemhinnorna men med lite hjälp kom den snabbt igång att andas och hämtade sej mirakulöst. Puhh...............

Fölungen var pigg som en mört om än liten, mager och skrynklig. Även Gittan kom på benen efter en timma drygt och lillan kunde få sin första måltid. Allt gick strålande fram till lunch, då lade sej Gittan ner och sen ville hon INTE gå upp. Helt slut och ont i tassarna givetvis. Trost flera försök att få upp henne gick det inte... Jag fick mjölka henne liggande hela eftermiddagen och kvällen för att nappa den lilla som var hungrig som en varg. Veterinär kom ut vid I7-tiden och behandlade henne. Men nu vid I9.30 var hon fortfarande inte uppe... Då bestämde jag mej för att ta ut fölet ur boxen. Sagt och gjort, ut med lillan i stallgången. Genast blir det ett jäkla liv på alla andra hästarna som ju är väldigt nyfikna på denna nya lilla krabat. Det gjorde susen för upp kom Gittan och äntligen kunde lillan få dia på riktigt igen :)

Gittan får gärna lägga sej och vila igen, vilket ju är bra för hennes fång, att hon får avlasta sina stackars hovar. Men nu vet jag ilallafall hur jag får uoo henne om hon strejkar.

Den lilla är en brun tjej e. Tendencioso. Hon ska heta något på Y och nu står valen mellan Yasmin, Yolista eller Yakarta. Får fundera lite mer på det... Nu blir det att fortsatt vaka så att Gittan inte lägger sej inatt och lillan inte får dia. Ingen rast ingen ro. Men om allt går bra så är det såååååå värt all sömnbrist.

Gaditana XXVIII, vårt vackra sto som vi haft sedan 2003... Läs på hennes länk här:

http://www.pepinopre.com/alias/gaditana.html

  

  



 
 
Ingen bild

Ingela R

21 april 2012 21:29

Grattis till alla dina föl. Vilken tur att allt gick väl, så långt i alla fall. Håller tummarna för att allt går bra med Gittan.

 
Marianne Sundén

Marianne Sundén

21 april 2012 21:40

Oj,vilket dygn. Hoppas nu att Gittan hämtar sig så pass att ni kan koppla av lite.

http://www.seglinge.nu

Sara

21 april 2012 22:41

Tyvärr har hon lagt sej igen och vill helst ligga. Jag har iallafall precis lyckats få fölis att dia henne liggande. Underbar och klok liten fölis detta :)
Det blir att vaka i natt med...
S

 
Ingen bild

Christina Albihn

21 april 2012 21:44

Jag kan bara säga en sak, du är fantastisk som klarade detta! Vad skönt att allt trots allt gick bra. Lycka nu till med även denna lilla fölis och att Gittan snart samlar krafter och repar sig. Christina

 
Nina

Nina

21 april 2012 22:45

Puh, höll nästan på att svimma innan jag läst klart inlägget. Det var så spännande att jag knappt kunde andas. Vilken tur att det gick så bra trots att det var så dramatiskt. Det är tur att du är rutinerad! Ett namn på Y är inte det lättaste. Tycker att Yolista var fint :)

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

21 april 2012 23:04

Ja och Yolista blev det :)
Faran är tyvärr långt ifrån över för Gittan...

 
Christina

Christina

22 april 2012 09:34

Håller tummarna att det går vägen för vackra Gittan!

http://www.stuterirubin.blogg.se

 
Ingen bild

Jossan

22 april 2012 09:36

Grattis till fölet. Vi håller tummarna att allt ska gå vägen!
Det är ju så fruktansvärt jobbigt när ngt händer sto eller föl...

 
Ingen bild

Cecilia

22 april 2012 09:38

Skönt att fölningarna gått bra trots allt! Förlossnings skräcken har inte minskat för min del men jag litar på att Carmen fixar det den här gången också. Själv lider jag av tryck i bröstet och andnings svårigheter av blotta tanken, nu är det forfarande en hel månad kvar...

Sara

22 april 2012 09:49

Ja du ska lita på ditt sto, men se till att vara med. En liten insats kan vara livsavgörande... Låt henne inte föla ensam... Jag hade haft två föl mindre i år om jag inte varit med vid förlossningarna.
Mvh Sara

 
Ingen bild

Hanna

22 april 2012 12:30

Åh fy vilken spänning och oro. Håller tummarna för att allt slutar lyckligt!!!

 
Ingen bild

Ingrid

22 april 2012 19:23

Grattis till fölis. Håller tummarna att allt ordnar sig!
Att vara med är ju inte alltid så lätt! Jocosa lurade ju oss övervakningskameran till trots! Kvart i nio = allt lugnt! En dryg halvtimma senare var fölet fött och renslickat ....! Jag hade ett russto som fick sex föl hos mig och jag såg bara en enda fölning!
Nu var det före videoövervakningens tid och hon fölade ute de flesta gångerna, men jag kunde vara ute hos henne, allt var lugnt och när jag kom ut en halvtimma senare så stog fölungen upp!

Sara

22 april 2012 19:30

Ja om allt går bra så klarar stoet ju allt själv. Drygt 90 % av alla förlossningar går utmärkt. Men de övriga procenten går ofta helt snett. Det är just det att det går så fort som gör att man inte har tid att förlora. Man måste helt enkelt vara där när något går galet annars förlorar man fölet och i värsta fall även stoet...
S

 
Ingen bild

Ingrid

22 april 2012 19:53

Visss är det så och man få ju försöka passa allt vad man kan! Som tur var klarade ju Jocosa allt själv utan problem.
Har du enbart videoövervakning? Svettningslarm har ju funnits länge, men nu finns det ju även larm som går om stoet lägger sig ner. Ett svettningslarm hade nog inte gjort ngn nytta på Jocosa för hon hade inte ett vått hårstrå, men ett larm som gick när hon lade sig ner hade ju sannolikt fungerat!
Och på tal om föl ... det finns en lusitanohingst på TAI nu - så vi får se om hältan ger sig eller om det får bli föl för Lussans del ....

Sara

22 april 2012 19:54

Jag kör bara video. Samma erfarenhet av svettningarna.
Vad spännande med lusitanaohingsten :)
Kram S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards